Tuulensuojalevyn eristävyydestä
-
Jarppi78
- Jäsen

Re: Tuulensuojalevyn eristävyydestä
Mit'ä jos vaakasaumoihin vetäisi vaikka sikaflexiä?
- Esko Epäkesko
- Jäsen

Häsyri mullakin on ollut vieressä puun muotoilua varten, mutta eipä ole tullut ts-levyyn edes kokeiltua. Kun pääsen alapohjaan, niin voi olla tarpeen runkolevyn kanssa. 12mm ts-levy vaatii kaksi viiltoa siistiin saumaan, joka onkin sitten siisti. Yhden viillon jälkeen voi suoran sauman taittaa, mutta jälki ei ole ihan yhtä hyvää, mutta riittävää jos kiinnitys tulee kunnolliseen alustaan.
Vaakasaumoissa ruuvasin n.22 * 50mm riman seinään kiinnitetyn ts-levyn takapintaan puolelta leveydeltään kiinni. Tämä siis ennen puskusaumaan tulevan levyn asennusta. Sitten saumaa vastaavan levyn asennuksen lopuksi ruuvailin senkin kiinni riman toiseen puoliskoon. Ei tuule sisään ja sauma jäykistyy mukavasti. Jälkikäteen ei tietysti onnistu.
Vaakasaumoissa ruuvasin n.22 * 50mm riman seinään kiinnitetyn ts-levyn takapintaan puolelta leveydeltään kiinni. Tämä siis ennen puskusaumaan tulevan levyn asennusta. Sitten saumaa vastaavan levyn asennuksen lopuksi ruuvailin senkin kiinni riman toiseen puoliskoon. Ei tuule sisään ja sauma jäykistyy mukavasti. Jälkikäteen ei tietysti onnistu.
-
Jarppi78
- Jäsen

Siis onko tuo22x50 rima tuulensuojan ja talon vinolaudoituksen välissä?Esko Epäkesko kirjoitti:Häsyri mullakin on ollut vieressä puun muotoilua varten, mutta eipä ole tullut ts-levyyn edes kokeiltua. Kun pääsen alapohjaan, niin voi olla tarpeen runkolevyn kanssa. 12mm ts-levy vaatii kaksi viiltoa siistiin saumaan, joka onkin sitten siisti. Yhden viillon jälkeen voi suoran sauman taittaa, mutta jälki ei ole ihan yhtä hyvää, mutta riittävää jos kiinnitys tulee kunnolliseen alustaan.
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Re: OT (Re: Tuulensuojalevyn eristävyydestä)
Mulle pistosaha on tuttavallisemmin kaninmulkku, sillä on suunnilleen samanmittainen liikerataOto Hascak kirjoitti:Kyllä on pojilla väärät vehkeet, jos liikerata jää lyhyeksi...vesahy kirjoitti:Unohdit tuosta luettelosta verbin hässiä, joka kuvaa lyhyttä edestakaista liikettä.
Mä olen sahannut paksummat sirkkelillä ja kaarevat pistosahalla, 12 mm levyjä oon työstänyt veitselläkin. Ja uskokaa taikka älkää, niin mulla on ihan aito Recordin tekemä haltex-höylä, jolla saa halottua, katkottua, viistettyä nurkkia ja tehtyä V-uraa. Sirkkelillä saa ihan yhtä hyvää jälkeä kuin mitä tehtaanreuna on, veitsellä jälki tahtoo huojua ja pistosaha rispaa jonkun verran reunaa.
Veitsellä tai muulla terällä tehdessä tärkeintä on pitkä viiltävä liike. Huokolevy tylsyttää teriä kovasti, viiltäminen auttaa siihen sentään vähän.
Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
En unohtanut! Mulla ei koskaan ole hässiminen mielessä siinä vaiheessa kun tartun pistosahaan. Ei koskaan!vesahy kirjoitti:Unohdit tuosta luettelosta verbin hässiä, joka kuvaa lyhyttä edestakaista liikettä.pelkka kirjoitti:Kiitos! Tuo on hyvä. Siinä yhdistyvät (näin vapaasti assosioiden) händ ja syrkkel ja häslääminen ja väsymys ja yritys, jotka asiat kaikki ovat läsnä siinä vaiheessa kun tartun pistosahaan.
ulvoo pelkka
- Esko Epäkesko
- Jäsen

Jeps, tosin olisi pitänyt kirjoittaa seinän sijaa vinokattoon, jonka takana on 100mm tuuletustilaa ja sitten pärekatto. Seinän tapauksessa varmaan vanerisoiro alkureiät poraten toimii, eikä ilmankierto esty.Jarppi78 kirjoitti:Siis onko tuo22x50 rima tuulensuojan ja talon vinolaudoituksen välissä?Esko Epäkesko kirjoitti:Häsyri mullakin on ollut vieressä puun muotoilua varten, mutta eipä ole tullut ts-levyyn edes kokeiltua. Kun pääsen alapohjaan, niin voi olla tarpeen runkolevyn kanssa. 12mm ts-levy vaatii kaksi viiltoa siistiin saumaan, joka onkin sitten siisti. Yhden viillon jälkeen voi suoran sauman taittaa, mutta jälki ei ole ihan yhtä hyvää, mutta riittävää jos kiinnitys tulee kunnolliseen alustaan.
Kuva ennen levyjen asennusta:

