Lisää neliöitä
-
Tinakenkäpoika
- Jäsen

- Viestit: 1032
- Liittynyt: Ke Joulu 05, 2007 19:19
- Paikkakunta: Muurame
- Paikkakunta: Muurame
Re: Lisää neliöitä
eli, tuon RT:n mukaan kellarikerroskin (oli sit kylmä tai lämmin) on asumisalaa..
Re: Lisää neliöitä
No tuollaista "asumisalaa" ei nimikkeenä tuolta löydy, kannattaa olla tarkkana mistä neliöistä puhutaan.
Re: Lisää neliöitä
Kiinteistössä erotellaan yleensä myytäessä kokonaispinta-ala sekä asuinpinta-ala. Asuinpinta-alaan ei muistaakseni kuulu portaat, vinttikomerot, alle 160cm tilat jne. Itsekin ostettiin asuinpinta-alaa 93m2 sekä muita tiloja muistaakseni n.50m2. Viime viikolla tuli postissa kiinteistöverolappu, jonka mukaan verotetaankin 114m2 + viimeistelemätön kellari 50m2. Onkohan meidän talo sitten 140m2 vai 160m2 iso
.
Tietääkö kukaan muuten miten pitää toimia jos haluaa nuo tarkistusmittauttaa esim. myyntiä varten? Tarkistumittaus voisi tietysti auttaa lisälainan saannissakin, ainahan isompi talo on enemmän arvoinen??
Tietääkö kukaan muuten miten pitää toimia jos haluaa nuo tarkistusmittauttaa esim. myyntiä varten? Tarkistumittaus voisi tietysti auttaa lisälainan saannissakin, ainahan isompi talo on enemmän arvoinen??
Re: Lisää neliöitä
Meillä on merkattu alkuperäisissä kuvissa yläkerta asutuksi joten sen kanssa ei pitäisi tulla ongelmia. Mutta kivijalan kanssa on tapahtunut pieni mittavirhe kuviin nähden. Kuvissa kivijalan koko on 7 x 8 todellisuudessa se on 8 x 9
no metri sinne tai tänne, ketä se kiinnostaa (ainakaan 50 luvulla tuskin mutta nyt voi olla jo toinen ääni kellossa jos niin tekisi).
Vapaa-aika.... Mikä se on ?
-
raimohanska
- Jäsen

