Yläpohjassa käyty: oli putkea, tupajumin koloja

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Vastaa Viestiin
kimurantti
Jäsen
Jäsen

Yläpohjassa käyty: oli putkea, tupajumin koloja

Viesti Kirjoittaja kimurantti »

Tulipa käytyä yläpohjassa ryömimässä tänään. Aika kova juttu mulle kun on korkean paikan kammo. Tärisin vielä puoli tuntia maan tasalla, sen verta koville otti. :lol:

Purut oli kuivia ja niitä tuntui olevan ihan riittävästi. Eräänlaisena ihmetyksen aiheena mulla nyt vaan on purujen seasta löytämäni ehkä n. 1cm halkaisijaltaan kulkeva muoviputki. Todella tiukassa se siellä istui enkä kauhean voimakkaasti sitä uskaltanut alkaa kiskoa. Alkua tai loppua en löytänyt, mutta siellä se kulkee sujuvasti pitkän matkaa? Mistäköhän tässä on kyse?

Puruja ollaan jossain vaiheessa lisätty tuonne yläpohjaan, olivatpa laiskat jättäneet vielä säkitkin sinne. Ilmeisesti painoivat tyhjinä liikaa ettei enää oltu jaksettu pois viedä.

Tuuletus aukkoa ei ole kummassakaan päässä, ja muutama lauta näytti osittain tummuneilta. Huolestuttaa vähän. Vanhoja hämiksen seittejä roikkui harjassa, joka myöskin huolettaa sillä hämiksethän tykkäävät kosteasta..Helpottaisikohan tulilmaventtiilit molemmissä päissä mahdollisesti ongelmaa?

Tarkkasilmäisenä kun siellä "kuleksin" niin löysin tupajuminkin koloja! :roll: Näyttivät kyllä vanhoilta, vaikka mistäpä senkin tietää onko vanha vai mitä? Niitä oli vain muutamassa kohtaa karnaaisen kohdan alla.

Jos oisin yhtään epäluuloisuuteen taipuvainen voisi hyvin sanoa että vähän nyt huolestuttaisi :wink:
Keijo
Jäsen
Jäsen

Re: Yläpohjassa käyty: oli putkea, tupajumin koloja

Viesti Kirjoittaja Keijo »

Niitä madonreikiä ym. tulee puuhun aina kun kuorimatonta puuta laitetaan johonkin. Uskomattoman pienenkin palan alla mato voi elellä jonkin aikaa ja kun syötäväksi kelpaava nila on popsittu, niin mato heittää henkensä eikä siitä mitään haittaa ole.

Hämähäkkejä vanhassa talossa on aina. Meillä alusta on niin kuiva, että sinne 30-luvulla maata vasten unohtuneet purusäkit on edelleenkin kunnossa ja silti joka paikka on täynnä hämähäkinseittejä. Samoin ullakolla, vaikka siellä on tuuletusräppänä ja päivä paistaa monesta paikkaa lautojen välistä. Nenä on usein hyvä indikaattori, jos vintillä haisee tunkkaiselta ("kellarilta"), niin sitten voi olla kosteusongelmaa. Tuuletussäleiköt kannattaa kyllä laittaa jotta ongelmia ei tule jatkossakaan.

Mikä katemateriaali katossa on? Jos mustuminen on paikallista, niin todennäköisesti katto on joskus siitä kohtaa vuotanut. Omassa katossani on yhdessä kohtaa jopa vähän lahoa, mutta kun se ei siitä mihinkään ole levinnyt, niin ajattelin korjata sitten kun kattoremontti tehdään.
kimurantti
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja kimurantti »

Ilma oli siellä tosi raikasta. Ei haissut oikein miltään. Puru nyt kai, jos se joltain haisee. :-) Katto on peltikatto ja hyvän kuntoinen.

Mä oon kuullut ihan kamalia juttuja lahotaloista..viimeksi tänään kun haettiin uusia "vanhoja" ikkunoita niin siellä myyjä kertoi taas uuden tapauksen. :? Mun pitäs sulkea korvat tuollaisilta..Tuon tarinan takia mun olikin itse pakko päästä sinne yläpohjaan koluamaan vaikka siellä jo kuntotarkastaja ja mieskin on olleet.

