Laminaattia portaisiin?

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Vastaa Viestiin
Avatar
HillyMan
Jäsen
Jäsen
Viestit: 2144
Liittynyt: Ti Helmi 14, 2006 19:33
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Laminaattia portaisiin?

Viesti Kirjoittaja HillyMan »

Vielä ei oo näkyny kuin yhdet kuvat rappusista, missä on ne muut hienot oikeasta puusta tehdyt kehuttujen rappusien kuvat? :wink:
Jokainen tekee tyylillään, toinen tykkää äitistä ja toinen tyttärestä.... tässäkin.
Mulla on joku neropatti päällystänyt yläkertaan menevät rappuset muovimatolla ja etureunassa kulmapuulista ja silti olen moneen kertaan tullut kolinalla raput alas niin että kantapäät ollu hellänä. Se kun lähtee luistamaan niin toppaa seuraavaan seinään, toistaseksi tasapaino on pitänyt miehen pystyssä :shock:

Tästä harmissani olen miettinyt monesti että mitä tilalle ettei ole liukas. Puukin lakattuna tulee helposti liukkaaksi.
Mitäs jos jyrsisi alumiinilistalle uria muutama per rappunen ja ruuvaisi sellaisen karkeapintaisen listan uraan.
Laminaattiin taitaa olla huonompi jyrsiä uria :wink:
Korkki on liian kallista, sehän se upein olis.
Toisaalta oon miettinyt sitäkin että tekis kivijäljitelmä laminaatista pinnan, samalla tekis eteisenkin. Oikea laatta eteisessä teettäisi aika moisen työrupeaman pohjatöiden osalta. Toisaalta olisi typerän näköistä sekoittaa oikeaa laattaa jota olen ajatellut ulkoeteiseen ja jäljitelmää.
Keittiössä on tällähetkellä sama typerä muovilaminaatti kuin eteisessä ja sinnekkin sopisi kivilattiajäljitelmä hienosti.
Laminaatin etuna on se että äkkiä ja suhteellisen pienellä pohjatyöllä saa hienon pinnan, onko se itsensä pettämistä niin sitä en ole vielä päättänyt.

Kuten huomaatte niin on helpompi olla tekemättä mitään, sen verran vaikeata on päättää asioista. Kokonaisuus pitäisi saada kuvaksi päähän jotta pystyisi edes aloittamaan ensimmäistä kohtaa. Varsinkin kun kaikki tilat näistä näkee kerralla niin olisi yhteensopivuus tärkeää.
Lapsiperheenä voimme sanoa että eteisissä pitää olla lumen ja veden ja keittiössä pitää olla mehukannun tiputtamisen ja kaatamisen kestävä lattia.
"Hyvä tuppaa tuleen vaikka keskinkertasta yrittää "
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori
Viestit: 3433
Liittynyt: Ma Loka 18, 2004 15:40
Paikkakunta: Espoo

Re: Laminaattia portaisiin?

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Pitkä kirjoitti:
nymana kirjoitti: Kuka se ei tiennyt mitä huoltaminen tarkoittaa niin se nyt vaan on hieman asumisen jälkiä entraavaa toimintaa. Minä esimerkiksi huollan omat portaat hiomalla ja maalaamalla ja jos tarvista niin vaihdan uutta puuta kuluneen tilalle. (Toki sopivalla tavalla kuluminen vain lisää taloon sitä jotain fiilistä jota ei saa kaupasta) Sivistyssanakirja on ok.
Ahaa, korjaaminen on nykyään siis "huoltamista". Sivistys sanakirja todellakin OK. :mrgreen:
Ei kun

Korjaaminen = rikkoutuneen esineen/pinnan/materiaalin uusiminen tai korvaaminen
Huoltaminen = esineen/pinnan/materiaalin ylläpito

Korjaaminen = laminaattien vaihto
Huoltaminen = portaiden hionta ja uudelleenmaalaus


Mun rapuissa on vasta eka maali ja kittaukset päällä, kuvan saa valmiista rapuista joskus helmikuun korvilla.


Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
nymana
Jäsen
Jäsen
Viestit: 83
Liittynyt: La Huhti 19, 2008 3:28
Paikkakunta: Kangasala
Kotisivu: http://www.anttinyman.fi
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Laminaattia portaisiin?

Viesti Kirjoittaja nymana »

Minulla yläkerran portaat kunnostetaan vasta tulevina vuosina kun ovat niin hyvässä kunnossa. Alakerran portaat sen sijaan alan tekemään piakoin ja niistä kuvia ilmestyy blogiin sitten teon myötä.

Lattioita olen korjaillut paikoitellen ja jos kiinostaa minun korjausperiaate niin kuvia on blogissa. Toki vielä ilman kittausta ja maalausta.
http://ruutana.blogspot.com/search?upda ... -results=7



Antti
Pitkä
Jäsen
Jäsen
Viestit: 328
Liittynyt: Ti Helmi 13, 2007 20:55
Paikkakunta: Tampere

Re: Laminaattia portaisiin?

Viesti Kirjoittaja Pitkä »

Pekka Huhta kirjoitti:
Pitkä kirjoitti:
nymana kirjoitti: Kuka se ei tiennyt mitä huoltaminen tarkoittaa niin se nyt vaan on hieman asumisen jälkiä entraavaa toimintaa. Minä esimerkiksi huollan omat portaat hiomalla ja maalaamalla ja jos tarvista niin vaihdan uutta puuta kuluneen tilalle. (Toki sopivalla tavalla kuluminen vain lisää taloon sitä jotain fiilistä jota ei saa kaupasta) Sivistyssanakirja on ok.
Ahaa, korjaaminen on nykyään siis "huoltamista". Sivistys sanakirja todellakin OK. :mrgreen:
Ei kun

Korjaaminen = rikkoutuneen esineen/pinnan/materiaalin uusiminen tai korvaaminen
Huoltaminen = esineen/pinnan/materiaalin ylläpito

Korjaaminen = laminaattien vaihto
Huoltaminen = portaiden hionta ja uudelleenmaalaus


Mun rapuissa on vasta eka maali ja kittaukset päällä, kuvan saa valmiista rapuista joskus helmikuun korvilla.


Pekka
Nämä termit on todellakin hauskoja. Korjaaminen on pinnan uusimista, huoltaminen hiontaa ja maalausta. Eikös tuossa ole kysymys aivan samasta asiasta, pinnan uusimisesta?
Mitä eroa on maalipinnan vaihtamisella tai laminaatin vaihtamisella? Paitsi työtapa.

ps. tää juttu täytyy kertoa aamulla työmaalla, piristystä maanantaiaamuun. :-D :-D :-D
Avatar
Hower
Jäsen
Jäsen
Viestit: 1866
Liittynyt: To Elo 25, 2005 13:00

Re: Laminaattia portaisiin?

Viesti Kirjoittaja Hower »

Mitä eroa on maalipinnan vaihtamisella tai laminaatin vaihtamisella
- vähä sama ero kuin julkisvun maalauksella ja julkisvuverhouksen uusimisella.... mut ei kai siinä mitään eroa sitten ole, varmaan saman hintanenkin homma?
Kysäse siellä työmaalla huomenna.
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori
Viestit: 3433
Liittynyt: Ma Loka 18, 2004 15:40
Paikkakunta: Espoo

Re: Laminaattia portaisiin?

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Ehkei tuo määritelmä nyt ihan tarkka ollu, mutta ajatus on tossa. Semantiikka on vielä sarkasmiakin vaikeampi laji.

Mutta ite asia on just niinkuin Hower sanoi. Maalatessa menee kaatopaikalle pölypussillinen maalipölyä ja tyhjä maalipytty, laminaatit uusiessa noin 60 kiloa laminaattia (5-6 neliötä) ja alumiinilistat. Plus sitten tietty uusien laminaattien jämäpalat. Ja ennenkun ittes hihität tärviölle niin laske huvikses sen maalipytyn hinta vastaan uusien laminaattien hinta. Halvalla menee eikä se laminaattien pilppuaminen ole ainakaan nopeempaa kuin rappujen maalaaminen pariin kertaan. Niin että se halpa remppa laminaateilla voi olla aika kallis jos sen joutuu tekeen uusiksi joka kerta kun muut selviäis maalilla.

