Aurinkokeräinjärjestelmä itse tehden

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Re: Aurinkokeräinjärjestelmä itse tehden

Viesti Kirjoittaja pvalila »

Niin, yhdellä keräimellä Pvalila tarkoitti sitä yleistä totuutta, että mihin tahansa säästöä tavoittelevaan toimintaan sijoitettaessa ensimmäiset eurot tuottavat parhaan tuoton ja sitten tuotto laskee. Ikkunatiivisteiden uusiminen voi maksaa itsensä takaisin viikossa.

Käyttöveden osuus talon koko energiankulutuksesta on aika pieni jopa Motivan mukaan, Tuuman käytännön kokemukset osoittavat tehokkaan sähköboilerin varsin energiapihiksi laitteeksi. Uskon, että sen ensimmäisen kennon hinta on varsin nopeasti säästettävissä takaisin käyttövettä esilämmittämällä, mutta sitä mukaa kun kennoja tulee lisää on yhä vaikeampaa päästä yhtä lyhyeeseen takaisinmaksuaikaan.
koulukoti
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja koulukoti »

-JL- kirjoitti:
tuuma kirjoitti:
koulukoti kirjoitti:
Nyt on tulossa muuten Windside-turbiinien rinnalle toinen kotimainen pystymallinen tuuliturbiini.
Ja hybridiratkaisuja:
http://www.cypresswind.com/

koulukoti
Missä ne tuotteet on :shock: Taitaa olla vissiin vielä paperilla, kuten täälläkin ja vasta päässä :lol:
Aika onneton anti tuolla sivustolla....
..niin, on syynsä varmaan että sivut ovat tuolla tasolla..tiedän, että prototyyppi on jo pystyssä...ehkä tuotantojärjestelyt kesken....Suomalaisilta tuulimyllynvalmistajilta suurin osa komponenteista ja myllyistä menee vientiin...
koulukoti
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:

Peruskuviolla tarkoitan esimerkiksi sitä, että kiertovesiputket muodostavat yhtenäisen järjestelmän eikä kasaa alkavia ja loppuvia putkia plus pussikaupalla lvi-rihkamaa, kuten minulla juuri nyt. :( :( :(

Aurinkolämpö tekee Suomessakin tuloaan, mutta minusta se sopii parhaiten uusiin taloihin: niissä paneelit jne. voidaan integroida osaksi rakennetta. Hinta laskee, tehokkuus paranee jne. kun aurinko otetaan huomioon jo taloa suunniteltaessa (ja kernaasti jo kaavoituksessa).

Jos aurinkoenergia on oikeasti taloudellisesti kannattavaa, niin sillä on väistämättä valoisa tulevaisuus edessä. Raha kelpaa ihmisille aina. Kun halutaan laskea aurinkoenergian taloudellisuutta on oltava huolellinen, ettei vahingossa laske aurinkoenergian tuottoihin mukaan sellaisia säästöeriä, jotka johtuvat energiankulutusta pienentäneistä toimenpiteistä: näihinhän olisi voitu ryhtyä energiantuottotavasta riippumatta.

Pakko kuitenkin sanoa, että minä uskon tuulivoimaan enemmän. Tuulta on myös lämmityskauden aikana, usein jopa ongelmaksi asti...onneksi pääsimme tänään tänne Tallinnaan oikein rauhallisessa säässä.
[/quote]

Juu aurinkolämpö osaksi rakenteita, rakennuselementtejä, se on tarkoituksenmukaisinta. Meillä aurinkokeräimet asennettiin katolle koko katon uusimisen yhteydessä: keräimet ovat upotettuna kattotiilien tasalle aluskatteiden päälle.

Näin kun ei ole sähkölämmittäjä, käyttöveden ja lattialämmitykseen menevän veden sähkönkulutuksen osuus on huomattava - ainakin meillä sähkölasku romahti aurinkokeräinten käyttöönoton myötä - tosin käytän lämmintä vettä myös työssäni..