- Esko Epäkesko
- Jäsen

Mulle pistosaha on tuttavallisemmin kaninmulkku, sillä on suunnilleen samanmittainen liikerata![]()
![]()
Varsin omaperäinen nimitys.. vaikka onhan niitä muitakin "kanimulkkuja" samalla määritelmällä.
Esim. vaimon suusta:
"Jaahas pitää taas ottaa kaninmulkku esiin. Pekka housut pois, niin ompelen ne kuntoon"
- vesahy
- Jäsen

Esko, mulla oli ihan samanlainen vinokatto paitsi, että laudoitus tehty ilman rakoja. Laudoitukseen on käytetty ilmeisesti kaikki jätepalat, mitä muusta rakentamisesta on yli jäänyt, pitkää ja pätkää, leveää ja kapeaa ja paksuuskin vaihtelee. Runsaat kymmenen vuotta sitten heiteltiin tiilet alas pihalle ja revittiin päreetkin irti. Päreet korvattiin pahvisella aluskatteella, olisikohan tuotenimi ollut Panssarikate. Kattotuolien kohdalle naulattiin tuumanen lauta ja niiden päälle ruoteet. Ruoteiden oikaisuun tarvittiin runsaasti vanerilappuja ja jostain kohtaa otettiin hiukan höylällä pois. Mestarina oli lankomies, joka tekee kaiken millilleen, ei sinne päin.
Sisäpuoli on edelleen eristämättä, siksi kiinnostaa Sinun projektisi. Laittaisitko lisää kuvia?
Sisäpuoli on edelleen eristämättä, siksi kiinnostaa Sinun projektisi. Laittaisitko lisää kuvia?
- Esko Epäkesko
- Jäsen

Joo, kyseessä on siis ulkorakennuksen, saunan ja saunatuvan remontti. Tuo kuva on saunatuvan vintiltä, josta on tiputeltu purut alas ja tarkoitus on korottaa vanhaa sisäkattoa (kuvassa niskojen alla oleva laudoitus) harjan muotoon. Rakenne tulee olemanaan seuraava: Profiilipeltikatto, jonka alla osin tai kokonaan vanha konesaumattu peltikatto ja sen alla pärekatto ja tuo kuvassa näkyvä harvalaudoitus. Ts-levyt olen jo kiinnittänyt noihin kuvassa näkyviin kakkosnelossiin ja niiden alle olen tehnyt 145*45 puista koolauksen 60cm väleillä eristeelle,jonka laatua en ole vielä päättänyt. Tilasta tulee sellainen puolilämmin, jossa talvellakin olisi alun toistakymmentä astetta ja tarpeen tullen enemmän. Ajatusta on ollut, että tekisin tuonne projektipuolelle jotain juttua rempasta, mutta toistaiseksi se on jäänyt ajatuksen asteelle. Tekemistä piisaa enenmmän kuin tarpeeksi. Toistaiseksi olen laitellut nelisenkymmentä metriä hirttä, noin puolet lahon tilalle ja puolet saunaosan korotukseksi. Mutta tämä on jo niin ohi aiheen, että palaan asiaan myöhemmin projektipuolella.
Muistatko vielä millainen terä pistosahassa on parhaiten toiminut? Pitäisi löytää tapa tehdä siistejä muotosahauksia, kun Renova tuplapistorasiat ruuvataan lautaseinään ja päälle tulevaan 12 mm insuliittiin pitäisi tehdä tarkalleen pinta-asennuskotelonmentävä ovaalireikiä. Entä mitä hammaslukua olet sirkkelöinnissä käyttänyt?Pekka Huhta kirjoitti:Mä olen sahannut paksummat sirkkelillä ja kaarevat pistosahalla, 12 mm levyjä oon työstänyt veitselläkin.
Meilläpäin pistosaha on ollut 'nussu'.
- vesahy
- Jäsen

Hammaslukua en osaa sanoa kun pistosaha on maalla ja minä kaupungissa, mutta aika karkealla minä olen toimeen tullut. Hienohampainen vain tukkiutuu ja homma on muutenkin hidasta. Käsisirkkelissä mulla on vain yksi terä ja sekin on aika karkeahampainen mutta hyvin se leikkaa ja jälkikin on ihan hyvää ellei yritä urakkavauhdilla.A13 kirjoitti:Entä mitä hammaslukua olet sirkkelöinnissä käyttänyt?