vanhan talon kunnostus, milloin kannattaa milloin ei?

Juuri ostanut rintamamiestalon? Aikeissa hankkia rintamamiestalo? Mitä pitäisi ottaa huomioon?
r-o-s-e
Jäsen
Jäsen

vanhan talon kunnostus, milloin kannattaa milloin ei?

Viesti Kirjoittaja r-o-s-e »

talo kuume vaivaa, ja lähellämme on yksi AIVAN ihana talo (ulkonäön perusteella) mutta mutta se ei oo edes myynnissä.. :oops: mutta silti kattelen sitä himoiten aina, toiveikkaana jos se tulis lähitulevaisuudessa myyntiin (asuu vissiin joku yksinäinen vanha eläkeläinen) en tiedä asuuko ympäri vuoden vai onko vain.ns kesä asunto..
mutta harvoin sitä näkyy sitä henkilöä.
talo on aika rapistuneen näköinen, ja jopa miehenikin sanoo että vaikka talo tulisi myyntiin ei hän haluaisi sitä... on kuulemma niin pelottavan näkönen talo, ja just sen näkönen et sisällä kasvaa sammalta.......

niinhän se voi ollakkin, mut etuovea oon kytänny niiiiiiin paljon ja niiiiin kauan et en oo montaa vastaavanlaista taloo nähnyt. en ainakaan omalla paikkakunnalla. (joskus oon ihan mielenkiinnon vuoksi katellut muiden paikkakuntien vanhoja taloja kun oman alueen talot koluttu moneen kertaan läpi.)

niin siis se talo on hivenen peppi pitkätossun talon näkönen.... ei niin iso tietenkään, eikä niin värikäs, eikä ihan niin koristeellinen, mut hivenen muistuttaa sitä.
just sen tyylinen mua viehättää niin voimakkaasti. mutta mistä sellaisia taloja löytää? en mä etuovesta ainakan (enkä taatusti omaltapaikkakunnalta :twisted: paitsi tuo talo tossa lähellä joka ei oo myynnissä ja ilmeisesti ehkä niin huonokuntoinen ettei kannata alkaa remppaamaan... (kun pieniä lapsiakin niin ei sitä haluais mätä taloon muuttaa)

ja toinen vaihtoehto mitä oon yrittänyt metsästää (ympäri suomen) sellasta vanhaa taloo jossa on torni...sen tyylinen kuin heinähattu ja vilttitossu... ei löydy ei....
onko sellaisia edes enää olemassa...?
ja saakohan sellasta itse rakentaa nyky aikana.... eli siis poikkeaakohan sellainen liikaa muista taloista ?? (siis jos rakentaa tornin)

tahtoisin vaan löytää unelma taloni , mutta taitaapi olla kiven alla....... :?:
vanha talo parempi kuin uusi!!
j_h_l
Jäsen
Jäsen

Re: vanhan talon kunnostus, milloin kannattaa milloin ei?

Viesti Kirjoittaja j_h_l »

On tässä kylällä yhdessä talossa semmoinen muumitalomainen torni. Talo on rakennettu ennen alueen kaavoitusta, eli onnistuu siis ainakin haja-asutusalueella. Kaupungissa ja kaava-alueilla taitaa olla turha yrittää...
marwin
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja marwin »