- Viestit: 19
- Liittynyt: La Marras 18, 2006 14:26
- Paikkakunta: Espoo
Re: Lisää neliöitä
Mulla on vähän vastaava tilanne: talossa on papereissa n 80 neliötä (pelkästään 1.kerros rakennettu piirroksissa), mutta oikeasti yläkerta on rakennettu, ja siitä asuinneliöitä tulee noin 50. Taloyhtiön (johon tää rintsikka kuuluu) papereissa talo onkin noin 130 neliötä. Lisäksi kellariin on rakennettu pukuhuone + kph + sauna = n.30 neliötä, joita ei ole laskettu mihinkään.
Nyt sitten olen kellarissa remppaamassa, laitan wc:n ja kodinhoitohuoneen purkamani pannuhuoneen tilalle (sitäkään ei ollut piirroksissa). Tähän ei liene mahdollista/kannattavaa lähteä rak.lupaa hakemaan, kun nykytila ei likimainkaan vastaa piirroksia. Kellari on laitettu nykykuntoonsa noin 10 vuotta sitten, edellistä edellisen omistajan toimesta.. Miten toimisit:
a) kodinhoituhuone+wc paikalleen ilman lupia
b) hankkisin luvan jotenkin (miten? tontin rakennusoikeus käytetty maksimiin ja vähän yli)
c) ???
d) puretaan sauna ja pukuhuone alkuperäisiä piirroksia vastaaviksi kellaritiloiksi
-juha-
Nyt sitten olen kellarissa remppaamassa, laitan wc:n ja kodinhoitohuoneen purkamani pannuhuoneen tilalle (sitäkään ei ollut piirroksissa). Tähän ei liene mahdollista/kannattavaa lähteä rak.lupaa hakemaan, kun nykytila ei likimainkaan vastaa piirroksia. Kellari on laitettu nykykuntoonsa noin 10 vuotta sitten, edellistä edellisen omistajan toimesta.. Miten toimisit:
a) kodinhoituhuone+wc paikalleen ilman lupia
b) hankkisin luvan jotenkin (miten? tontin rakennusoikeus käytetty maksimiin ja vähän yli)
c) ???
d) puretaan sauna ja pukuhuone alkuperäisiä piirroksia vastaaviksi kellaritiloiksi
-juha-
Re: Lisää neliöitä
Mä valitsisin vaihtoehdon A.
Rakennat kodinhoitohuoneen sekä wc:n asianmukaisesti, etkä pura kantavia seiniä niin saat nukkua yösi rauhassa.
Ensi kesänä olis tarkoitus aloittaa oman kellari "saneeraus". Nykyisellään tyhjää tilaa, tulevaisuudessa tovottavasti sauna, suihku, kodinhoitohuone, wc sekä takkahuone. Lupia en aio kysellä, sillä kellarissa on joskus sijainnut sauna ja pesutilat. Eli käyttötarkoitushan ei periaatteessa muutu, joten lupiakaan ei tarvitse.
Rakennat kodinhoitohuoneen sekä wc:n asianmukaisesti, etkä pura kantavia seiniä niin saat nukkua yösi rauhassa.
Ensi kesänä olis tarkoitus aloittaa oman kellari "saneeraus". Nykyisellään tyhjää tilaa, tulevaisuudessa tovottavasti sauna, suihku, kodinhoitohuone, wc sekä takkahuone. Lupia en aio kysellä, sillä kellarissa on joskus sijainnut sauna ja pesutilat. Eli käyttötarkoitushan ei periaatteessa muutu, joten lupiakaan ei tarvitse.
- Rosvolinna
- Jäsen

- Viestit: 345
- Liittynyt: Pe Loka 05, 2007 23:53
- Paikkakunta: Vihti & Parainen
Re: Lisää neliöitä
Vaihtoehto A saa pisteet.
Meidän puru-haciendasta on olemassa ainostaan voipaperille tehdyt kuvat. Niissä kuvissa talo on peilikuva todellisuudesta, eikä seinien paikat vastaa todellisuutta ollenkaan. Kuvissa portaikko on ihan muualla ja vessasta ei tietoakaan. Yläkertaa ei ole piirretty ollenkaan. Tontista on yksi monistelappu jossa olevassa kartassa selvitetään -90 alussa tehdyt jätevesisysteemit.
Myynti-ilmossa ja kiinteistöverolipussa oli pinta-ala sama kuin kivijalan neliö. Selkeää ja helppoa.
Meillä on ainainen remontti menossa - uutta ei tehdä vaan hieman korjataan vanhaa. Kai sitä piirtämätöntä vinttiä saa lämmittää piirtämättömällä uunilla, jos isännästä ja emännästä siltä tuntuu.
Meidän puru-haciendasta on olemassa ainostaan voipaperille tehdyt kuvat. Niissä kuvissa talo on peilikuva todellisuudesta, eikä seinien paikat vastaa todellisuutta ollenkaan. Kuvissa portaikko on ihan muualla ja vessasta ei tietoakaan. Yläkertaa ei ole piirretty ollenkaan. Tontista on yksi monistelappu jossa olevassa kartassa selvitetään -90 alussa tehdyt jätevesisysteemit.
Myynti-ilmossa ja kiinteistöverolipussa oli pinta-ala sama kuin kivijalan neliö. Selkeää ja helppoa.
Meillä on ainainen remontti menossa - uutta ei tehdä vaan hieman korjataan vanhaa. Kai sitä piirtämätöntä vinttiä saa lämmittää piirtämättömällä uunilla, jos isännästä ja emännästä siltä tuntuu.
Casa La Utoja
-
raimohanska
- Jäsen

