Kattolistat jiiriin

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
karelin
Jäsen
Jäsen

Kattolistat jiiriin

Viesti Kirjoittaja karelin »

Voi yhden kerran, kun tuottaa meikäläisen aivoille vaikeuksia hahmottaa miten saan kattolistat eli ns. holkkalistat sahattua jiiriin. En osaa ajatella ja hahmottaa tuota sahausta kolmiulotteisesti lainkaan.

Voisiko jo listoittajamestari antaa vinkkiä. Käytössä on sähköjiirisaha sekä ihan perinteinen jiirilaatikko. Millaisiin kulmiin saha pitää asettaa, jotta jiirit menee kohdilleen. Nyt laitettavana vain sisänurkkia 90ast.

Kiitti!
Black
Jäsen
Jäsen

Re: Kattolistat jiiriin

Viesti Kirjoittaja Black »

Itse en ole omaan vastaavaan projektiin vielä ryhtynyt, mutta googlella löytyi seuraavaa:

"Oikeat kulmat ovat : teränkallistus 33,9 astetta ja kääntö 31,6 . Kääntöä kun vaihtelee puolelte toiselle , niin saa kaikki neljä vaihtoehtoa tehtyä lista seljällään. "Parhaissa" koneissa nämä kulmat ovat vakiona pikavalintana. Itsellä isohko Rexon ja joissain muissakin olen nähnyt. Omat listat olivat "vain" kymmenen senttiä, mutta ei juuri tehnyt mieli luonnollisessa asennossa yrittää."

Tiedä sitten toimiiko ;)
Tomppa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tomppa »

Mä olen aina tehnyt kuten Black tuossa edellä mainitsi ja hyvin on toiminut.Meillä on vielä kohtuullisen isokokoiset holkkalistat omassa talossa ja nekin meni ihan mukavasti jiiriin.
Jos se olis helppoo,olisin tehnyt sen jo.
karelin
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja karelin »

Kiitosta vaan vastauksista!

Täytyypä lähteä ensin koekappaleilla hakemaan kulmia kohdilleen.
tcb1967
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tcb1967 »

Kyllä siinä ei tarvita mitään kallistuksia ollenkaan. 45 asteen kulmalla menee kaikki!
Asiaa on hieman vaikea selittää, mut ajattele et jiirilaatikko on katto kun siinä on lista paikoillaan sahattavaksi.
Itse pähkäilin ja pyörittelin listoja todella kauan ennen kuin homma pelitti. Tee itsellesi sekkaiset mallikapulat. Sain itse sellaiset tehtyä joista löytyy kattolistojen sisä- ja ulkonurkkien mallit.
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Hmmjaa. Semmoisella vain yhteen suuntaan kippaavalla sirkkelillä saa tuon hoidettua niin että tekee 45 asteen aluskapulan vastetta vasten, jolla listan saa tasan 45 asteeseen. Pelkkiin niihin listan takapuolella oleviin viisteisiin ei kannata koskaan luottaa että jättäis listan vain niiden varaan sahatessa: ne on melkein aina jonkun 88 tai 89 astetta niin että reunat istuu nätisti.

Mä sahaan noi käsin semmoisella pienihampaisella japanilaisella kärpäsläppäsahalla jossa on vissiin joku 36 hammasta tuumalla. Sen jäljiltä ei juuri tartte enää höyläillä, jos ei nyt sitten merkatessa ole tyrinyt jotain. Semmoinen vielä primitiivisempi tapa ois veistää toisen listan pää toisen listan profiilin muotoon. Semmoista ei enää just kukaan tee, mutta siinä on se hyvä puoli että nurkka ei irvistä koskaan kosteuden vaihdellessa.

