Heinäseipäiden lahoamisen estäminen
Heinäseipäiden lahoamisen estäminen
Ajatuksena on, että aitaamme pihaamme verkkoaidalla, kunhan maa on sulanut. Tolppina ajattelimme käyttää heinäseipäitä. Olen lukenut, että puun lahoamista voi hidastaa hiillostamalla maan alle menevä osa. Toimiiko tämä oikeasti ja kuinka se käytännössä tehdään? Voisiko seipäitä käsitellä jotenkin muuten, että lahoamista saisi estettyä/hidastettua?
Re: Heinäseipäiden lahoamisen estäminen
Hiillostamiseen voit käyttää tavallista nuotiota. Pyörittele seipään päätä noin 30-50 cm matkalta hiilloksessa, mutta älä anna puun syttyä palamaan. Onnistuu myös nestekaasupuhalluslampulla. Puun lämpötilan pitää nousta reilusti, mutta varsinaista palamista ei saisi tapahtua, joskaan sitä et voi täysin välttää. Käsittely lisää puun lahonkestoa jonkin verran, mutta suorassa maakosketuksessa tämä ei tule riittämään. Siispä sovita heinäseiväs kuumasinkittyyn tolpanjalkaan ja tässäkin jos mahdollista tervaa tolpanjalan sisään jäävä osa seipäästä. Terva imeytyy paremmin kun lämmität puuta/tervaa.
ei oo rintamamiestalo eikä mikään jos tulilankaa ja nalleja ei rempassa löydy
Edellä tuli mainiot ohjeet. Itsellä hiilletyt tolpat olleet kolmevuotta, eikä tunnu vielä pehmosilta.
Varmaa on, että totuuden puhuja paljastuu aina.
Minun käsittääkseni pitää kyllä pinnalta palaa,miten se nyt muuten hiiltyisi.
http://www.nba.fi/puukausi/puu/puuframe11c.htm
Toki toki. Ennen wanhaan tuota metodia käytettiin paitsi aidanseipäiden, myös keihäiden teroittamiseen. Kärjestä poltettiin enemmän, jolloin puu paloi ja kärki oheni, samalla kuumennettu puuaines koveni.Limes kirjoitti:Minun käsittääkseni pitää kyllä pinnalta palaa,miten se nyt muuten hiiltyisi.
Jos katsot noita linkkisi (hyvä linkki muuten) kuvia, niin huomaat että kuusiseipäät ovat aika lailla tuoreen oloisia. Kysyjällä on käytössään heinäseipäitä, jotka oletettavasti ovat kuivia. Tämän vuoksi varoittelin liiallisesta polttamisesta.
Muutenkin, jos kysyjä tietää heinäseipäistä mitä puuta ne ovat ja voi valita pelkästään kuusesta tehtyjä on aidalle luvassa pidempi kestoikä kuin mäntyseipäistä tehdylle. Kuusen solukkorakenne on sulkeutuva, joten se päästää huonommin vettä sisäänsä kuin esimerkiksi mänty.
ei oo rintamamiestalo eikä mikään jos tulilankaa ja nalleja ei rempassa löydy
-
Tinakenkäpoika
- Jäsen

Yksi tapa on tietty sitten tehdä terva,pineenitärpätti ja vernissa seos ämpäriin ja antaa siellä olla tolppien päiden muutama vuorokausi jonka jälkeen antaa tolppien kuivua..luulen että sen jälkeen nuo tolpat eivät ihan hetkessä lahoa.
Ja sitten perinteiden vastainen vaihtoehto on aina tässä vaiheessa paikallaan niin saadaan vähän kiukkua nostatettua
Kyllästetyt seipäät: http://www.tarha.fi/5_3_tolpat.htm
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Kyllä hiilletty seiväs aikansa pärjää maassa, vuosikymmeniä parhaimmillaan. Nuo kengät on kyllä joihinkin paikkoihin hyviä, mutta onhan se nyt saastaisen ruma värkki katteltavaksi. Eikä kuumasinkkikenkäkään kestä kuin 10-15 vuotta, ei oleellisesti pidempään kuin hiilletty kuusiseiväs.
Oon noita kaivanut ylös, vanhempien talonyhtiössä "ikuiseksi" tehty kyllästetty aita rautajaloilla ei ollut kuin reilu kymmenen vuoden värkki. Työpaikan takapihalla juvettiin ylös samanmoisia kenkiä eikä niistä ollut alle kymmenen vuoden jäljiltä kuin paskanen pitsi savimaasta kaivaessa.
Ettei se rauta ikuista ole, vaikka kuin ittelleen uskottelis. Puu vaan on helpompi uusia.
Pekka
Oon noita kaivanut ylös, vanhempien talonyhtiössä "ikuiseksi" tehty kyllästetty aita rautajaloilla ei ollut kuin reilu kymmenen vuoden värkki. Työpaikan takapihalla juvettiin ylös samanmoisia kenkiä eikä niistä ollut alle kymmenen vuoden jäljiltä kuin paskanen pitsi savimaasta kaivaessa.
Ettei se rauta ikuista ole, vaikka kuin ittelleen uskottelis. Puu vaan on helpompi uusia.
Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Jotenkin mä arvasin että saadan keskustelua nyky-perinne maailmastaPekka Huhta kirjoitti:Kyllä hiilletty seiväs aikansa pärjää maassa, vuosikymmeniä parhaimmillaan. Nuo kengät on kyllä joihinkin paikkoihin hyviä, mutta onhan se nyt saastaisen ruma värkki katteltavaksi. Eikä kuumasinkkikenkäkään kestä kuin 10-15 vuotta, ei oleellisesti pidempään kuin hiilletty kuusiseiväs.
Pekka
Uusimmassa TM-raksamaailmassa oli vertailu lämpökäsitelty vs. kyllästetty niin tuo kyllästetty ei olekaan ikuinen varsinkaan jos se on yritetty tehdä sydänpuuhun, kun ei se myrkky sinne uppoa. Tulikin mieleen että seipäillä jos on sydän mukana niin hiiltää ne sillain että palaa itsessään jo suipoiksi ja paukauttaa sitten maahan niin ei tarvitse edes veistellä
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...