selluvilla

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
MX1K
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://mx1k.wippiespace.com/
http://mx1k.wippiespace.com/images
Viesti:

Re: selluvilla

Viesti Kirjoittaja MX1K »

Hmm.
Mulle kävi puhaltaja (Reijo Jalonen, Lappi) puhaltamassa, alta viikon varotusajalla tuli ja oli ajallaan. 20m2 lattiaa ja 50m2 välikattoa puhalsi, 66 säkkiä meni tavaraa ja maksoi kaikkineen 1038e eli 15,73e/säkki. Aikaa siinä meni reilun tunnin verran.
En kyllä ite harkittekkaan ite puhaltamista enää, teettämällä tulee halvemmaksi ja ammattitaitoisemmin tehtyä!!! :twisted:
madde
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja madde »

Nyt voin sanoa, et se on se ammattitaito :cool: :cool:

Mulle tuo ei maksa enää kun 12 egee/säkki :cool:
-Madde-
viisas oppii omista virheistään, älykäs oppii muiden tekemistä virheistä, tyhmä ei opi mistään, koska hän tietää jo kaiken
Hep
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Hep »

Itselle tuli pari vuotta sitten paikalleen asennettuna 80 säkkiä ja hinnaksi muodostui 10 Eur/säkki. Tosin urakoitsija sanoi olevansa läheltä, joten kilometrikulut olivat minimissä. Mutta tuosta vielä työnosuus vähennyksiin. Eikä tullut edes jätettä, kun tyhjät säkit menivät paluukuormassa. Niin ei todellakaan tulisi mieleen laittaa itse rautakauppahinnoilla. Ehkä hätätapauksessa pari paalia pieniin täyttöihin käsin sullomalla.
madde
Jäsen
Jäsen

Halusin antaa vinkkejä näille itsepuhaltajille mutta taas jälleen kerran meni tämä palsta taas sättimiseksi ja arvosteluksi. En jaksa ymmärtää miksi annetuista nikseistä otetaan herne nenään ja näyttää siltä, että joka keskustelu menee juupas-eipäs-hommaksi.

Mikä lie tätäkin palstaa vaivaa? Tämähän piti olla kokemusten ja ajatustenvaihtopaikka eikä mikään mun-tapa-on-se-ainut-ja-muu-ei-käy.

höh :shock:
-Madde-
viisas oppii omista virheistään, älykäs oppii muiden tekemistä virheistä, tyhmä ei opi mistään, koska hän tietää jo kaiken
Hep
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Hep »

madde kirjoitti:Mikä lie tätäkin palstaa vaivaa? Tämähän piti olla kokemusten ja ajatustenvaihtopaikka eikä mikään mun-tapa-on-se-ainut-ja-muu-ei-käy.
Sori. Ei ollut tarkoitus sinällään arvostella sinun tapaasi. Piti vain kertomani toisesta vaihtoehtoisesta tavasta, kun tämän aiheen otsikko kuitenkin on varsin yleisluonteisesti "selluvilla".
markokoo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja markokoo »

madde kirjoitti:Halusin antaa vinkkejä näille itsepuhaltajille mutta taas jälleen kerran meni tämä palsta taas sättimiseksi ja arvosteluksi. En jaksa ymmärtää miksi annetuista nikseistä otetaan herne nenään ja näyttää siltä, että joka keskustelu menee juupas-eipäs-hommaksi.

Mikä lie tätäkin palstaa vaivaa? Tämähän piti olla kokemusten ja ajatustenvaihtopaikka eikä mikään mun-tapa-on-se-ainut-ja-muu-ei-käy.
Minusta taasen on kummallista jos ei voi puuttua harhaanjohtavaan väitökseen ilman että se koetaan hyökkäyksenä henkilöä kohtaan. Lähinnä viittaan tähän kohtaan johon liittyen itse kommentoin.
madde kirjoitti: 5. Hyväksykää, et selluvilla laskeutuu enemmän kuin esitteessä sanotaan, se on fakta. Eli tapetoikaa tms vasta kahden puhalluksen jälkeen ja mieluummin niin, että ekasta puhalluksesta on aikaa väh 1 vuosi
Kun noudatetaan ohjeita kertapuhallus ei pitäisi olla mikään ongelma. Täten mielestäni tämä väite on harhaanjohtava ja asettaa ko materiaalin huonoon valoon. Läheskään aina ei ole järkevästi mahdollista tehdä uusintapuhallusta, jo pelkästään pölyongelman vuoksi. Alla lainaus Ekovillan ontelopuhalluksen kuvauksesta, joista erityisesti tuo pystyonteloiden tiheysvaatimus on merkittävä.
www.ekovilla.fi kirjoitti: Vinojen yläpohjien eristämiseen Ekovilla on kehittänyt ns. onteloeristämisen.
Aikaisemmin työläät ja virhealttiit kohteet saadaan nyt lämpimiksi.
Ohjeiden mukaan valmisteltuna koko yläpohjan puhaltaminen voidaan suorittaa yhdellä kertaa. Ontelopuhallukseen suosittelemme aina kokeneiden ammattilaistemme puhallustyötä.

