pinkopahvi puukuitulevylle
pinkopahvi puukuitulevylle
Onko kokemuksia pinkopahvin asentamisesta puukuitulevyn päälle. Keinojahan on pari: puurimat seiniin ja siihen pahvi kiinni ja liimaaminen. Kertokaa kokemukset ja mistä saisi hyvät ohjeet. Kiitos.
-
Oto Hascak
- Jäsen

- Viestit: 2338
- Liittynyt: La Huhti 08, 2006 15:26
- Paikkakunta: Pirkanmaa/Sastamala
- Kotisivu: www.suorakon.com
- Paikkakunta: Sastamala
- Viesti:
Re: pinkopahvi puukuitulevylle
Jos käytettävissä ei ole aputyövoimaa, niin sitten jää ainoaksi vaihtoehdoksi liisterin ja liiman seoksella kiinnittäminen. Varsinainen pinkopahvin pingotus vaatii pari tekijää ja tällöinkin ripeän työtahdin. Liisteröinti on helpompaa suorittaa vaikkapa parin vuodan päivätahdilla pikkupieruissa ja yksin.Aapeli kirjoitti:Onko kokemuksia pinkopahvin asentamisesta puukuitulevyn päälle. Keinojahan on pari: puurimat seiniin ja siihen pahvi kiinni ja liimaaminen. Kertokaa kokemukset ja mistä saisi hyvät ohjeet. Kiitos.
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
http://www.suorakon.com
http://www.suorakon.com
Re: pinkopahvi puukuitulevylle
Perusohjeet pinkopahvihommille on museoviraston korjauskortissa:
http://www.nba.fi/tiedostot/9b92c731.pdf
Kokemuksella pääsee jopa sileään seinäpintaan
http://www.nba.fi/tiedostot/9b92c731.pdf
Kokemuksella pääsee jopa sileään seinäpintaan
Re: pinkopahvi puukuitulevylle
Kokemusta on. Pinnoitin kaikki seinät pinkopahvilla tapetoinnin alustaksi puukuitulevyjen päälle. Vielä ovat pysyneet.
Tuossa omia kokemuksia:
http://launostenasema.blogspot.com/sear ... -results=5
Ohjeet löytyvät Kalevi Järviseltä:
esim.
http://www.suomenkuitulevy.fi/files/dow ... 050613.pdf
Noita ohjeita noudatin muuten, mutta jätin sen saumojen muovisilotteen pois. Paperitapettien liimaus onnistui hyvin pinkopahville, koska molempien kosteuskäyttäytyminen liisterin kanssa oli samanlaista.
-KTj-
Tuossa omia kokemuksia:
http://launostenasema.blogspot.com/sear ... -results=5
Ohjeet löytyvät Kalevi Järviseltä:
esim.
http://www.suomenkuitulevy.fi/files/dow ... 050613.pdf
Noita ohjeita noudatin muuten, mutta jätin sen saumojen muovisilotteen pois. Paperitapettien liimaus onnistui hyvin pinkopahville, koska molempien kosteuskäyttäytyminen liisterin kanssa oli samanlaista.
-KTj-
Re: pinkopahvi puukuitulevylle
Siistiä oli. Me laitetaan pinkopahvi yläkerran makkariin ja sen päälle tapetti. Kun ei olla kumpikaan koskaan sitä tehty niin on kiva saada vinkit tekijöiltä.
Mä katsoin kanssa tuon Järvisen ohjeet. Miten se pingottuu tuolla liimalla. Kuinka se pitää. Miten teit nurkat?
Mä katsoin kanssa tuon Järvisen ohjeet. Miten se pingottuu tuolla liimalla. Kuinka se pitää. Miten teit nurkat?
Re: pinkopahvi puukuitulevylle
Ei se pahvi liimalla pingotu, vaan kuivumalla. Märät pahvithan kääritään muoviin muhimaan ja liima laitetaan ainoastaan seinän ylä- ja alareunoihin, nurkkiin ja limittäin meneviin pahveihin. Kokemuksesta voin sanoa, että vuorokauden mittainen veden "imeyttäminen" on sopiva aika. Kastelin pahvit sellaisella sumuttimella. Hieman pitää perinteistä tinkiä kun en viitsinyt varpunipulla vettä pirskottaa.Aapeli kirjoitti:
Mä katsoin kanssa tuon Järvisen ohjeet. Miten se pingottuu tuolla liimalla. Kuinka se pitää. Miten teit nurkat?
Hyvin liima on pitänyt. Tärkeää on tuo kuitulevyn liimasaumojen liisteröinti vaikka päivää ennen pinkopahvin laittoa.
