nälkäisiä kittilintuja
-
kotirintamanainen
- Jäsen

nälkäisiä kittilintuja
Kunnostin kesällä rintsikkamme ikkunat oikein kunnolla, lasit irti tyyliin. Materiaalina käytin sateenkaarivärien pellavaöljykittiä ja maalia samasta firmasta. Vasta nyt tuli hyeenat paikalle. Päivisin valosaan aikaan pöllähtää pikkulintujen parvi ruokaileen kittiä kitusiinsa. En omista käsiasetta, enkä muitakaan myrkkyjä. Talipallot nappaa varis. Kauhuissani huidon lasin takana ja katson kun työni katoo taivaan tuuliin. Menenkö ja ostan jotain muovikittiä, mikä maistuis pahalle. Voiko sitä edes käyttää näillä keleillä. Olen tosi pulassa. En tiedä, täytyykö ekaks tehä niille linnuille jatain vai niille kiteille. Yöllä nään unia kuinka aamulla meen nostaan rastasverkot ikkunoista ja irrotteleen linnut päivän lintusoppaani 
Re: nälkäisiä kittilintuja
Mikähän siinä on että joissain tapauksissa linnut käyvät kitin kimppuun ja joissain eivät. Meillä Tikkurilan pellavaöljykittiä ja Uulan maalit, ainakaan vielä ei ole syöty. Viime talvena nuo ikkunat kunnostin, voisiko ajankohta vaikuttaa? Täysin pätevää konstia ei taida olla, tuossa aikaisempi keskustelu aiheesta:
http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic ... nut#p58991
http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic ... nut#p58991
- vesahy
- Jäsen

Jaha, talo52 ehti väliin ja kun en ollut tarkkana niin viestini häipyi tuuliin.
Teen itse kittini vernissasta ja liitujauhosta, silloin saa niin paljon kuin tarvitsee ja sellaista kuin haluaa. Sekä kiinteää että löysempää. Olen ajatellut kokeilla osan liitujauhosta korvaamista sinkkivalkoisella, mahtaisiko kitoistä tulla sen verran karvasta, että tintit sylkisivät sen pois lähtisivät seuraavan mökin kimppuun.
Teen itse kittini vernissasta ja liitujauhosta, silloin saa niin paljon kuin tarvitsee ja sellaista kuin haluaa. Sekä kiinteää että löysempää. Olen ajatellut kokeilla osan liitujauhosta korvaamista sinkkivalkoisella, mahtaisiko kitoistä tulla sen verran karvasta, että tintit sylkisivät sen pois lähtisivät seuraavan mökin kimppuun.
-
Mansikkavuori
- Jäsen

