Rintsikoiden tietokoneet (tai siis niiden ongelmat)

Rintamamiestaloista ja muusta
Vastaa Viestiin
Maatilallinen
Jäsen
Jäsen

Re: Rintsikoiden tietokoneet (tai siis niiden ongelmat)

Viesti Kirjoittaja Maatilallinen »

Eihän se pullonkaula ole BT yhteydessä tms... kun 3G alueella saa 100 - 200kt/s nopeuksia.

En tiedä mikä vaikuttaa, mutta EDGEssä tulee sellaista 20 - 40kt/s. Kai sekin riippuu käyttäjistä.

Mittaan nopeutta lataamalla funetista 100mnull tiedostoa.
vesahy
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vesahy »

Kokeilepa tätä mittaria -> http://www.bredbandskollen.se
vesahy
Jäsen
Jäsen

MikroPC: Windows 7 menee pakettiin ilman selainta

Mielenkiintoista. Selaimia saa useitakin erilaisia netistä imuroimalla mutta milläs imutat kun koneella ei ole sitä ensimmäistäkään, millä pääsisi nettiin. No juu, olihan siellä uutisen lopussa tieto, että Micro$oft jakaa selaintaan dvd:llä maksutta. Mutta kun on niitä, jotka sitä IE:tä eivät halua koneelleen missään olosuhteissa, niin mitä he tekevät?

Minä itse olen käyttänyt sitekeästi pelkkää IE:tä kaikki nämä vuodet. Olen pitänyt sen ja käyttiksen päivitettynä ja virustutkan kunnossa enkä muista mitään vaikeuksia tulleen. Jotain keveämpää ja nopeampaa voisin kyllä sokus kokeilla, sitten syssymmällä kun sade piiskaa ulkona eikä oikein viitsi mennä ulkotöihin.
jtbo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jtbo »

vesahy kirjoitti:MikroPC: Windows 7 menee pakettiin ilman selainta

Mielenkiintoista. Selaimia saa useitakin erilaisia netistä imuroimalla mutta milläs imutat kun koneella ei ole sitä ensimmäistäkään, millä pääsisi nettiin. No juu, olihan siellä uutisen lopussa tieto, että Micro$oft jakaa selaintaan dvd:llä maksutta. Mutta kun on niitä, jotka sitä IE:tä eivät halua koneelleen missään olosuhteissa, niin mitä he tekevät?

Minä itse olen käyttänyt sitekeästi pelkkää IE:tä kaikki nämä vuodet. Olen pitänyt sen ja käyttiksen päivitettynä ja virustutkan kunnossa enkä muista mitään vaikeuksia tulleen. Jotain keveämpää ja nopeampaa voisin kyllä sokus kokeilla, sitten syssymmällä kun sade piiskaa ulkona eikä oikein viitsi mennä ulkotöihin.
Kaikilla on kai muistitikullaan jotain tälläistä?
http://kmeleon.sourceforge.net/

Tuo on hieman erilainen käyttää kuin muut, mutta kyllä siihenkin tottuu ja on paljon nopeampi.
vesahy
Jäsen
Jäsen

Tämä kone, jolla juuri nyt viestiä naputtelen, on vanha konttorikoneeni, jonka sain mukaani kun töistä pois jäin. Se on siis irroitettu sellaisenaan suuren firman suuresta verkosta ja olen siitä poistanut turhat kehittimet ja relaatiokannat. Ja tietenkin tuntiraportoinnin, sitä en enää tarvitse! Jäljelle on jäänyt kuitenkin kaikenlaista, minkä olemassaolosta ei ole kunnon tietoa tai jos on, niin täydellinen poistaminen ei onnistu.

Kun koneen käynnistää, niin siinä jossain vaiheessa tulee parin kolmen minuutin hiljainen hetki, jolloin ei näyttäisi tapahtuvan yhtään mitään. Sitten, pienen jännityksen jälken, käynnistys jatkuu ja kone nousee normaalisti päälle. Olen päätellyt, että tuon hartaushetken se pitää yrittäessään palauttaa taustalla jotain verkkoyhteyksiä, sillä samalla tavalla se työpaikalla käyttäytyi jos verkko jostain syystä oli pois käytöstä.

