Lakkakittiin mä olen lirauttanut tilkan tärpättiä pinnalle veden sijaan, kun en oikein tykkää veden joutumisesta maalin sekaan. Kitissä se ei tietty haittaisikaan välttämättä.
Itse pidän pensseleitä raa'assa pellavaöljyssä ihan sen takia että vesisäilytys tekee maaliin mattapinnan. Pellavaöljymaalissa kiiltoaste heittää veden kanssa. Petroolimaalista ja vedestä mulla ei ole kokemusta (että meneekö jo valmiiksi matta maali jonkun toisen näköiseksi), mutta pellavaöljy ainakin toimii.
Pensselien säilyttämisestä olen joskus kirjoittanut pitkän jutun, löytyy
Pekan ohjeiden mukaan minäkin laitoin pensselin tekeytymään jo joskus viime vuoden puolella. Ja kun aina vaan satoi ja muutenkin remonttiväsymys
iski, niin sinne se unohtui liiterin hyllylle. Maanantaina kun aloittelin kevään eka maalauksia, niin suti löytyi sieltä mihin sen olin unohtanut ja täytyy sanoa, että se oli täydessä iskussa. Maanantain vetelin sillä sinkkivalkoista koko päivän ja palautin takaisin säilöön, vernissaan riippumaan.
Jossain muualla kysyttiin, että joko voi maalata ja minä vastaan että kyllä voi. Parempaa maalaussäätä ei voi toivoa kuin eilen maanantaina, lämpöä ja aurinkoa sopivasti ja sireenipuskaan ripustettu kosteusmittari nätiitiu nippanappaa neljääkymmentä prosenttia. Tämä siis läntisellä Uudellamaalla.
No niin, yksi seinä sudittu ja toistakin jonkin verran. Vielä edessä joku puoli päivää, niin molemmat seinät valmiit. Kiiltävältähän tuo petroolimaali näin alkuun seinässä näyttää. Milläköhän viiveellä muuttuu himmeäksi?
Toinen kysymys on se, että jos ja kun petrooli alkaa repiä huonosti kiinni olevaa lateksia irti seinästä niin mikäköhän viive sillä on? Tänä kesänä? Viikko?
veke22 kirjoitti:Toinen kysymys on se, että jos ja kun petrooli alkaa repiä huonosti kiinni olevaa lateksia irti seinästä niin mikäköhän viive sillä on? Tänä kesänä? Viikko?
Miilläs perusteella näin epäilet käyvän? Öljymaali hapettuessaan ei muodosta kiristävää kalvoa, vaan päinvastoin turpoaa jonkun verran.
Hauska oli muuten lukea herrojen Kailan ja Järvisen väittelyä öljymaalin painonmuutoksesta kuivuessaan, kun Järvisen jakeluun ei millään mennyt sellainen tosiseikka, että kuivuva öljymaali on hieman painavampaa kuin tuore..
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Tänään tuli taas osa TV2:n sarjasta "Perinteinen hirstalo" ja siinä Järvinen neuvoo miten petrolimaalia tehdään. Osa on viikon ajan nähtävissä Ylen Areenassa. Valitettavasti sarjan aikaisemmat osat ovat jo poistuneet arkistosta, en ymmärrrä mikä hiton kiire siinä on ollut. Jos saisi sarjan kaikki osat dvd:lle pötköön poltettuna, niin voisin sen vaihtaa pullollisen hyvää vernissaa.
veke22 kirjoitti:Toinen kysymys on se, että jos ja kun petrooli alkaa repiä huonosti kiinni olevaa lateksia irti seinästä niin mikäköhän viive sillä on? Tänä kesänä? Viikko?
Miilläs perusteella näin epäilet käyvän? Öljymaali hapettuessaan ei muodosta kiristävää kalvoa, vaan päinvastoin turpoaa jonkun verran.
Hauska oli muuten lukea herrojen Kailan ja Järvisen väittelyä öljymaalin painonmuutoksesta kuivuessaan, kun Järvisen jakeluun ei millään mennyt sellainen tosiseikka, että kuivuva öljymaali on hieman painavampaa kuin tuore..
Muistan lukeneeni jostain sivuilta, että petrooliöljymaali "ryömisi" huonosti kiinni olevan lateksin alle ja irroittaisi sen? No, olenhan seinän raapannut ja vielä osittain neljäkymppisellä paperilla hionutkin, mutta aina tuntuu löytyvän jostain joku maalin kulma, josta alkamalla repiä saa suikaleen irti...
Lisäksi tuli mieleen kun katselen kohta nollille menevää säätä ja tosi sateisen näköistä keliä....niin mitenköhän mun petroolimaalit suhtautuu siihen? Osittain sivelin tosi ohkasesti tuonne seinien yläosaan missä tarve oli lähinnä pigmentin saaminen samaan kuosiin muun talon kanssa, mutta alaosaan missä oli korkeuseroja raapatun maalin ja puupaljaiden paikkojen kanssa niin laitoin oikein paksulti, niin että pensseli luisti kunnolla.
EDIT: Seinä on tosi kiiltävä, eli ei ainakaan matta missään nimessä vaan pikemminkin täyskiiltävä pl. lakkakitillä kitatut kohdat hohtavat mattana maalin alta? Toivottavasti tasaantuu ja kiilto himmenee, sillä rokonarpinen seinä kuultaa kaikki epätasaisuudet aika hyvin. Itse asiassa ilta-aurinko todella häikäisi seinän kautta silmiin