Gallup: Remontin budjetti
-
Onneli-Anneli
- Uusi jäsen
Gallup: Remontin budjetti
Ihan vain uteliaisuuttani ajattelin kysellä, millaisella raha määrällä olette rintamamiestalojanne remppailleet? Asia meilläkin hyvin ajankohtainen, muuttamaan pitäisi kohta jo päästä...
Eli meillä rmt -53 Keski-Suomessa, budjettina 40 000 e, jolla pyritään laittamaan keittiö uuteen uskoon, 2 x makuu- ja olohuoneen pintarempat, ullakkotila asuinkäyttöön, uusia lokakaivo, salaojot ja hyvässä lykyssä vielä sauna kellariin... Huh, näyttääpäs kauhelta noinkohan rahat riittää...
Eli meillä rmt -53 Keski-Suomessa, budjettina 40 000 e, jolla pyritään laittamaan keittiö uuteen uskoon, 2 x makuu- ja olohuoneen pintarempat, ullakkotila asuinkäyttöön, uusia lokakaivo, salaojot ja hyvässä lykyssä vielä sauna kellariin... Huh, näyttääpäs kauhelta noinkohan rahat riittää...
- pakoistinen
- Jäsen

- Viesti:
Kyllä pitäis riittää jos teette itse töitä paljon. Tuolla hinnalla voitte käyttää ammattilaisia putki-, sähkö-, ja vesieristystöissä sekä kaivattaa salaojat kaivurilla. Jos loput onnistuis tekemään ihan issekseen niin ei pitäis rahat loppua kesken. Ainakin pintaremppa on halpaa hommaa.
Mä varmaan tekisin jonkun budjetin tohon karkeella näppituntumalla ja pyrkisin pitämään eri osa-alueet omissa kustannusraameissaan. Esim jotain tämmöstä:
-Keittiö 4000
-Pintarempat 1000
-Ullakon rakentaminen 10000
-Lokakaivo ja salaojat 5000
-Sauna kellariin 10000
-Varalla 10000
Itse uskoisin pystyväni tekemään nuo hommat noilla rahoilla.
Mä varmaan tekisin jonkun budjetin tohon karkeella näppituntumalla ja pyrkisin pitämään eri osa-alueet omissa kustannusraameissaan. Esim jotain tämmöstä:
-Keittiö 4000
-Pintarempat 1000
-Ullakon rakentaminen 10000
-Lokakaivo ja salaojat 5000
-Sauna kellariin 10000
-Varalla 10000
Itse uskoisin pystyväni tekemään nuo hommat noilla rahoilla.
Mulla on toi ihan sama...ja budjettikin laskeskeltu samoihin joten onhan sen riitettävä kun 2 "ammattilaista" ihan itte laskee?!HillyMan kirjoitti:Mulla on kyllä vakaa aikomus saada 10 000 eurolla tehtyä kellariin sauna, pesutila ja kodinhoitohuone. Aloittaen lattian piikkauksesta ja uudelleen valuusta. Aika näyttää pysyykö budjetissa, tuskin 8)
Noo....
-
Onneli-Anneli
- Uusi jäsen
No nyt olemme siinä vaiheessa, että keittiöön on kaikki laitettu (lattia, kaapisto, katto, eristys, levyt, tapetit), samoin hankittu makuuhuoneisiin ja olohuoneisiin värkit. Keittiössä jouduimme pitämään pari päivää urakoitsijaa, kun vanhan kosteusvaurion jäljiltä piti vaihdella mätiä runkopuita ja lautalattia. Ja rahaa mennyt kohta jo 14 000 (!!!!), tosin ollaan osteltu peräkärryä jne, työkalujakin.
Vinttitilan rakentaminen alkaa ens viikolla, sinne tulee n. 30 neliöinen huone pojille. Siinäkin joudumme käyttämään urakoitsijaa kun itse asusteemme täällä etelässä, eikä työpäivän päälle pääse remppaa tekemään. Ajatelitiin, että teetetään sitten huoneen runko valmiiksi ja tehdään itse pinnat.
Mutta paniikki tulee mulla, ei riitä rahat tällä menolla...
Vinttitilan rakentaminen alkaa ens viikolla, sinne tulee n. 30 neliöinen huone pojille. Siinäkin joudumme käyttämään urakoitsijaa kun itse asusteemme täällä etelässä, eikä työpäivän päälle pääse remppaa tekemään. Ajatelitiin, että teetetään sitten huoneen runko valmiiksi ja tehdään itse pinnat.
Mutta paniikki tulee mulla, ei riitä rahat tällä menolla...
