Kellaria uusiksi

Keskustelua maanpinnan alapuolelta - kellari, salaojat, sokkeli jne.
Matti Alander
Jäsen
Jäsen

Re: Kellaria uusiksi

Viesti Kirjoittaja Matti Alander »

Vähän oltiin matkoilla välillä, joten vastaus on hieman myöhässä, mutta parempi myöhään, kun ei milloinkaan.
Styrofoam on suulakepuristettua erittäin tiivistä solupolystyreeniä, joka käyttäytyy muovikalvon tavoin. Styrofoam vettyy erittäin hitaasti.
Kevytsoraharkko taas ei ole höyrynvastukseltaan kovinkaan hyvä. Mahdollisen vedeneristeen vuotaessa syntyisi katastrooffi melko nopeasti. Myös vesihöyrynä kulkeutuva kosteus alkaisi kertyä melko nopeasti harkkoon, jonka takana on periaatteessa muovikalvo.
Fuktisol levy toimisi paremmin, mutta on mielestäni liian kallis tuote noin käytettäväksi. Kivivillalla sama toimivuus saadaan paljon halvemmalla. Kumpikin on kuitenkin mielestäni kombromissi, joten edelleen perustuksien ulkopuolinen eristäminen olisi järkevintä.
Persaukisen juuri ei yleensä kannata hankkia halpaa, on jo vanha sanonta, sekä pitää hyvin yleisesti paikkansa.
Rinnewood
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Re: Kellaria uusiksi

Viesti Kirjoittaja Rinnewood »

Minäkin olen tuossa kellarin lattiaa piikannut auki ja kantanut muutaman kuution märkää hiekkaa tuonne takapihalle.
Alunperin oli tarkoitus kunnostaa sauna ja kylppäri silleen "vanhanaikaisesti" eli sisäänpäin kuivuvaksi rakenteeksi kuten se on tähänkin asti 60 vuotta toiminut. Viemärien vaihdon yhteydessä totesin että hiekka alapohjan alla oli ihan kuivaa joten nou proplem. Kaikkea muutakin tuli tuossa välillä väkerrettyä ja kun oli lattiavalun vuoro, totesin hieman kosteaa aukipiikattujen viemärilinjojen hiekkapedissä. Pikainen pisto lapiolla niin tuli veden pinta esille n20cm vanhan laatan tason alapuolella! On muuten hieman noussut tuo pohjaveden pinta.

Nyt on suunnitelmissa salaojitus ulkopuolelle ihan olosuhteiden pakosta, eipä tässä oikein muu auta. Olen kaivanut sisällä saunan ja kylppärin lattiasta tuota märkää hiekkaa jotta saisi sitä kapillaarikatkosoraa tilalle, mutta ilmeisesti olen lukenut tätä palstaa hieman huonosti. Nyt tämän keskusteluketjun jutuissa vasta valkeni minulle että tuo fuktisol korvaa tuon kapillaarikatkosoran, jota olisi pitänyt olla kuulemma n.20-30cm. Huonetilan korotus olisi kyllä ihan tarpeen, koska vanha 200cm korkeus on kyllä nykymittapuun mukaan hiukan alakanttiin. Täytyisi vain tutkia paljonko nuo kaksi lattiakaivoa antavat periksi lattian laskua.
Saunan ja pukuhuoneen välissä on yksi huonosti muurattu tiiliseinä joka ilmeisesti ei ole kantava. Se on muurattu laatan päälle, ja alla on hiekka. Sen verran olen kaivanut että näin että maassa oleva iso kivi kyllä kannattelee tuota seinää..
Mutta miten jos tuohon nyt laittaisi fuktisolia niin tuo kivi pitäisi kiertää, eli siltä kohdin tuo levy ei kata koko lattia-alaa. Rivinteerauksen pysyminenkin hieman mietityttää jos pohjana olevan lattialaatan reunan alta kaivaa hiekkaa pois. Siis aion piikata vanhan laatan auki juuri rivinteeraukseen asti, mutta kun poistan hiekkaa niin sitä tulee valumaan sieltä ihan seinän vierustastakin pois. Toisin sanoen rivinteeraus jäisi n20cm leveän lattiakaistaleen päälle jonka alla ei olisi hetkeen yhtään mitään..??
Vastaa Viestiin