Poltto puut itse tehden...

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
Vastaa Viestiin
johny_t
Jäsen
Jäsen

Re: Poltto puut itse tehden...

Viesti Kirjoittaja johny_t »

Tähkä kirjoitti:Tosta noin 18 motista varmaan motti meni saunassa. Jatkossa saunassa menee enemmän ja talossa toivottavasti vähemmän.

Miten meinasit vähentää puunkulutusta, jos kerta uunien määräkin vielä kasvaa?

Komee mökki, löysin pari kuvaa toisaalta. (olisin toki voinut kommentoida sinnekin...) :mrgreen:
AVRO
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja AVRO »

Ei ole tullut laskettua kovin tarkkaan.
Kahdessa vuodessa on mennyt puiden tekoon vajaa kymmenen litraa bensaa(tässä tosin mukana hieman muitakin sahailuja), pari teräketjua kun en viitsi teroittaa ja yhden pilasin ajamalla betonia täynnä olevaan laudan ponttiin. Saha ja halkomalaite (logmatic), sekä pari pokasahaa tulivat lahjoina. Teräketjuöljyä, ja kakstahtiöljyä mennyt jokunen litra. Metsurinkypärä tuli lahjaksi.
Puukatos tehty sekalaisesta tavarasta jotka olivat jo pihassa.
Tänä kesänä tuli hankittua katkaisusirkkeli kun sahalla pätkiminen alkoi tuntumaan työläältä ja ohuita puita sillä oikein voinut ajaa ollenkaan.
Koneellinen halkaisija on ostoslistalla, on sen verran tehty puita että Logmatic meni jo poikki. Hitsaamalla se vielä kuntoutui, mutta kyllä sillä isojen määrien tekeminen on työlästä.
Lisäksi vielä arviolta muutama litra bensaa puiden metsästä noutoon käytetyn harrasteauton tankkiin.

Eli karkeasti olis mennyt ehkä parina vuonna noin 250e, puun määrää vaikea sanoa. Isot kasat sitä kuitenkin on poltettu, lämmin vesi kun tehdään kesälläkin puilla. Toistaiseksi sitä "ilmaista" puuta on saatavana, tekemisen hinnalla.
Kallein yksittäinen meno oli tuo sirkkeli, ilman sitä olisi mennyt alle satanen kahteen vuoteen.

Tosin kai se viikon sairaslomakin jotain maksaa... "kyllä mä nää pöllit p***ele ite tähän lavalle nostelen"... NAPS sanoi selkä. :shock:
Tähkä
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tähkä »

johny_t kirjoitti:
Tähkä kirjoitti:Tosta noin 18 motista varmaan motti meni saunassa. Jatkossa saunassa menee enemmän ja talossa toivottavasti vähemmän.

Miten meinasit vähentää puunkulutusta, jos kerta uunien määräkin vielä kasvaa?

Komee mökki, löysin pari kuvaa toisaalta. (olisin toki voinut kommentoida sinnekin...) :mrgreen:
Pistän eristykset parempaan jamaan, nyt on meneillään saunaremontin sivussa yläpohjan lisäeristys. Keittiön päälle tuli 40 senttiä ekovillaa, ja muualle jossa huoneet ovat noin 10 senttiä matalammat tulee 45-50 senttiä ekovillaa yläpohjan eristeeksi. Aiemmin oli 17-20 senttiä kutterinlastua ja purua sekä vanhoja pellervoja joten luulisin että ylöspäin ei mene jatkossa yhtäpaljon energiaa hukkaan. Samaten avaamme ainakin salin ja työhuoneen lattian ja pistetään sinne myöskin ekovilla ja koetetaan saada lattia mahdollisimman ilmatiiviiksi ettei tulisi vetoa (muovia ei tietenkään käytetä). Salissa jatyöhuoneessa lattioilla vetää, muualla ei niinkään. Viime vuonna remontoitujen makuuhuoneiden lattioiden avausta olen myös miettinyt, mutta muutaman tarkastusreiän perusteella purutila oli aivan täynnä kutterinlastua. Luultavasti annan lastujen jäädäkin sinne enkä avaa lattioita, ainakaan vielä.
Mahdollisesti laitamme myöskin ulkoverhoilun alle tuulensuojalevyn, mutta tätä olen alkanut viimeaikoina miettimään uudestaan. Onneksi on aikaa funtsia asiaa uudestaan ennen kuin se on ajankohtaista. Sinänsä työmäärä ei pelota tuulensuojien laitossakaan. Onpahan jotain askaretta työn alla, jos siihen ryhtyy.

