Herätelläänpä vanhaa keskustelua, kun on kyse melkein samanlaisesta asiasta... itse mietin parhaillaan saunan lauteita (muunmuassa).
Alla olevassa kuvassa on alkuperäinen tilanne, eli lauteet on vain yhdellä seinällä ja n. 1,6m pitkät. Nämä alkuperäiset lauteet on tehty n. 26x45 'rimasta' ja kun niitä nyt on jo tottunut katsomaan... ja kun haluaisi säilyttää jotain alkuperäisestäkin ideasta... niin samaa rima kokoa meinasin käyttää myös uusissa lauteissa. Lisäksi kun seinät ovat ns. siskon panelia jota en aio vaihtaa mihinkään (paitsi suihkuseinän osalta, kun on pakko... mutta siihen täytyy löytää samanlaista ja värjätä se jollain yhtä tummaksi kuin vanhatkin seinät), niin tuollainen 'rima koko' sopii ainakin mun ajatuksissa hyvin tuohon vanhaan seinään.
Joku osa minusta on aina jotenkin halunnut muotolauteita, mutta kun toisaalta jos saunoo yksin, niin saattaa olla että muotolauteilla ei ole niin hyvä makoilla, kuin tavallisilla.
Noh, about kaksi vuotta olen nyt miettinyt ja yrittänyt päättää mitä teen, sitten kun aloitan. Ainoa mikä tähän asti oli ollut 'päätetty' oli että tuohon suihkuseinälle tulee toinen laude, jotta saunaan tarvittaessa mahtuu enemmänkin kuin kolme ihmistä (kun kerran suihku on jo siirtynyt, vieressä olevaan uuteen kylpyhuoneeseen).
Mutta, kun en vaan keksinyt mitä haluan... niin en ole edes ruvennut tekemään mitään.
Mietin että jos toinen laude olisi ns. tavallinen ja toinen olisi muotolaude, niin se ei olisi välttämättä kovinkaan hyvän näköinen yhdistelmä.
Mutta muutama viikko sitten joku 'lamppu syttyi' ja tuli ajatus millä saan muotolauteet ja tavallisen lauteen sovitettua samaan saunaan ilman että se näyttää kovinkaan hälmöltä (imho). Eli teen ikäänkuin laverin jonka korkeus on alalauteen korkeudella. Ikkunaseinälle tavallinen laude johon pääsee haltessaan pitkäkseen ja kaksi 'muoto tuolia' joita voi siirrellä ja käännellä laverilla, mihin ja miten haluaa (tai vaikka kantaa pois ja tehdä tilalle pelkän jakkaran ;-).
Näin saunaan mahtuisi kuitenkin ehkä jo viisi ihmistä tarvittaessa.
Lisäksi noi tuolit olisi käännettävissä haluttuun kaltevuuteen (ref. corbusierin divaani). Harmi vain että sauna jota alunperin pidin isona, ei salli juurikaan tuota isompia tuoleja, tai sitten tulee jo aivan liian ahdasta. ainakin selkänojaa olisin halunnut itseasiassa hiukan korkeammaksi, mutta jos noista tuolista tekee yhtään isompia, 'laverilla' tullee jo liian ahdasta. Kuvan tuoli on vasta hahmotelma varsinaisesta ajatuksesta. (niinkuin itseasiassa kaikki kuvat... kaikki ne ovat vasta hahmotelmavaiheessa)
Laverin runko olisi tarkoitus tehdä kolmesta irtonaisesta, lattialla seisovasta pukista. Laveri itse on ikäänkuin kolme irtonaista 'rallia' noiden pukkien päällä... ja rallit olisi tehty jostain 26x45 rimasta. Tuolit olisivat myös samasta tavarasta, paitsi tuolien runko/kehikko osa, joka olisi jostain vahvemmasta. Näin kaikki olisivat kuitenkin helposti, vaikka kannettavissa ulos koko saunasta, esim. pestäviksi.
Mutta sitten itse ongelmaan, mistä tavarasta nuo kaikki tekisi. Lämpökäsiteltyä Kuusta ehkä tekisi mieli, mutta kun tuntuu ettei sitä saa mistään... valmistajat eivät vastaile sähköposteihin, tai sitten sanovat ettei tuollaista 45mm leveää tehdä kun sitä menee niin harvoin/vähän... (mikäs lama tämä tällainen nyt on kun ei raha kelpaa kenellekään ?)
Bauhaussista saisi esim. 28x90 lämpökäsiteltyä mäntyä, niin pitääkö sitä sitten ostaa ja sahata kahtia.. ja höylätä sahapinta ja kulmat... jos ei kerran kukaan suostu tavaraa valmiina myymään.
Saa kommentoida vapaasti ja 'opastavia' neuvoja, ohjeita ja lisäideoita arvostetaan.