MOIinkeroinen kirjoitti:Hintahan on se mitä joku suostuu maksaan.Pääkaupunkiseudulla pelkkä tontin hinta on tietysti huomattava.Ainahan kiinteistökaupoissa hinta muodostuu eri osatekijöistä,joskus talo voi olla aika arvoton ja päinvastoin,talo arvokas ja tontti arvoton ja vailla kunnallistekniikkaa ym.
Mutta kauppakirjassa voi mainita että myyjä ei ole vastuussa talon kunnosta,eikä silloin voi tietenkään mitään huippuhintoja vaatia.Mutta eipä sitten tarvitse pelätä raastupajuttujakaan.
Tässä omassa tapauksessa hinta oli alhainen juuri vastuun rajaamisen takia,remontteihin menee rahaa noin kaksi kertaa hankintahinnan verran,mutta itse olen tyytyväinen.
Vaihtoehto 1.
Myyt talon purkukuntoisena jolloin kauppahinta on kiinteistönarvo.
Vaihtoehto 2.
Alat luettelemaan rakennuksessa olevia virheitä kauppakirjaan, jotta myöhemmin on dokumenttiä näyttää, että ostaja tiesi rakennuksen on virheistä. Tässä kohtaa saattaa olla aika hyvä keino palkata kunnollinen kauppakirjantekijä >> saattaa myöhemmin maksaa itsensä takaisin. Voin omasta kokemuksesta suositella, niin tälläinen juristi on pitänyt kerran luentoa mulle kuin Tapio Nevala Puh. 09-88701997 >> tietää kaiken kiinteistökaupasta jne.. mutta saattaa olla aika kysyttyä kaveria.
PS. kaupanvahvista tarkistaa että kauppakirja on tehty maakaaren mukaan "muuta ei kannata odottaa".
Terveisin Harrastelija