Lattian petsaus ja öljyäminen

Maalaus ja varsinkin maalit jakavat mielipiteitä ja ansaitsevat oman osion
Spertsa
Jäsen
Jäsen

Re: Lattian petsaus ja öljyäminen

Viesti Kirjoittaja Spertsa »

Onnistuuko petsaus + öljyäminen vanhoille lattialaudoille jotka on maalattu? Maalit tietenkin ensin pois, mutta jääkö puuhun maalista jotain mikä hankaloittaa petsausta/öljyämistä?
Alimmainen maali on ilmeisesti 40 ja 50-lukujen vaihteesta ja viimeisin kerros varmaan jostain 60-70-luvulta.
Tomppa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tomppa »

Sanoisin näin lonkalta että jos tarkoitus on saada ihan tasainen lopputulos niin ei onnistu.Aina siihen lautaan jää jotain joka haittaa petsin imeytymistä ja helposti lopputulos on laikukas.Jos oikein reilusti hioo pinnasta pois jotta varmasti saa edelliset pintakäsittelyt pois eikä maailma kaadu jos lopputulos ei ole ihan täysin tasavärinen niin sitten onnistuu kyllä.
Jos se olis helppoo,olisin tehnyt sen jo.
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Ei se taho onnistua vaikka hiois ponttiin asti, lautojen raossa on aina sen verran vanhaa maalia, kittiä ja töhnää. Eli itse lauta voi olla ihan siisti, mutta saumat tahtoo jäädä kirjaviksi.

Voi siitä jonkunlainen tulla jos maali on ollut samansävyistä kuin petsattu puu. Yleensä en tykkää yhtään vähää petsilakoista, mutta ne peittää myös pikkuisen saumojakin.

Olen monessa muussakin ketjussa kehunut Tampereen Lakkavalmisteen petsejä, ne tarttuu myös vähän likaiseen ja huonon puuhun. Jos lattiassa ei ole muuta vikaa kuin leveät kittaukset saumoissa, niin se petsi tarttuu myös kitteihin.

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Spertsa
Jäsen
Jäsen

Laudat ovat nyt purettuna eli myös välit voisi puhdistaa. Onnistuisiko suunnilleen tasainen lopputulos sitten? Lattia on tulossa kuistiin ja viimeistelyn ei tarvi olla huippuluokkaa.
Tomppa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tomppa »

Jos laudat on irti niin yrittäisin saada jonkun päästämään ne höylästä tai hiomakoneesta läpi jolloin laudan pinnasta saisi kerralla tarpeeksi pois petsausta varten.Pontin reunat kävisi sitten käsipelillä läpi.Tällä tavalla toki menetetään kaikki vanha elämän jälki noista laudoista mutta ainakin petsauksella on edellytykset onnistua.
Jos se olis helppoo,olisin tehnyt sen jo.
Ellis
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Ellis »

Mulla on oikein hyvät kokemukset OsmoColorin tuotteista, öljyvaha puulattioille mielestäni loistotuote ja alle voi vetää niiden (läpikuultavan) sävytetyn puuvahan. Olen kyllä toistaiseksi käyttänyt vain parin huoneen aiempaan kotiin ja kirjahyllyille yms; hinta saattaa olla tyyriihkö isommalle alalle, vaan en noista verrokeista tiedä.
Kupo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Kupo »

Näihin petseihin ja Osmo Colorin tuotteisiin liittyen löysin hyvän nettikaupan: kauppa.nurmitapetti.fi
Tuolta tuntuu löytyvän kaikenlaista petsiä ja öljyä. Ja tuli toimituskin nopeesti.
Spertsa
Jäsen
Jäsen

Vanha aihe taas esille.
Kiitoksia vastauksista. Lattiaan tuli sittenkin ihan uudet mäntylaudat.
Ja vielä kysymys öljystä: käykö ihan perus pellavaöljy (+puutärpätti?) vai onko nuo nostalgiat yms. sekoitukset parempia?
Alli
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Alli »

APUA! :o Pekka!??? Tai joku muukin petsi- ja lakka-asioita tunteva. Meillä on kohtapuoleen 60 neliötä komeaa, uutta kuusilattiaa (Tuulipuun Korpilattia 15-30cm leveää lankkua vaihtelevasti). Mies on sitä laitellut hitaasti mutta varmasti. Nyt sitten emme ehdikään itse sitä pintakäsittelemään ja kiire painaa niskaan (keittiön asennusta ei voi siirtää). Haluaisimme siihen aika neutraalin, vanhenneen puun värisen harmaan petsin ja pinnalle kirkkaan lakan.

