Kiitos vastauksista, niistä olikin apua projektissa. No nyt on salaojavesipumppaamo rakennettu, vain sähköt puutuvat, kun listoja ei tule

. Saa tulla sähkäri tekemään kytkennät. Ajattelin pistää tähän viestiin miten minä sen pumppaamon tein siltä varalta, jos joku myöhemmin saman asian kanssa pähkäilee.
Pihaan siis jäi kaksi vanhaa rengaskaivoa. Vanhasta salaojakaivosta kunnostin siis pumppukaivon salaojavesille. Pohja kaivossa oli hyvin epämääräinen ja sakkaa ym. lietettä kertynyt vuosien varrella aikamoinen kerros. Pumppautin siis kaivon tyhjäksi ja kaivon pohja oli tehty laudoista jotka siis jo hajonneet muiksi aineiksi. Kaadoin pohjalle viisi säkkiä valmisbetonia ja tasoittelin siitä pumpulle sopivan pohjan. Tuli hyvä pohja, joka tuntuu pitävän vettäkin. Tämän päälle on hyvä sitten pumppu laskea.
Toisesta vanhasta rengaskaivosta rakensin perusvesikaivon johon johdan kaikki sade- ja salaojavedet, ennekuin lähtevät kaupungin hulevesi verkkoon. Tämä kaivo toimi ennen jätevesiviemärin tarkistuskaivona. Kun samalla uusin valetun rautaisenviemäriputken, niin tämä kaivo jäi tarpeettomaksi. Nyt kaivoon on jätetty 50 cm sakkapesä (n 320 litraa eli ei heti tarvi pumppailla). Talon molemmilta lappeilta tulevat omat sadevesiputket kaivoon. Lisäksi kaivoon tulee pumppaamosta salaojavedet. Myöhemmin olisi tarkoitus ohjata myös tietä pitkin valuvat sadevedet kaivoon.
Itse pumppu viritys on seuraava. Eli ihan perus uppopumppu josta lähtee 32mm uppopumppu letku jonka kytkin kiinteään 32 mm vesiputkeen. Jätin sen verran letkua, että pystyn tarvittaessa nostamaan pumpun ylös. Kiinteä putki sitten yhdistää kaivot reilun metrin syvyydessä. Varmuuden vuoksi eristin putken, vaikka tuskin putkeen jää vettä kun siinä on jonkin verran kaatoa.
Sähköt pumpulle ajattelin hoitaa siten, että tuon kaivoon maakaapelin ja pistän kaivon sisäpuolelle pistorasian. Matkaa kellarin seinään ei ole kuin vajaa metri.
Tämmöinen viritys sopi minulle parhaiten, niin taloudellisesti kuin teknisesti. Asian voi siis varmaan hoitaa paremmin ja ehkäpä jopa oikeaoppisemminkin, mutta meillä siis näin.
Kesän jatkoja....