Raha ratkaisee kyllä, mutta kun katselee uudisrakentamista, ei uskoisi mitenkään että kaikki valinnat on tehty "edullisimman mukaan": sen verran hulppeita ovat useat uudistalot erikoisine ratkaisuineen - eli taloa rakennetaan PÄÄasiassa arvojen, estetiikan ym. mielikuvien mukaan. Tässä energia-kysymyksessä harrastetaan enemmän "edullinen retoriikkaa": kuitenkin edullisimmaksi sähköksi ( :shock: ) markkinoitu tuotantomenetelmä sisältää karmivia uhrauksia ja riskinottoja - ja usein toivotaan että nämä edulliset energiantuotantoyksiköt sijaitsevat mahdollisimman kaukana omalta tontilta - plus että sähkönhinta nousee jatkuvasti ja tuottaa suunnattomia taloudellisia voittoja pienelle porukalle jne...ja vielä entisille valtionyhtiöiden ...mrrr :evil: Eli on syitä heittää aurinkokeräimiä katolle monia :-D
ja kehitellä monenmoisia energia-itsenäisiä hybridejä :-D

koulukoti
pvalila
Jäsen
Jäsen

yritän kommentoida laivalta kännykän avulla. minulla oli myös ajatus uusia peltikatto muutaman vuoden sisällä rakenteella, joka toimii sekä vesikatteena että aurinkopaneelina. idea ei juuri saanut vastakaikua, pitäisi kuulemma tehdä ihan normaali katto ja sitten peittää se ihan tavallisilla aurinkopaneeleilla.
koulukoti
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:yritän kommentoida laivalta kännykän avulla. minulla oli myös ajatus uusia peltikatto muutaman vuoden sisällä rakenteella, joka toimii sekä vesikatteena että aurinkopaneelina. idea ei juuri saanut vastakaikua, pitäisi kuulemma tehdä ihan normaali katto ja sitten peittää se ihan tavallisilla aurinkopaneeleilla.

Meillä on tiilikatto, mutta keräimien reunaan tarvittiin peltiset palat - luulisi sen luonnistavan peltikaton kanssa yhtä lailla - tai ehkä jopa helpomminkin...siis tuo keräimen ja katteen liitoskohta.

Koulukoti
koulukoti
Jäsen
Jäsen

tuuma kirjoitti:
koulukoti kirjoitti:kannattaisiko vesikiertohellasta vesi laittaa kiertämään myös toiseen huoneeseen
Minkälainen tuo on? Kuulostaa houkuttelevalta!

ostin pri vuotta sitten tuollaisen
http://www.wamslercookers.co.uk/html/chb_500.html

ja en ole oikein asentajaa löytänyt sille. Tarkoitus olisi laittaa tuosta vesikierto ja kierukka akku-vesi-varaajaan ja samalla lämmittää kämppää (suht pieni tila). Tuossa tuo vehje jouten nököttää aurinkovaraajan vieressä..kunpa löytäisi jonkun JOLLA on WAMSLER vesikiertohella käytössä - tai vastaava! Ei ilmeisesti ole kovin yleistä lämmittää vettä näin vesikiertoisen puuhellan kautta :( ..!?

Koulukoti
pvalila
Jäsen
Jäsen

koulukoti kirjoitti: ostin pri vuotta sitten tuollaisen
http://www.wamslercookers.co.uk/html/chb_500.html

ja en ole oikein asentajaa löytänyt sille. Tarkoitus olisi laittaa tuosta vesikierto ja kierukka akku-vesi-varaajaan ja samalla lämmittää kämppää (suht pieni tila). Tuossa tuo vehje jouten nököttää aurinkovaraajan vieressä..kunpa löytäisi jonkun JOLLA on WAMSLER vesikiertohella käytössä - tai vastaava! Ei ilmeisesti ole kovin yleistä lämmittää vettä näin vesikiertoisen puuhellan kautta :( ..!?

Koulukoti
Tyttären 8-vuotissynttärit jatkuvat kahdeksatta tuntia, vaimo vetää harmonikalla täysillä tulipunaruusuja ja vanhaa merimiestä; luikahdin kellariin hieman huilimaan.

Virossa tuo vesikiertoinen Pioneer Pliid on vanhemmissa omakotitaloissa vakioratkaisu. Kesämökeillä käytössä on usein sama hella mutta ilman kuparikierukkaa.

Viimeksi kun kysyin, olivat keskeyttäneet tuotannon: taisi olla viitisen vuotta sitten. Valmistaja on kalevalaisittain komea Ilmarine. Kuldne Börsin sivuilta noita voi bongailla edelleen, jopa uusina.

http://www.kuldnebors.ee/kuulutused/Kod ... uage_id=et
Vastaa Viestiin