Olimme suunnitelleet tekevämme pinnan Herdinin petsillä ja liuotepohjaisella lakalla, mutta ulkopuolinen tekijä ei suostu tekemään kuin Tampereen lakkamestareiden tuotteilla (ei kuulemma saa tasaista muuten), ja vesiohneteisella lakalla. Jotenkin kestämme vielä sen vesiohenteisen lakan (näimme koelakkauksia, ja kuivumisajat ovat mukavat), mutta lakkamestareilla ei ole oikeaa, valmista petsin sävyä meille.

Kysymys kuuluukin, onko joku itse sekoitellut niitä lakkamestareiden petsisävyjä keskenään? Nehän ovat valmiina liuoksina. Haluaisimme siis aidon harmaan, joka saattaisi tulla mustan ja valkoisen sekoituksesta (tai mustan erittäin laimeasta liuoksesta). Epäilyttää vaan hirveästi se valkoinen, onko se sellainen valkopilkkuinen väri, joka "valkolakatuissa" tuotteissa useimmiten on. Yäk. Ja entä se mustan ohentaminen erittäin laimeaksi??? Tulisikohan siitä mitään?

Tai millä voisimme saada tekijän pään kääntymään tähän Herdiniin...? :shock:
Alli

MUOKS. Ja otsikkokin on päin pyllyä. Aiheena pitäisi olla lattian petsaus ja LAKKAUS. (Admin, siirrätkö?)
Tuo Korpilattia ei varmaan taas joidenkin mielestä sovi 50-luvun taloon mitenkään, mutta eipä se haittaa. Itse olen 50-lukulainen (juuri ja juuri) ja muistini mukaan silloin on käytetty "niin komeita ja hyviä rakennustarvikkeita kuin omalla rahalla sai". Tämän on myös isäni vahvistanut, hän kun silloin rakenteli taloja jo muillekin. Ja omansa sitten teki hissukseen, mutta pieteetillä. Tuo lattia sopii ehkä vähän modernimpaankin taloon, mutta ainakin meille tosi hyvin. Uskomattoman kaunis lattia.
Viimeksi muokannut Alli, Ke Loka 14, 2009 10:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kyllä nyt omalla pihalla nuotiopaikka pitää olla.
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Meinasin ruveta kehumaan Tampereen Lakkavalmisteen petsejä, mutta sehän on eri putka kuin Lakkamestarit.

Ne Tampereen Lakkavalmisteen petsit on hyviä, parhaita mitä tiedän. Mä oon niitä käyttänyt puuvenehommissa, tarttuu tasaisesti vähän likaiseenkin puuhun (vaikka nyt semmoiseen josta on vanhaa lakkaa hiottu pois ja jäljelle on jäänyt vähän) ja sävyt on hyviä. Niissä on vielä se että tiiviste on pirun pienessä pullossa ja sitä laimennetaan tärpätillä, joten sävyä on helppo säätää. Niillä olis vielä semmoinen harmahtava sävykin, Harmaalepän nimellä kulkeva. Kysy jos toisen tamperelaisen tehtaan tuotteet kelpais lattian tekijälle. :lol:

Lakkavalmisteen Petsissä on ihan pikkuisen jotain selluloosalakan sukuista tavaraa joukossa niin että sävystä tulee tasainen ja nätti. Uskoisin, että se toimii tuossa yhtä lailla hyivn kuin Lakkamestareiden petsi, vaikka Lakkamestareilla se onkin jotain vesiohenteista ja tuo Lakkavalmisteen petsi lantataan tosiaan tärpätillä. Luultavasti Lakkamestareidenkin petsissä on jotain lakkaa tai muuta joukossa tasaamassa imevyyttä, vaikka se vesiohenteinen onkin.

