Huokoleijona lastulevyn päälle ja lattialautoja
Huokoleijona lastulevyn päälle ja lattialautoja
Heippa!
Olenpa tänään aloitellut ruokailuhuoneen remonttia. Lattia ja katto on purettu alkutekijöihinsä. Seinässä on vielä päällimmäisenä kerroksena joskus 80-luvulla laitetut lastulevyt.
Turhaa työtä ja jätettä säästääkseni pohdiskelen, että voinko laittaa 12mm Huokoleijonat lastulevyjen päälle ongelmitta? Tuleeko siis jotain toiminnallisia ongelmia?
Lattiasta olen purkanut lastulevyä, kovalevyä ja muovimattoa raakalautaan saakka. Selluvillaa lisäilen painuneiden purujen sekaan. Lattiaan olen suunnitellut 145 * 28 -lautalattiaa. Luvia Woodin valmiiksi Osmo Color -käsiteltyä tavaraa. Onko kokemuksia ko. tuotteesta? Neliöhinta 39e. Onko valmiiksi vahattu tuote tuon hinnan arvoista?
Mikä on kokemusten mukaan paras kiinnitystapa lautalattialle? Suoraan niskoihin, raakalautalattian päälle vai vielä siihen päälle lastulevy? Ruuveilla, nauloilla vai uivana.
Olenpa tänään aloitellut ruokailuhuoneen remonttia. Lattia ja katto on purettu alkutekijöihinsä. Seinässä on vielä päällimmäisenä kerroksena joskus 80-luvulla laitetut lastulevyt.
Turhaa työtä ja jätettä säästääkseni pohdiskelen, että voinko laittaa 12mm Huokoleijonat lastulevyjen päälle ongelmitta? Tuleeko siis jotain toiminnallisia ongelmia?
Lattiasta olen purkanut lastulevyä, kovalevyä ja muovimattoa raakalautaan saakka. Selluvillaa lisäilen painuneiden purujen sekaan. Lattiaan olen suunnitellut 145 * 28 -lautalattiaa. Luvia Woodin valmiiksi Osmo Color -käsiteltyä tavaraa. Onko kokemuksia ko. tuotteesta? Neliöhinta 39e. Onko valmiiksi vahattu tuote tuon hinnan arvoista?
Mikä on kokemusten mukaan paras kiinnitystapa lautalattialle? Suoraan niskoihin, raakalautalattian päälle vai vielä siihen päälle lastulevy? Ruuveilla, nauloilla vai uivana.
Re: Huokoleijona lastulevyn päälle ja lattialautoja
Jos pyrkimyksenä on hengittävä seinärakenne niin lastulevy täytyy ottaa pois.Se ei liima-aineidensa takia hengitä.
Mikäli on aivan sama onko seinärakenne hengittävä niin voihan sen jättää alle.
Meillä tein lattiat ihan samanvahvuisesta mäntylaudasta kuin sinulla,tosin käsittelemättömästä ja tein itse pintakäsittelyn.Laudat kiinnitin ruuveilla suoraan niskoihin.Lautalattiaa ei tehdä kelluvaksi vaan kiinnitetään aina mieluummin suoraan niskoihin kuin mihinkään niskojen päällä oleviin levytyksiin tai laudoituksiin.
Tuo valmis pintakäsittely laudoissa on makuasia.Jos pintakäsittely miellyttää eikä hinta hirvitä niin siitä vaan.Itse olen aina suosinut käsittelemättömiä lautoja ja mun korvaan 39 eur/m2 kuulostaa kalliilta kun tuollaista lattialautaa saa noin 25-30 euroon neliö käsittelemättömänä,voipi saada jostain halvemmallakin.Meillä Kyyjärveltä tilatut laudat maksoi pari vuotta sitten tuon 25 eur/m2.
Mikäli on aivan sama onko seinärakenne hengittävä niin voihan sen jättää alle.
Meillä tein lattiat ihan samanvahvuisesta mäntylaudasta kuin sinulla,tosin käsittelemättömästä ja tein itse pintakäsittelyn.Laudat kiinnitin ruuveilla suoraan niskoihin.Lautalattiaa ei tehdä kelluvaksi vaan kiinnitetään aina mieluummin suoraan niskoihin kuin mihinkään niskojen päällä oleviin levytyksiin tai laudoituksiin.
Tuo valmis pintakäsittely laudoissa on makuasia.Jos pintakäsittely miellyttää eikä hinta hirvitä niin siitä vaan.Itse olen aina suosinut käsittelemättömiä lautoja ja mun korvaan 39 eur/m2 kuulostaa kalliilta kun tuollaista lattialautaa saa noin 25-30 euroon neliö käsittelemättömänä,voipi saada jostain halvemmallakin.Meillä Kyyjärveltä tilatut laudat maksoi pari vuotta sitten tuon 25 eur/m2.
Jos se olis helppoo,olisin tehnyt sen jo.
Osmo Color ei ole ihan ilmaista sekään, en nyt muista mutta isompi purkki ei ihan pikkurahalla lähde. Siitä voi sit laskeskella minkälaisille ansioille pääsee hieromalla. Siihen menee myös aikaa aikalailla
V-MS
V-MS
Tuskin se huokolevyn laittaminen sen kummempia haittoja aiheuttaa,jos vaan on kamaa minkä voi laittaa sisätiloihin päästöjensä tms. vuoksi. Lastun mukana se elää sen mitä elääkin. Tapetointiin voi vaikuttaa jonkin verran tai ei.