Missä oli se hassu kohta tässä ajatuksessa :?: :-D

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Avatar
ripe
Jäsen
Jäsen
Viestit: 101
Liittynyt: Pe Loka 31, 2008 13:24
Paikkakunta: Akaa
Kotisivu: http://www.fiarosa.fi

Re: Laminaattia portaisiin?

Viesti Kirjoittaja ripe »

HillyMan kirjoitti:Vielä ei oo näkyny kuin yhdet kuvat rappusista.
Tarkotatko näitä rappuja?
En ole laittanut kuvia tähän viestiketjuun. Mut johkin toiseen laitoin linkin, muutama vanha kuva on kotisivuilla.
Tossa olis vaähän uudempi.
Liitteet
raput 009.JPG
raput 009.JPG (18.5 KiB) Katsottu 15470 kertaa
Tuomo
Jäsen
Jäsen
Viestit: 336
Liittynyt: La Touko 21, 2005 23:44
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Laminaattia portaisiin?

Viesti Kirjoittaja Tuomo »

HillyMan kirjoitti:Vielä ei oo näkyny kuin yhdet kuvat rappusista, missä on ne muut hienot oikeasta puusta tehdyt kehuttujen rappusien kuvat? :wink:
Kuva

Kun portaita ei ollut lainkaan, ei voinut päällystää millään. Piti siis itse ensin suunnitella ja sitten rakentaa. Ja oikeasta puusta.
Avatar
kaukomäki
Jäsen
Jäsen
Viestit: 594
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 19:15
Paikkakunta: Lahti
Paikkakunta: Lahti

Re: Laminaattia portaisiin?

Viesti Kirjoittaja kaukomäki »

Minusta on ikävää tämä keskustelun taso nykyään näillä sivuilla. Tämäkin ketju joutui tähän väittelyvaiheeseen, vaikka otsikkokin on yksinkertainen: laminaattia portaisiin. Eli TÄSSÄ ketjussa oli siis tarkoitus puhua laminaatin asentamisesta portaisiin. Ei vaihtoehdoista. Mutta näinhän täällä nykyään menee. Kysyt jostain asiasta niin heti rupeaa tulemaan tyrmäysviestejä.
Ihan aikuisten oikeesti, aloittakaa joku erillinen väittelyketju näille "uudella vai vanhalla tavalla" keskusteluille. Tässä ketjussa puhutaan laminaatin asentamisesta portaisiin, ei puun tai maalin.

Ai niin, nyt on meillä liimattu laminaatit kiinni ja pystyosat maalattu Lujalla valkoiseksi. Oikein nätit tuli vanhoihin verrattuna, ja pienellä vaivalla, minusta. Vielä tarttis listoitella. Meinasin noihin etuosiin laittaa sellaista matta-alumiini kulmalistaa, jossa etuosa hieman ulos pyöristettyä. Saas nähdä josko ens viikolla ehtis tekemään.
"Rautakauppias jumalan armosta, ei täällä myyjät nauti ihmisarvosta.."
Tomppa
Jäsen
Jäsen
Viestit: 2393
Liittynyt: To Maalis 30, 2006 13:42
Paikkakunta: Suomi

Re: Laminaattia portaisiin?

Viesti Kirjoittaja Tomppa »

Pitkä kirjoitti:? Vai olisiko joku muu materiaali ehdottomasti parempi? Tarinaa ja kokemuksia kaivataan. :?: :?: :?:
Tämä oli aloitusviestissä.Joten sikäli ihan oikeasta aiheesta täällä keskustellaan,keskustelun laatu on sitten toinen asia.
Jos se olis helppoo,olisin tehnyt sen jo.
nymana
Jäsen
Jäsen
Viestit: 83
Liittynyt: La Huhti 19, 2008 3:28
Paikkakunta: Kangasala
Kotisivu: http://www.anttinyman.fi
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Laminaattia portaisiin?

Viesti Kirjoittaja nymana »

Koetteko keskustelun laadun olevan maissa, vaiko sitten jopa liian korkeaa ymmärrettäväksi.