Hei

Luin tuon viestin vanhantalon kunnostukseta.
Olen ollut monessa kunnostus projektissa mukana, suunnittelijana ja valvojana. Olen näissä kohteissa törmännyt kahteen tyyppiin.
Ensinnäki sellaiseen joka ostamansa talon uudistaa aivan kaikilta osin nykyaiakaiseksi. Toinen tapa ja mielestäni oikea tapa on korjata vaurioituneet
ja korjausta kaipaavat paikat kuntoon.
Ensimmäisessä tavassa on tehty poikkeuksetta remontti niin, että on purettu talo melkein alkutekijöihin, kellarista vesikattoon.
Tässä tapauksessa talon valinta on väärä. Joudutan tekemään valtava määrä kompromisseja että hirvittää. Ja mikä on lopputulos, vanhan ritamamiestalon paikalla seisoo JUKKA -talo. Ja sitten kehuskellaan, että asutaan rintamamiestalossa. Hintaa hommalle on tullut roimasti yli uuden rakennuksen.
Täytyy tuntea rakennus ja rakentamistapa jotta voidaan ryhtyä ensinnäki korjaamaan ja toiseksi kunnostamaan.
Mitä tulee itse rakentamiseen niin aina jokainen kursii kokoon jotain uutta mutta mutta sen vanhan korjaaminen on vaatii taitoa ja on jossain määrin jopa tiedettä. Näitä asioita ei opeteta missään koulussa, ei sinne päinkään.
ME vanhan kansan rakentajat osataan ja tiedetään kuinka nämä ritamaiestalot on tehty.
Tästä taas pykälää vanhemmat talot, niin valitettavasti ne rakentajat ovat jo suurimmaksi osaksi päivähoidossa tai sitten mullan alla.
Tästä asiasta voisi vaikka kirjoittaa kokonaisen kirjan ja juttua piisaa.
Eli hiukan asiasta poikkesin mutrta asiaan.
Annan muutaman hyvän neuvon kun aikoo ostaa ns. ritamamiestalon.
Ensinnäki, talon pitää olla remoitoimaton ja tietysti vielä sellaisessa voidaan kunnostaa. Ei sellaiset pikkujutut kuin ulko-ovi saa vaikuttaa asiaan.
Toiseksi, lähde aina perustuksista ja tarkista niiden mahdolliset vauriot. Jos on havaittavissa perustuksen halkeilua niin unohda asia.
Kolmanneksi, jos kohteseen on tehty jotain remonttia esim. lisätty lämpöeristettä seinään, on tehty sauna 1krs tai vesikatto on korjattu tyylillä uutta vanhan päälle, unohda asia.
Kaiken kaikkiaan joudut maksamaan noista kyseisistä remonteista täyden hinnan ja joudut purkamaan aivan varmasti virheellisten toimenpiteiden vuoksi pois.
Ja käräjillä tavataan.
Olen tässä vuosien saatossa käynyt arvioimassa ostajalle taloja ja kun minulla ei ole sitä ostokuumetta ja en ole ostettavalle kohteelle sokea niin joutunut antamaan rehellisen kommentin hommasta. Olen joutunut myyjän taholta uhatuksi moneen kertaan kun on ollut aiva täysiä pommeja. Ja ompa ostajan puoleltakin väännetty itkua kun on mennyt unelma. Ei auta jos haluaa todella rintamamiestaloa jossa voi kasvattaa uutta sukupolvea ja terveellisessä talossa.
Ei saa olla ostosokea ja sen vuoksi pitää käyttää ulkopuolista asiantuntijaa apuna. Ja jos vielä sellaista joka on rehellinen itselleen ja ennen kaikkea ostajalle.

Eli tuhon alkuperäiseen kysymykseen milloin kannattaa kun......... Niin sanoisin aina silloin jos tehdään kunnostusta ostettavan talon ehdoilla ei minkään uuden toivossa vaan vanhan talon mitat ja huoneratkaisut ym. huomioiden. Ja tässä tapauksessa tulee jonkin verran halvempi ratkaisu kuin uuden tekeminen.

Lopuksi vielä, ei minun sanomani mikään jumalan sana ole, ompahan pitkän kokemuksen ääni.

Terveisin
Martti Merikanto
yli 40 vuotta alalla ollut ja sanotaan vaikka suunnilleen kaiken nähnyt.

martti.merikanto@msoynet.com
r-o-s-e
Jäsen
Jäsen

kiitoksia vastauksista. ja siis olen sillä kannalla että se remppa mitä tehdään vanhaan taloon, pitäisi tehdä ns. kunnioittaen vanhaa taloa.
eli en halua vanhasta talosta uutta.

tykkään natisevista puulattioista ja nitisevistä portaista. tykkään vanhoista puu ovista, jos sellaisia talossa on en niitä halua vaihtaa nykyajan rämpäniin.. ja ne vanhan aikaiset ikkunat <3<3<3

rintsikassa asutaan siis nytkin, mutta talo alkaa ahtaaksi käymään,(lapsi luku kasvanut) ja ollaan siis mietitty että olisi paljon kivempi muuttaa valmiiksi isompaan vanhaan taloon, kuin että alkaa laajentaan tähän uusia huoneita.........

mutta mutta... sitä oikeaa taloa etsiessä....
tosin nyt kun on tällaset ajat, en tiedä onko just nyt hyvä aika ostaa asunto vai ei.... vai pitäiskö muutama vuosi odottaa.......... huoh, en tiedä...
mira
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja mira »

Vaikka vasta toista taloani omistan, ajattelin kommentoida.

Tätäkin taloa etsiessäni ihastuin moniin "vanhoihin romanttisiin unelmahökkelöihin". Isoja maalaistaloja. Kaikki kulunutta, maalit hilseilee, paikat natisee, tuoksuu sille "mummolalle". Upeita vanhoja omenapuita ja olin myyty.

