Lastulevyseinien somistelu

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Vastaa Viestiin
Haapa1949
Jäsen
Jäsen

Lastulevyseinien somistelu

Viesti Kirjoittaja Haapa1949 »

Remontti alkaa olla jo siinä vaiheessa, että alkaa somistelu kiinnostamaan. Lähinnä keittiön seiniä mietiskelen. Ne on toteutettu perinteikkäällä lastulevy ratkaisulla, jossa on mielestämme rumat raot. Pelkkä maalaaminen ei siis oikein tulisi kyseeseen. Toisaalta ei mielellään alkaisi niitä purkamaankaan. Mitä vaihtoehtoja olisi? Välien kittaileminen ei kai kestä pitkään? Samoin tapetit taitaa ratketa ajan kanssa? Jos päälle vetää ohuen gyprocin, niin sekään ei taida ongelmaa poistaa (lastulevyyn kiinnitetty gyprocci kai elää lastulevyn mukana)? Paras idea mitä olen saanut, on sormipaneelin vetäminen lastulevyn päälle ja sen maalaaminen valkeaksi. Onko tuossa ratkaisussa suden kuoppia tai olisiko muita ratkaisuja? Oikeastaan paras olisi kun saisi vain tasaiset seinät...
Rintamamiestalollinen
Jäsen
Jäsen

Re: Lastulevyseinien somistelu

Viesti Kirjoittaja Rintamamiestalollinen »

Minulla oli vastaava ongelma ja tein seuraavasti:
Maalasin ensin raot hieman vaaleammalla maalilla, kuin mitä tapetti oli. Sitten tapetoin aivan normaalisti. Liisterin kuivuttua vedin tapettiveitsellä lastulevyjen reunoja pitkin, jolloin vaaleampi maali tuli rakojen kanssa näkyviin. Lopputulos oli erittäin hieno ja muistuttaa jossain määrin Haltex -levyseinää.
Nyt ei tarvitse miettiä repeileviä tapetteja tai irtoavia pakkelisaumoja, seinä on kesäty, talvet OK.
auvo27
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja auvo27 »

kittaus pariinkertaan ,koska kutistuu, nauhotus, kittaus, pyyhkäsy paperilla ja maalaus. meillä pysynyt moitteettomasti.
minkä nuorena varastaa sen vanhana omistaa
pelkka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pelkka »

auvo27 kirjoitti:kittaus pariinkertaan ,koska kutistuu, nauhotus, kittaus, pyyhkäsy paperilla ja maalaus. meillä pysynyt moitteettomasti.
Prikulleen sama resepti mulla. (Maali)pinnasta tuskin huomaa että levyistä on seinät. Ja mä lämmitän puulla niin että jos jollain talo elää niin mulla. Tarkoitus on korvata nuo ajan mittaan puukuitulevyillä (alla on täyslaudoitus), mutta kun ovat siistit niin olen antanut olla.

Tuo Rintamamiestalollisen ohje tapetoinnista tykkääville on klassinen (jos sitä sanaa nyt voi lastulevyn kohdalla käyttää) ja toimiva.

pelkka
Tuulenhovi
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tuulenhovi »

Siskon perheellä oli tapetoidut lastulevyt, kylläkin 80-luvun tiilitalossa... Heillä oli vain lasikuituteippi vedetty rakojen päälle ja sitten tapetti. Yhtäkään repeytynyttä tapettia en nähnyt heillä. Niin ja olihan meilläkin olohuoneen kahdella seinällä juurikin noin, ja ehjät olivat tapetit niissäkin. Itse tyydyimme vain maalaamaan kaikki seinät, johtunee siitä, että tapetoiminen ei oikein ole meidän hommia... :oops:
Jos et ole vielä myöhässä, ei ole vielä mikään kiire. Jos olet jo myöhässä, ei ole enää mikään kiire...
Haapa1949
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Haapa1949 »

Onkos kukaan kokeillut sellaista tapetointitekniikkaa, että kittaa pariin kertaan raot (merkkaa lyijykynällä esim. katon rajaan rakojen kohdat), hijoo tasaiseksi, maalaa tapetin sävyllä ainakin rakojen kohdat huolellisesti, tapetoi normaalisti, vetää mattoveitsellä siistit "saumat" rakojen kohdalle? Tällöin teoriassa pitäisi käydä, niin että mikäli levy päättää elää, ei tapetti repeä rumasti eikä tapetin värinen seinä paista rumasti esiin. Mielummin kuitenkin taidan ko. tilan maalata tai paneloida ja maalata...

Ilmeisesti tuon nauhan kittaaminen ja hiominen ei ole kuitenkaan aivan älytön homma? Tarvikeputiikissa olivat sitä mieltä, että ei maksais vaivaa eikä saa siistiä...
hartsakoski
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja hartsakoski »

Itse laitoin aikanaan lastulevyseinissä oleviin saumoihin akryylia.Tasoitin lastalla,odottelin pari vrk.kuivumista ja toistin toimenpiteen.Tämän kuivuttua hioin kevyesti,ja vedin tapetin päälle.Ei ratkeillu saumat,toimi ainakin siinä talossa.
pelkka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pelkka »

Mielestäni Rintamamiestalollisen esittämä konsti on parempi, koska siinä on vähemmän työtä. Omassa tuvassa on 26 vuotta sitten tehty noin, ja tapetit ovat kondiksessa - mitä nyt vähän pohjasta irti koska liisterissä on pihtailtu.

Nauhan kittaaminen ja hiominen ei ole iso homma.Tarvikeputiikki on toista mieltä, koska kun teet noin (halvalla ja vähällä vaivalla) ne ei saa myytyä sulle tuotteitaan.

pelkka
Vastaa Viestiin