Minulla on myös edessä tämä konesaumatunkaton maalaus. Vappuna aloitin pohjatöitä ja hioin ruostelkohtia (pääasiassa saumoissa) puhtaaksi ja vedin super rostexia puhdistamieni paikkojen suojaksi.
Vähän on askarruttanut se että kuinka pienet jäljet pitää putsata (=hioa) ennen pesua ja maalausta. Katossa, varsinkin piipun lähellä on paljon pieniä, n. 1mm kokoisia reikiä maalissa. Yleensä samalla alueella paljon näitä pieniä reikiä. Jos maalin hioo pois on pellissä näkyvissä pienet hapettumat näissä kohdissa. Teenkö turhaa työtä jos hion maalin pois jokaisen pienen läntin kohdalta ?
- Sami
konesaumapeltikaton maalaus?
Re: konesaumapeltikaton maalaus?
itse olen aloittanut nyt konesaumatun katon maalausta ja lisä siiven jo maalasin, siihen oli tehty konesauma katto joskus 60luvun lopussa ja paine pesurilla vain puhtaaksi ja sitten rälläkällä ja metalli karva laikalla kaikki sauma kohdat ja reunat niin että irto maalia tai hilseilyä ei jäännyt mihkään, ruostetta ei ollut oikeastaan ollenkaan.
sen jälkeen pesin maalipesulla ja huuhdoin taas, sitten pensselillä päälle sadolinin peltikattomaalia vaalean harmaata. kertaalleen olen maalanut lisä siiven ja toiseen kertaan viellä vedän sen.
isompi vanhan puolen katto sitten haasteellisempi.
sieltä löytyy ruoste läikkiä mutta en ala kattoa vaihtamaan koska tämä niitä vanhoja 2-3kertaa paksumpia peltikattoja kuin nykyiset, eli ei ruostu ihan heti puhki:)
sen aloitin myös painepesurilla ja sitten hioin ruoste kohdista irtoruosteen pois ja putsasin vielä maalipesulla, sen jälkeen maalasin ruoste kohdat ferrexillä ja tarkoitus olisi maalata päälle sadolinin peltikatto maalilla.
rautakauan myyjä katsoi kirjasta että tuo ferrexi kävisi tähän sadolinin maalin alle ruoste kohtiin?
onko kokemuksia? ja entä onko tietoa sadolinin peltikatto maalista? ilmeisesti ei enään valmista peltikatto maalia edes?
olen vasta yhden sivun ruosteet maalannut piiloon ja katossa neljä sivua, eli haenko ferreksin tilalle tuota täällä kehuttua super rostexia? vai annanko mennä tuolla ferreksillä loppuun asti?
ja onko tietoa kuinka kauvan ferreksin olisi hyvä kuivua ennenkuin voi maalata peltikatto maalin päälle?
sanottakoon vielä että katossa oli vanha maali mutta se ei olllut hilseillyt yhtään ja aurinko oli hyvin polttanut sen mataksi joten maali hyvin tarttuu pesun jälkeen kyllä kiinni siihen kun pensselillä tarkkaan laittaa.
kim
sen jälkeen pesin maalipesulla ja huuhdoin taas, sitten pensselillä päälle sadolinin peltikattomaalia vaalean harmaata. kertaalleen olen maalanut lisä siiven ja toiseen kertaan viellä vedän sen.
isompi vanhan puolen katto sitten haasteellisempi.
sieltä löytyy ruoste läikkiä mutta en ala kattoa vaihtamaan koska tämä niitä vanhoja 2-3kertaa paksumpia peltikattoja kuin nykyiset, eli ei ruostu ihan heti puhki:)
sen aloitin myös painepesurilla ja sitten hioin ruoste kohdista irtoruosteen pois ja putsasin vielä maalipesulla, sen jälkeen maalasin ruoste kohdat ferrexillä ja tarkoitus olisi maalata päälle sadolinin peltikatto maalilla.
rautakauan myyjä katsoi kirjasta että tuo ferrexi kävisi tähän sadolinin maalin alle ruoste kohtiin?
onko kokemuksia? ja entä onko tietoa sadolinin peltikatto maalista? ilmeisesti ei enään valmista peltikatto maalia edes?
olen vasta yhden sivun ruosteet maalannut piiloon ja katossa neljä sivua, eli haenko ferreksin tilalle tuota täällä kehuttua super rostexia? vai annanko mennä tuolla ferreksillä loppuun asti?
ja onko tietoa kuinka kauvan ferreksin olisi hyvä kuivua ennenkuin voi maalata peltikatto maalin päälle?
sanottakoon vielä että katossa oli vanha maali mutta se ei olllut hilseillyt yhtään ja aurinko oli hyvin polttanut sen mataksi joten maali hyvin tarttuu pesun jälkeen kyllä kiinni siihen kun pensselillä tarkkaan laittaa.
kim
Sehän on sitten 1 mm tai jopa 1,5 mm paksuudeltaan...Aika epeli on ollut se peltiseppä joka on tuon katon käsin aikanaan hakannut.kimi1 kirjoitti: en ala kattoa vaihtamaan koska tämä niitä vanhoja 2-3kertaa paksumpia peltikattoja kuin nykyiset, eli ei ruostu ihan heti puhki:)
kim
Oliskohan tuossa 2-3 kertaa paksummassa vähän löylyä mukana...?
Jos se olis helppoo,olisin tehnyt sen jo.
miten niin vähän;)
en tiedä tosta paksuudesta,mutta oisko kestävempää kuitenkin? tälläst oon kuullu ...ehkä kromia joukossa