Mutta:

Onneksi mukanani järjen äänenä oli useampi kokenut korjaaja/remppaaja. Rakenteita tuntevia. Ei tylyjä uuden rakentajia vaan realisteja.

Hoitamattomuus oli koitunut usean talon kohtaloksi. Natinan syinä oli romahtaneita rakenteita, paljon kosteita nurkkia, kattovuotoja, kapillaarisesti lattioihin nousseita kosteuksia, kellarihomeita. Asioita joihin olisi pitänyt puuttua jo aikoja sitten. Joihin täytyisi minun heti tarttua.
Lisäksi energiakulut, lämmitysjärjestelmät ja suuret neliöt.

Suoraan sanoen minulle sanottiin etteivät riitä rahkeet, eivätkä rahat. Edes ylläpitoon saati korjaamiseen. Onneksi sanottiin.

Mulle riittänee tämä yksinkertainen rintsikka "yksinkertaisine" ongelmineen, vaikka varmaan ikuisesti kaukaa ihailenkin niitä ihania huviloita :-)

Jos rahaa ja aikaa on niin huonokuntoisenkin saa varmasti kuntoon. Mutta "uutta" voi joutua tekemään esim.kattojen ja julkisivunkin kanssa; onko lopputulos eri asia kuin se mihin ihastui. Tälläisiä ajatuksia.
"kahdesta pahasta kannattaa valita molemmat ja kilpailuttaa ne"
pvalila
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pvalila »

Rintsikat ovat rajatapauksia oikeasti vanhojen talojen ja uusien talojen välissä. Mitenkään harvinaisia tai uhanalaisia ne eivät ole eikä esim. museovirasto kiinnostu niistä yleensä kuin vasta yhtenäisinä miljöinä. Suurin osa rintsikoista on edelleen nk. aktiivipalveluksessa eli ne ovat taloja, joita muokataan edelleen omistajaperheen tarpeiden mukaan. Ei voida sanoa, että jokainen rintsikka pitäisi konservoida jälkipolville tai että olisi olemassa jokin yleispätevä sääntö, jonka perusteella omistama tietää, kuinka pitkälle talon uudistamisessa voi tai pitää mennä. Jokainen tapaus on mietittävä erikseen ja yhtä paljon huomiota on kiinnitettävä omistajaperheen tarpeisiin ja resursseihin kuin itse talon ominaisuuksiin.

Meidän talomme oli kasvanut kylkeensä ison lisäsiiven ja menettänyt ulkoisesti rintamamiestalon olemuksen; jo alkujaankin tämä on edustanut purutalojen moderneinta varianttia. Ulkoisesti aion ottaa tämän talon tavoitemuodoksi 1950-luvun lopun rapattujen OK-talojen olemuksen: siis noiden rintsikoita suurempien ja koppavampien talojen joita äkkiseltään on vaikea erottaa uusista, retrotyylisistä omakotitaloista. Sisältä käsin talo tulee näyttämään tuolta "Jukkatalolta", mikäli sillä nyt tarkoitetaan konservatiivisen maun mukaan tehtyä modernia kotia. Poikkeuksena tulee olemaan yläkerta, jonka yritän pitää 1950-luvun hengen mukaisena: tavallaan aivan uuden oloisen talon yläkerrasta löytyy siis jonain päivänä yllätys eli vanha talo. Kaikkiaan tämä talo on (lähinnä loistavan sijaintinsa takia) ollut hyvä valinta meidän perheellemme mutta ortodoksisesti rintsikkaan suhtautuvan silmissä tämä olisi ollut vain yksi pilattu rintsikka muiden joukossa.

Puhtaasti rahallisesti otsikossa esitettyyn kysymykseen on helppo vastata: pikkuremppoja lukuunottamatta ei juuri milloinkaan. Rahassa laskettuna rintsikan myyntiarvo on lähes aina huonompi kuin nykytalon ja kunnolla kunnostaen sen hankintahinnasta tulee suunnileen samaa tasoa oleva ja huonolla onnella helposti ylikin. Elämäntapakorjaajat ovat aivan eri asia, heidän taitotasonsa on korkea ja he laskevat työlleen ja ajalleen silti aivan olemattoman hinnan.
Viimeksi muokannut pvalila, Ma Tammi 12, 2009 20:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
imora
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja imora »

Heippa foorumilaiset. Muutama mielipide taloista ja niiden hankkimisesta.

