sähkötaulu

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
pekkap
Jäsen
Jäsen

Re: sähkötaulu

Viesti Kirjoittaja pekkap »

petej kirjoitti:Uusiin johdonsuojiin,jousiliittimillä ei saa kuin kaksi johdinta kytkettyä(kaks reikää).
OK, jousiliittimessä asia on tietysti selvä, mutta kyllä ainakin minun viimeisen kahden vuoden aikana hankkimissa kolmessa keskuksessa on ollut ruuviliittimelliset johdonsuojat (ABB, Ensto, GE), joten eivät kaikki uudet johdonsuojat ole jousiliitin-versioita. (Oma mutu sanoisi päinvastoin, että ruuviliitin on yleisempi).
Mutta entäs tuo toinen tieto (että tulppasulakkeeseen saisi kytkeä vain yhden lähtevän johdon), siellä ei ainakaan ole jousiliittimiä.
voiettä
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja voiettä »

pekkap kirjoitti:
petej kirjoitti:Uusiin johdonsuojiin,jousiliittimillä ei saa kuin kaksi johdinta kytkettyä(kaks reikää).
Mutta entäs tuo toinen tieto (että tulppasulakkeeseen saisi kytkeä vain yhden lähtevän johdon), siellä ei ainakaan ole jousiliittimiä.
On niihin tulppasulakkeen lähtöihin ennenkin laitettu kaksi tai enemmän.. nollat sieltä kuitenkin aikaisemmin loppuu kuin vaiheiden paikat! varmista johtimien kiinnipysyvyys jottei joku jää (välille) puristus liitoksessa!
Tämä oli oma mielipide ja kokemus.
wanha on vanha!
rautarunnari
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja rautarunnari »

meillä yhteen tulppaan saa helposti kaksi johdinta, mutta nollan alle saa neljä...
H
Kaikkien alojen erikoisasiantuntija
Akuankka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Akuankka »

pekkap kirjoitti:
MX1K kirjoitti: Johdonsuoja-automaattiin saa laittaa kaksi johdinta, tulppasulakkeeseen yhden.
Esitäpä joku lähde tälle tiedolle. Itse en muista SFS6000 kirjassa (tai tulppasulakeajan sähköturvallisuusmääräyksissä) moisia rajoituksia nähneeni. Kyllä kai ruuviliittimeen jonka suurin sallittu johdinkoko on 25-50 mm2 voi luotettavasti kytkeä useampia 1,5-2,5 mm2 johtimia.
En löytänyt minäkään lähdettä mutta tällaisen säädöksen minäkin muistaisin. Nimenomaan myös ruuviliittimiä koskien. Voipi olla myös vanhemman sähkärin perinnetietoa mutta näin minulle on kerrottu.
Vilderi
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Vilderi »

Sulakkeita ei montaa tarvi, mutta olis koomista vetää koko kämppä 6 neliön kaapelilla. :-D

Ajattelin ihan surutta tehdä koko talon sähköt itse, omavastuu on ehkä korkea, mutta kun itse tietää mitä tekee ja tarkistaa mitä samalla mitä teki niin mitäs ongelmaa siinä on..? Mahdollisesti sähkömiestä paikalle jos joku sitä erikseen vaatii.

Taustaksi kerrottakoon että sähkömiesten viime käynti sai tuntemaan itseni sähköalan ammattilaiseksi. Miehet eivät jättäneet tarkastupöytäkirjaa, saati sitten mitään muutakaan "takuuta" tekemistään asennuksista. Laskun loppusumma ja tehty työ ei yksinkertaisesti täsmännyt.

Oman talon sähköt (osa toteuttamatta):

Pihalla on mökkikeskus, jossa siis pääsulakkeet, mittari, sulakkeet kellarin, ulkorakennuksen ja yläkerran ryhmäkeskuksiin. Yläkertaan vikavirta ja pari sulaketta, kellariin sama virsi.
Huoneissa on valot ja pari pistorasiaa.

Mökkikeskus maksoi pari sataa, ja sisälle tuleva silmiä hivelevä ryhmäkeskus 70€+tarvikkeet.

Yksinkertaista ja kaunista. Sähköyhtiöltä saa mahdollisesti syksyllä etäluettavan mittarin, innolla odotetaan.
Vastaa Viestiin