Antti
Avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen
Viestit: 17209
Liittynyt: Su Kesä 05, 2005 22:17
Paikkakunta: TUUSULA

Re: Laminaattia portaisiin?

Viesti Kirjoittaja tuuma »

Meillä (toivottavasti) tulossa portaat hieman erilailla käännettynä kuin nykyisin. Minusta tämä on yksi hienoimpia ketjuja pitkään aikaan. Mielipiteitä pitää olla ja mieluiten paljon. Jos kaikki vaan myötäilisi niin ei se antaisi kaikkea arvoa mitä alkuperäiseen kysymykseen tulee.

Olemme (melkein) jo päätöksemme tehnyt :-D Jokainen voi arvioida mikä se on kun joutuu tekemään puolet rappusisita kokonaan ihan tyhjästä. Päällystäminen on sitten asia erikseen vai jättääkö kokonaan tekemättä :wink:
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Avatar
Hower
Jäsen
Jäsen
Viestit: 1866
Liittynyt: To Elo 25, 2005 13:00

Re: Laminaattia portaisiin?

Viesti Kirjoittaja Hower »

Minusta on ikävää tämä keskustelun taso nykyään näillä sivuilla. Tämäkin ketju joutui tähän väittelyvaiheeseen,
Ei kai tää nyt mitenkään niin raivopäistä ja solvaavaa ole.
Meillä kotonakin keskustellaan/intetään kärjekkäämmin eri ratkaisuvaihtoehdoista ja materiaalivalinnoista yms.
Ketsuppitahra
Jäsen
Jäsen
Viestit: 331
Liittynyt: La Joulu 09, 2006 18:29
Paikkakunta: Turku

Re: Laminaattia portaisiin?

Viesti Kirjoittaja Ketsuppitahra »

Onhan täällä erikseen keskustelu(ja?) aiheesta vanhaa kunnioittaen ja/tai vanhat/uudet matskut yms. Mutta silti vaan joka ketjussa jossa joku on tehnyt "väärällä" tavalla jotain tai kyselee miten sillä väärällä tavalla tekis tulee puristit kettuilemaan (ja ikävimmässä tapauksessa solvaamaan ja haukkumaan jo tehtyjä ratkaisuja. Eikä tää oo mikään uusi ilmiö täällä ollenkaan). Mun mielestä se on vähintäänkin epäkohteliasta. Mut se nyt on vaan mun mielipide.

(ja hymiöitä perään niin ei kukaan suutu :-D :-D )
jus
Jäsen
Jäsen
Viestit: 29
Liittynyt: Ke Syys 19, 2007 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Laminaattia portaisiin?

Viesti Kirjoittaja jus »

Meillä -59-talon yläkerran portaiden askelmat on tehty lastulevystä. Päällä on punainen muovimatto ja askelmien etureunoissa oli mustat muoviset kulmalistat. Muovimaton tilalle on suunnitteilla jotain muuta, mutta vielä ei ole päätöstä uudesta pintamateriaalista. Portaat on kiertävät, reilun metrin levyiset ja puolet askelmista on reilusti kiilamaisia, seinän vieressä 30 - 50 cm, keskellä sentti-pari.

Onko liimapuulevyn hinta sellainen, että tuollaisia askelmia on järkevää alkaa sahaamaan, kuvittelisin että syntyy paljon isoja hukkapaloja? Tuli mieleen että ponttilaudasta tuollaiset askelmat saattaisi saada vähemmillä hukkapaloilla, mutta tuleeko sitten ponttien kiristämisestä ja liimaamisesta isompi päänsärky?

Kokopuuratkaisussa viehättää mahdollisuus liittää etureunaan lista joka peittäisi lastulevyn. Laminaatin tai parketin kanssa pitäisi käyttää jotain metallista kulmalistaa.

Miten tuollaiset askelmat kannattaisi kiinnittää? Yksi mahdollisuus olisi ruuvata lastulevyaskelmien läpi alakautta kellarin portaista käsin, mutta vaatisi liimaa väliin jotta ei narise kulkiessa?
Vastaa Viestiin