Asuntolainan viitekorko
- rautarunnari
- Jäsen

- Viestit: 831
- Liittynyt: La Loka 21, 2006 14:12
- Paikkakunta: Lahti
Re: Asuntolainan viitekorko
kyllä 12kkeb ja 1kkeb on tulleet käsi kädessä tämän laskun, ero on päivittäin lähes sama 0,5 pinnaa.
veikkaan, että nordea ja muutkin pankit panevat nyt viitekoron vaihtoon aina satasen jos vain voivat, eli asiakas ei ole tätä kysellyt lainaa otettaessa. faktahan se on, että lyhyet kun putoaa, niin siihen kaikki tietoiset haluaisivat vaihtaa. mutta jos ei ole sovittu, niin siitä voi rokottaa. eikä pankin vaihdollakaan kannata enää uhata, marginaalit kun lähtee aikaisemman 0,3 sijasta 0,6 pinnasta....
H
veikkaan, että nordea ja muutkin pankit panevat nyt viitekoron vaihtoon aina satasen jos vain voivat, eli asiakas ei ole tätä kysellyt lainaa otettaessa. faktahan se on, että lyhyet kun putoaa, niin siihen kaikki tietoiset haluaisivat vaihtaa. mutta jos ei ole sovittu, niin siitä voi rokottaa. eikä pankin vaihdollakaan kannata enää uhata, marginaalit kun lähtee aikaisemman 0,3 sijasta 0,6 pinnasta....
H
Kaikkien alojen erikoisasiantuntija
Re: Asuntolainan viitekorko
Aika lähellä, mutta 12kkeb on tullu viimeisen viikon aikana alas 0,387 ja viimeisen kuukauden aikana 1,031 prosenttiyksikköä. 1kkeb vastaavasti 0,458 ja 1,164 prosenttiyksikköä. Ero on pieni mutta mielestäni olennainen kun logiikan pitäisi mennä niin että 12kkeb laskisi nopeammin (ja olla alle 1kkeb) jos kerran on selvää että seuraavan 12kk aikana korkotrendi on alaspäin.rautarunnari kirjoitti:kyllä 12kkeb ja 1kkeb on tulleet käsi kädessä tämän laskun, ero on päivittäin lähes sama 0,5 pinnaa.
Se logiikkahan menee niin että nousevien korkojen aikana pidempi korko on yli lyhyen, siihen on ennalta laskettu tuleva koronnousu mukaan (niin kuin viime vuosina olikin) ja laskevien korkojen aikana pidempi korko pitäisi olla alle lyhyen, siihen kun on ennalta laskettu tuleva koronlasku mukaan. Kun näin ei ole vaan korot ovat laskusuhdanteesta huolimatta "nurinpäin", voi velallinen voittaa huomattavasti sitomalla lainansa lyhyeen korkoon joka on matalampi ja jota tarkistetaan tiheällä syklillä alaspäin.
Voi tätä taantuman ihanuutta. Mihin sitä joutuu kaikkien rahojensa kanssa kun bensakin on halpaa?
ikämajaRajamäki
- rautarunnari
- Jäsen

- Viestit: 831
- Liittynyt: La Loka 21, 2006 14:12
- Paikkakunta: Lahti
Re: Asuntolainan viitekorko
yhdyn wekkulin puheisiin, totta on, että 12kkeb pitäisi olla selkeästi alempi, mutta en lähde miettimään, miksi näin nyt mennään. pääasiassa, että saan lainani pienimmällä mahdollisella korolla.
H
H
Kaikkien alojen erikoisasiantuntija
Re: Asuntolainan viitekorko
Morjens Kaikille!
Uusia ollaan- onneksi löydettiin tänne, mieletön tietopankki!
Tässäpä meille hyvä aihe- ollaan juuri ottamassa asuntolainaa eka kerran.
Rintsikka vm-52 hankinnassa piakkoin.
Sen verran sekava viidakko tuntuu olevan, että kyselenpä täällä
konkareilta neuvoja, mitä kilpailuttaa ja mitä tulisi osata vaatia?
Ei tohdi ihan pelkkiin pankkivirkailijoihin luottaa...
Yksikään ei ole esim. ehdottanut tuota 1kk eb meille...
Kiitoksia kovasti jo etukäteen jospa joku teistä ehtisi avittaa!
Uusia ollaan- onneksi löydettiin tänne, mieletön tietopankki!
Tässäpä meille hyvä aihe- ollaan juuri ottamassa asuntolainaa eka kerran.