Mutta joka tapauksessa noita petsejä voi yleensä sekoittaa ja laimentaa, soittele valmistajalle, niin sieltä löytyy melkein aina joku avuliasaatu joka vaikka sotkee sulle itse oikean sävyn kun pyydät nätisti. Oon itse joutunut sotkemaan Herdinin petsejä paljonkin kun yrittää hakea oikeaa sävyä johonkin entisöitävään huonekaluun josta on joutunut hiomaan petsin pois jostain kohtaa tai pitää häivyttää paikkapaloja. Kyllä saman valmistajan petsit pitää olla yhteensopivia.

Vesipetsit (siis pussipetsit kuten Herdin) on noissa lattiahommissa vähän huonoja kun ne nostaa tikkuja pystyyn ja isossa pinnassa ei tartte olla kuin vähän likaa niin heti tulee epätasainen sävy. En siis oikeastaan ihmettele että parkettimies ei niistä tykkää. Itsekin suosittelisin (ja oon suositellut) noita Lakkavalmisteen petsejä vesipetsien sijaan noille isoille pinnoille. Toisekseen vesipetsit ei ole kovin valonkestäviä vaan haaltuvat aika lailla ajan mittaan.

Sen sijaan taas en tykkää niistä vesilakoista yhtään. Onhan ne hemmetin nopeita vetää lattiaan niin että tekijät tykkää, mutta muuten niistä tulee kyllä niin kalmaisen kuollut pinta että hyh. Mutta toisaalta, niillä nykyään kaikki lakkaa ja se harmaa on aika hailukka väri itsessäänkin, niin että tuskin siinä vahinkoakaan sattuu. Harmaa saattaisi jopa näyttää vähän hullulta jos siihen vetäisi päälle jonkun punaruskean kiinanpuuöljylakan. iin että anna palaa jos se tuntuu muuten hyvältä, jonkun muun sävyn kanssa toppuuttelisin vesilakkaa enempikin.

Ja sitten on semmoinen vaihtoehto että otat semmoisen tekijän joka tekee just semmoisilla aineilla kun sovitaan. Musta kuulostaa että jätkä joka ei suostu (osaa?) lakata kuin yhden valmistajan aineilla ei välttämättä olisi millään lailla mun ykkösvaihtoehto. Jos se siis ei ole joku oikein rakas sukulainen tai muuten tärkeä tyyppi niin soita seuraavalle.

Pekka
Alli
Jäsen
Jäsen

Kiitos, Pekka!

Ei oo sukulainen eikä ystävä tämä tekijä. Ei vaan saatu tällä aikataululla ketään tunnettua tekijää (me siis kuvittelimme ehtivämme tehdä pinnan itse, mutta eipä) ja tämä tekijä oli erään 'tunnetusti hyvää jälkeä tekevän' suosittelema.

Täytyy tosiaan soittaa vielä valmistajalle ja kysellä apuja. Muuten pissii koko homma.

Kiitos kuitenkin rohkaisusta. Nyt saa luvan tulla se pahuksen vesilakka (vaikka olenkin periaatteessa samaa mieltä kanssasi sen elävyydestä). Pah! Ihan huvin se tosiaan tuohon harmaaseen menee. Punasävyinen lakka ei nyt kelpais, se on selvä. Ongelmaksi tuo vesilakka äityy sitten, kun lattia pitää joskus maalata. Ei kyllä vesiohenteisella maalata, ja sitten taas hiotaan...

Herdiniä meilläkin on sekoiteltu ja kokeiltu itse. Se on mukava aines ja sekoiteltava. Itse asiassa olemme sävyttäneet sillä joskus seinämaaliakin ja hyvin on pitänyt kutinsa aurinkoisella seinällä. Meille varmaan löytyisi noilta toisiltakin Tamperelaisilta petsisävyjä.

Alli
Alli
Jäsen
Jäsen

Nyt se on päätetty. Laitamme Herdiniä, suostui tekijä eli ei. Tein noitamaisia keitoksia koko illan ja onnistuin sekoittamaan todella kauniin ja herkän lattiavärin. Sanoisinko että varsin vesiohenteisen, antiikkivärin. :cool: Lattia tulee näyttämään sopivasti uudelta ja vanhalta. Laitan sen petsin yksinään itse, jollei mies ehdi avittamaan. Tämä tekijämies saa vain hioa ja lakata päälle, jollei hän suostu edes valmiiksi sekoitettua Herdiniä laittamaan. Ja aika tarkkaan katson millaista jälkeä tulee hiomisesta. Jollei jälki ole korkealaatuista, niin laitamme keittiön kaapit ensin ja hiomme ja lakkaamme itse lattiat vasta sitten. Eihän sinne kaappien (sokkeleiden) alle tarvitse kenenkään mennä kurkkimaan.