Vanhoja puupuitteisia kasvihuoneita kun olen joskus ammatin puolesta kittaillut enemmän kuin tarpeeksi, niin kyllä pellavaöljykitit saivat väistyä ulkopuolisena kittinä. Listojen alla toimivat kyllä. Tintit söivät pois lisäsi mitä tahansa. Ei kylläkään myrkkyjä! Lintuja kun ei mielestäni saa kauhiasti tappaakkaan. Hommaan on kehitetty ihan oma kittinsä eli kasvihuonekitti. (Googlaa). Maali pysyy päällä ja toimii. Siis ei syö tintti. Hengittävyydestä en tiedä, mutta kait se tärkeintä on että pokat maalaa sopivaa maalia käyttäen. 
Hei på dig!
Sama "vika" myös näissä saariston linnuissa. Noista kittilaaduista en nyt menisi takuuseen. Kunnostin ikkunat toissakesänä ja minulla oli kolme tai neljää erilaista kittiä käytössä. Ostin kittiä aina tarpeen mukaan ja eri liikkeistä.
Kaikki kelpasi talitiaisille. Tänä syksynäkin ovat yrittäneet käydä naputtamassa kittiä irti mutta nyt tuloksetta. Kitti lienee nyt kovettunut.
Saaristolaiset naureskelivat. He tiesivät näin käyvän. Silikoni on ilmeisesti ainoa mitä ei irti naputella.
Yritin epätoivoisesti ripustella kymmeniä talipalloja/talia, pähkinöitä ym. ympäri tonttia. Ei auttanut. Lintumäärä vain lisääntyi. Onneksi paikalle saapui myös haukkoja. Tintit livistivät joksikin aikaa.
Ajattelin kyllä jossain vaiheessa ottaa kovemmat menetelmät käyttöön. Onneksi en löytänyt kuin asekaapin avaimen. Olen nimittäin tässä muuton yhteydessä kadottanut liipasinlukkojen avaimet.
Toinen lintuongelma on syksyisin sisälle lentävät talitiaiset ja sisään talsivat mustarastaat. Ei voi muuta todeta kuin ihmeellisiä nuo linnut. Eivät pelkää tai tajua mitään. Talossamme kaksi kissaa ja kaksi koiraa. Viimeeksi viikko sitten sain huiskia kissojamme tiehensä kun talitiainen lensi olohuoneeseen.
Et sille
Sama "vika" myös näissä saariston linnuissa. Noista kittilaaduista en nyt menisi takuuseen. Kunnostin ikkunat toissakesänä ja minulla oli kolme tai neljää erilaista kittiä käytössä. Ostin kittiä aina tarpeen mukaan ja eri liikkeistä.
Kaikki kelpasi talitiaisille. Tänä syksynäkin ovat yrittäneet käydä naputtamassa kittiä irti mutta nyt tuloksetta. Kitti lienee nyt kovettunut.
Saaristolaiset naureskelivat. He tiesivät näin käyvän. Silikoni on ilmeisesti ainoa mitä ei irti naputella.
Yritin epätoivoisesti ripustella kymmeniä talipalloja/talia, pähkinöitä ym. ympäri tonttia. Ei auttanut. Lintumäärä vain lisääntyi. Onneksi paikalle saapui myös haukkoja. Tintit livistivät joksikin aikaa.
Ajattelin kyllä jossain vaiheessa ottaa kovemmat menetelmät käyttöön. Onneksi en löytänyt kuin asekaapin avaimen. Olen nimittäin tässä muuton yhteydessä kadottanut liipasinlukkojen avaimet.
Toinen lintuongelma on syksyisin sisälle lentävät talitiaiset ja sisään talsivat mustarastaat. Ei voi muuta todeta kuin ihmeellisiä nuo linnut. Eivät pelkää tai tajua mitään. Talossamme kaksi kissaa ja kaksi koiraa. Viimeeksi viikko sitten sain huiskia kissojamme tiehensä kun talitiainen lensi olohuoneeseen.
Et sille
Fakiiri
Jaahas lintujen ruokkijat pankaapa kittiin valkopippuria, niin saatte kitin pysymään. On muuten niitä, vanhan kansan...! Tremcolla on myös museoviraston hyväksymää kittiä, tosin kaukana perinteisestä (ohenteena muistaakseni ksyleeni). Kamalaa tavaraa hajunsa puolesta, mutta kestävää.
Varmaa on, että totuuden puhuja paljastuu aina.
Onhan "mukavaa" huomata, että muillakin ongelmia noide kirottujen tinttien kanssa. Kyllä on tullut kiroiltua kerran jos toisenkin... Nyt ostoslistaan on lisätty sinko!
Ei aina auta tämäkään.Mulla oli pippuria niin perkeleesti kellarin ikkunassa ja niin vaan lähti kaksi kertaa kitit.pikkumiäs kirjoitti:Jaahas lintujen ruokkijat pankaapa kittiin valkopippuria, niin saatte kitin pysymään. On muuten niitä, vanhan kansan...!
Jos se olis helppoo,olisin tehnyt sen jo.
Onko kukaan havainnut kittien syömistä pidempään kuivuneista kittauksista? Vai onko kitti syömäkelpoista vain kunnes kuivuu kunnolla? Itse kittasin pari vuotta sitten kaksi ikkunaa. Toisessa kitti oli vielä vähän pehmeähköä, kun maalasin sen ja edelleen kun laitoin paikoilleen. Puolen metrin matkalta kitti syötiin muutamassa viikossa. Tänä syksynä on ollut talitiaisia paljon liikkeellä, mutta tuostakaan ikkunasta ei ole edes maistettu. Tintit saavat kitistä energiaa (pellavaöljy) ja kalkkia (liitu), siksi ne sitä syövät.
- vesahy
- Jäsen

Jep, meillä käyvät nakuttelemassa myös parikymmentä vuotat vanhoja kivikoviksi kuivuneita kittauksia. En tiedä saavatko niistä mitään irti.
Vanhoista rakosista voi löytyä myös eläinravintoa, selkärangattomia öttiäisiä. Tarkoitin syövätkö myös kittiä sen kuivuttua kunnolla?
-
kotirintamanainen
- Jäsen

Jäin miettimään (ei auttais kyllä kauaa miettiä) Että jos viritän siimaa joko ikkunalaudalle tai ylipäätään kohtaan mihin ne laskeutuu. Ikäänkuin olis siimapyykkinarut
Haittaisko se siima sen tintin laskeutumista ja täten se ei pysty ruokaileen. Ei kait se nokkimisliikettä pysty ilmalennon aikana suorittaan. Silloin se ei sotkeudu siihen niinkuin rastasverkkoon. Se ei vaan kykenis laskeutumaan. Ja siima on huomaamatonta. Jos laitan joulukuusen koristenauhat, niihin ne tintit tottuu aika altayksikön ja mää saisin selitellä "valkotakkisille", etten mää oo järjiltäni, lintuja vaan tässä hätistelen....
http://www.bird-x.com/birdshield-p-61.html
Mitähän tuo aine tekee maalille tai kitille jos sotkis jompaan kumpaan?
Mitähän tuo aine tekee maalille tai kitille jos sotkis jompaan kumpaan?
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Mä olen wannabe-kotikulinaristina ajatellut, että chilin makuaineethan on somasti rasvaliukoisia. Kuullottelisi ensin vähän aikaa chilipalkoja vernissassa ja leipoisi siitä kitin.
Ei ole koskaan tullut koitettua, koska linnut ei ole ikinä syöneet multa kittiä. en tiedä miksi näin on, mutta ei ole kelvannut. Jos jollain on semmoinen "takuulla ne tulee ja syö"-paikka, niin tuota kannattais kokeilla.
Pekka
Ei ole koskaan tullut koitettua, koska linnut ei ole ikinä syöneet multa kittiä. en tiedä miksi näin on, mutta ei ole kelvannut. Jos jollain on semmoinen "takuulla ne tulee ja syö"-paikka, niin tuota kannattais kokeilla.
Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Saiskohan ikkunaan viritettyä sähkö(kitti)paimenen? Sehän sopisi joulun teemaankin.
nimim. yksi viisas itämaan tietäjä
nimim. yksi viisas itämaan tietäjä