Mielestäni on väärin sanoa ettei saa ostaa remontoitua taloa (rintamamiestaloa). Eivät kaikki talot ole väärin korjattuja ja taloihin voi olla tunnepitoisia syitä esimerkiksi siksi että talo on ollut suvussa tai peräti oma kotitalo tai muuten vaan omalla kylällä. Myös rakennuspaikat voivat olla kylän parhaita vaikka talo ei kaikkia kriteereitä täyttäisikään. Moni kurjan näköinen tönö on muuttunut korjauksen jälkeen viihtyisäksi nykyaikaiseksi asunnoksi jossa kuitenkin lepää vanhan ajan henki ainakin jossain mielessä. Jokaisessa talossa on hyvät ja huonot puolensa, talon sijainti tai malli voi olla sellainen ettei vaihtoehtoja ole. On tietysti valitettavan paljon taloja jotka ovat huonolla maulla remontoitu. Usein näissä tapauksissa on väärin syyttää talon omistajaa sillä näihin seikkoihin ei puututtu 70-80 luvun remonttihuumassa kovinkaan paljon. Kaikissa taloissa ei asunut kaiken tietävää remontti reiskaa ja asunnon omistajat olivat nimen omaa remonttireiskojen armoilla ja tehtiin niin kuin siihen aikaan bruukattiin tehdä.

Olen täysin samaa mieltä jos on kysymyksessä todella vanha hirsinen hyvin rakennettu talo. En sitä itse muuttaisi yhtään ja hyväksyisin sen mieluusti sellaisenaan. Usein vaan 50 luvulla kiireellä kun taloja on tehty on myös tehty huonoakin jälkeä eikä kaikki siksi ole säilyttämisen arvoista. Samoin taloja on rempattu vuosien mittaan tekemällä yläkertaan huoneita jne.

Täysin alkuperäisiä rintamamiestaloja on vaikea löytää ja jos ne tehdään edes vähän nykyvaatimusten mukaan kyllä niissä useimmiten remppaa pitää aika rajulla kädellä tehdä. Jos taloa korjataan en minä ajattele että nyt tuhoan talon ja sen arvon vaikka siitä ei ihan alkuperäisen mukaista tehdäkään.

Omaan vastaavaan taloon muuttaneena ja me 5 henkinen perheemme kissoineen emme olisi tulleet toimeen ilman perusteellisia remontteja. Olemme toki yrittäneet pitää vanhan talon arvoa yllä uusimalla lankkulattiat ja laittamalla uudet paneelikatot. Tosin yläkerrassa mentiin laminaateilla ihan kustannussyistä. Olihan se parempi kuin ohut ja vino lastulevy jonka päällä nuhruinen muovimatto. Eikä ne lastulevyseinätkään paljon huonommaksi muuttunut vaikka ne kipsillä korvasimme.

Mielestäni en ole kuitenkaan syyllistynyt talon raiskaukseen (rakennettu -56) vaikka ikkunat vaihdoimme kaikki uusiin kun olivat 80 luvulla uusittu ruskeisiin niin palautettiin sitten takaisin valkoisiin, mutta nyt alumiinipintaisiin. Olivat alkuperäiset kuulemma silloin 80 luvulla aivan liian kylmät. Mielestäni todella hyviä ikkunoita eikä tarvi maalailla. Ulko-ovetkin ovat rautakaupan tarjousovia, mutta 10 kertaa toimivampia kuin vanha ja nämä saa jopa lukkoon. Eipä tarvi pitää vilttiä kuistin oven edessä pakkasella kun kymä kuistikin muutetiin lämpöiseksi. Sisäseinät uuteen uskoon 50 mm koolauksella ja kipsilevyllä. Kun piti saada seinät edes suurun piirtein suoriksi ja hengenvaaralliset johdotukset samalla uusittua ja samalla piiloon. Eipä siellä alla ollutkaan muuta kun vino vaakalaudoitus ja epämääräinen kerros tapetteja ja maaleja.

Lähes kaikki alkuperäiset viemärit olivat ikäloppuja ja niin myös lämpöputket kuin vesiputketkin. Patterit meni samalla uusiksi kun on tarkoitus korvata öljy maalämmöllä. Kaikki uusiksi samalla muovi- ja suojaputkilla. Ei ole enää vuotojen vaaraa kuten edellisissä rautaputkissa, jotka olivat jossain vaiheessa vuotaneetkin. Sisäovet vaihdettiin kaupan laakaoviin koska nostettiin ovikorkeus normaaliksi ja vanhat ovet olivat rumaksi malattuja ja kolhiintuneita. Yläkerrassa koko vintti palasiksi ja kokonaan uusiksi. Ennen siellä oli kaksi levytettyä huonetta jossa toisen läpi pitki kävellä päästäkseen peremmälle. Ei oikein toimi kun asuu neljän naisihmisen kanssa. Nyt yläkerrassa kolme makuuhuonetta, iso alula, vaatehuone, vessa, suihku ja parveke. Alakerrassa nykyaikainen keittö ja avarat tilat kun on purettu vanhat raput, vessa ja eteinen ja suunniteltu tilat osaksi uudelleen.