Rintsikka vm-52 hankinnassa piakkoin.
Sen verran sekava viidakko tuntuu olevan, että kyselenpä täällä
konkareilta neuvoja, mitä kilpailuttaa ja mitä tulisi osata vaatia?
Ei tohdi ihan pelkkiin pankkivirkailijoihin luottaa...
Yksikään ei ole esim. ehdottanut tuota 1kk eb meille...
Kiitoksia kovasti jo etukäteen jospa joku teistä ehtisi avittaa!
- rautarunnari
- Jäsen

- Viestit: 831
- Liittynyt: La Loka 21, 2006 14:12
- Paikkakunta: Lahti
Re: Asuntolainan viitekorko
1) neuvottele viitekoron vaihto esim. 2krt per vuosi ilmaiseksi ja huolehdi että se KIRJATAAN paperiin, ennen kuin allekirjoitat. olen huomannut, että asiat, joita olen teroittanut ja vaatinut, eivät vakuutteluista huolimatta ole olleet tuolla papereissa. eli selväkielistä tekstiä.
2) tällä hetkellä 1kk eb käyttöön.
3) älä ota eläkevakuutusta tai lainakattoa, nämä ovat puhdasta rahastusta ja jos kiinnostaa, niin laita viestiä, kirjoitan lyhyesti viestin, jonka kertoessasi peruspankkineuvoja menee mykäksi, vähän fiksumpi änkyttää ja fiksuin on hiljaa.
4) en tiedä tämän hetken marginaaleista, mutta ilmeisesti ovat nostaneet lähtöä jonnekin 0,6 % tasolle. tästä ilmeisesti ei paljon tingitä... mutta aiemmin neuvottelemalla sai helposti 0,3 kun oli molemmilla työpaikat. nyt kannattaa kiertää pankit ja kertoa, että tuolta on saatu halvemmalla, seurata, putoavatko pinnat. todennäköisesti isot firmat eli nordea ja sampo antavat alimmat marginaalit. pienet pankit antavat alempaa marginaalia, mutta vaativat yleensä siihen jonkun lainaturvan, jotta voivat marginaalin painaa noin alas. kaikenlaiset vakuutukset on mielestäni ihan suolesta, jos kiinnostusta riittää, kerron miksi.
5) kaikkein paras neuvo tässä vaiheessa talouden kehitystä: ÄLÄ OSTA NYT. Tämä siksi, että taantuma on jo lähes päällä, lama tulee varmasti, sanoivat nuo talouden asiantuntijat mitä tahansa. Loppukesästä suomen pankin asiantuntijat sanoivat, että nyt äkkiä pitkiin korkoihin kiinni. tämä oli ihan bullshittia, sillä alamäki oli jo tiedossa ja pankkeja haluttiin tukea sillä, että niiden tuloa haluttiin vahvistaa. samoin taantumaa pidäteltiin pitkään ihan talousteknisistä syistä, jos asiantuntijat rummuttaa lamaa, niin se varmasti tulee. jos rummutetaan, että ei tule, niin lasku loivenee. Väitetään, että kiina vetää, kun jenkit ei. shittiä. kinkin talouskasvu perustuu jenkkien ja euroopan kulutukselle, joten kiina ei yksistään riitä pitämään taloutta käynnissä.
Jos passaat nyt ostoa esim. vuodella tai kahdella, niin säästät melko varmasti 20.000eur. siis olettaen ettet asu perähikiällä...
paras aika ostaa lienee 1½-2 vuoden kuluttua, jolloin ollaan jo tosi pohjalla. tällä hetkellä asuntojen laskeneet hintapyynnöt vaikuttavat edeltäneeseen tilanteeseen edullisilta, mutta absoluuttista hintatasoa ajatellen hinnat ovat edelleen korkealla. HIntoja ei vain haluta painaa alas, koska myynti ei ole houkuttelevaa ja ihmiset tinkivät silti pyyntihinnoista. Kaikki muutkin ostajat ovat nyt varpaillaan ja tuo pari kymppitonnia on aikas iso raha koko lainasummaa ajatellen. itse olen esim. 2 vuodessa maksanut noin 10.000eur pois pääomaa....
että näin.
ÄLÄ OSTA, ÄLÄ OSTA ÄLÄ OSTA !!!!!
