Ikkunoiden korjaamisen teettäminen

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Vastaa Viestiin
S2
Jäsen
Jäsen

Ikkunoiden korjaamisen teettäminen

Viesti Kirjoittaja S2 »

Hei,

onko täällä kellään kokemusta vanhojen ikkunoiden korjauksen/maalauksen teettämisestä?

Meillä on talossa monenlaista remonttia meneillään ja suunnitteilla, ja se remontoivampi osapuoli meistä ei olisi motivoitunut skrabaamaan, kittaamaan ja maalailemaan ikkunanpuitteita (eikä muutenkaan ole ihan yhtä säilyttämishenkinen kuin minä :wink: ). Puitteet ovat mielestäni suht hyvässä kunnossa, mutta ulkopuolella (varsinkin eteläpuolella tietysti) maali on halkeillut ja irtoillut alapuitteesta. Epäilen, että edellinen omistaja on vetäissyt karmit vääränlaisella maalilla kun se noin lohkeilee.

Haluaisin ehdottomasti säästää vanhat, kauniit ikkunat aaltoilevine laseineen jo ihan talon tyylin vuoksi. Ikkunoista ei edes vedä lainkaan. Kun itse en ainakaan tänä vuonna voi maalinhöyryjä hengitellä tulevan kuopuksen terveyden vuoksi, niin ajattelimme miettiä sitäkin vaihtoehtoa, että tuon työn teettäisi.

TM:ssä oli taannoin tehty koe, jossa oli teetetty Saumastersilla VTT:n valvonnassa vanhan ikkunan kunnostustyö, mutta kyseessä oli 80-luvun ikkuna. Arviohinta oli tuolloin 350-450 euroa per ikkuna, eli hurjasti, kun ajattelee, että meillä on ruutuja 7 kellarissa, 15 keskikerroksessa ja 10 yläkerrassa. Ikkunalaseista neljässä on halkeama.

Olisi kiva kuulla muiden kokemuksista, ja tekijävinkitkin (pääakaupunkiseudulta) olisivat tervetulleita (vaikka yksityisviestinä).
vesahy
Jäsen
Jäsen

Re: Ikkunoiden korjaamisen teettäminen

Viesti Kirjoittaja vesahy »

Ota yhteyttä tekijöihin, joita löydät esimerkiksi Rakennusapteekin sivuilta ja pyydä tarjouksia. Listan tekijöistä löydät täältä -> Ikkunaentisöijät ry. Rakennusapteekki järjestää aiheesta myös kursseja, mutta et nyt vähään aikaan taida pystyä niille osallistumaan.

Minä olen joitakin ikkunoita kunnostanut samoilla menetelmillä ja voin vakuuttaa, että se on mukavaa puuhaa. Jos käyttää perinteisiä pellavaöljytuotteita, niin ei sitä käryäkään juuri tule ellei tärpätin kanssa ala pluttaamaan.
Keijo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Keijo »

Meillä teetettiin pokien kunnostus ja itse kunnostettiin karmit. Kallistahan semmoisen teettäminen on kun homma on hidasta. Teettämisessä on tosin se hyvä puoli, että silloin hommasta tulee (yleensä) valmista. Noista itse laitettavaksi ajatelluista karmeista vielä reilun parin vuoden puuhastelun jälkeen osa on edelleenkin vaiheessa. Noin hihasta ravistaisin että teetettynä kunnostus maksaa saman verran kuin ikkunoiden vaihtaminen uusiin, mistä syystä varsin moni heittääkin hyvä ikkunat kaatopaikalle ja pistää uudet (omasta mielestäni) rumat ikkunat tilalle.

Jos maalaukseen käyttää pellavaöljymaalia (meillä käytettiin Uulaa), niin kyllähän se pellavaöljy haisee, mutta ei se myrkyllistä ole. Kyllä vaimo niitä maalaili kyttyränkin kanssa ja eikä tuosta päälisin puolin katsoen muuta vahinkoa ole tullut kuin että on kaikki työkalut joutuu pitämään lukkojen takana ettei juniori pääse aloittamaan omaan remonttiaan. :wink:
S2
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja S2 »

Kiitokset hyvistä vinkeistä! Täytyypä katsella noita yhteystietoja. Meillä kun on jo ennestään pari remontti"apulaista", niin voi tuo minun ikkunaremonttikeskittymiseni muutenkin olla huononpuoleista - tavoitteena kun tosiaan olisi saada valmistakin :-)
Tomppa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tomppa »

Pekalla taitaa olla tähän tähän aiheeseen ihan viimekäden tietoa mutta Pekan postausta odotellessa mainittakoon että tässä on hyvä sauma hyödyntää kotitalousvähennystä.Tuossa hommassa juuri se työmäärä on se suurin kustannus joten siinä kohtaa tuosta vähennyksesta on suuri hyöty.
Jos se olis helppoo,olisin tehnyt sen jo.
vesahy
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vesahy »

Olen tuon Rakennusapteekin maininnut näillä palstoilla jo niin moneen kertaan, että haluan huomauttaa ettei minulla ole mitään kytköksiä heihin. Paitsi, että remonttikohteemme sijaitsee lähikunnassa ja sen vuoksi tulee siellä usein käytyä, ihan ohi ajaessakin.
Tomppa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tomppa »