Nurkissa fuskasin ohjeista. Sen seurauksena sain jälkeenpäin paikata tekemisiäni. Suosittelen tekemään Järvisen ohjeen mukaan niin tulee todella siistiä. Eli ne kaksi reunoista ohennettua suikaletta liimataan jälkeenpäin.
Ja kuten jo aiemmin sanoin niin kun ohentaa pahvin reunat hyvin niin mitään tasotteita ei tarvita.
Re: pinkopahvi puukuitulevylle
Kalevi Järvisen ohjeet lainasin kirjastosta, pahvia ja liimaa K-raudasta.
Ollaan tyytyväisiä jälkeen, aikaisempi kokemus pinkopahvista rajoittuu ihailuun seinillä. Laitoin nurkat kyllä "puskuun" ja niihin sitten viimeistelyn massalla, tuli siisti. Pinko pahvi taisi olla Paavo-merkkistä, siinä toinen reuna on valmiiksi ohennettu joten kannattaa katsoa miten alkaa laittaa, kun sen liimaa huolellisesti on sauma lähes näkymätön. Luulin aluksi että rullan toinen pää oli vaan rispaantunut kun se oli jäänyt rautakaupan varastoon (joku oli tilannut mutta ei noutanut) ja paketti oli vähän nuhjaantunut.
Homma sujui yksinkin, kovin työ taisi olla esiliimauksessa; aika tahmeeta kamaa hieroa puukuitulevyyn.
Huomenna muutetaan :)
t. V-MS
Ollaan tyytyväisiä jälkeen, aikaisempi kokemus pinkopahvista rajoittuu ihailuun seinillä. Laitoin nurkat kyllä "puskuun" ja niihin sitten viimeistelyn massalla, tuli siisti. Pinko pahvi taisi olla Paavo-merkkistä, siinä toinen reuna on valmiiksi ohennettu joten kannattaa katsoa miten alkaa laittaa, kun sen liimaa huolellisesti on sauma lähes näkymätön. Luulin aluksi että rullan toinen pää oli vaan rispaantunut kun se oli jäänyt rautakaupan varastoon (joku oli tilannut mutta ei noutanut) ja paketti oli vähän nuhjaantunut.
Homma sujui yksinkin, kovin työ taisi olla esiliimauksessa; aika tahmeeta kamaa hieroa puukuitulevyyn.
Huomenna muutetaan :)
t. V-MS
Re: pinkopahvi puukuitulevylle
Taiteiltiin ensikertaa viime vkl pinkopahvien kanssa.
Oltiin edellisellä viikolla esiliisteröity huokolevyssä saumakohdat ja edellispäivänä laitettiin pinkopahvit kostumaan tiiviin muovin sisään.
Sumutin suihkepullolla kosteiksi kauttaaltaan, mutta seuraavana päivänä kun ruvettiin laittamaan oli ensimmäinen fiilis että ei ole tarpeeksi kosteita nuo pahvit. Aherrettiin siinä jokunen seinä ja jotkut meni paremmin jotkut huonommin. Tuntui että liimatessa pahvi rupesi kostumaan liikaa, saumat rupesivat kupruilemaan ja tämän johdosta eivät sitten siitä kohtaa tietenkään ottaneet kiinni. Osa saumoista aukesi niin että paperi oli kiinni vain 50%.
Liimana oli Kiillon 66 puuliima.
Ohjeistuksia on monia.
http://www.uula.fi/suomeksi/pinkopahviohjeet.html
http://www.suomenkuitulevy.fi/files/dow ... 050613.pdf
http://www.nba.fi/tiedostot/9b92c731.pdf
Kysymyksiä.
- Kuinka kosteiksi noi pitää kostuttaa, jossain oli että dl/m2 mulla meni n. 1-1,5l ja seinät on n. 3x2,4 ja 4,5x2,4,
joten suurin piirtein samoissa mennään.
- Miten kauan antaa imeytyä, tyyliin yön yli tai toisen ohjeen 30min, toisessa ohjeessa puhutaan 2-3 päivän säilymisestä toisessa 2-3 tunnin urakasta kerrallaan.
- Olisiko jotakin nopeammin kuivuvaa liimaa parempi käyttää?
- Naulaus on käynyt mielessä mutta onkohan nauloja olemassa 40mm? Naulojen ja pahvin väliin kuiva pahvisuikale vai "nupirihmaa"??
Vkl jatkuu joten vastauksia kiitos.
Oltiin edellisellä viikolla esiliisteröity huokolevyssä saumakohdat ja edellispäivänä laitettiin pinkopahvit kostumaan tiiviin muovin sisään.