Alli
Alli
Jäsen
Jäsen

Nonni, taas tuli ongelma: vesipetsin päälle ei ilmeisimmin edes saisi laittaa sitä vesiohenteista lakkaa. Vai?

Olemme tässä taas tuumailleet ja nyt ollaan sitä mieltä, että tuo itse löydetty/tehty Herdinin pussipetsi alle ja päälle sitten joku liuotinlakka. Mutta MIKÄ? Unica Super on tietysti yksi vaihtoehto, mutta onko sitä kukaan saanut nätisti levittymään lastalla? Entäs Uulan Venelakka? Onko siitä kokemusta? Mites niiden oikeat kuivumisajat? Valmistajan sivuilta katsoin, että neljän tunnin kuluttua ois sukkakuiva ja korkeintaan vuorokauden päästä saa lakata uudelleen, mutta jostain muualta luin, ettei Uulan lakka kuivu "ikinä". Millä lakalla ja välineellä te olette lautalattianne saaneet lakattua kauniiksi?

Ulkopuolinen tekijä ei varmaan suostu laittamaan kumpaakaan, ei pussipetsiä eikä liuotinlakkaa, joten ite sitä lienee tähänkin hommaan revettävä.

Alli
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Nyt täytyy sanoa ettei mun kokemus piisaa kaikkeen. Vesipetsi suttaantuu vesilakan kanssa niin että pintaan jäänyt petsi liukenee lakkaan.

Pellavaöljypohjaiset ei ole lastalevitteisiä, se on saletti. Ja niiden kanssa kuivumisajat on pitkiä. Enkä tiedä tosta Unicastakaan, se on muutenvaan mun inhokkeja yhtä lailla kuin vesilakatkin.

Nyt täytyy sanoa että mulla ei oo neuvoa tähän kohtaan. Nykyaikaiset nopeasti kuivuvat parkettilakat on niin kaukana mun ekspertiisistä että ei oo harmainta haisua. Jos mun perinteisillä tavoilla pitäis saada nopeasti kuivumaan niin sitten se ois Diccoa, eli selluloosalakkaa. Tinnerinkatku on infernaalinen, mutta lakka on yksi mun suosikeista huonekaluissa ja se kuivuu muutamassa tunnissa. Väri on kullankeltainen siinä jos pellavaöljylakat on meripihkanruskeita, niin jotta sen ei pitäis riidellä harmaan kanssa. Lattiahomma sillä lakalla vaatii tosin hengityssuojaimen kaasukapseleilla, muuten tulee armoton darra ilman minkäänlaista humalaa.

Mutta tosiaan se on ainoa jonka tohon osaan kokemuksesta sanoa. Sillä noi parketit on ennen lakattu, mutta ninneri on ihan impattavan herkullista mjyrkkyä.

Pekka
Alli
Jäsen
Jäsen

Mitä, eikö sun kokemus riitäkään kaikkeen. :shock: :-D

Dicco on tosiaan kaasukammiolakkaa. Sillä on tullut jokunenkin kerta lakattua isän tekemiä huonekaluja, joiden pinta on oodrattu.

Ehkäpä se meidän lattialakka ei kuitenkaan ole tuo kaasukammiolakka, kun tässä on kuitenkin asuttava myös lakkauspäivinä. Meillä on Unica superista hyviä kokemuksia mökin ovista ja ikkunanpielistä. Siinä se ainakin on kestänyt hyvin, eikä näytä ollenkaan kuolleelta pinnalta, mutta ei se kyllä lastasiveltävää ole.

Tuosta Uulasta sanotaan käyttöohjeessa, että sitä voisi levittää joko pensselillä tai lastalla. Täytynee vielä miettiä ja tehdä kokeiluja. Voisi kai sitä pensselilläkin sutia...

Alli
Vastaa Viestiin