Ton puutavaran hinta perustuu tod.näk. kaman leveyteen eikä osmoamiseen. Leveydestä johtuen kosteusolosuhteisiin eli kaman kuivaamiseen ja asunnon tasalämpöisyyteen jne. pitää hieman perehtyä ettei kallis puuvärkki asennuksen jälkeen kovin pääse elelemään. Ettei tule rakoja tai aaltoja.
Sanoisin että ilman muuta kannattaa vetää lankut suoraan niskoihin joko kuumasinkityillä piikeillä tai ruuveilla kumpi nyt vaan enemmän miellyttää. Ruuveilla ehkä tulee vähemmän aiheutettuja vahinkoja laudoille. Tuo niska juttu sen vuoksi ettei lattia naureskele kun sillä kävellään.
Valmiiksi pintakäsitelty kama on tarkoitettu yleensä ammattikäyttöön kun työ ja aika maksaa. Jos aikasi kuluksi remppaat etkä tunteja laske niin tuskin kannattaa. Osmoaminen on aika helppoa. Haittana on että tartunta muilla kamoilla myöhemmin on vaikeaa.
Ton puutavaran hinta perustuu tod.näk. kaman leveyteen eikä osmoamiseen. Leveydestä johtuen kosteusolosuhteisiin eli kaman kuivaamiseen ja asunnon tasalämpöisyyteen jne. pitää hieman perehtyä ettei kallis puuvärkki asennuksen jälkeen kovin pääse elelemään. Ettei tule rakoja tai aaltoja.
Sanoisin että ilman muuta kannattaa vetää lankut suoraan niskoihin joko kuumasinkityillä piikeillä tai ruuveilla kumpi nyt vaan enemmän miellyttää. Ruuveilla ehkä tulee vähemmän aiheutettuja vahinkoja laudoille. Tuo niska juttu sen vuoksi ettei lattia naureskele kun sillä kävellään.
Valmiiksi pintakäsitelty kama on tarkoitettu yleensä ammattikäyttöön kun työ ja aika maksaa. Jos aikasi kuluksi remppaat etkä tunteja laske niin tuskin kannattaa. Osmoaminen on aika helppoa. Haittana on että tartunta muilla kamoilla myöhemmin on vaikeaa.
shit happens
Erittäin suhteellinen juttu: muutaman esineen kyllä mutta jos tavaraa on neliökaupalla ja muitakin hommia kenties odottaa niin sitten ei. Vahaa saa muistaakseni vielä "hieroa" eikä se käy samalla lennokkuudella kuin maalaaminen tms.jope kirjoitti: Osmoaminen on aika helppoa.
nimim. käsin vahannut reilut 120 neliöö vaneria
V-MS
Lattian osmoaminen on mielestäni nopeaa ja helppoa. Tennissukalla väriä pintaan ja vanhalla t-paidalla ylimääräiset pois - 90 m2 olen näin vedellyt. Aineiden menekki on huomattavasti pienempi kuin mitä purkissa lukee, riippuen toki käriteltävän pinnan imevyydestä ja karheudesta. Kustannusta kannattaa laskea hionnallekkin. Tätä on puitu ennenkin -> Osmocolorvms kirjoitti:Erittäin suhteellinen juttu: muutaman esineen kyllä mutta jos tavaraa on neliökaupalla ja muitakin hommia kenties odottaa niin sitten ei. Vahaa saa muistaakseni vielä "hieroa" eikä se käy samalla lennokkuudella kuin maalaaminen tms.jope kirjoitti: Osmoaminen on aika helppoa.
nimim. käsin vahannut reilut 120 neliöö vaneria![]()
V-MS
--------------------------------------------------------------------------------------------
Missä hinnoissa 12mm huokoleijona nykyään mahtaa liikkua?
Lattialaudaksi en hankkinutkaan em. valmiiksi käsiteltyä 145 leveää. Pyhärannasta Ihoden Höyläämöstä sai käsittelemätöntä 95 * 28 -kuusilautaa hintaan 12e/m2. Ihan pikkuisen säästää, kun käsittelee tuon itse. Muutenkin pakko kehaista tuota höyläämöä. Parempaa palveluakaan en ole koskaan saanut missään rakennustarvikeliikkeessä.
12mm Huokoleijonasta maksoin 9e/levy.
12mm Huokoleijonasta maksoin 9e/levy.
Irtolevyinä n. 5 eur/m², isommissa erissä tingittynä jopa 2,55 eur/m².zzz kirjoitti:Missä hinnoissa 12mm huokoleijona nykyään mahtaa liikkua?
Täällä oli 7e/levy oliko sen nyt 1200x2700
shit happens
Mina laitan Luvia woodsin mantylautaa 120 x 28 alakertaan ja se irtosi hintaan 16,20 m2 siis kasittelematonta. 145 x 28 olisi ollut jotain 23 e m2 hinnassa. Kovasti aina vaikuttaa myos hintaa se kuinka paljon tavaraa ottaa. On selva etta jos ostat 15 m2 on hintasi kovempi kuin jos ostat esim. 90 m2.