jope kirjoitti:Homeeseen ei auta kellarintäytöt,salaojien laittamiset eikä sadevesien ohjaukset. Syihin ne auttaa mutta itse homeet pitäisi saada kannettua pohjineen pois. Kivijalassa hiukan vaikeaa joten pitää poltella tai keksiä jotakin muuta. Jos sitä kosteutta on siellä alapohjassa ollut vuosikausia ja kattokin on vuotanut niin voi olla pienet mahdollisuudet että pikkufiksauksilla selvitään.
Kuntoarvio maksaa 400-1000e ja ei ole paha kustannus jos siitä saa osviittaa töllin remonttikelpoisuudesta.
Kannattaa myös miettiä onko viisasta lähteä perheellisen hometaloon asumaan ja jos on korjauskelpoinen niin kuka sen korjauksen tekee? Sitä voi perheen päälläkin olla päivätyö jonka jälkeen remonttihommat voi olla pakkopullaa. Sitä jaksaa kyllä pitkiä työpäiviä aikansa mutta ei kovin kauaa. Remontti/rakennus väsymys on yksi suurinpia avioerojen aiheuttajia näillä leveysasteilla.
Kannattaa miettiä niitä asumisen tarpeita vielä pari kertaa ja jopa ehkä tuota kuntokartoitusta.
Kiitos kuvien lataus neuvoista...aloitan rautalangan suoristelun.
Ymmärrän kyllä varoittelut ja neuvot miettiä noin pari sataa kertaa vielä projektiin heittäytymistä....tässä on jo yhden talon kellarikerros (makkari, tkh, sauna ja pesutilat) kosteusvaurion jäljiltä remontoitu, joten jotain kokemusta aiheesta on.
Tarkoitus ei tietty ollut lyödä paikkoja umpeen homeisine rakenteineen, vaan kyllä kaikki vaurioitunut tietysti poistetaan....maalle muuttajalla täytyy olla sitä maalaisjärkeäkin näissä jutuissa.
Jos tuo torppa sijaitsis jossain normi paikassa, niin ei tässä asiaa edes jaaplattais, mutta kun alla on mahdollisuuksia tarjoava tontti...eli lääniä n. 1 ha ja oma jokiranta suojaisine poukamineen sekä kohtalaisen mielenkiintoinen sijainti yritystoiminnalle. Lähinnä kait tässä nyt kartoittelen, jotta kannattaako paikkaa remontoida vai pistääkö tontti sileäksi ja aloittaa alusta. Halpaa ja helppoa ei ole sekään...ja kun toisaalta tuolla hirsitönöllä on tunne-sekä historia-arvoa minulle.
Noiden kuntokartoitusten kanssa on oltava hiukka hereillään...halvallakin niitä toki saa, mutta samaan pystyy sitten ihan itsekin (nimim. kokemusta halvasta on!

). Eli meillä on alueen paras kosteusvaurioiden korjaaja tehnyt nykyiseen asuntoon sen uuden ja perusteellisen kartoituksen (ja myös korjauksen), halvan ensin ryssittyä homman, ja tiedän mimmoiset hinnat noille porailuille yms. tulee...meille, kun ei enää noita halvempia oteta mihinkään taloon arvioimaan. Eli varmasti heput jossain vaiheessa torpan tsekkaa, jos ostamaan aletaan...täytyy vaan mietti mistä niille kannattaa maksaa.
...niin, ja noin naisen näkökulma tuohon rempan ja avioerojen "tilastolliseen" yhteyteen....olen kuullut varoituksen, jotta talon rakentaminen on pikatie avioeroon...samoin on ekan lapsen syntymä ISO riski...kuten myös miehen harrikka harrastus...anopin asuminen naapurissa...riittäähän näitä.

Mutta, kun itse näen asian niin, että elämä on tehty elettäväksi, ei pelättäväksi..siitäkin huolimatta, että "shit happens"!

Jos ero tulee moisista projekteista, niin kylläpä se tulis ilman noita projektejakin...ne tosin saattavat nopeuttaa asioita....