Itse en olisi oma-aloitteisesti sanonut tuota asiaa noin suoraan, mutta minusta tuossa on just se mun pointti.Hep kirjoitti:Kyllähän netissä saa kysellä, mutta juuresta puuhun noustaan. Eli kannattaisi harjoitella perusjutut haltuun ensin ja sitten vasta siirtyä isompiin hommiin. Suurimmasta osasta kysymyksiä paistaa jo kauas, että kysyjällä ei ole hajuakaan mitä hän on tekemässä. Juurikin tämä ketju, jossa ei edes mainita minkälaista laitetta ollaan kytkemässä, mutta johtoa pitäisi jo päästä vetämään. Eli jo perusjutut aivan hukassa.RamiL kirjoitti:Netissä kyseleminen on juurikin sitä mainitsemaasi asioista selvää ottamista. Kaiken kaikkiaan koko intternet olisi aivan turha härveli jossei muiden kokemuksia voisi kysyä tai katsoa. "Jos pitää kysyä niin älä tee" -ajatusmaailma on totaalisen neuvostoliittolainen, parempi kysyä kuin tehdä täydellisellä mutulla tai pelkillä essonbaarin sähkömiehen neuvoilla.
Mä voin selittää kelle vain suusanallisesti vaikka nyt puuveneen veistämisen kölipuun kaadosta pinnan tervaukseen, mutta aika harva sen veneen saa läjään niillä neuvoilla. Kun nyt rapian viistoista vuotta on ihmisiä neuvonut netissä eri asioista, niin on jotenkin tullut vähän näppituntumaa ja lukutaitoa sille että mitä kannattaa vastata minkäkin tyyppiseen kysymykseen ja kuinka laajasti.
Yksi mun valtavimmista tyräyksistäni oli ruveta neuvomaan jotain kaveria, joka nyt ei tuntunut olevan ihan kauhean hyvin kärryillä veneen köliremontista, mutta yksi asia kerrallaan kysymällä se pääsi eteenpäin. Kunnes sitten kävin työmaalla ja kauhukseni totesin että sitä oli purettu niin valtavalla innolla ja asenteella, että koko vene oli halki pituussuuntaan keulasta perään ja yhtä ainoota mittaa taikka edes kölipuun palaa ei ollut jäljellä. Siellä siis oli reilua metriä syvän kölin tilalla puoli metriä levee reikä veneen pohjassa ja kaikki evidenssi vanhasta rakenteesta viety kauniisti roskalavalle. Eli koko jutun korjaaminen olis edellyttänyt sitä että aloitetaanpa piirtämällä koko vene uudelleen. Suomeksi 90-vuotiaasta veneestä tuli FUBAR, F*cked up beyond repair. Viimeksi kun kuulin, niin siitä tehtiin Porissa maantäytettä.
Eli mitä tästä opimme: Jos olisin osannut tajuta että mitä se korjaaja on tekemässä, niin oisin joko a) voinut neuvoa enempikin ja vahtia purkua tai b) kiellellä ja toppuutella, jolloin se ois teettänyt homman. Avuliailla ja hölösuisilla neuvoillani sain aikaan just sen pahimman vaihtoehdon, eli sen että äijä innostui aivan liikaa tekemään semmoista hommaa jota se ei sitten todellisuudessa osannut. Nyt vahinkona oli vain kulttuurihistorian häviäminen, ja mä ainakin henkilökohtaisella tasolla otan siitä pirun ison vastuun itelleni. Mun kuitenkin piti olla siinä osaajana ja konsulttina mukana.
Jos alkuperäinen kysyjä ois osannut kertoa tilanteen tarkemmin ja esittää kysymyksen edes hiukka eksaktimmassa muodossa, niin todennäköisyys asiallisille vastauksille ois kasvanut. Sen sijaan ainakin minä luin kysymyksen niin että "mulla ei oo oikeen hajuakaan sähköstä, saanko mä vetää tuolta kattolampun rasiasta mun uunille piuhan?" Tulee hakematta mieleen että jos tosta lähetään niin meneeköhän se ihan oikein hyvilläkään ohjeilla. Ja semmosissa tapauksissa vaan on ihan oikeesti syytä panna vähän jarrua, vaikka siinä nyt joku vähän ottais nokkiinsa.
Mä muistan Rami sen sun ketjun kaiken tyrineistä sähkömiehistä, mutta heikosti informoidut omatoimiasentajat kykenee todellisiin ihmeisiin huonon sähkömiehenkin rinnalla. Meillä nyt esimerkiksi edellinen omistaja oli 80-luvulla vetänyt ihan itte vessaan kuumavesivaraajan putkineen ja sähköineen. Sähköt oli pummattu kattolampun jakorasiasta 0,75 mm kalustejohdolla. Yksin elävä 90-vuotias ei juuri lämmintä vettä käyttänyt, mutta kun me muutettiin sinne ja pantiin boileri kahden hengen kulutusta vastaavaan asentoon, niin oli muuten paukkulanka melko kuumana. Oli muuten eka sähköremontti meidän talossa vetää taulusta uusi piuha tota varten.
Pahoitteluni ketjun aloittajalle ensinnä siitä että täällä jutellaan kaikesta muusta paitsi siitä sun piuhasta ja sitten vielä moititaan osaamattomaksi. Kysymyksenasettelussa kannattaa aika tarkkaan speksata sekä se mitä haluaa tehdä että myös se mitä luulis olevansa tekemässä jos tekis sillä omalla nykytiedollaan.
Pekka