Yhden huoneen nurkasta löytyi vanha (?) vesivaurio. Vaikuttaisi siltä, että ulkolaudoitus on joskus pettänyt ja sade/muu kosteus on päässyt kastekemaan huoneen nurkan. Hirsi on kovaa ja kuivaa, mutta veden jäljet näkyvät. Tämä ei sinänsä huolestuta - ärsyttää vain, kun myyjä ei tästä maininnut mitään ja taktisesti ko. kohdan päällä oli iso kirjahylly. Se, mikä huolestuttaa on, että seinän viereltä lattialankuista löytyi pieniä reikiä ja ikkunalta bongasin pienen kovakuoriaisen, joka pitkän ja hartaan lajimäärityksen jälkeen osoittautui kuolemankelloksi!
Kannattaisiko tuosta kuolemankellosta olla yhteydessä johonkin tahoon? Terveysviranomaisiin?
Onko tällainen vanha vesivaurio ja mahdollinen hyönteisongelma teidän mielestäånne sellainen, josta pitäisi ottaa yhteys myyjään ja mahdollisesti esittää jotain vaatimuksia? Itse olen empiväinen. Toisaalta koen, että myyjä yritti tätä peitellä, koska myynnin aikana olisi monissa tilanteissa ollut oikea hetki tuoda tämä esiin. Ostotilanteessa keskustelimme paljon hirsien kunnosta, hirsiä ja rakenteita tutkittiin yms. ja muuten hirret ovatkin kunnossa paitsi juuri tässä kohdassa, joka oli piilossa kirjahyllyn takana (muutoin huoneessa oli vain yksittäisiä huonekaluja, tila ei ollut varsinaisesti enää asuttu ja/tai kalustettu). Toisaalta taas olen sitä mieltä, että olen ostanut lähes 100 vuotta vanhan talon ja se ei faktisesti voi olla priimakunnossa...
Entä osaatteko sanoa, mitä on vanhan tapetin ala löytynyt tumman turkoosi pöly/jauhe/"tatima"? Sitä on seinässä lähellä lattian rajaa, vanhan naularivin ympärillä noin 10 cm levyisellä alueella noin metrin pituudelta. Tapettipaperissa aine on aivan kirkkaan turkoosia.
Kiitos jo etukäteen tiedoista ja kommenteista!