Tee- se- itse -kiuas

Keskustelua maanpinnan alapuolelta - kellari, salaojat, sokkeli jne.
omatalo
Jäsen
Jäsen

Tee- se- itse -kiuas

Viesti Kirjoittaja omatalo »

Hmm... Kattelin joskus täällä rintsikka-sivuilla saunaprojekteja ja kerran osu silmään jonkun sauna projekti mihin oli itte tehty sellanen puöreä kiuas, pyöreä tulipesä josta lähti sellanen verkkopylväs missä oli kivet. oli musta tosi hieno ja olisin halunnut sen näyttää appiukolle mutten pirukainen löydä sitä millään! :?

Vinkatkaa ny ihmeessä mistä mä sen saunaprojektin täältä löydän, jookos?
johny_t
Jäsen
Jäsen

Re: Tee- se- itse -kiuas

Viesti Kirjoittaja johny_t »

Oisko sulla tarvetta ko. kiukaalle?
Tiedän, että kaverilla olis yks myynnissä. Jos vaan käsitin mallin oikein.

-J
kami82
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja kami82 »

HillyMan
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja HillyMan »

Kappas, joku on tekasut ite IKI kiukaan. Vähän sama käyny mielessä mutta kun tuo Narvi tekas lasiluukullisen ja arinallisen kopion puolet halvemmalla niin taida jaksaa alkaa haalimaan materiaalia.
"Hyvä tuppaa tuleen vaikka keskinkertasta yrittää "
TTA
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja TTA »

Tuolla minä ainakin kerroin kiukaastani.
http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic ... 872#p34872
omatalo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja omatalo »

kami82 kirjoitti:http://tiuskis.vuodatus.net/page/Joulu_2007

Oiskos tuo se mitä hait?

NO JUST TÄÄ, miten hemmetissä mä en sitä löytäny... Ainakin tunnin etin :roll:

KIITOS Kami82! :-D
Rinnewood
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rinnewood »

Just vastasin tähän aiheeseen tuolla toisen otsikon alla! Jotenkin turhan tuntuista toistaa itseään. Voisiko näille sauna ym jutuille kehittää oman osion? Tossa kuitenkin äskeinen postaukseni toiseen ketjuun:

Omaan saunaan on valmistumassa myös tuollainen "omavalmiste-iki" ja mielummin lasiluukullinen sellainen. Kävisiköhän jokin pieni takkaluukku mallinen systemointi siihen luukuksi?
Tuli myös mieleen että mahtaiskohan olla tuollaiseen perus normikiukaaseen hyötyä laittaa hormiputken ympärille tuo ikikiuas-tyyppinen reikäverkkolevy jossa kiviä sisällä? Saisi ne viimeisetkin lämpöenergian hituset kerättyä pehmeäksi löylyenergiaksi?!

Tai voisikohan moderaattori siirtää/yhdistää keskustelut saman otsikon alle?
madde
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja madde »

mulla on ja toimii hyvin.. puita menee enemmän mut toimii muuten bueno... Linkeissä lisää kuvia
-Madde-
viisas oppii omista virheistään, älykäs oppii muiden tekemistä virheistä, tyhmä ei opi mistään, koska hän tietää jo kaiken
januski
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja januski »

kiitos madde hyvästä vinkistä.. :cool:
harmi kun en aiemmin oo huomannu tehä moista.. :roll:
RamiL
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja RamiL »

TTA kirjoitti:Tuolla minä ainakin kerroin kiukaastani.
http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic ... 872#p34872
Hieno kiuas, alkoi mutkien hitsailu kuumottelemaan ajatuksissa. Mutta miten tuo lieskaputki nuohotaan?

-Rami
juh
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja juh »

Tuotapa ei oo tullu mietittyä - mutta ainakin keräämällä kivet pois, ja nykäsemällä kiukaan irti seinästä.. samalla tulee sitten kivetkin puhdistettua. Sisäpuolelta voi tietysti päästä putsaamaan sellasella ilmastointikanavan puhistusharjalla (semmonen taipusan vaijerin päässä oleva pyörivä harja).
Mutta tarviikos noita lieskaputkia kuinka usein ees putsailla - mitenkäs esim perinteisen kiukaan palotilat ja poskikanavat? - eikai niitäkään koskaan nuohoilla?
peukalo keskellä kämmentä...
HillyMan
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja HillyMan »

Jaksaako sitä ottaa reilu 200 kiloa kiveä pois nuohouksen ajaksi, aika savotta sekin. Meinaan että oisko mitään mahkuja käyttää jotain T-haaraa ja tulppaa mutkan tilalla niin sais nuohooja tuhkat kaavittua tai vaikka imuroitua sieltä piipun alapäästä. Nuohoojat varmaan rakastaa näitä iki kiukaita.
"Hyvä tuppaa tuleen vaikka keskinkertasta yrittää "
RamiL
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja RamiL »

juh kirjoitti: Mutta tarviikos noita lieskaputkia kuinka usein ees putsailla - mitenkäs esim perinteisen kiukaan palotilat ja poskikanavat? - eikai niitäkään koskaan nuohoilla?
Täällä on tapana muutaman kerran vuodessa pöllyttää mutkarassilla kaikki tulisijat, kiukaat mukaanlukien hormeineen piipunhatusta tuhkalaatikkoon, joka nurkka huomioiden. Pätkääkään ei jää tarkastamatta. Joka kerta kiukaassa on ollut vajaan millin nokivarvi, ei edes huomaa jossei rapsuta. Useammassa mökkisaunassa kiukaan voima on parantunut merkittävästi pikku puunauksella, kymmenen vuoden unohduksen jälkeen.

En tiedä miten muut huoltavat omansa, olisi mukava kuulla?

-Rami
juh
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja juh »

Nuohoaminen itsessään kyllä meillä onnistuu, koska piipun alapäässä on luukku sitä varten. Eli kiuasta ei tartte siirtää piipun nuohouksen ajaksi mihinkään.
peukalo keskellä kämmentä...
Markku&Rintsikka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Markku&Rintsikka »

Kiuasta en ole juurikaan nuohonnut. Joutuu vaihtamaan niin usein? Keskimäärin lämpimänä 13 kertaa kahdessa viikossa. Syö nähtävästi kiuasta. Tuhkat poistan joka toinen lämmitys kerta. Mutta muuripata on nuohottava vähintään joka kolmas kuukausi, mielummin joka toinen. Jotta säilyy veto. Eli pata tyhjäksi ja pihalle jossa harjataan puhtaaksi. Pahimmillaan on ollut vain noin 5mm rako padan ja kuoren välissä, josta savukaasujen on pitänyt mahtua.
Jos muuripata savuttaa, älä ensimmäiseksi pyydä nokisutaria paikalle. Vaan tarkista onko tukossa.
Rintsikka asuja jo vuodesta 2005. Noin 200m2 kolmessa kerroksessa, on siinä sinkulla siivoamista.
En minä mikään utelias ole .... een
Vastaa Viestiin