Sitten onkin eriasia, kun saamme yläkerran kokonaan lämpimäksi tilaksi. Neliöitä tulee noin 60 lisää. Silloin tulee varmaan tehtyä jonkinlainen lämmöksiirtokanava jossa on kanavapuhallin termostaatin perässä, ja joka kytkee puhalluksen alakerrasta ylös kun yläkerran lämpötila laskee riittävän alas. Meillä kun ei saa yläkertaan enää lisää puulämmityslaitteita, koska kaikki hormit ovat käytössä (paitsi puretun pönttiksen hormi).

En sitten tiedä mitä käy kun ilmalämpöpumppu tulee joskus taloon. Paljonko silloin viitsii tai kannattaa lämmittää puilla? Luultavasti vähemmän kuin nyt.
johny_t
Jäsen
Jäsen

Takkatuli luo tunnelmaa!

Eilen meni sähköt (kuten monelta muultakin :lol: ), mutta ei hätiämitiä! Meikäläisellä lämmitys ei ole tällä hetkellä (lue vielä) sähköstä pahemmin riippuvainen. Klapia vaan uuneihin pikkasen enemmän, jotta torppaan saadaan lämpöä. Pitkästä aikaa oli rentouttavaa jättää kaikki muut hommat vaiheeseen ja keskittyä rommikaakaoon kynttilän lempeässä valossa. viini

Mutta siitä puiden tekemisestä:

Meikäläisellä palaa tuhottomasti työtunteja kuutioon klapeja:
  1. puiden sahaus paikassa X ja rangat pinoon odottamaan noutoa
  2. rankojen noutaminen peräkärryllä
  3. rangat kärrystä pihaan
  4. rangat pätkiksi, halki ja kuivumaan
  5. (mahdollisesti ulos, jos varasto on täynnä, jolloin tulee vielä lisävaihe puiden siirto varastoon)
  6. klapit sisään ja uuniin, lopultakin
Tuotantoketju on aivan liian pitkä ja aikaa vievä!
Oon miettiny sellasta, että tekis metsässä suoraan puut valmiiksi kärryyn, jossa ne sitten saisivat kuivua rauhassa, eikä tarttis siirrellä palikoita paikasta toiseen. Ongelmana on vain puuttuvat kärrit. :)
Sattuisiko kenelläkään makaamaan pihassa Uudellamaalla/lähiseudulla ylimääräisiä, heikkokuntoisiakin kärrynrunkoja?

Tuotantotehokkainta olisi varmaankin tilata jostain rangat suoraan autolla pihaan ja itselle jäisi ainoastaan pilkkominen, mutta kun lähiseudulta tuntuu löytyvän raivattavia pellonkulmia omiksi tarpeiksi...

Kalliita kilowatteja.

-J
vesahy
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vesahy »

Minä olen jonkin verran päässyt tuolla listalla oikaisemaan, aloittamaan suoraan kohdasta 2. Kuusia kaadettaessa nimittäin hylkytavaraa tulee maannousemasienen vuoksi jonkin verrana ja ne on yleensä pinottu nättiin pinoon tien viereen ja merkitty maanomistajalle kuuluvaksi. Välillä melkoisia runkoja mutta aivan höttöä sisältä, onttoja kuin viemäriputket.