Kattokin piti vaihtaa kevyeeseen peltikattoon kun alkuperäinen tiili oli jo sen painanut vinoon. Suoristamalla sekin korjaantui. Vielä on edessä ulkopinnan vaihto paneeliin kun vanha pinta on niin heikossa hapessa että rapsuttelu veisi paljon enemmän aikaa. Sitten on vielä kellarikerros, mutta se jätetään tuleville vuosille.

Ennen kaikkea jos tällaiseen urakkaan ryhtyy pitää talon hankintahinta olla edullinen jotta voisi rempan tehdä. Hinta ei saisi nousta uuden veroiseksi remontin jälkeenkään. Uskon silti, että taloni arvo ja haluttavuus on noussut moninkertaiseksi remontin myötä, vaikka en sitä koskaan aio myydäkään. Nyt tässä talossa voi asua normaalia elämää ja voimme asua siellä missä haluamme. Toinen vaihtoehto olisi ollut talo purkuun ja uutta tilalle ja sitä emme tietenkään halunneet.

Tässä oli tällaista palautetta kun joskus täällä ollaan ehkä liiankin suvaitsemattomia niitä kohtaan jotka eivät entisöi taloaan täysin alkuperäiseksi ja alkuperäisillä materiaaleilla ja ollaan kriittisiä niitä kohtaan jotka ovat tehneet remonttejaan niin kuin timpurit ja rautakaupan myyjät ovat valistaneet. Paljon olen myös hyviä neuvoja saanut ja olisinkin toivonut löytäväni palstan jo silloin kun remontteja aloittelin. Silti monet asiat olisin tehnyt niin kuin olen ne tehnyt.

Sorry, tuli vähän pitkä juttu, mutta kun niin harvoin kirjoitan annettakoon se anteeksi...
r-o-s-e
Jäsen
Jäsen

niinhän se taitaa olla että sellaisen kauniit huvilamaiset talotjotka tuppaa olemaan alkuperäiskunnossa ja voi löytyä vaikka mitä.... mitään rakentaja ammattilaisia ei olla ja pikkasen kalliiksi voisi tulla teettää rempat jollain ulkopuolisella..
hmm.... kai se sitten pitää tyytyä "vähempään". että etsisi "tavallisempia" taloja...
helpommin sanottu kuin tehty... kun päässä jumputtaa taka alalla et tahtoo sellasen tai tollasen tai tällasen.. :roll:

ja eipä sitä isompaa remppaa (tai jatkuvaa remppaa) oo mukavaa kun pieniä lapsia pörrää, pitäisi se remppa alue jotenkin eristää aina lapsilta ettei pölyyn ja likaan mee pyöriin..., ja minusta ei paljoa apua rempassa olisi kun lasten kans pitää olla. huoh...

kahden vaiheilla ollaan miehen kans että muutetaanko isompaan vai aletaanko laajentamaan tätä........ miksei tätäkin voisi alkaa laajentaan, ainakin tuttu talo ja tiedetään ettei isompia ylläreitä taida olla kun ollaan jo useempi vuosi asuttu..

mut tää on vähän tyhmässä paikassa tää talo... niin sitä miettii et jos vaikka mahd läheltä löytyis joku kiva talo joka säväyttäisi, pääsisi niin sanotusti "väljemmille vesille"
kun tähän meidän pihalle kun tullaan niin pitää tavallaan toisten pihan kautta tulla... :( ja meillä ei oo porttia sisääntulo aukossa kun se on niiiiiiiiiiiiiiiiiiiin leveä ja vino ettei siihen oo mahdollista saada tai tehdä porttia. muuten ois siis ihan ok talo mut hölmöllä paikalla........

sais itellekkin selvitettyä et mitä tahtoo enemmän.... laajentaa tätä vai muuttaa isompaan vai kenties jotain muuta...
mira
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja mira »

Hei r-o-s-e!

