tuuma kirjoitti:aarnikotka kirjoitti:Myönnän, että ylläolevassa voi olla pientä provokaatiota, mutta tarkoitus on tuoda myös toista näkökulmaa DIY asennus- ja lupakäytäntökeskusteluun.
No mutta tuo yllä oleva teksti oli kokonaisuudessaan erittäin hyvin sanottu.
Jep, komppaan ja olen pitkälti samaa mieltä Ahsellin kaverin kanssa. DIY-hommia en mitenkään aliarvioi, siitä vaan jos tietää mitä tekee ja ottaa vastuut tekemisistään. Omista kämmeistä on sitten turha valittaa "aivan paskan möit". Aikuiset ihmiset jne..
Kylmäaineiden kanssa pitää aina muistaa, että niiden kiehumispiste on varsin alhainen. R410A:n (joka on tämän päivän de facto ilpeissä) pyörii noin -50 tienoilla, tässä on siis todellinen riski saada paleltumavamma jos linjoja availlaan huolimattomasti.
Toinen laitteiston tyhjiöintiin liittyvä fysikaalinen fakta liittyy kylmäaineen ja veden väliseen reaktioon. Tässä syntyy kompressorin osia syövyttäviä yhdisteitä, mutta ongelma ei ilmoita itsestään heti, vaan sitten kun laitteisto on jo valmista kamaa kierrätykseen. Meillä kävi tällainen "manana-manana"-asentaja, yritti jättää tyhjiöinnin tekemättä ja "puhaltaa" kylmäaineella putket "puhtaaksi". Syy oli siinä, että kyseinen valopää oli unohtanut ottaa tyhjiöpumppuun sopivan liittimen mukaan aamulla pajalta lähtiessään. Onnekseni olin jo perehtynyt asiaan ja passitin kaverin takaisin pajalle. Toinen asentaja olikin jo erittäin asiallinen, itsekin ilp-lämmittäjä ja tyhjiöinti tehtiin asianmukaisesti.
Jos vain mahdollista niin olkaa itse läsnä ja katsokaa asennustapahtuma tarkasti. Liitosten kiristys ja tyhjiöinti ovat kaksi oleellisen tärkeää asiaa ilpin toimintavarmuuden varmistamiseksi.