Mieti lausetta: ostamalla oman, maksat omaa.
hah ! paljonko ? jos menet vuokralle, maksat vuokraa, siinä on vastikkeet, ehkä vedet, jopa sähkö mukana. jos ostat talon, otat ison lainan. lyhennät lainan pääomaa ehkä 300eur / kk, ehkä et yhtään ? vuodessa 3600 eur, kahdessa 7200 eur. no. jos kämpän hinta putoaa sen 20tuusaa, niin tuossahan jää 13.000 eur. hyvitystä siitä, että maltoit odottaa ja asua vuokralla.
tiedän kyllä, että kun kärpänen puree, niin silloin kämppä on saatava. niin kävi minullekin. jos olisin ajatellut järjellä, niin olisin odottanut. nyt ei harmita, mutta maksan enemmän, selvästi enemmän.
H
mielenkiinnolla tätä stringiä seuraten.
2) tällä hetkellä 1kk eb käyttöön.
3) älä ota eläkevakuutusta tai lainakattoa, nämä ovat puhdasta rahastusta ja jos kiinnostaa, niin laita viestiä, kirjoitan lyhyesti viestin, jonka kertoessasi peruspankkineuvoja menee mykäksi, vähän fiksumpi änkyttää ja fiksuin on hiljaa.
4) en tiedä tämän hetken marginaaleista, mutta ilmeisesti ovat nostaneet lähtöä jonnekin 0,6 % tasolle. tästä ilmeisesti ei paljon tingitä... mutta aiemmin neuvottelemalla sai helposti 0,3 kun oli molemmilla työpaikat. nyt kannattaa kiertää pankit ja kertoa, että tuolta on saatu halvemmalla, seurata, putoavatko pinnat. todennäköisesti isot firmat eli nordea ja sampo antavat alimmat marginaalit. pienet pankit antavat alempaa marginaalia, mutta vaativat yleensä siihen jonkun lainaturvan, jotta voivat marginaalin painaa noin alas. kaikenlaiset vakuutukset on mielestäni ihan suolesta, jos kiinnostusta riittää, kerron miksi.
5) kaikkein paras neuvo tässä vaiheessa talouden kehitystä: ÄLÄ OSTA NYT. Tämä siksi, että taantuma on jo lähes päällä, lama tulee varmasti, sanoivat nuo talouden asiantuntijat mitä tahansa. Loppukesästä suomen pankin asiantuntijat sanoivat, että nyt äkkiä pitkiin korkoihin kiinni. tämä oli ihan bullshittia, sillä alamäki oli jo tiedossa ja pankkeja haluttiin tukea sillä, että niiden tuloa haluttiin vahvistaa. samoin taantumaa pidäteltiin pitkään ihan talousteknisistä syistä, jos asiantuntijat rummuttaa lamaa, niin se varmasti tulee. jos rummutetaan, että ei tule, niin lasku loivenee. Väitetään, että kiina vetää, kun jenkit ei. shittiä. kinkin talouskasvu perustuu jenkkien ja euroopan kulutukselle, joten kiina ei yksistään riitä pitämään taloutta käynnissä.
Jos passaat nyt ostoa esim. vuodella tai kahdella, niin säästät melko varmasti 20.000eur. siis olettaen ettet asu perähikiällä...
paras aika ostaa lienee 1½-2 vuoden kuluttua, jolloin ollaan jo tosi pohjalla. tällä hetkellä asuntojen laskeneet hintapyynnöt vaikuttavat edeltäneeseen tilanteeseen edullisilta, mutta absoluuttista hintatasoa ajatellen hinnat ovat edelleen korkealla. HIntoja ei vain haluta painaa alas, koska myynti ei ole houkuttelevaa ja ihmiset tinkivät silti pyyntihinnoista. Kaikki muutkin ostajat ovat nyt varpaillaan ja tuo pari kymppitonnia on aikas iso raha koko lainasummaa ajatellen. itse olen esim. 2 vuodessa maksanut noin 10.000eur pois pääomaa....
että näin.
ÄLÄ OSTA, ÄLÄ OSTA ÄLÄ OSTA !!!!!
Mieti lausetta: ostamalla oman, maksat omaa.
hah ! paljonko ? jos menet vuokralle, maksat vuokraa, siinä on vastikkeet, ehkä vedet, jopa sähkö mukana. jos ostat talon, otat ison lainan. lyhennät lainan pääomaa ehkä 300eur / kk, ehkä et yhtään ? vuodessa 3600 eur, kahdessa 7200 eur. no. jos kämpän hinta putoaa sen 20tuusaa, niin tuossahan jää 13.000 eur. hyvitystä siitä, että maltoit odottaa ja asua vuokralla.
tiedän kyllä, että kun kärpänen puree, niin silloin kämppä on saatava. niin kävi minullekin. jos olisin ajatellut järjellä, niin olisin odottanut. nyt ei harmita, mutta maksan enemmän, selvästi enemmän.