Tekijöitä löytyy myös täältä:
http://www.metsankylannavetta.fi/osaaja-rekisteri/
Jos se olis helppoo,olisin tehnyt sen jo.
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Soitinpa muuten huvin vuoksi mun puusepälle tämän innostamana, sovin että raijaan loput ikkunani sille kesäkuussa laitettavaksi. Olen mä niitä jo tehnyt itse muutaman kymmenen ruutua, mutta kun meidän talossa on yksitellen laskien 226 ikkunaruutua (joista kuistilla yli sata) niin en mä niitä viitti kaikkia itse tehdä vaikka osaisinkin. Pikkuruutuikkunoista tulee ruutuja paljon ja niissä on aika hurjasti työtä verrattuna rintamamiestalon isoihin ruutuihin. Mä oon teettänyt samalla puusepällä alkuperäisen mallisia ikkunoita ennenkin, mutten ole kunnostuttanut omiani ulkopuolisella - vielä. :-D On ollut pitkään puheena että pitää viedä ikkunat Pirjolle joskus, mutta tulipahan tämän innoittamana sovittua semmoinenkin juttu.

Jos pelkät alapuut on hilseilleet ja maali on muualla kiinni, niin silloin hommasta voi selvitä jopa ilman lasin irroitusta, eli 3-4 tunnilla per poka. Lasin irrotustarpeen tunnistaa sillä tavalla että koputtelee sormella ruutuun. Jos lasi vaan soi kauniisti niin lasia ei tarvitse irrottaa, mutta jos se rämisee rumasti, niin kitti on kuivunut ja se kannattaa uusia. Semmoiset "soimattomat" joissa on vielä maali kunnolla kiinni voi vaan hioa päältä ja maalata, enempi kesineet tippanokat voi raapata puhtaaksi ja hioa terveelle puulle.

Pellavaöljymaali ja -kitti on ihan myrkyttömiä aineita, kittikin on vain liitujauhoa ja pellavaöljyä. Ei niitä nyt syömäänjuomaan kannata ruveta, mutta vaikka niin käviskin niin hirveä vahinko ei ole. Ja maalauksen jälkeen maali ja kitti lähtee tuoreena vedellä ja saippualla ettei tartte edes liuottimella pestä sormiaan. Myrkyllisintä on vanhan maalin putsaaminen kuumailmapuhaltimella, siitä tulee aika paljon käryjä. Nykyisin kunnolliset puolinaamarit ("kaasunaamari") on edullisia ja suojaa todella hyvin semmoisiltakin käryiltä.

Mutta kyllä se teettäminenkin ihan hyvä vaihtoehto on. Ei kaikkea ole pakko tehdä itse. Voit ajatella vaikka niin että maalaisit itse ne joista ei tartte lasia irrottaa ja panisit sitten ikkunapuusepän tekemään loput. Lasiruutujen irroittaminen ja pyörittely eivät ole ihan helppoja hommia varsinkaan yksin, ja noin isot ruudut on kalliita rikkoa harjoitellessa, jos ei ole aikaisemmin tuontyyppistä hommaa tehnyt.

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: www.suorakon.com
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Oto Hascak »

Ne ikkunat kannattaa kunnostuttaa Etelä-Suomen ulkopuolella... Tiedän Turun seudulta pari ikkunoiden kunnostajaa, joille tulee paljon tavaraa PK-seudulta. Tai siis kunnostuttaa saa missä vaan, mutta halvemmaksi tulee kuskata lasit parin sadan kilometrin päähän.
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
http://www.suorakon.com
Tamminaula
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tamminaula »

Huittisten varavankila on ainakin ennen tehnyt ( parivuotta sitten) ikkunan korjaustöitä ja tiedän että työnjälkeen ollaan oltu tyytyväisiä, käyttävät esim. vahaa lasia jos on ennenkin ollut.
Ammattiopistojen restaurointipuolen opiskelijatkin tekevät kouluajan ulkopuolella omia urakoitaan, kannattaa kysyä!

Rakennusperinteen Ystävien Tuuma -lehdessä monet alan yritykset ilmoittavat.
Marjaana, Tamminaula
Almiira
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Almiira »

Tomppa kirjoitti:Pekalla taitaa olla tähän tähän aiheeseen ihan viimekäden tietoa mutta Pekan postausta odotellessa mainittakoon että tässä on hyvä sauma hyödyntää kotitalousvähennystä.Tuossa hommassa juuri se työmäärä on se suurin kustannus joten siinä kohtaa tuosta vähennyksesta on suuri hyöty.
Kotitalousvähennystä ei sitten saa, jos ne pokat kunnostetaan siellä tekijän verstaalla, työ pitää tehdä siellä asunnolla, jos vähennystä meinaa hyödyntää. Eli kannattaa tekijää etsiessä muistaa tämä.
pelkka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pelkka »

Almiira kirjoitti:Kotitalousvähennystä ei sitten saa, jos ne pokat kunnostetaan siellä tekijän verstaalla, työ pitää tehdä siellä asunnolla, jos vähennystä meinaa hyödyntää. Eli kannattaa tekijää etsiessä muistaa tämä.
Eiköhän aikuiset ihmiset osaa keskenään sopia siitä mitä papereihin kirjoitetaan.

pelkka
Kissasoikoon
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja Kissasoikoon »

Tamminaula kirjoitti:Huittisten varavankila on ainakin ennen tehnyt ( parivuotta sitten) ikkunan korjaustöitä ja tiedän että työnjälkeen ollaan oltu tyytyväisiä, käyttävät esim. vahaa lasia jos on ennenkin ollut.
Hei, yritin googlettaa jotain yhteystietoa, mistä kysyisin paremmin. En löytänyt. Tiedätkö, keneltä kannattaisi kysyä?
pelkka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pelkka »

Vastaa Viestiin