Itse kun puita kaadan, niin olen kehittynyt mestariksi konkrloiden suhteen. Jos kaadettavan puun lähellä on edes yksi toinen puu, niin sitä vastaanhan minä sen saan kauniisti nojaamaan. :evil:
pelkka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pelkka »

johny_t kirjoitti:Tuotantotehokkainta olisi varmaankin tilata jostain rangat suoraan autolla pihaan
Mä luin väsyneillä silmilläni (on keskiyö) että rengit!
johny_t
Jäsen
Jäsen

vesahy kirjoitti: Itse kun puita kaadan, niin olen kehittynyt mestariksi konkrloiden suhteen. Jos kaadettavan puun lähellä on edes yksi toinen puu, niin sitä vastaanhan minä sen saan kauniisti nojaamaan. :evil:
Oon huomannu, että kun ei työkseen tee metsurin hommia niin aina parit ekat katkaisut on haparoivia. Saha jää vähintään kerran jumiin ekoina mettäpäivinä, enkä nykään lähde mettään yhden sahan kanssa lainkaan, niin moneen kertaan todettu juttu. :mrgreen: Parin päivän jälkeen muistaa niksit ja karsintakin käy nopeammin.

Näin siis puhuu kaupungin kasvatti, joka kuitenkin häärii polttopuiden ja hyötyliikunnan vuoksi metsässä muutamia päiviä vuodessa. :lol:

-Johny
Tarmola
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tarmola »

Jeps, eli tämä "pöllikuski" saa ilmatteeksi kuitupuuksi luokiteltavaa sekapuuta...
Kuskaa työnantajan pölliautolla ne kotipihaan.
Pyytää johtajalta "puuntekovapaata"
Ja sitten ottaa sahan käteen ja pätkii pöllit sopiviksi, seuraavaksi kirves heilumaan ja klapeiksi.

Nimim. olishan tuolla liiterin takana vielä aimokasa tekemistä :wink: Mutta talven puut on jo liiterissä :-)
vesahy
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vesahy »

johny_t kirjoitti:Saha jää vähintään kerran jumiin ekoina mettäpäivinä, enkä nykään lähde mettään yhden sahan kanssa lainkaan, niin moneen kertaan todettu juttu.
Kaupunkilaispoikahan minäkin... Ja sama vika minunkin sahassani, jää toisinaan kiinni sahattavaan puuhun mutta toiseen moottorisahaan ei ole varaa. Pokasahalla ja kirveellä yleensä irroittelen. Kerran ei auttanut muu kuin kiivetä puuhun korkealle panemaan köysi kiinni että pääsi vetämään taljalla.

Joskus kun propseja haetaan, niin metsään jää pinonpohjia. Eivät vissiin viitsi parin tukin takia vaivautua. Jos ne kerää pois lahoamasta, niin onko se toisen omaisuuden varastamista?
Tarmola
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tarmola »

Venäjällä sitä kutsuttaisiin sosialisoinniksi :lol:
Mutta kyllä ne parit pöllit sinne helposti pöllikuskilta unohtuu ja kukaan niitä sieltä ei enää hae...
Ainakin talvella lumen alle jää usein mottejakin puita, jotka sinne jää lahoamaan.
Ei niiden muutaman puun perään kukaan kysele, koska puukaupan tehnyt isäntä on jo saanut rahansa ja metsäyhtiöthän pärjää muutenkin :wink:

Toisaalta kannattaa halpaa puuta kysellä juuri puukaupan tehneiltä isänniltä!
Yleensä rikkaat isännät antavat ilmaiseks korjata hakkuutähteet pois metsästä, ja sitä siellä kyllä piisaa!
Joten reilusti vaan kyselemään...
whiski
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja whiski »

Niinpä niin! Aikonaan kun perikunta joutui myymään verojen takia metsää, että saatiin perintöverot maksuun, jäi tosiaan noita latvoja aika paljon sinne. Tarjosin että jos minä karsin ja katkon, niin en nyt muista olisko ollut 50 mk pinokuutio, tai jotain sinnepäin ja jos hommaan kuljetuksen tienvarteen niin 100 mk kuorma, kuormaan mahtui jotain 5 - 6 kuutiota puuta. kolmas oli se että olisi saanut ilmaiseksi, jos itse karsii ja hommaa pois metsästä, mutta ei minun tekemiäni pinoja. Kaikki vaihtoehdot oli liian kalliita. Olis pitänyt ilmaiseksi karsia, katkoa, kuljettaa pihalle ja pistää klapinmittaan, sekä pinota puuvajaan, kun olisivat kuiva.