H
mielenkiinnolla tätä stringiä seuraten.
Kaikkien alojen erikoisasiantuntija
Re: Asuntolainan viitekorko
Mä en nyt mitenkään ehdottomasti olis ostamista vastaan. Jos tällä hetkellä tekee huonot kaupat, niin huonot kaupat olemme tehneet me kaikki jotka olemme viimeisen 2v sisään asunnon ostaneet (minusta ei ainakaan tunnu siltä)... Nythän se just kannattaa ostaa, kun voi hyvin tinkiä. Kattelemaan vaan ja tekemään _todella_huonoja_tarjouksia!
Vuokrien hinnat ovat kuitenkin nousussa juuri nyt kun niiden kysyntä kasvaa kun ei ostaa uskalleta. Suo siellä, vetelä täällä, se on se kapitalismin näkymätön käsi, kysynnän ja tarjonnan kautta, joka korjaa markkinat aina niin, ettei vapailla markkinoilla mikään vaihtoehto nouse toista selvästi paremmaksi. Omaa maksaessa voi ajatella korot vuokraksi (se "vuokra" on muuten laskussa) ja lyhennyksen säästämiseksi, sillä osuudellahan kartuttaa omaisuuttaan. Ja samalla asuu paremmin kuin vuokralla (missä niitä rintsikoita vuokrataankaan?). Aina löytyy tuomiopäivän julistajia, joiden mielestä ei kannata ostaa nyt. Kauanko siis odotat? Vuoden? Kaksi? Kymmenen? Loppuelämäsi?
Olennaista on oma talous ja kyky selvitä lainasta, se pätee aina ja kaikkina aikoina, niin lamassa kuin noususuhdanteessa. Jos sopiva tulee kohdalle ja sen saa hintaan johon itsellä on varaa ilman älytöntä taloudellista venymistä, niin kiinni vaan. Ei se yksi ihmiselämä ole mikään loputtoman pitkä. Sen voi kuluttaa joko peläten kaikkia mörköjä tai sitten tekemällä sitä mitä haluaa!

Vuokrien hinnat ovat kuitenkin nousussa juuri nyt kun niiden kysyntä kasvaa kun ei ostaa uskalleta. Suo siellä, vetelä täällä, se on se kapitalismin näkymätön käsi, kysynnän ja tarjonnan kautta, joka korjaa markkinat aina niin, ettei vapailla markkinoilla mikään vaihtoehto nouse toista selvästi paremmaksi. Omaa maksaessa voi ajatella korot vuokraksi (se "vuokra" on muuten laskussa) ja lyhennyksen säästämiseksi, sillä osuudellahan kartuttaa omaisuuttaan. Ja samalla asuu paremmin kuin vuokralla (missä niitä rintsikoita vuokrataankaan?). Aina löytyy tuomiopäivän julistajia, joiden mielestä ei kannata ostaa nyt. Kauanko siis odotat? Vuoden? Kaksi? Kymmenen? Loppuelämäsi?
Olennaista on oma talous ja kyky selvitä lainasta, se pätee aina ja kaikkina aikoina, niin lamassa kuin noususuhdanteessa. Jos sopiva tulee kohdalle ja sen saa hintaan johon itsellä on varaa ilman älytöntä taloudellista venymistä, niin kiinni vaan. Ei se yksi ihmiselämä ole mikään loputtoman pitkä. Sen voi kuluttaa joko peläten kaikkia mörköjä tai sitten tekemällä sitä mitä haluaa!
ikämajaRajamäki
Re: Asuntolainan viitekorko
Ja jos mitoittaa lainan vieläpä niin, että ei tule paniikkia vaikka työpaikka vaikka menisi nurin, mikä ei sinällään ole mahdottomuus nykyään, niin heti kun pystyy kannattaa ostaa, sillä mitä aiemmin pääsee velkaa pois maksamaan, niin sitä pikemmin on oma velaton asunto.
- rautarunnari
- Jäsen

- Viestit: 831
- Liittynyt: La Loka 21, 2006 14:12
- Paikkakunta: Lahti
Re: Asuntolainan viitekorko
ja vuoden kahden päästä voi olla, että jää rintsikka jää ostamatta, ostaa jonkun vähän uudemman, jota ei tarvitse ehostaa kellarista katonharjaan saakka....