Vino-onteloihin suositellaan käytettäväksi lämmöneristettä, joka on tiheydeltään n. 45 kg/m3.
Pystyonteloissa suositellaan käytettäväksi lämmöneristettä, joka on tiheydeltään n. 65 kg/m3.
Nuo kommentit urakoitsijan käyttämisestäkin ja hinnoitteluperusteista ovat hyvin asiallisia siinä mielessä että kaikkia kohteita ei suositella puhallettavaksi itse. Esimerkiksi juuri nuo ontelopuhallukset, varmastikin juuri sen takia että saadaan kerralla puhallettua homma valmiiksi.

Itse puhalsin seinäontelot ja sain hyvät ohjeet puhallukseen, erityisesti painotus oli että pitää ehdottomasti painaa tarpeeksi kovalla tulolla että tulee tarpeeksi tiivis.

Olen pahoillani jos koet tämän "sättimisenä ja arvosteluna", siksi tämä kirjoitukseni ei ole tarkoitettu.
madde
Jäsen
Jäsen

Ottamatta enempää kantaa eko-villan ohjeisiin totean vain, että sekä minun asiakkaat (maanviljelijät) sekä useat eri rakennusalan ihmiset ovat todenneet saman kuin minä; selluvilla laskeutuu enemmän kuin esitteessä sanotaan ja piste. Eräällä maatilayrittäjällä ei meinannut lopputarkastus mennä läpi tämän takia, sikalan yläpohjaa mitattaessa ei täyttänyt paksuus vaadittuja mm-määriä.

Tsori vaan, mutta mä en todellakaan ole eilisen teereen tyttö näissä raksahommissa ja tämä on kokemuksen perusteella todettu fakta. Kun se laskeutuu enemmän kuin esitteessä luvataan niin se pitää vain huomioida jos meinaa itse puhaltaa. Ja jos vähänkään meinaa epäröidä niin silloin kannattaa ottaa se märkäpuhallettu selluvilla.

Ekalla puhalluksella tappelin koneen kanssa, Ekovilla oli ketjuttanut urakoinnin ja koneen vuokran eräälle yrittäjälle, nyt Agrimarketilla oli 1 kk vanha kone ja tehnyt suorat sopparit Ekovillan kanssa ja oli piiikkisen eri homma puhaltaa.

Selluvilla laskeutuu enemmän kuin esitteessä väitetään. Miun alan maatilayrittäjät puhalluttavat ehkä pikkisen enemmän eristeitä tuotantorakennuksiin kuin meikätyttö ja saman ovat nämä todenneet. Ja ovat urakoitsijoiden puhaltamia eristeitä.
-Madde-
rmt+siipi
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja rmt+siipi »

En huomannu tosta keskustelusta et paljonko tostä säkistä tavaraa tulee? Tuleeko se n puoli kuutiota ? Asta messuilla vaan kattelin ja juttelinkin itse asiassa tän Fibratuksen kanssa joka toimii Ikaalisten ja nykyään myös Treen suunnalla ja heidän tarjous oli 26 ee kuutio sis. alv puhallettuna määrille 10-35 kuutioo. Sitä vaan että jos säkistä tulee puolen kuutioo (niinkuin muistaisin jostain lukeneeni) ni tolla tarjouksella tulis säkille hintaa 13 ee puhallettuna joten enpä itse viittis sotata sillä hintaa. Siis vain jos se säkki on puoli kuutioo, jos on n kuution verran ni sit on kyl Fibratuksen tarjous aika metsässä.
rednamer
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja rednamer »