Sumutin suihkepullolla kosteiksi kauttaaltaan, mutta seuraavana päivänä kun ruvettiin laittamaan oli ensimmäinen fiilis että ei ole tarpeeksi kosteita nuo pahvit. Aherrettiin siinä jokunen seinä ja jotkut meni paremmin jotkut huonommin. Tuntui että liimatessa pahvi rupesi kostumaan liikaa, saumat rupesivat kupruilemaan ja tämän johdosta eivät sitten siitä kohtaa tietenkään ottaneet kiinni. Osa saumoista aukesi niin että paperi oli kiinni vain 50%.
Liimana oli Kiillon 66 puuliima.
Ohjeistuksia on monia.
http://www.uula.fi/suomeksi/pinkopahviohjeet.html
http://www.suomenkuitulevy.fi/files/dow ... 050613.pdf
http://www.nba.fi/tiedostot/9b92c731.pdf
Kysymyksiä.
- Kuinka kosteiksi noi pitää kostuttaa, jossain oli että dl/m2 mulla meni n. 1-1,5l ja seinät on n. 3x2,4 ja 4,5x2,4,
joten suurin piirtein samoissa mennään.
- Miten kauan antaa imeytyä, tyyliin yön yli tai toisen ohjeen 30min, toisessa ohjeessa puhutaan 2-3 päivän säilymisestä toisessa 2-3 tunnin urakasta kerrallaan.
- Olisiko jotakin nopeammin kuivuvaa liimaa parempi käyttää?
- Naulaus on käynyt mielessä mutta onkohan nauloja olemassa 40mm? Naulojen ja pahvin väliin kuiva pahvisuikale vai "nupirihmaa"??
Vkl jatkuu joten vastauksia kiitos.
Re: pinkopahvi puukuitulevylle
Auts.
Mä laitoin Kalevi Järvisen ohjeen mukaan, ostin oikein luonnonkuituisen harjan kasteluun ja yritin samanlaista pisarakuvioo saada kuin ohjeessa (kirjastosta löytyi). Veden määrä tuntui aika reilulta mutta näppituntuman mukaan sai ollakin reilusti, liikaa ei ollu missään vaikka pari kulmaa tuntui aika pehmeeltä kun nosteli seinälle.
Muistelen että toi kupruilu johtuu liian vähästä kostuttamisesta, sillon pahvi imee kosteutta lisää liimasta (?) ja jotain menee pieleen tms. Kostutin illalla ja seuraavana päivänä laitoin seinälle, Kiilto 66 oli muistaakseni liimana. Se tais olla tossa ohjeessakin. Pitikös niitä liimattuja kohtia hetken aikaa painella että tarttuu varmasti?
Laitoin noi nurkat hiukan päällekkäin ja leikkasin sitten mattoveitsellä molemmat pahvit läpi, painoin paikoilleen. Eipä siihen paljon saumausta olisi edes tarvinnu.
V-MS
Mä laitoin Kalevi Järvisen ohjeen mukaan, ostin oikein luonnonkuituisen harjan kasteluun ja yritin samanlaista pisarakuvioo saada kuin ohjeessa (kirjastosta löytyi). Veden määrä tuntui aika reilulta mutta näppituntuman mukaan sai ollakin reilusti, liikaa ei ollu missään vaikka pari kulmaa tuntui aika pehmeeltä kun nosteli seinälle.
Muistelen että toi kupruilu johtuu liian vähästä kostuttamisesta, sillon pahvi imee kosteutta lisää liimasta (?) ja jotain menee pieleen tms. Kostutin illalla ja seuraavana päivänä laitoin seinälle, Kiilto 66 oli muistaakseni liimana. Se tais olla tossa ohjeessakin. Pitikös niitä liimattuja kohtia hetken aikaa painella että tarttuu varmasti?
Laitoin noi nurkat hiukan päällekkäin ja leikkasin sitten mattoveitsellä molemmat pahvit läpi, painoin paikoilleen. Eipä siihen paljon saumausta olisi edes tarvinnu.
V-MS
Re: pinkopahvi puukuitulevylle
Täytynee kokeilla kastella vaan märemmäksi nuo pahvit, tuntui tosiaan siltä että liiman kosteus pääsi liikaa venyttämään noita,
eli jos ne olisivat olleet tarpeeksi kosteita niin ei olisi noin paljoa notkistuneet enää.
Mietittiin tuossa että jos liima sauman päälle ruuvaisi 22x50 riman vaikka kolmella ruuvilla pitämään saumaa aloillaan n.15 min niin pysyisiköhän paremmin??
eli jos ne olisivat olleet tarpeeksi kosteita niin ei olisi noin paljoa notkistuneet enää.