H
H
Kaikkien alojen erikoisasiantuntija
Re: Asuntolainan viitekorko
Toivottavasti kukaan ei unohda säästövimmassaan ajatella muun elämän mukavuutta, toimivuutta ja sen semmoista. Ainakin stressin määrää voi laskea, mutta ei mitata rahassa. Meillä tasavertaisista tarjouksista valittiin se pankki, jossa oli paras palvelu. Asiat tehtiin meidän puolesta ja asiat hoituivat nopeasti ilman ylenmääräistä paperisotaa ja todistuksia. Talo ostettiin kun sopiva tilaisuus sattui kohdalle ja nyt remppaillaan. Lapset ovat siinä iässä, että näyttävät sopeutuvan mihin tahansa eikä turhaa urputusta kuulu. Vaikka rahat tulevat ja menevät, tuntuu koko perheellä olevan mukavaa. Jos me oltaisiin odoteltu pari vuotta, niin veikkaan odotteluajan ja remonttiajan tulleen paljon työläämmäksi henkisesti.
Mutta kukin valitkoon sopivimman ratkaisun! (Vaikka mistä sen koskaan voi tietää oliko se parempi kuin ne muut ratkaisut: kerranhan ne voi vain tehdä. Jossitella voi kyllä vaikka maailman tappiin asti päätösten jälkeen...)
Mutta kukin valitkoon sopivimman ratkaisun! (Vaikka mistä sen koskaan voi tietää oliko se parempi kuin ne muut ratkaisut: kerranhan ne voi vain tehdä. Jossitella voi kyllä vaikka maailman tappiin asti päätösten jälkeen...)
Re: Asuntolainan viitekorko
Terve!
Ja iso kiitos kaikille vastanneille!
Meillä on nyt sellainen tilanne, että saatavilla on "tuttu" talo, suhteellisen hyvään hintaan uudeltamaalta.
Rv. 52, 1ha tontti, 7 km vireään kuntakeskukseen, 70 000 e. Alkuperäiskuntoinen, siis ei remontoitu, ja todella kaunis tontti.
Ei ollut aikeita ostella moisia juuri nyt- joskus tulevaisuudessa kuitenkin- joten nyt olisi sitten kai käytävä kiinni kun tilaisuus koitti?
Yhdestä pankista jo neuvottiin että odottakaa edes vuoden loppuun, koska korot laskussa- sinänsä
hienoa ja harvinaista moisia neuvoja pankkivirkailijoilta tähän mennessä.
Mutta kommentteja ja neuvoja lisää vaan, jos ehditte!
Katsellaan miten pitkään onnistutaan kauppoja pitkittämään...
K
Ja iso kiitos kaikille vastanneille!
Meillä on nyt sellainen tilanne, että saatavilla on "tuttu" talo, suhteellisen hyvään hintaan uudeltamaalta.
Rv. 52, 1ha tontti, 7 km vireään kuntakeskukseen, 70 000 e. Alkuperäiskuntoinen, siis ei remontoitu, ja todella kaunis tontti.
Ei ollut aikeita ostella moisia juuri nyt- joskus tulevaisuudessa kuitenkin- joten nyt olisi sitten kai käytävä kiinni kun tilaisuus koitti?
Yhdestä pankista jo neuvottiin että odottakaa edes vuoden loppuun, koska korot laskussa- sinänsä
hienoa ja harvinaista moisia neuvoja pankkivirkailijoilta tähän mennessä.
Mutta kommentteja ja neuvoja lisää vaan, jos ehditte!
Katsellaan miten pitkään onnistutaan kauppoja pitkittämään...
K
Re: Asuntolainan viitekorko
Jep, siksihän itsekkin valitsin ex Sampon nykyään Dansken, kun he hoitivat asiat välittäjän kanssa täysin, yhtenä lauantaina kävin pankissa kirjoittamassa nimet papereihin ja kaiken muun hoitivat pankissa. Toki eihän se ilmaista ollut, mutta reissussa ollessa ei nyt oikein kiinnostanut alkaa suhaamaan ympäri suomea eikä töidenkään puolesta se olisi onnistunut, puhumattakaan siitä, että enhän olisi ymmärtänyt lainkaan mitä asioita hommassa edes vaaditaan.Hiulihei kirjoitti:Toivottavasti kukaan ei unohda säästövimmassaan ajatella muun elämän mukavuutta, toimivuutta ja sen semmoista. Ainakin stressin määrää voi laskea, mutta ei mitata rahassa. Meillä tasavertaisista tarjouksista valittiin se pankki, jossa oli paras palvelu. Asiat tehtiin meidän puolesta ja asiat hoituivat nopeasti ilman ylenmääräistä paperisotaa ja todistuksia. Talo ostettiin kun sopiva tilaisuus sattui kohdalle ja nyt remppaillaan. Lapset ovat siinä iässä, että näyttävät sopeutuvan mihin tahansa eikä turhaa urputusta kuulu. Vaikka rahat tulevat ja menevät, tuntuu koko perheellä olevan mukavaa. Jos me oltaisiin odoteltu pari vuotta, niin veikkaan odotteluajan ja remonttiajan tulleen paljon työläämmäksi henkisesti.