Millä ihmeellä pääsisin tutkimaan, että mitä kone siinä vaiheessa oikein touhuaa ja mistä saisin nuo piilotetut verkkoyhteydet esille niin, että voisin katkoa niitä? Turhien ohjelmien käynnistykset olen jo poistanut. Outlook ainakin on jäljellä, yrittääköhän se yhteyttä?
jtbo
Jäsen
Jäsen

vesahy kirjoitti:Tämä kone, jolla juuri nyt viestiä naputtelen, on vanha konttorikoneeni, jonka sain mukaani kun töistä pois jäin. Se on siis irroitettu sellaisenaan suuren firman suuresta verkosta ja olen siitä poistanut turhat kehittimet ja relaatiokannat. Ja tietenkin tuntiraportoinnin, sitä en enää tarvitse! Jäljelle on jäänyt kuitenkin kaikenlaista, minkä olemassaolosta ei ole kunnon tietoa tai jos on, niin täydellinen poistaminen ei onnistu.

Kun koneen käynnistää, niin siinä jossain vaiheessa tulee parin kolmen minuutin hiljainen hetki, jolloin ei näyttäisi tapahtuvan yhtään mitään. Sitten, pienen jännityksen jälken, käynnistys jatkuu ja kone nousee normaalisti päälle. Olen päätellyt, että tuon hartaushetken se pitää yrittäessään palauttaa taustalla jotain verkkoyhteyksiä, sillä samalla tavalla se työpaikalla käyttäytyi jos verkko jostain syystä oli pois käytöstä.

Millä ihmeellä pääsisin tutkimaan, että mitä kone siinä vaiheessa oikein touhuaa ja mistä saisin nuo piilotetut verkkoyhteydet esille niin, että voisin katkoa niitä? Turhien ohjelmien käynnistykset olen jo poistanut. Outlook ainakin on jäljellä, yrittääköhän se yhteyttä?
Riippu vähän käyttöjärjestelmästä, mutta todennäköisesti on jotain verkkoprofiilia käytetty tai esim. omat tiedostot on ohjattu verkkoasemalle, voihan jokin noista ohjelmistakin toimia verkosta ja nyt sitten etsii puuttuvia osiaan. Jos se on XP kone, niin kokeile tehdä uusi käyttäjätili ohjauspaneelista ja testaa vaikuttaako tuo käynnistyksen nopeuteen jos loggaudut sillä uudella tilillä koneelle, jos ei niin kyseessä on jokin ohjelma.
tuuma
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuuma »

Jos on mapattuja levyasemia niin tekee tuota myös eli jos sattuu näkymään tiedostonhallinassa (missä yleensä näkyy C, CD ja A-asema, jos korppuasema on) kummia kirjaimia niin ne kun poistaa auttanee ehkä myös. Mutta kokeile toki ensin nuo Jtbo:n vinkit.
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
vesahy
Jäsen
Jäsen

Anteeksi, käyttis on tietenkin oleellinen tieto. Sandra kertoo -> Windows XP/2002 Professional 5.01.2600 (Service Pack 3)
Epäilenpä, että se on tuo Outlook, joka yrittää ottaa yhteyttä palvelimeen.

Pitäiskös muuten IE päivittää kasiversioksi?

Edit: Olettekos muuten ajaneet koneellanne F-securen ilmaisen Health Checkin? Se antaa mukavan näköisen raportin koneelle asennetusta softasta ja sen turvallisuudesta. Tosin mulla on tuossa työn alla vanha kone lasten surfailuun, siihen ei kannata maksullista virustutkaa asentaa ja tarkastus väittää, että virustarkistus puuttuu tykkänään. Ei puutu, sillä asensin siihen Aviran maksuttoman ohjelmiston, joka on osoittautunut käytössä ihan toimivaksi. F-secure taitaa pitää vain omaa ohjlmistoaan virustorjuntana.

http://support.f-secure.com/enu/home/on ... front.html
jtbo
Jäsen
Jäsen

Mitään f-securea en koneelleni laittaisi edes aseella uhattuna, joten ehkä olen hieman jäävi kommentoimaan mitään ko. puljun tuotteisiin liittyvää :lol:

Toisaalta enpä ole mitään iloa havainnut noista 'tarkista koneesi tila helposti' softista, softa kun osaa kertoa vain mitä siihen on etukäteen ohjelmoitu eikä mitään arvaamattomia asioita, mitä vähemmän softaa sitä paremmin koneet toimii.

Veli päivitti Vistansa IE:n 8 versioon ja sinne meni läpinäkyvyys windowsista, kauniisti kaikki on lilaa mikä ennen oli läpinäkyvää. En ymmärrä miksi päivittää IE:tä kun eihän sitä ole mitään mieltä edes käyttää nykyään, yhä se automaagisesti tekee käyttäjänpuolesta ratkaisuja siitä mitä koneelle asentuu.

Outlook ottaa yhteyttä palvelimeen vain silloin kun Outlookin käynnistää, ainakin oman käsitykseni mukaan.
vesahy
Jäsen
Jäsen

jtbo kirjoitti:Mitään f-securea en koneelleni laittaisi edes aseella uhattuna, joten ehkä olen hieman jäävi kommentoimaan mitään ko. puljun tuotteisiin liittyvää.
Miten olet suojannut koneesi pahalta ulkomaailmalta?