Mietittiin tuossa että jos liima sauman päälle ruuvaisi 22x50 riman vaikka kolmella ruuvilla pitämään saumaa aloillaan n.15 min niin pysyisiköhän paremmin??
Re: pinkopahvi puukuitulevylle
Kyllä sinun ongelmasi tuntuu olevan liian nuuka pahvin kastelu. Minulla pahvit paranivat oikeastaan kun ne olivat olleet muoviin käärittyinä yli 24h. Sauma ei tarvitse mitään puristusta jos pahvit ovat riittävän kosteita ja liimaa on riittävästi. Saumat kannattaa limittää riittävästi eli n. 7-10 cm.
Re: pinkopahvi puukuitulevylle
Noissa Järvisen ohjeissa taitaa olla 20cm limitys, se tuntui aika paljolta mutta en uskaltanu alkaa tekemään kokeiluja itse. Vettä annostelin tosiaan pintakuvion mukaan ja hyvin toimi.
Ainoa kohta jossa tuntui tarvitsevan pitempää painamista tai pitelyä oli sähköjohtojen ylitys, siinä pidempi painelu tartutti pahvin nätisti.
Ja limityksen kohdalla liimaa vaan sen limityksen verran, laitoin yhteen kohtaan jostain kumman syystä ajatuksissani liimaa myös pahvista yli ja siihen tuli näkyvämpi "pykälä" koska pahvi tarttui seinään eikä "oikaissut" lähdössä. Ei sitä kukaan muu ole edes huomannu vaikka olen maininnu mutta oma silmä kyllä.
V-MS
Ainoa kohta jossa tuntui tarvitsevan pitempää painamista tai pitelyä oli sähköjohtojen ylitys, siinä pidempi painelu tartutti pahvin nätisti.
Ja limityksen kohdalla liimaa vaan sen limityksen verran, laitoin yhteen kohtaan jostain kumman syystä ajatuksissani liimaa myös pahvista yli ja siihen tuli näkyvämpi "pykälä" koska pahvi tarttui seinään eikä "oikaissut" lähdössä. Ei sitä kukaan muu ole edes huomannu vaikka olen maininnu mutta oma silmä kyllä.
V-MS
Re: pinkopahvi puukuitulevylle
Pahvit hienosti nyt seinissä eteisessä ja keittiössä,
kosteus oli avainsana joten rohkeasti vettä vaan.
Pari älytöntä kulmapalaakin saatiin taidolla ja tuurilla istumaan 10+ arvosanoin.
Yläkerta nyt esiliisteröity vaimokkeen veljen toimesta joten kohta päästään jatkamaan.
Kiitos niille jotka antoivat vinkkejä.
kosteus oli avainsana joten rohkeasti vettä vaan.
Pari älytöntä kulmapalaakin saatiin taidolla ja tuurilla istumaan 10+ arvosanoin.
Yläkerta nyt esiliisteröity vaimokkeen veljen toimesta joten kohta päästään jatkamaan.
Kiitos niille jotka antoivat vinkkejä.
Re: pinkopahvi puukuitulevylle
OT, mutta liittyy ketjun linkkeihin:
Tuossa sinänsä hyvässä Leijonalevy-lehdessä oli ikävä yksityiskohta. Samaaan aikaan kun koko esite puhuu seinien ja puukuitulevyn hengittävyydestä, heitetään Järvisen pinkopahviohjeissa tällaista:
"Kalevi Järvinen käyttää pinkopahvin maalaamiseen Fintex Oy:n valmistamaa Fintex Plus tai Fintex+ 7 -akryylilateksimaalia."
Ei kai ne muka ole jo keksineet hengittävää lateksia?
Tuossa sinänsä hyvässä Leijonalevy-lehdessä oli ikävä yksityiskohta. Samaaan aikaan kun koko esite puhuu seinien ja puukuitulevyn hengittävyydestä, heitetään Järvisen pinkopahviohjeissa tällaista:
"Kalevi Järvinen käyttää pinkopahvin maalaamiseen Fintex Oy:n valmistamaa Fintex Plus tai Fintex+ 7 -akryylilateksimaalia."
Ei kai ne muka ole jo keksineet hengittävää lateksia?
Re: pinkopahvi puukuitulevylle
Tähän sopii hyvin sanonta: kenen leipää syöt, sen lauluja laulat."Kalevi Järvinen käyttää pinkopahvin maalaamiseen Fintex Oy:n valmistamaa Fintex Plus tai Fintex+ 7 -akryylilateksimaalia."
Entinen Uulatuotteen edustaja. Leipätyö Colorialla tällä hetkellä.