Osaisiko joku suositella jotain firmaa Turun alueelta joka vois tulla roiskuttelemaan ekovillaa mun yläpohjaan?
1943
Hep
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Hep »

rednamer kirjoitti:Osaisiko joku suositella jotain firmaa Turun alueelta joka vois tulla roiskuttelemaan ekovillaa mun yläpohjaan?
Eri toimijoiden nettisivuilta on yleensä löytynyt urakoitsijoiden yhteystietoja. Esim.:
http://www.selluvilla.net
http://www.ekovilla.fi
http://www.termex.fi

(Omien kokemusten perusteella sivujen tarjouspyyntölomakkeet ovat aivan turhia. Luuria käteen ja soittelemaan.)
rednamer
Jäsen
Jäsen

Hep kirjoitti: Luuria käteen ja soittelemaan.)
Ok, kiitoksia vinkistä.

Pari kysymystä olisi vielä. Mulla on sellanen 7x10m yläpohja jossa lyhyt mies pystyy melkein seisomaan piipun vieressä. Tällä hetkellä päätykolmioissa ei ole ollenkaan mitään tuuletusritilöitä. Sellaiset varmaan olisi hyvä laittaa ennen puhallusta? Kuinka isot ritilät päätyihin pitäs laittaa?

Lisäksi yläpohjaa on käytetty jonkunlaisena romuvarastona, joten vanhat polkupyörän raadot olisi varmaan syytä poistaa ennen puhallusta...?
1943
pelkka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pelkka »

Joo, noille asentajille täytyy soittaa, ja jos ei tarjousta parin päivän sisään ala kuulua niin soittaa ja tivata (lempeästi). Silleen saa sitä palvelua.

Tuosta yläpohjasta: poista kaikenlaiset raadot ennen puhallusta. Mitä eristettä siellä on nyt, vai onko mitään?

Ennen puhallusta on myös oiva tilaisuus esim. tiivistellä läpivientejä, aukoa seinän/katonrajan tuuletusaukkoja, asentaa tuuliohjainpahvia, ihmetellä sähköputkituksia, tarkistaa piipun kunto, eristää piippu palovillalla (joku selluvillalafkoista vaati tämän) (ja vaikkei vaatisikaan niin ehkä ihan järkevää), ottaa valokuvia tai piirtää, suunnitella tulevia, mittailla rakenteita ja tsekata noin yleensä että yläpohja on kondiksessa. Jos villaa tulee paksulti, voi miettiä laittaako sen verran koolingintapaista, että niiden päälle saa kelpo kulkusillat rakennettua.

Itellä jos olisi tilaa tuolla sähköpuolella niin asentaisin samalla valaisimen tai ainakin pistorasian vinnille, olisi helpompi käydä siellä könyämässä kun ei tarttisi vetää puolen pihan kautta piuhaa irtovalaisimeen jota saa varoa.

Päätykolmioissa olisi hyvä olla nuo ritilät, ja mahdollisimman ylhäällä. Niiden koko riippuu siitä millainen on yhteenlaskettu räystäänalinen tuuletus. Siitä on tietoa mm. tässä Puuinfon linkissä http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic ... tus#p60126. Pääasia ei vanhassa talossa ole minkään pinta-ala-arvojen täydellinen täyttyminen, vaan toimiva tuuletus, joka pitää yläpohjan rakenteet terveenä.

pelkka

(ja tämän foorumin hakua käyttämällä löytyy lisää tolkullista tekstiä aiheesta )
rednamer
Jäsen
Jäsen

pelkka kirjoitti:Mitä eristettä siellä on nyt, vai onko mitään?
Tällä hetkellä siellä on eristeenä purua (+ kattiloita ja polkupyörä). Veikkaisin että puru on ihan alkuperäisiä vuodelta 43, ja epäilenpä että U-arvot ei enää kovin hyvät ole.
pelkka kirjoitti:Ennen puhallusta on myös oiva tilaisuus esim. ...
Kiitoksia paljon vinkeistä ja linkistä! Eipä tullut moiset asiat mieleenkään. Pitänee varata viikonloppu yläpohja-askartelulle.
1943
Vastaa Viestiin