- Viestit: 19
- Liittynyt: La Marras 18, 2006 14:26
- Paikkakunta: Espoo
Re: Lisää neliöitä
Isännän puhetta! Oma tupa, oma lupa
Sit kun kaupungin byrokraattihyeenat hyökkää, niin mä sanon, että pojat käski
Anyway, kiva kuulla etten ole ainoa, jonka rintsikan paperit on vähän sitä sun tätä.
Okei, lapio käteen.
Anyway, kiva kuulla etten ole ainoa, jonka rintsikan paperit on vähän sitä sun tätä.
Okei, lapio käteen.
Re: Lisää neliöitä
Ai niin tosiaan, mitkä paperit?
Kauppakirja on meidän talon ainoita papereita.
Kauppakirja on meidän talon ainoita papereita.
- vesahy
- Jäsen

- Viestit: 3354
- Liittynyt: Ma Maalis 17, 2008 19:18
- Paikkakunta: Stadi + läntinen Uusimaa
Re: Lisää neliöitä
Kun meidän talo on sata vuotta sitten rakennettu suuren maatalon syytinkitaloksi, niin jotain noista vanhoista nautintaoikeuksista tehdyista papereista on vielä tallella. Valitettavasti naapurilla, ei meillä. Sopimuksisssa määritellään hyvinkin tarkkaan, mitä talo tarjoaa vanhalle parille heidän vetäydyttyään syytingille, siis eläkkeelle. Montako kappaa kauraa, koria kanamunia, missä hevosta saa pitää, paljonko polttopuita ja mitä lajia, kaivonkäyttöoikeus, mitä tietä kuljetaan jne. ja kaikki kauniilla käsialalla musteella kirjattuna paperille, jonka koko on jotain muuta kuin A4.
Muita talon mukana tulleita papereita on mm. noin kuutio 60-luvun paikallislehtiä. Niiden kanssa olen ollut kymmenen vuotta kahden vaiheilla, heitänkö suoraan paperinkeräykseen vai selaanko kaikki läpi.
Kunnalla on tieto, että talo on olemassa, koska kerran osaavat verolipun lähettää. Mitään muuta tietoa heillä ei sitten olekaan, emme ainakaan rakennustarkastajan kanssa löytäneet kun etsimme.
Muita talon mukana tulleita papereita on mm. noin kuutio 60-luvun paikallislehtiä. Niiden kanssa olen ollut kymmenen vuotta kahden vaiheilla, heitänkö suoraan paperinkeräykseen vai selaanko kaikki läpi.
Kunnalla on tieto, että talo on olemassa, koska kerran osaavat verolipun lähettää. Mitään muuta tietoa heillä ei sitten olekaan, emme ainakaan rakennustarkastajan kanssa löytäneet kun etsimme.
- Rosvolinna
- Jäsen

- Viestit: 345
- Liittynyt: Pe Loka 05, 2007 23:53
- Paikkakunta: Vihti & Parainen
Re: Lisää neliöitä
Puru-haciendamme piirustukset on kopioitu voipaperille kirjasta "Siirtoväen pika-asutustoimintaa varten valmistettuja rakennuspiirustuksia". Julkaisijana Maatalousseurojen keskusliiton asutusvaliokunta. Kuulostaa hienolta.
Pinkassa on myös muita kopioita taloista, joten uudisraivooja on varmaan napannut parhaat palat ja varmuudeksi laittanut metrin lisää leveyttä ja toisen savupiipun ja sitten lyönyt talon nippuun.
Tontista on tarkat maanmittauksen tekemät kuvat ja rajapyykit löytyy maastosta ja kaupan mukana tullut omistusosuus yhteisrantaan on myös dokumentoitu.
Pinkassa on myös muita kopioita taloista, joten uudisraivooja on varmaan napannut parhaat palat ja varmuudeksi laittanut metrin lisää leveyttä ja toisen savupiipun ja sitten lyönyt talon nippuun.
Tontista on tarkat maanmittauksen tekemät kuvat ja rajapyykit löytyy maastosta ja kaupan mukana tullut omistusosuus yhteisrantaan on myös dokumentoitu.
Casa La Utoja
