Sulanapitokaapeli

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
Vastaa Viestiin
lapanen
Jäsen
Jäsen

Sulanapitokaapeli

Viesti Kirjoittaja lapanen »

Hei,
meillä tulee porakaivosta vesi ensin ulkosaunalle ja sieltä päärakennukseen. Ongelmana on, että yli kolmenkympin pakkasilla tuppaa vesiputki jäätymään. Sisävessan suihkuun tulee kyllä, mutta ei pönttöön eikä keittiöön. Tästä olen päätellyt, että vesi kyllä tulee taloon, mutta jäätyy talon alla matkalla keittiöön.

Olenkin miettinyt, olisiko sulanapitokaapeli hyvä ratkaisu? Sellainen, joka jälkikäteen laitetaan muoviputken sisään. Nyt kaipaisin kokemuksia ja tietoa, miten se asennetaan? Vedet on onneksi helppo laittaa poikki. Voiko kaapelin laittaa itse? Onko merkeillä ja niiden hinnoilla eroja?

Kaikki vastaukset palkitaan hyvällä rmt-mielellä :-)
pikkumiäs
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pikkumiäs »

Mikäli muoviputki suojaputkessa on asennus helppo, itse säätyvä kaapeli mahtuu menemään ja menee jopa mutkat hienosti läpi. Sähköä kuluttaa 9w/m. Pääset suht halvalla ja helpolla. Mittaa metrit ja pyydä tekemään valmiiksi mikäli et itse ole sähkäri. Kaapeli on senverran jäykkää, et työntäminen helppoa. Kaapelin merkkiä en muista mutta litteää ja väriltään vihreää.
Varmaa on, että totuuden puhuja paljastuu aina.
juhansalo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja juhansalo »

Ei onnistunut työntämään ainakaan meillä suojaputkeen vesijohdon kanssa vaikka jäykkää olikin. Mutta jäätymis kohta löytyi suhteellisen helposti laser lämpömittarin avulla. lattiasta löytyi se todella kylmä kohta kun eristys ei ollut kunnossa.
Jerzy
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja Jerzy »

Tästä ns. saattolämmityksestä lisää oheisessa linkissä-> http://www.elfoil.fi/saatto.htm
Pappi
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Meillä on kuulemma kanssa ollut välillä ongelmana vesiputken jäätyminen. Ajattelin nyt remontin yhteydessä asentaa / asennuttaa tuollaisen sulanapitokaapelin.

Niitä kokemuksia asennuksesta, toiminnasta kaipailisin. :?: Onnistuuko TI mieheltä vai kutsunko remonttireiskan?

Sulanapitokaapeli on tarkoitus laittaa putken sisään.

Esim tämä...
http://www.talotarvike.com/kauppa/produ ... php?p=1966
ja siihen sitten tarvittaneen tämä...
http://www.talotarvike.com/kauppa/produ ... php?p=1964

Paikka mistä putki jäätyy on "tiedossa". :roll:

:-)
fauwee
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja fauwee »

Meille kävi putkimies laittamassa pihasaunan vesijohtoon sulanapitokaapelin.
Tuli kunnolla tehtyä, kun ammatti-ihminen teki.
Pappi
Jäsen
Jäsen

Kuinka pitkän kaapelin laitoitte ja paljonko maksoi asennettuna? :?:
fauwee
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja fauwee »

^Jos minulta kysyt, niin asennus 30 euroa.
2 metrin kaapeli 60 euroa.
Yhteensä 90, kova hinta tietenkin, jos osaat itse laittaa niin säästät varmasti.
Pappi
Jäsen
Jäsen

Re: Sulanapitokaapeli

Toistaiseksi on tuolla pihasaunassa pysynyt vielä vesijohto sulana. Tuossa katseltiin velpojan kanssa, että hanan alle laitetaan haaroitus, johon "asennusnippa" kaapelille. Kaapelin mitta tulee olemaan varmaan joku 3 metriä, jolloin ollaan jo ulkoseinästä menty jonkin matkaa. Kaapelin varmaan ostamme valmiina asennus-sarjana.
Vastaa Viestiin