Jotenkin mä aattelen niin että pidän itseäni jonkinlaisena "mittarina". Me ei olla kertaakaan tänä vuonna sairasteltu kun tähän muutettiin ei niin aikuiset tai lapset, joilla on toisilla ollut aivan hirveitä flunssia ennen ja korvatulehduskierteitä. Mä saan oireita tosi helposti esim. pelkästä pölystä ja ilmastoinnista, että kai tässä ois jo sairasteltu kaikki jos jotain olisi. Vai voiko näin aatella? Pakko jotenkin itseään kuitenkin on lohdutella :lol:
jounir
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jounir »

Tulipa vaan mieleen että "tupajumi" ei elä suomen luonnossa kun ei kestä kovia pakkasia,oli vuosikymmeniä sitten puulämmitteisien talojen murhe,kun hirsiseinän ja huonekalujen kosteus/lämpötila seilasi ylös ja alas.tupajumi kuolee keskuslämmitteisessä talossa huonekaluista itsestään kun puu kuivuu.yläpohjassa lähes satavarmasti ei ole tupajumia,eli älä murehdi.nenä on muuten erittäin hyvä työkalu kosteus vaurioita kartoittaessa.
pelkka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pelkka »

kimurantti kirjoitti:Tarkkasilmäisenä kun siellä "kuleksin" niin löysin tupajuminkin koloja! :roll: Näyttivät kyllä vanhoilta, vaikka mistäpä senkin tietää onko vanha vai mitä? Niitä oli vain muutamassa kohtaa karnaaisen kohdan alla.

Mä veikkaisin näkemättä että on hirsikytry. Ei ole paha elukka.
Jos oisin yhtään epäluuloisuuteen taipuvainen voisi hyvin sanoa että vähän nyt huolestuttaisi :wink:
Testaa epäluulosi! Käy vaikka sivulla http://www.uku.fi/~holopain/stt/sttfrm.htm tsekkaamassa mitä tuholaisia ja sieniä omassa talossasi saattaisi majailla!

(ei vaan, sori, pitkä työpäivä takana ja nukkumaan menossa, kunhan oion leukojani)

pelkka
pelkka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pelkka »

kimurantti kirjoitti:Eräänlaisena ihmetyksen aiheena mulla nyt vaan on purujen seasta löytämäni ehkä n. 1cm halkaisijaltaan kulkeva muoviputki. Todella tiukassa se siellä istui enkä kauhean voimakkaasti sitä uskaltanut alkaa kiskoa. Alkua tai loppua en löytänyt, mutta siellä se kulkee sujuvasti pitkän matkaa? Mistäköhän tässä on kyse?
Totanoin, älä kisko kauhean voimakkaasti. Mun taloni yläpohjassa kulkee sähköjohdot semmoisen muoviputken sisällä.

(ja pehmittele vähän siippaa ennenkuin kerrot mitä tuli tehtyä...)

pelkka

p.s. olen tehnyt nyt keväästä lähtien yläpohjaremppaa. Laitan sisältä pääkeskuksesta aina k.o. putkien sisällä kulkevilta sähköjohdoilta virrat pois, eli sulakkeet irti. On turvallisempaa niin, sillä koskaan ei voi olla varma mihin kompastuu tai mihin kädellä tarttuu. Sähkön kanssa ei käy leikkiminen.

(mistä tulikin mieleeni Juha Seppälän erinomainen novelli "Mitä sähkö on?", viimeisimmästä kokoelmastaan) (nyt nukkumaan)
pvalila
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pvalila »

Äkkiseltä mieleen tulee a) yläkerran kattolamppujen vedot (jos eivät mene pinta-asennuksena katossa) b) antennikaapeli c) antenniin yhdistetyn ukkosenjohtimen kaapeli (ihan väärässä paikassa, epätodennäköinen vaihtoehto.

Veikkaisin tuota antennia, koska rintsikoissa sähköputkitukset ovat yleensä niin vanhoja, että ovat metalliputkessa.
leaeliisa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja leaeliisa »

Uskaltaako siihen luottaa että ne tupajumit kuolee huonekalusta keskuslämmitystalossa? Voisiko niitä myrkyttää ihan varmuuden vuoksi? Saunottaa? Pakastaa? Entisöitävänä olisi vanha sivustavedettävä puusohva, joka on vuosikymmenet saanut lojua hirsimökin vintissä ja onkin sitten tupajumien kurittama. Pahimmat vauriokohdat uusin, mutta reikiä jää silti. Sohvalla sinänsä ei ole muuta kuin tunnearvoa, ja mielelläni olisin pelastanut siitä edes selkäosan, mutta onko liian riskiä kipata tuollainen huonekalu käyttöön puutalossa?
Andy_81
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Andy_81 »

Onko mitään rajoituksia/lakeja yläpohjan sähköille? Omassa talossa ei ole sähköjä siellä, mutta ajattelin vetää lampuille johdon, kun kerta joutuu antenninjohdon uusimaan/vaihtamaan paikkaa josta tulee yläpohjan läpi taloon sisälle. Valosta olisi hyötyä, jos siellä joutuu tekemään jotain korjauksia/tarkistuksia.
Vastaa Viestiin