Älä vielä luovu talounelmasta, sellainen aarre kun voi tulla vastaan ihan koska hyvänsä. Hyväkuntoinen vanha erikoinen talo voi jossain kohti tulla myyntiin. Toki sellaisia voi myös "laputtaa" eli ilmaista kiinnostuksensa vaikka viestillä postilaatikkoon, se ei mielestäni ole liian tunkeilevaa, koska siihen ei ole pakko reagoida.

Yritin lähinnä tuossa aiemmin antaa näkökantaa juuri siihen, että huomioi ne resurssit mitä on. Itsellä ei ole lapsia vaan koiria, mutta niidenkin kanssa on välillä ihan piipussa. Ja tämän hetken tilanne, itsekin olen yksi lomautetuista tässä maassa. Rahaa/työtä ei ole, onneksi ei remontit ole pahasti levallaan ja lainakin kohtuullinen, selviydyn.

Mitäs olisiko mahdollista miettiä joku mieluinen pohjaratkaisu, yksityiskohdat niistä sun mieluisista pirteistä, ja ihan jollain suunnittelijalla laskettaa sellaisesta hinta-arvio. No uusihan se olisi, mutta olen nähnyt tosi kauniita uusia vanhahtavia taloja (tuossa lähelläkin yksi maalattu alaosa punaisella/yläosa keltaisella...näyttää oikeasti vanhalta). Yksityiskohdilla ja somisteillahan minäkin teen tästä oman tyylistä, kummasti rustiikkiset hassut tavarat ym tekee sitä oikeanlaista ilmettä.
"kahdesta pahasta kannattaa valita molemmat ja kilpailuttaa ne"
vms
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vms »

Unelmia pitää olla :wink:

Mutta mutta: jos toi portin puute ja joku lisäneliö on ne oleellisimmat asiat jotka on sun onnellisuuden tiellä? Tossa jo itse olitkin huomannu että teilläkin on rajalliset rahavarat ettekä osaa itse rempata kaikkea. Tommosen Peppi-talon remontti rakkaudella voi olla kova juttu taloudellisesti ja muutenkin, kaikki perusasiat on samat kuin perus-noppatalossa (paitsi ehkä vähän mutkikkaammat), siihen sitten tornit, erkkerit ja muut detaljit...huh?

Ja kuten totesit, teillä on siinä kaiketi terve aihio jota voisitte laajentaa: ottakaa joku ideanikkari miettimään sitä ja ehkä keksitte siihen pihaankin jonkun ratkaisun? Voitte asustella kaikessa rauhassa ja laajentua voimienne mukaan?

Ja sitten vielä lapsukaiset, nekin on pieniä vaan tosi lyhyen aikaa, mun vanhemmat haaveili kans isosta vanhasta hirsitalosta oman mäen päällä. Omat huoneet lapsille ja kaikki velkaa karttaen itse. Lopputulos oli että lapset karkasi maailmalle näkemättä koskaan huoneitaan valmiina...ne voi lähtee vaikka 15v jos niikseen tulee.

Tää on ehkä joku ihmiseen sisäänrakennettu juttu, nyt meillä on tää ja tätä haluttiin, ja sit jo jotain muuta. Mulla riittää tässä terapeuttista tekemistä pitkäksi aikaa ;) mutta kun on sen saanu alkaa miettiä että hitto nyt tuli myyntiin toi toinen tossa kulmassa, olisko siihen paistanu ilta-aurinko pitempään...pitäiskö laittaa tää myyntikuntoon ja alkaa katteleen uutta rojektia...mutta on siinä vähä harja notkahtanu...tai sit alkaa miettiä et jos/kun tää on aika kunnossa vois ostaa puuveneen, tohon se mahtuis pihalle ihan hyvin, laittelis hissukseen ;)

Mutta ehdittehän te vielä? Ja jos teette tohon laajennuksen saatte harjoitella rakennnustöitä, ostatte ehkä jotain työkaluja, löydätte huonoja ja hyviä tekijöitä ja juttuja, ennenkaikkea opitte paljon! Saatte varmaan omanne pois jos sitten päätätte että jaksatte/haluutte/osaattekin remontoida unelmatalonne...tai huomaatte että ei helv... enää ikinä me ei haluta tätä?

