Hirsirunkoisen alapohjan rakenne

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: www.suorakon.com
Viesti:

Re: Hirsirunkoisen alapohjan rakenne

Viesti Kirjoittaja Oto Hascak »

vesahy kirjoitti:Osaako joku kertoa paljonko pellavaeriste maksaa ja mistä sitä saa, siis edullisimmin?
Halvimmalla saat, kun ostat suoraan tehtaalta II-laatuisena. :wink: Omat riveeni tilasin suoraan tehtaalta ja tuo II-laatuisuus tarkoittaa sitä, että niissä voi olla pieniä heittoja paksuudessa. Omaan tarkoitukseeni olivat kuitenkin aivan täyttä priimaa. :-D Nuo valmistajat löytyy googlen kautta.

Tuo pellava on kallista, kuten on muutkin ekomateriaalit. Vital oli selkeästi halvempaa, kun yläkerran seiniin tavaraa tilasin. Lisäksi käsittelemäni pellavalevyt ovat olleet melkoisen löysiä eli niiden asentaminen alakautta on hankalaa, eivät varmastikkaan pingotu niskojen väliin. Vital on huomattavasti jäykempää eli sen saat alakautta paikoilleen. Kun itse Vitalin hintoja kyselin eri liikkeistä, niin eri liikkeiden väliset hintaerot jäivät pääsääntöisesti mitättömän pieniksi. Säästö tuli sitten rahdin kautta... Kalleimmat rautakaupat olisivat ottaneet rahdista 300 euroa ja halvimman rahdin sain 50 eurolla paikalliselta "jobbarilta".

P.s. Nuo piirtämäsi kuvat selkeyttävät pirusti asiaa! :-D Ei sen piirustuksen kovinkaan kaksinen tarvitse olla, niin se jo avaa asian aivan erilailla. Ottakaa lapset mallia! :mrgreen:
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
http://www.suorakon.com
Tomppa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tomppa »

Millä muuten oot Oto leikannut noita pellava-ja Vital-levyjä?Mä oon tuhertanut kaikenlaisilla vempaimilla ja viimeksi ihan uudella villaveitsellä leikkaisin pellavaa niin sujui kohtuullisen hyvin kunnes veitsi tylsyi ja sitten meni ihan helvetin vaikeaksi.Ainakin Isolinan sivuilla neuvotaan pellavaa leikkaamaan rälläkällä jossa hampaaton laikka mutta jotenkin tuo yhtälö tuntuu hivenen kyseenalaiselta.
Jos se olis helppoo,olisin tehnyt sen jo.
Keijo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Keijo »

Voihan sen villaveitsenkin terottaa. Omaani olen teroittanut jo muutamaan otteeseen. Lanskyn teroitusvälineet ovat hyviä tarkoitukseen, mutta on sitä muutaman kerran tullut teroitettua ihan tavallisella teroituspuikollakin.
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Hyhh, on siinä mulla puuseppä: veitsi tylsyi ja sitten ei työ käyny. Mitäs sille veitselle ois voinut tehdä, mitäs luulet :-D :-D

Veitsen pitää olla riittävän karheaksi terotettu, partaveitsenterävä leikkaa huonommin kun karkeampi terotus, terässä pitää olla vähän sahaa joukossa. Mulla on tosi pitkäteräinen leipäpuukko, jota voi terotella viilalla tai mun karkeimmalla öljykivellä niin että pintaan saa vähän pientä hammasta. Sitä saa terottaa aika usein, muttei siinä montaa sekuntia mene kun pyyhkii muutaman kerran terän molemmat lappeet.

Ite en uskaltais rälläkällä vetää, siinä kun on kuitu akselin ympärillä niin voi vehje lähteä kintaasta aika sukkelaan. Mutta kaipa Isolina on tuon testannut jos kerran sitä uskaltaa suositella.

Jos on isompi villoitustyömaa jossa pitää halkaista levyjä pitkillä matkoilla, niin kannattaa tehdä halkaisupöytä jossa on mielellään rako pöydän reunan kohdalla. Leikkaus käy niinkin että puristaa levyn pöydän ja laudan (tai kahden laudan) väliin ja leikkaa sitä pitkin. Tuossa hommassa hyvän villaveitsen saa kun ottaa vanhan kelvottomaksi kuluneen kirvesmiehensahan ja hioo rälläkällä hampaat melkein tyviä myöten pois, samalla terottaen sivuilta niin että muodostuu karkea veitsi. Sitä pitää sitten kanssa terotella aina välillä, mutta tommoinen pitkä sahapuukko leikkaa villoja pituussuuntaan helposti. Ja pienien nurkkien leikkaamiseen tarvitaan sitä villaveitsen tai ison leipäpuukon kokoista vekotinta tietty sitten lisäksi.