Ja sitten uusi milenkiintoinen ongelma. Hain vintiltä muutaman vuoden ikäisen HP:n keskusyksikön ja yritin käynnistää sen. Lähtihän se iloisesti pyörimään, mutta sisään en pääse, sillä en muista yhtään käyttäjätunnus/salasana-yhdistelmää, joka kelpaisi. Minkälaisella virtuaalisorkkaraudalla saisin kräkättyä tuon koneen? Se olisi menossa velipojan lapsille kevyeen kenttäkäyttöön.
jtbo
Jäsen
Jäsen

vesahy kirjoitti: Miten olet suojannut koneesi pahalta ulkomaailmalta?

Ja sitten uusi milenkiintoinen ongelma. Hain vintiltä muutaman vuoden ikäisen HP:n keskusyksikön ja yritin käynnistää sen. Lähtihän se iloisesti pyörimään, mutta sisään en pääse, sillä en muista yhtään käyttäjätunnus/salasana-yhdistelmää, joka kelpaisi. Minkälaisella virtuaalisorkkaraudalla saisin kräkättyä tuon koneen? Se olisi menossa velipojan lapsille kevyeen kenttäkäyttöön.
Avast, Avira Antivirus, noita tulee suosittua, toki rautapalomuuri on ehdoton, aina.

Onhan niitä kaikenlaisia password recoveryjä olemassa, mutta tahtovat olla käyttäjäkohtaisia, XP:n kanssa tarvitsee boottilevyn, kun muistaisi nyt mitä noita ilmaisia utilityromppujen nimiä oli, joillain oli tuo valmiina, vaan on niin aikaa kun noita värkkäillyt, että on kadonnut ihan totaalisesti muistista.
JukkaK
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja JukkaK »

Moi,

Kotikoneena on n. 5v vanha pöytäkone jota on terästetty vuosi sitten lisämuistilla ja toiselle isommalla kovalevyllä. Softat rullaa Win XP SP2:n päällä. Viime vuonna rullaaminen oli vähän heikolla hapella muutaman epätoivoisen siivousoperaation ja tuunaamisen jälkeen päätin sitten tyhjentää koko levyn ja asentaa wintoosan uusiksi.

Samalla tein päätöksen jättää turhanpäiväiset microsoftin tuotteet ja kaikenmaailman softien testailun sikseen ja asentaa vain välttämättömät softat. Windowsia ei päivitetä ja kaikki automaattiset päivitykset on pois päältä, toimistopaketin virkaa ajaa nyt Open Office ja selaimena on Firefox. Ensimmäinen toimiin OK normaali siviilin tarpeisiin ja jälkimmäinen hakkaa IE:n mennen tullen palatessa.

Edellisessä asennuksessa oli vaimon työpaikalta ilmatteeksi saatu Fsecure Antivirus joka oli täydellinen koneen hyydyttäjä, ei enää ko firman tuotteita, kiitos. :evil: Alunperin koneessa oli Norton Antivirus joka toimi kohtuullisesti, mutta siitä jäi ongelma, että vaikka sen poisti, niin rekisteriin jäi joku töhkä, jonka ansiosta ei onnistunut asentaa uusia selaimia tai kotiverkkoa. Puolivahingossa löysin tuo töhkän ja jouduin sen väkivalloin poistamaan kun normaalimetodit eivät auttaneet. :twisted: Nyt virustorjuntaa hoitaa ilmainen AVG joka toimii erinomaisesti. Windowsin firewall on muistaakseni päällä täydentämässä nettipurkin firewallin vajeita. Muutama vuosi meni ongelmitta vaikka ei ollutkaan mitään virustorjuntaa, mutta kun lapset alkoi käyttämään samaa konetta niin piti laittaa suojaukset kuntoon. :-)

Nyt on sitten ensimmäiset merkit hyytymisestä taas havaittavissa ja alkaa vissiin se rekisteri olla taas täynnä "töhnää". Voipi olla että kohta kone alkaa rullaamaan linuxin päällä.

Työkoneena on ollut vuoden ajan HP:n halvin bisnesläppäri jossa myös XP. Siinä on MS:n Office tuotteet ja Outlook käytössä mutta selain on luonnollisesti vaihdettu IE:hen. Tuon kanssa ei ongelmia ole ollut ja on palvellut kyllä hyvin.