V-MS
PETEBJ75
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PETEBJ75 »

Korjaaminen/kunnostaminen kannattaa aina, jos:
-Osaa tai on halua opetella rakentamista.
-Ei ole lukkoonlyotyja paivamaaria remontin valmistus paivasta
-Ei ole budjettia jossa on ehdottomasti pysyttava.
-Taito ajatella asioita itse ja etsia tietoa, seka osata sita tarvittaessa soveltaa.
Ammattimies saa hyvästäkin huonon!
Hyvin suunniteltu ei ole vielä yhtään tehty!
pvalila
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pvalila »

PETEBJ75 kirjoitti:Korjaaminen/kunnostaminen kannattaa aina, jos:
-Osaa tai on halua opetella rakentamista.
-Ei ole lukkoonlyotyja paivamaaria remontin valmistus paivasta
-Ei ole budjettia jossa on ehdottomasti pysyttava.
-Taito ajatella asioita itse ja etsia tietoa, seka osata sita tarvittaessa soveltaa.
Tähän kommenttina: miehet, jotka ovat taitavia rakentamaan, laskevat usein myös kovan hinnan työtunnilleen. Vanhaa kunnostaessa tunteja menee paljon, eli paradoksaalista kyllä, ammattimiehellä ei välttämättä ole korkeakonjunktuurin aikana varaa omaan työpanokseensa. Laman mukana tilanne tulee muuttumaan, nythän fiksu rak. ammattilainen ostaa ehkä vanhan talon ja kunnostaa sen uutta nousua odotellessaan. Tai rakentaa uuden esim. pitkästä tavarasta.
r-o-s-e
Jäsen
Jäsen

mitä mieltä olette tästä talosta???
tuo talo kiinostais ja pintaremppaa olisi kiva päästä tekemään,(kunhan ei tarvitsisi kaikkee purkaa niin ettei muuta oo pystyssä kuin runko...)

mites hinta mielestänne? onko ihan ylihinnotettu??

muoks. etuoven kohdenumero 366070
vms
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vms »

No hyvin päällisin puolin, mitäpä noista kuvista voi sanoa kuin että kämpät on täynnä roinaa, itse talosta tai edes huoneista ei ainakaan mulle muodostu juuri minkäänlaista käsitystä mutta tää on aika yleinen vaiva välittäjillä, pikkupokkarilla kai räpsitään jotain kuvia?

Ja sanotaan että tonttia on lohkottu: joku ehkä kulkee taas jonkun toisen portista tai pihan vierustaa?

Ei löydy karttaa tontista tai pohjakuvaa talosta vai enks vaan osaa käyttää etuovee?

Tietysti asunnot voi yhdistää mutta kuinka tarkoituksenmukaisia/viihtyisiä tiloista saa ja onhan sekin sitten lisähommana?

ja tämä siis kaiken muun mahdollisen/välttämättömän lisäksi...

V-MS
pelkka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pelkka »

r-o-s-e kirjoitti:mitä mieltä olette tästä talosta??? tuo talo kiinostais ja pintaremppaa olisi kiva päästä tekemään,(kunhan ei tarvitsisi kaikkee purkaa niin ettei muuta oo pystyssä kuin runko...)mites hinta mielestänne? onko ihan ylihinnotettu??muoks. etuoven kohdenumero 366070
Moi!

En ota hintaan kantaa koska asun toisella puolen Suomea, ja koska olen aika vähävarainen.

Mutta muutaman asian voisin lausahtaa vaihtoehdoista, jotka esität.

Ensiksi, jos nykyinen koti on muuten terve ja hyvällä paikalla, niin kannattaa miettiä talon muutos- ja laajennusmahdollisuudet ennenkuin lähtee vaihtamaan. Vaihdossa voi saada kehnomman - vaikkei näin välttämättä ole. Vaihdokin mukana saattaa tulla myös sellaisia yllätyksiä, joihin ei taloudellisesti ole varaa. Jos haluaa pelata varmemman päälle (varmaahan ei ole) niin miettii pariin kertaan vanhan hyvän muokkausmahdollisuuksia kuin hyppäämistä "uuteen", vieraaseen, joka on yleensä aina isompi projekti kuin mitä itselleen haluaa uskotella silloin kun jotain h-a-l-u-a-a.

Paljon riippuu myös siitä, haluaako itse / siippa / lapset vaihtelua ja jännitystä. Sitä voi hankkia helpommalla ja halvemmalla kuin kodin myymällä ja uuden kiinteistön ostamalla.

Sitten on vielä tämä taloudellinen tilanne, ja että kannattaako ainakaan ottaa lisää lainaa. Sen tietää jokainen parhaiten itse.

Toiseksi jotain tuosta talosta.

Sanot viestissäsi, että pintaremppaa olisi kiva päästä tekemään. Hmmmm. Vaikea tietenkään tarkemmin näkemättä sanoa, mutta talossa saattaa olla aluksi jonniin verran isompaakin remppaa. Kuka niitä tekee, ja millä hinnalla?

