Ostin sellaisen pienen ja kevyen taulun. Kotona huomasin, että sehän sopisi kuin nyrkki silmään tohon takan "etumukseen". Ensiksi kävi mielessä, että poraan pienen pienen reiän laastikohtaan ja laitan sinne pienen propun jne. Sitten tulikin mieleen, että kestääköhän tollanen muoviproppu ilman että se sulaa reiän sisään?
Eli mitenköhän tätäkin "ongelmaa" tulisi lähestyä?
Taulu kiinni takkaan?
Re: Taulu kiinni takkaan?
Teräsnaula?
Hitaasti. Kattele taulua muutama viikko, mieti olisiko sille kuitenkin sopivampia paikkoja, ja pohdi sitä onko taulu mielestäsi mukava takkaan kiinnitettynä vielä parin vuoden kuluttua. Jos ei, niin miten silloin peität ruuvinreijät?tcb1967 kirjoitti:mitenköhän tätäkin "ongelmaa" tulisi lähestyä?
Itse en lähtisi kiinnittämään takkaan mitään (tämä ei valitettavasti vastaa kysymykseesi). Mutta mun on helppo sanoa, koska omassa lämmitysuunissa on semmoinen uloke, jolla on ainakin seitsemän vuotta nyt seissyt yksi iso Gallen-Kallela (valitettavasti kopio).
pelkka
(tai sitten, vähän huonekorkeudestakin riippuen, voit ruuvata kattoon pari pientä koukkua ja ripustaa taulun teräslangalla tai siimalla niin, että se roikkuu haluamassasi paikassa. Riippuen takan mallista voisi taulun myös ripustaa L-kirjaimen muotoon taivutetuilla rautalangoilla, jos langan yläpään saisi tarttumaan napakasti laatiin, tiileen yms. Tätä on hiukan vaikea selittää kun ei tiedä uunin mallia.)
Kuinka helvetillisen kuumaksi teillä takka oikein lämmitetään?
Veikkaan - tai itse asiassa olen asiasta varma - että propun valmistusmateriaalin (siis jonkin sortin muovin) pehmeneminen alkaa vasta huomattavasti takan pinnan (muutaman sentin syvyyteen saakka) lämpötilaa korkeammissa lämpötiloissa. Ja kun teet reiän tiilien väliseen laastiin, on sen huomaamattomaksi paikkaaminen jälkikäteen ihan hyvin mahdollista. Mutta kuten jo mainittukin, teräsnaula on tähän kohtaan varmasti parempi vaihtoehto.
Veikkaan - tai itse asiassa olen asiasta varma - että propun valmistusmateriaalin (siis jonkin sortin muovin) pehmeneminen alkaa vasta huomattavasti takan pinnan (muutaman sentin syvyyteen saakka) lämpötilaa korkeammissa lämpötiloissa. Ja kun teet reiän tiilien väliseen laastiin, on sen huomaamattomaksi paikkaaminen jälkikäteen ihan hyvin mahdollista. Mutta kuten jo mainittukin, teräsnaula on tähän kohtaan varmasti parempi vaihtoehto.
Kyllä se silleen lämpiää, et se särvipäinen kaveri kurkkaa aina välillä takasta ja pyytää jo lopettamaanTyyppi kirjoitti:Kuinka helvetillisen kuumaksi teillä takka oikein lämmitetään?
Teräsnaulaa kokeilemme, kiitoksia vinkistä!
Tuli vaan mieleen että jos takan pinta lämpiää niin kuumaksi että muovinen proppu siinä sulaisi, niin mitähän se taulu siitä tykkää?
Kyllä se meilläkin takka tosin sen verta kuumaksi lämpiää että kuvussa olevilla ulokkeilla jos pitää kynttilöitä niin ne alkavat kummasti kurotella lattiaa kohden...
Kyllä se meilläkin takka tosin sen verta kuumaksi lämpiää että kuvussa olevilla ulokkeilla jos pitää kynttilöitä niin ne alkavat kummasti kurotella lattiaa kohden...
- vesahy
- Jäsen

Onhan niitä proppausmassoja, joilla reiän voi täyttää. Ja ennen muoviproppuja käytettiin lyijyputkea, tiedän kyllä kun me poikaviikarit sitä "lainasimme" mummun yläkerrassa asuvan sähkärin pakista parempiin tarkoituksiin. Jos lyijy alkaa sulaa, niin kyllä se takka on silloin jo helvetissä.