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
JHakkinen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja JHakkinen »

Itse sahasin ne sirkkelillä juuri siten että laitoin listan sirkkelin vastetta vasten kuten se olisi seinä ja sitten vain 45 asteen kulmassa. Ihan hyvät tuli. Paremmatkin olisi voinut tulla, mutta niin tasaista nurkkaa ei mulla olekkaan että kaikki olisi istuneet täydellisesti. Eli jokaiseen olisi joutunut etsimään kulmaa erikseen. Mutta jos kulmat on "täydelliset" niin noin se onnistuu.
tcb1967
Jäsen
Jäsen

^Just noin. Se vähän mikä jossain meni ei-niin-kohilleen sai paikattua akryylilla aivan loistavasti.
juhapaas
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja juhapaas »

Samalla tyylillä mäkin olen ajellut, siis 45 asteen kulmassa. Mutta kun nurkat eivät olekaan suoriakulmia, niin olen tehnyt hienosäädön nauhahiomakoneella, jossa on no80 paperi. Ainakin itsellä se on toiminut aivan loistavasti, kulmista on tullut tosi jämptejä.
Hyvä siitä tulee kun vähän maalaa...
JJ72
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja JJ72 »

Mä tein mallipalikat, nurkan oikean ja vasemmanpuoleisen palan siis, ja aina kun pitää tehdä jompikumpi niin otan oikean palan taskuun ja kääntelen sirkkeliä niin että siitä tulee samanlainen :lol: Vanhassa mökissä olen silti joutunut käyttämään akrylimassaa, liekkö saha epätarkka vai mökki niin vinossa ettei 45° kulmalla kaikki nurkat onnistu...
kkk
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja kkk »

Hahmottamista helpottaa kummasti, kun ottaa simppelin neliskanttisen riman mallikappaleeksi ja sahaa siihen jiirin pariin pätkään ja kokeilee niitä nurkaan ensin. Rimaan merkkaa,mikä särmä vastaa julkisivua lopullisen listan tapaan, jolloin hahmottaa, mikä reuna laitetaan vastetta vasten listassa, kun vertaa rimaa ja listaa vierekkäin jiirisahalla.
Keijo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Keijo »

Minäkin sahasin tavallisella 45 asteen sirkkelillä ja ihan kohtuullista jälkeä tuli. Vähän jäi rakoja, kun vanhassa hirsitalossa ei niitä ihan jämptejä suoria kulmia löydy kovinkaan paljon. Rakoja paikkasin sekä akryylilla että kitillä. Pekan mainitsemaa muotoon veistämistä en jaksanut ruveta tekemään, kun olin vähän laiskalla päällä. Kuviosahalla sekin olisi mennyt kohtuullisella vaivalla, kun olisi tehnyt sapluunan piirtämistä varten, mutta jotenkin se sitten jäi. Talossa alunperin oli nurkat veistetty ja se missä oli alle tuuman rako oli paikattu kitillä ennen maalausta. Sen verran tein samalla tavalla että maalasin listat vielä kertaalleen siinä vaiheessa kun ne olivat jo katossa. Näin oli talossa alunperinkin tehty ja jälki on todella hyvän näköistä. Ei näy naulanreikiä eikä erotu nurkista jiirit. Tosin en maalannut listoja samalla värillä kuin katto vaan ihan sillä taitetulla valkoisella mitä listoissa ja ovissa nykyään käytetään.
RPH
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja RPH »

Pähkäilin itse kattolistoja sahaillessani, mikä olisi paras keino hahmottaa jiirin sahaussuunta. Sahaaminen kun pitää tehdä listan kattopuoli alaspäin, eli juuri päin vastoin kun miten lista asennetaan. Periaatteessa yksinkertiainen asia mutta jotenkin vain sahaussuunnan onnistuu helposti sössimään. Muutama susikappale ehti syntyä ennenkuin keksin seuraavan helpon ja idioottivarman keinon:

1. mene seisomaan työn alla olevan kulman eteen
2. käännä selkä kulmaan päin
3. käännä pää ylös ja takakenoon siten, että näet kulman ylösalaisin

Tämä on juuri se asento, jossa lista sahataan, joten näet suoraan mitenpäin sahan terä pitää kääntää.

Todettakoon että vaihe 3 voi aiheuttaa ongelmia huononiskaiselle...
tcb1967
Jäsen
Jäsen

^Toi oli hyvä :-D
pikkumiäs
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pikkumiäs »

Unohtakaa se akryylimassa (tietää listojen maalausta). Noi ylhäällä mainitut kulmat pitää kutinsa.
Varmaa on, että totuuden puhuja paljastuu aina.
Vastaa Viestiin