Nyt olen muutaman viikon töissä testannut Fujitsun halvimmassa Esprimo Mobile bisnesläppärissä Fedora Linuxia, KDE desktopin kanssa, jolla nytkin parhaillaan kirjoittelen vaikka lomalla ollaankin. Tässähän tulee kaikki tarvittava mukana eikä tarvi viruksistakaan huolehtia. Aiemmin koneessa oli Vista joka oli aivan liian raskas ja meni hermot sen turvakyselyihin. Korvasin Vistan sitten XP Pro SP3:lla jolla kone alkoi toimimaan varsin jouhevasti. Enpä ole kuitenkaan kertaakaan täältä Linuxin puolelta sinne vielä harhautunut sen jälkeen kun tuli tämä asennettua. Välillä olen joutunut käyttämään sitä Windows HP:ta ja voi sitä tuskaa :cry: KDE:hen olen kyllä parin viime viikon aikana ihastunut enemmän kuin mihinkään tietotekniseen tuotteeseen tällä vuosituhannella.

Mietin jo vuosi sitten linuxin laittoa siihen pöytäkoneeseenkin mutta jätin vielä hautumaan. Kunhan se wintoosa tuosta vielä vähän hidastuu, niin sitten alkaa olla mitta täynnä ja koneessa Fedora :wink: Myönnettäköön että kyllähän tämä joidenkin asioiden kanssa työllistää konffausvaiheessa enemmän kuin wintoosa mutta käyttömukavuus on sitten kuitenkin ihan eri luokkaa kun hommat saa pelittämään.

Tutun PC kauppiaan suusta kuulin että Windows 7 olisi huomattavasti parempi kuin Vista, joka kieltämättä on varsinainen turhake. Ongelmana Microsoftilla tuntuu olevan että XP kaikkine heikkouksineenkin on riittävän hyvä valtaosalle käyttäjistä, se on jo kypsä tuote joka toimii varsin hyvin ja siitä löytyy kaikki mitä normikäyttäjät tänä päivän kaipaa. Saas nähdä meneekö se seiskakaan kaupaksi. Tuota Vistaahan nyt saivat läppäreiden mukana pakkomyytyä, mutta ei juuri muuten.

Se Macci on sitten vielä haaveissa...joskus. :-D
-----------------------------------------------
Parasta työtä on tekemätön työ!

T. Tietoteknikko
Tuoski
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tuoski »

JukkaK kirjoitti:
Windowsia ei päivitetä ja kaikki automaattiset päivitykset on pois päältä,
Nyt on kyllä pakko kysyä että miksi?
JukkaK kirjoitti: Tutun PC kauppiaan suusta kuulin että Windows 7 olisi huomattavasti parempi kuin Vista, joka kieltämättä on varsinainen turhake. Ongelmana Microsoftilla tuntuu olevan että XP kaikkine heikkouksineenkin on riittävän hyvä valtaosalle käyttäjistä, se on jo kypsä tuote joka toimii varsin hyvin ja siitä löytyy kaikki mitä normikäyttäjät tänä päivän kaipaa. Saas nähdä meneekö se seiskakaan kaupaksi. Tuota Vistaahan nyt saivat läppäreiden mukana pakkomyytyä, mutta ei juuri muuten.
Olen myös kuullut paljon hyvää Windows 7:sta, tai lähinnä siitä että kuinka nopeaksi se on saatu.
jtbo
Jäsen
Jäsen

Tuoski kirjoitti:
JukkaK kirjoitti:
Jos haluaa käyttää konetta vähänkään pisempään, niin kannattaa ne päivitykset jättää pois, puurouttavat koneen lopullisesti ja kunnon rautamuuri + IE ja mediaplayer disabloituna ei ole haavoittuvuuksiakaan merkittävissä määrin.

Win 7 on vain sellainen kuin Vistan oli tarkoitus olla, ei sen enempää eikä vähempää, sen mitä tuota olen testaillut niin ihan toimiva, mutta yhtä ärsyttävä tälläiselle pieni on kaunista -ihmiselle.
Tuoski
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tuoski »

jtbo kirjoitti:
Tuoski kirjoitti:
JukkaK kirjoitti:
Jos haluaa käyttää konetta vähänkään pisempään, niin kannattaa ne päivitykset jättää pois, puurouttavat koneen lopullisesti ja kunnon rautamuuri + IE ja mediaplayer disabloituna ei ole haavoittuvuuksiakaan merkittävissä määrin.

Win 7 on vain sellainen kuin Vistan oli tarkoitus olla, ei sen enempää eikä vähempää, sen mitä tuota olen testaillut niin ihan toimiva, mutta yhtä ärsyttävä tälläiselle pieni on kaunista -ihmiselle.
Eh, puurouttavat koneen? XP:stä on tullut kyllä huomattavasti nopeampi ja vakaampi päivityksien myötä.
Vastaa Viestiin