Mutta kukin valitkoon sopivimman ratkaisun! (Vaikka mistä sen koskaan voi tietää oliko se parempi kuin ne muut ratkaisut: kerranhan ne voi vain tehdä. Jossitella voi kyllä vaikka maailman tappiin asti päätösten jälkeen...)
Onhan sanonta "Aika on rahaa", sitä sanontaa tuskin voi ymmärtää ennen kuin työ vie viikosta kaiken ajan su aamupäivästä lauantai aamuun, parista tunnista on valmis maksamaan ihan reilusti jo sellaisessa tilanteessa
- rautarunnari
- Jäsen

- Viestit: 831
- Liittynyt: La Loka 21, 2006 14:12
- Paikkakunta: Lahti
Re: Asuntolainan viitekorko
ei korkojen laskun takia kannata odotella vuoden loppuun, kannattaa vaan tingata siihen sopimukseen maininta viitekoron maksuttomasta vaihdosta.
mieleen juolahti: voikohan tuota 1viikon viitekorkoa käyttää.. hmm.
H
mieleen juolahti: voikohan tuota 1viikon viitekorkoa käyttää.. hmm.
H
Kaikkien alojen erikoisasiantuntija
Re: Asuntolainan viitekorko
Uudemman?rautarunnari kirjoitti:ja vuoden kahden päästä voi olla, että jää rintsikka jää ostamatta, ostaa jonkun vähän uudemman, jota ei tarvitse ehostaa kellarista katonharjaan saakka....
H
-70 lukulaisen tasakattoisen painovoimaisella ilmanvaihdolla ja lasivillalla vuoratun muovipussitalon jossa haisee ummehtuneelle vaikka kuinka yrittää tuulettaa
Nyt jos suomi pysähtyy odottamaan että mitä tapahtuu niin tää maa tosiaan pysähtyy, se tarkoittaa että puolet työvoimasta lomautetaan ja se taas tarkoittaa että silloin on lama. Raha ei liiku kun työttömyyskassasta kauppaan ja lainaan.
Nimimerkillä, viikoksi tai jopa kahdeksi töitä ja sen jälkeen ei tietoa mistään tulevasta.
"Hyvä tuppaa tuleen vaikka keskinkertasta yrittää "
- rautarunnari
- Jäsen

- Viestit: 831
- Liittynyt: La Loka 21, 2006 14:12
- Paikkakunta: Lahti
Re: Asuntolainan viitekorko
tuollainen lasivillalla vuorattu 70-luvun painovoimainen talo on juuri sellainen, jossa asuin 20 vuotta elämästäni. mielestäni ihan hyvä talo asua. onhan osa rintsikoistakin homeessa, mutta ei sillä koko talokantaa ajeta alas... ? ei sentään ollut tasakattoa.
H
H
Kaikkien alojen erikoisasiantuntija
Re: Asuntolainan viitekorko
-70 lukulaisessa se meikäläinenkin on varttunut mutta harjakatto siinäkin. Ummehtuneesta puhuinkin enkä homeesta ja tuo nyt oli kumminkin tuolla hymiöllä varustetturautarunnari kirjoitti:tuollainen lasivillalla vuorattu 70-luvun painovoimainen talo on juuri sellainen, jossa asuin 20 vuotta elämästäni. mielestäni ihan hyvä talo asua. onhan osa rintsikoistakin homeessa, mutta ei sillä koko talokantaa ajeta alas... ? ei sentään ollut tasakattoa.
H
Ei sen puoleen, on paljon helpompi rakentaa siihen -70 luvun muovipussiin ilmastointi varsinkin jos se on yksikerroksinen reilulla ullakolla.
Nää rintsikat on paljon monimutkaisempia rempata
"Hyvä tuppaa tuleen vaikka keskinkertasta yrittää "