- pakoistinen
- Jäsen

- Viesti:
Remonttikuluista
Meidän rempan kokonaiskulut noin 10 000e tähän asti, pitää sisällään:
- laminaatteja, tapetteja ja listoja kahteen huoneeseen
- pari seinää uuteen uskoon
- vessa kokonaan uusiksi (runkorakenne jäi vanhasta vessasta jäljelle)
- ulkovuorauksen uudelleenmaalaus ja huonojen puuosien vaihto
- pienehköjä sähkötöitä (sähkömies teki)
- saunaan vuolukivikiuas + pientä parantelua saunaan ja pesuhuoneeseen
- kodinhoitotilan lattiaan puuritilöinti
- lukuisia pieniä hommeleita (kului tusinan verran erilaisia maaleja, vetimiä, kahvoja, listoja ym.)
- ilmalämpöpumppu + asennus (ei vielä asennettu, mutta budjettiin laskettu)
- terassin ja uusien portaiden teko sekä pihan kunnostaminen
Suurin työ oli ehdottomasti tuosta ulkovuoren maalauksesta. Raaputtelu vei tosi paljon aikaa, kuten myös puuosien vaihto. Itse maalaus oli suhteellisen pieni osa tuosta urakasta. Ulkopuolisia ihmisiä ei käytetty kuin sähkötöihin.
Piha on pieni joten sen laittoon ei paljoa rahaa kulu.
Talo on hirsirunkoinen -29 rakennettu, perinteisen rintamamiestalomallin tyylinen. vielä riittää muutamaksi vuodeksi hommia että saa kaikki tehtyä mitä on suunnitteilla:)
- laminaatteja, tapetteja ja listoja kahteen huoneeseen
- pari seinää uuteen uskoon
- vessa kokonaan uusiksi (runkorakenne jäi vanhasta vessasta jäljelle)
- ulkovuorauksen uudelleenmaalaus ja huonojen puuosien vaihto
- pienehköjä sähkötöitä (sähkömies teki)
- saunaan vuolukivikiuas + pientä parantelua saunaan ja pesuhuoneeseen
- kodinhoitotilan lattiaan puuritilöinti
- lukuisia pieniä hommeleita (kului tusinan verran erilaisia maaleja, vetimiä, kahvoja, listoja ym.)
- ilmalämpöpumppu + asennus (ei vielä asennettu, mutta budjettiin laskettu)
- terassin ja uusien portaiden teko sekä pihan kunnostaminen
Suurin työ oli ehdottomasti tuosta ulkovuoren maalauksesta. Raaputtelu vei tosi paljon aikaa, kuten myös puuosien vaihto. Itse maalaus oli suhteellisen pieni osa tuosta urakasta. Ulkopuolisia ihmisiä ei käytetty kuin sähkötöihin.
Piha on pieni joten sen laittoon ei paljoa rahaa kulu.
Talo on hirsirunkoinen -29 rakennettu, perinteisen rintamamiestalomallin tyylinen. vielä riittää muutamaksi vuodeksi hommia että saa kaikki tehtyä mitä on suunnitteilla:)
Kyllä tuo kellarin tekeminen on kallein rasti, tehtiin koko yläkerran remppa n. 4000e, laitetiin lipanalustat asuinkäyttöön ym. Tosin sinne oli jo uusittu patterit ja sähköt, eikä tarvinnut eristää kuin lipanalustat muuutoin oli jo eristetty/jätettiin vanhat purut. Mutta kaikki pinnat meni täysin uusiksi.... Keittiöön meni kahteen hellaan ja huuvaan 4500e
Muut tilpehöörit maksoi 1000e, lattiamateriaali, seinät ym. Vanhat kaapistot olivat viellä täysin iskussaan joten ne jätettiin. Ja seuraavaksi kellariin...oikealla tavalla toteutettuna pelkkä lattialämmityksen teko (eristeet, sepelit, valut, sähkötyöt/kaapelit/vikavirtakytkimet ym.ym.ym) maksaa todella paljon, ja pudjettina on kaikki mikä tulee tilille niin menee remppaan
eli 10000 e olisi varmaan aika linjassaan kellariin...Ai niin edellinen omistaja laittoi ikkunat, tiilikaton, sähköt, vesiputket, ja viemärit. Elikkä nuo kalleimmat :P
-
Pönttöuuni
- Jäsen

Varsinaista budjettia ei ole ikinä tehty, vaan remonttia on alkurytinän jälkeen tehty siihen tahtiin kun pussissa on varaa ollut. Tarkkoja lukemiakaan en nyt pysty sanomaan, mutta koetetaan muistella:
Salaojat, sadevesiputket ynnä näihin liittyvät muut systeemit - 5000
Kun kaivinkone kerran oli pihassa niin pihavajan pohjat - 1500
Pari takkaa muurattiin - 3600
Alakerran lattioiden esiinkaivaminen, hointa/uusinta ja lakkaus - 800
Keittiön koneet - 2332
Keittiön kaapit, tasot yms - 5000
WC:n kunnostus (kaikki pois...) - 1000
Alakerran tapetit & maalit - 500
Listat - 500
Sähköt - 6500 (rajulla kädellä eli vanhat kokonaan pois, uudet putkitettuina piiloon, kalusteina Renova, samalla kiskottu johtoja pihamaalle...)
