Ilmarakoeristys

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Vastaa Viestiin
rtm-48
Jäsen
Jäsen

Ilmarakoeristys

Viesti Kirjoittaja rtm-48 »

Meillä asennettiin ilppiä paripäivää sitten ja olin mielenkiinnosta kotona asennusvaiheessa ja seurasin kun asentaja porasi reikäporalla seinään reiän.Ajattelin et mitähän siellä sisä ja ulkoseinän välissä oikein on.Ainakin purua,ajattelin.Mutta yllätys oli suuri kun purua ei ollut yhtään eikä edes pururakoa mihin se olisi mahtunut.Oli paneeli,styrox,jonkinlainen pintalevy,haltexia parin levyn vahvuudelta,taas jonkinlainen levy,haltexlevyä,parin laudan vahvuudelta ulkovuorausta.Väleissä oli 5-6 ilmarakoa ja seinän vahvuus n.15 cm.Talo rakennettu -48.Mistähän mahtaa olla kymysys? Seinä ollut kovallakin pakkasella ihan lämpösen oloinen.Rakenneltiinko tällaisia sydeemejä rintsikoihin? :roll:
JukkaK
Jäsen
Jäsen

Re: Ilmarakoeristys

Viesti Kirjoittaja JukkaK »

Ilmrakoeriste sinällään on hyvin yleinen 40-50-luvun tehdastekoisissa elementtitaloissa ja "ruotsalaistaloissa". Tosin yllättävän paljon sulla ilmarakoja jos 5-6, noin monesta en ole itse kuullut. Yleisimmin taitaa olla 1-3 ilmarakoa.

Tuo rakennehan on keksitty hiljattain uudestaan. Joku putiikki tekee vastaavan tyyppisillä elementeillä nykytalojakin. Tais olla jossain lähivuosien asuntomessuillakin tommonen talo.

Meidän oma talo on yhdellä ilmaraolla ja molemmin puolin haltexia ja ponttilautaa. Hyvin sielläkin tarkenee, joten ihan kelpo rakenne vaikka herkästi kelvottomaksi leimataankin :-D
rtm-48
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja rtm-48 »

...laskin ne raot uudestaan noista palikoista eikä niitä ollutkaan kuin ne kolme joita arvelitkin. Pumpun asentaja kehu et oikein hyvä eristys toi ilma joten olin rinta rottingilla ku tammelantorin pulu :lol:
Vastaa Viestiin