Muiden perusasioiden (todella hyvä ostajan tarkastuslista löytyy palstalta) lisäksi mieleeni tulee - ei missään tärkeysjärjestyksessä - vaikkapa nämä asiat:

- talossa on matala sokkeli; onko kyseessä maanvarainen laatta? Onko se ehjä ja kuiva?

- miellyttääkö talon ulkovuorauksen väri? Ulkomaalaus ei ole pikkujuttu.

- mielestäni kuistit (2) ovat kököt: peittävät valon tulon sisään ja näkymää ikkunoista. Sirommat ja avarammat (enemmän lasia, etenkin oviseinällä) sopisivat minun silmääni paremmin, nuo vaikuttavat aika pimeiltä kopeilta.

- talo on aika pitkä. Miten yläpohjan tuuletus toimii? Sen toiminnasta tulisi varmistua etenkin kun yläkerta on rakennettu huoneiksi.

- yläkerran huoneiden lämmöneristys- ja tuuletusratkaisut (katto- ja seinärakenteet)

- miellyttääkö keittiö(t)? Keittiöremontointi ei ole halpaa.

- entä suihkutilat ja niiden muovimatot? Niiden remontoimiseen ja vesieristämiseen saattaa mennä pitkä penni. Suihku/wc-tiloja on 3 kpl, ja niihin kaikkiin on jollain tavalla "otettava kantaa" käytti niitä tai ei. Toisaalta voi remontoida esim. yhden kylppärin kerrallaan ja käyttää ylimääräisiä sillä aikaa.

- jos ylimääräisiä keitto- ja wc-tiloja ei tarvita, tulee niistä jonkin verran hukkaneliöitä.

- tykkäättekö saunomisesta? Talossa ei ole saunaa, ja ilmoituksessa mainittu "Päärakennus paritalo, pihalla oleva saunarakennus omistajan uudella vasta lohkotulla tontilla, purkamisesta tai mahdollisesta hyödyntämisestä myytävän talon osalta voi neuvotella." kannattaa selvittää tarkemmin.

- jos saunarakennus jäisi nykyiselle omistajalle, miten se "suhtautuu" myytävään taloon? Onko sijainti outo? Vilvottelevatko saunojat pihallasi?

- toinen puoli on "remontoitu kokonaan". Onko se remontoitu siten, ja sellaisilla materiaaleilla, että se teitä tyydyttää?

- tarvitsetteko erillistä sivuasuntoa vuorotyön, kotityön tai omaishoidon vuoksi? Haluatteko 3 erillistä asuntoa?

- jos ette, onko varaa / onko järkeä yhdistää noita kolmea asuntoa? Onko talo alunperin rakennettu yhdeksi kokonaiseksi, vai alunperin kolme asuntoa sisältäväksi?

- ilmoituksessa sanotaan, että talo on peruskuntoinen, ja että sen yleiskunto on tyydyttävä. Kannattaa olettaa, että asia on niin.

- talo lämpiää ilmeisesti ainoastaan suoralla sähköllä. Sopiiko se teille? Onko 3000 euroa vuodessa sopiva summa lämmityksestä, vai liikaa? Onko mahdollisuutta liittyä kaukolämpöön? Onko talossa jäljellä lämmitysuuneja, onko hormi kunnossa?

- bussipysäkille on matkaa 400 m. Onko se sopiva/liikaa?

- entä lasten tulevat koulumatkareitit ja niiden turvallisuus pienen pyöräilijän - jalankulkijan kannalta?

- montako autoa on huushollissa? Onko niille tilaa omalla pihalla?

Ilmoituksessa sanottiin myös, että "tästä talosta ideanikkari ja remontoija saa mieleisensä asunnon". Mielestäni se tarkoittaa suomeksi jotakuinkin että "tässä talossa on pirunmoisesti hommaa ja rahareikää vuosikymmeniksi, mutta riippuen omasta osaamisesta ja jaksamisesta voi siitä saada tolkullisen elämis- ja harrastuspaikan itselleen ja perheelleen."

Asiansa osaavaa suunnittelijaa neuvoisin joka tapauksessa käyttämään, päädytte mihin ratkaisuun tahansa.

pelkka (14-vuotiaana kotoaan lähtenyt)

p.s. Sanoit että "kun päässä jumputtaa taka alalla et tahtoo sellasen tai tollasen tai tällasen". Mielestäni silloin ehdottomasti kannattavinta ja halvinta on tehdä tuolle jumputukselle jotain, ei talolle!
Vastaa Viestiin