Viemärit & käyttövesi - 500
Keskuspölynimuri - 500
Työkalut - Näitähän ei lasketa
Kaikenlaista pikkunippeliä saanut kantaa selkä väärällään, niihin mennyttä rahamäärää on melko mahdoton arvioida, mutta eiköhän niihinkin ole tonnin verran mennyt...
Ja yhteensä näistä tulee 28732 euroa. Muistin hataruuden vuoksi tarkoittanee siis sitä, että rahaa on remonttiin tähän mennessä mennyt kolmisenkymmentätuhatta...
Tekemättä vielä:
Yläkerrasta pinnat, sähköt ja WC (näihin ei tolkuttomasti uponne rahaa)
Kellarin suuri rytinä. Tarkoittaa lattian piikkausta, uutta valua, lattialämmitystä, viemäreitä, käyttövesiputkia, lämmitysputkia, sähköjä, vesierityksiä, laatoituksia, takan muurausta, WC:n rakentamista, saunan sisustamista, parin suihkun laittamista, kodinhoitohuoneen sisustamista, pellettilämmityksen mahdollisuuden tutkimista... Tähän operaatioon tulee sitten joskus palamaan rahaa ja aikaa.
Ulkohommia listalla on pihavajan rakentaminen, liuskekivien asentaminen takaisin paikoilleen, ikkunoiden kunnostaminen (putsaus & maalaus, mahdollisesti kittipuuhiakin). Ulkomaalin kanssa ei onneksi tartte vielä moneen vuoteen läträtä.
Salaojat, sadevesiputket ynnä näihin liittyvät muut systeemit - 5000
Kun kaivinkone kerran oli pihassa niin pihavajan pohjat - 1500
Pari takkaa muurattiin - 3600
Alakerran lattioiden esiinkaivaminen, hointa/uusinta ja lakkaus - 800
Keittiön koneet - 2332
Keittiön kaapit, tasot yms - 5000
WC:n kunnostus (kaikki pois...) - 1000
Alakerran tapetit & maalit - 500
Listat - 500
Sähköt - 6500 (rajulla kädellä eli vanhat kokonaan pois, uudet putkitettuina piiloon, kalusteina Renova, samalla kiskottu johtoja pihamaalle...)
Viemärit & käyttövesi - 500
Keskuspölynimuri - 500
Työkalut - Näitähän ei lasketa
Kaikenlaista pikkunippeliä saanut kantaa selkä väärällään, niihin mennyttä rahamäärää on melko mahdoton arvioida, mutta eiköhän niihinkin ole tonnin verran mennyt...
Ja yhteensä näistä tulee 28732 euroa. Muistin hataruuden vuoksi tarkoittanee siis sitä, että rahaa on remonttiin tähän mennessä mennyt kolmisenkymmentätuhatta...
Tekemättä vielä:
Yläkerrasta pinnat, sähköt ja WC (näihin ei tolkuttomasti uponne rahaa)
Kellarin suuri rytinä. Tarkoittaa lattian piikkausta, uutta valua, lattialämmitystä, viemäreitä, käyttövesiputkia, lämmitysputkia, sähköjä, vesierityksiä, laatoituksia, takan muurausta, WC:n rakentamista, saunan sisustamista, parin suihkun laittamista, kodinhoitohuoneen sisustamista, pellettilämmityksen mahdollisuuden tutkimista... Tähän operaatioon tulee sitten joskus palamaan rahaa ja aikaa.
Ulkohommia listalla on pihavajan rakentaminen, liuskekivien asentaminen takaisin paikoilleen, ikkunoiden kunnostaminen (putsaus & maalaus, mahdollisesti kittipuuhiakin). Ulkomaalin kanssa ei onneksi tartte vielä moneen vuoteen läträtä.
Maanantaiaamut ovat kauheimpia.
Joo liesikupuhan se huuva on
Aika kallis oli kun on puuhella ja sähköhella vierekkäin täytyy huuvan kestää kuumuutta ja olla tarpeeksi leveä, sitten haluttiin siihen valo ja tuulettimet niin oli aikas törkiän kallis, Frankelta piti tilata 1500 ja ripiat hella oli 1400e ja rakennusapteekin uusvanha smålands&spisen puuhella+ alusta vissiinki 1700..aikas kallista, no loppu keittiö tehtiin edullisesti. Tostakin oli edellinen valopää omistaja heittänyt aivan hienon puuhellan jonkkaan