Ostettu ajanviete

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.
JJ
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja JJ »

maanma kirjoitti:Mites on noiden kiukaan suojaetäisyyksien laita palaviin rakenteisiin?

Onko kiukaan valmistaja tyyppihyväksynyt tuollaisen etäisyyden? :roll:
Aika monessa sähkökiukaassa taitaa eteenpäin olla 20-50mm suojaetäisyys. Tuossa tosin ei näytä olevan sitäkään. Pari kylmäkylki mallia löysin joiden suojaetäisyys on vain 5mm. Itse olen nimittäin paininut saman homman kanssa, kun sauna on kovin pieni.
Veskutin
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Veskutin »

Talo - 49.
Löylyhuone näyttää tosi siistiltä, mutta miten järjestit ilmanvaihdon saunaasi? Pääseekö ilma kiertämään kunnolla kun panelit tuntuvat olevan niin tarkkaan sovitettu esimerkiksi seinän vieressä?
Talo -49
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Talo -49 »

Suojaetäisyydet ovat kiukaan valmistajan ohjeidenmukaiset. Itsekin asiaa hämmästelin ja jouduin muutamaan kertaa paperit lukemaan. Positiivinen yllätys sinäänsä. Kiukaan alaosassa etäisyys vaatimukset ovat lähes nollassa.
Pintalämpötila on käytössä todella pieni, pystyy kädellä kokeilemaan. Yläosassa ja etenkin reunan yläpuolella alkaa lämpötilat olemaan eri luokkaa.
Kaiteen puuttuminen yläosasta ei taida olla sääntöjen mukainen. Se on niitä kuuluisia viimeisiä listoja, jotka asennetaan myöhemmin. Silmä on tottunut, joten kaide saattaa unohtua iäksi.

Seinissä ja katoissa on tuuletusvälit. Itse aloin viestisi jälkeen katsomaan myös noita rakoja, kuva "valehtelee". Eli toisesta sunnasta katsottuna myös seinien pystyraot näkyvät.
Raitis- ja poistoilman tein muoviputkia käyttäen. Kiukaan yläpuolelle ja lauteiden alle tuli venttiilit. Lauteiden "umpirakenne" oli se, jota alussa epäilin. Tuntuu kuitenkin ilma kiertävän.
Saunan ilmanvaihtoa suunnitellessa tutkin "asiantuntijoiden" sivustoja. Asiantuntijoita tuntui löytyvän paljon, ja eri mielipiteitä myös. Jokaisen asiantuntijan ratkaisu oli tietysti se oikea. Yksinkertainen asia tuntui saavan uuden ulottuvuuden. Itse päädyin lopulta luottamaan sauna seuran ratkaisuihin.

Lauteiden mitoitus on yllättävän hauskaa puuhaa. Asia ei olekkaan niin yksiselitteinen, kuin yhdeltäistumalta luulisi. Tosin saahan kaikesta lähes tiedettä, kun sitä aikansa vääntää ja kääntää. Sauna on yhtä iso, kuin sen ylimmäinen laude, sanoi yksi asiantuntija.
Vastaa Viestiin