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Tomppa
Jäsen
Jäsen

Tuossa tuo leikkausohje...
http://www.isolina.com/fi/IsolinaPellav ... usohje.pdf

Täytyy myöntää että laiskuus iski enkä viitsinyt enää teroittaa veistä kun vain pari leikkausta oli jäljellä kun kuistia villoitin... :oops:
Lähinnä tarkoitin kysymyksellä sitä että millä muut ovat noita leikanneet eli löytyykö joku parempi konsti kuin villaveitsi?
Nyt kun muistelen niin eikös tuosta halkaisupöydästä ollut joskus juttuakin täällä Vitalin yhteydessä?
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Tomppa kirjoitti:Täytyy myöntää että laiskuus iski enkä viitsinyt enää teroittaa veistä kun vain pari leikkausta oli jäljellä kun kuistia villoitin... :oops:
Hyhh vielä toisenkin kerran, meneehän siihen terotukseen aikaa jos terän päästää tylsymään :-D :-D

Toi leikkuupöytä on oikeesti toimiva ja sillä saa sekä halkastua että katkastua hyvin. Mulla on ollut isommissa hommissa pukit pihalla, niiden päällä joku levy ja sit pari puristinta jolla saa puristettua katkasulaudan villan päälle. katkaisulauta ja levynreuna tasan ja niiden reunaa pitkin leikaten menee kerralla se levy halki.

Mä nyt puhun terävien työkalujen puolesta aina muutenkin, mutta toi villanleikkuu on kyllä ihan vihoviimeistä turaamista tylsillä vehkeillä. Ennemmin aina joku viila, hiomakivi tai timanttiliippa perstaskussa: kun aina välillä pyyhkäisee pari kolme kertaa molemmin puolin niin se terä ei juuri edes tylsy. Ja käytetty aika tulee moninkertaisesti takaisin leikkauksen helppoudessa.

Mä leikkelen pienet palat sillä terävällä veitsellä ihan sylissä pidellen, kun on tarpeeksi terävä veitsi niin ei se nyt hirveen paljon vaikeempaa hommaa ole kuin kivivillojen leikkaus. Pitää vaan olla oikeet vehkeet.

Meillä kokeiltiin aikanaan kaikkea mahdollista Fiskarsin puutarhasaksista eteenpäin, mutta kyllä veitsi on paras.

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: www.suorakon.com
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Oto Hascak »

Pellavaa en ole paljoakaan leikannut eli en sitä kommentoi sen kummemmin. Vitali on veemäistä leikattavaa, onpa sitten millainen vehje tahansa. Tuo Vitalin leikattavuus on kyllä parantunut, mutta ei se silti hääviä puuhaa ole (verrattuna vihreisiin villoihin). Oon leikannut villaveitsellä, leipäveitsellä ja ihan tavallisella sahalla. Kaikki tuppaavat repimään, välillä enemmän ja välillä vähemmän.
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
http://www.suorakon.com
vesahy
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vesahy »

Taidanpa taas pikkuhiljaa tsekata lasivillan kunnon sieltä kotelosta. Tuulensuojalevyn irroitus on suhteellisen helppo operaatio. Jos siellä ei näy mitään hälyyttävää niin ei niitä kannata alkaa vaihtamaankaa.
Tomppa
Jäsen
Jäsen

Ok Pekka,oppitunti meni perille ja rakentava kritiikki(vittuilu) otettiin vastaan. :mrgreen:
Seuraavan kerran kun joutuu pellavavillan kanssa painimaan niin villaveitsi ja terotusvehjes taskuun ja halkaisupöytää tekemään...
laku
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja laku »

Itse hiljattain Vitalin kanssa leikkineenä totesin leikkaamisen onnistuvan parhaiten leipäveitsellä, jonka pyyhkäisi ajoittain teroittimen läpi. Itse en kokenut tuota millään tavoin hankalaksi tai työlääksi joten ehkäpä tuossa leikattavuudessa on jotain tapahtunut. Mitä noiden terien terävyyteen tulee niin samaa mieltä kuin Pekka. Mikään ei ole surullisempaa kuin esimerkiksi tylsä kokkiveitsi keittiössä.
Limes
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Limes »

Laiskana osti kaupallisen leikkauspöydän,tosi tyytyväinen olen.

http://www.kolumbus.fi/min-tuote/villux.htm

VAROITUS ! Linkin kuvissa näkyy mineraalivillaa :-D
Vastaa Viestiin