Lopputulos! Pinot jotka olin tuonut tienviereen kuivumaan itselleni, kerätä sain aluspuut, ne eivät olleet kelvanneet, kun olivat ihan märkiä :twisted: Tämä oli sitä sosialismia paxxxllaan................

Tuossa lähistöllä yksi pappa, ikää reilusti yli 60 teki metsässä siivousta ja keräsi noita roskapuita polttopuuksi. Naapuri oli sitten kysellyt, että josko vaikka hänkin saisi? Pappa lupasi, karsi ja pinosi traktorin kärryyn jumalattoman rankakuorman ja vei ilmaiseksi naapuriin.

Palkka; Sai haukkumiset, kun oli tuonut vain rankoja, eikä yhtään kunnon tukkipuuta poltettavaksi. Kuulemma koivun runkoa olisi pitänyt kuorman olla, eikä mitään alamittaista rankaa? :twisted:
Wanha wirttynyt Whiski

Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska tekemällä itsesi naurettavaksi, joten
tervetuloa Suomen pelkokertoimeen, tänään vuorossa Kotikokin erikoinen!
johny_t
Jäsen
Jäsen

whiski kirjoitti:Tuossa lähistöllä yksi pappa, ikää reilusti yli 60 teki metsässä siivousta ja keräsi noita roskapuita polttopuuksi. Naapuri oli sitten kysellyt, että josko vaikka hänkin saisi? Pappa lupasi, karsi ja pinosi traktorin kärryyn jumalattoman rankakuorman ja vei ilmaiseksi naapuriin.

Palkka; Sai haukkumiset, kun oli tuonut vain rankoja, eikä yhtään kunnon tukkipuuta poltettavaksi. Kuulemma koivun runkoa olisi pitänyt kuorman olla, eikä mitään alamittaista rankaa? :twisted:
No mutta eikös tukkipuusta tehdyssä klapissa ole parempi lämpöarvo kuin vasta kasvuiässä olevasta taimesta tehdyssä? ;-)

...kateus ja kiittämättömyys ovat suomalaisten vitsauksia...

-Johny
whiski
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja whiski »

johny_t kirjoitti:
whiski kirjoitti:Tuossa lähistöllä yksi pappa, ikää reilusti yli 60 teki metsässä siivousta ja keräsi noita roskapuita polttopuuksi. Naapuri oli sitten kysellyt, että josko vaikka hänkin saisi? Pappa lupasi, karsi ja pinosi traktorin kärryyn jumalattoman rankakuorman ja vei ilmaiseksi naapuriin.

No mutta eikös tukkipuusta tehdyssä klapissa ole parempi lämpöarvo kuin vasta kasvuiässä olevasta taimesta tehdyssä? ;-)

...kateus ja kiittämättömyys ovat suomalaisten vitsauksia...

-Johny
Tota ei tuo lämpöarvo miksikään muutu terveessä rangassa puun osalta. Ainoa heikentävä seikka on se että puun määrä on vähäisempi. Usein jopa rangan lämpöarvo voi olla myös huomattavn suuri, johtuen sen hitaasta vuosikasvusta, koska ei ole saanut riittävästi valoa ja ravinteita. Niin runko voi olla 50 vuotta vanha ja korkeintaan kymmenenkin senntiä halkaisija vaan. Tällöin on lämpöarvo voi olla jopa suurempi sillä puunosalla, kuin tehokuurin saaneella tukilla.

Ei se kateus ja kiittämättömyyskään riitä, siihen kun pitää lisätä se todellinen perisuomalainen synti, eli ahneus.
Wanha wirttynyt Whiski

Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska tekemällä itsesi naurettavaksi, joten
tervetuloa Suomen pelkokertoimeen, tänään vuorossa Kotikokin erikoinen!
johny_t
Jäsen
Jäsen

whiski kirjoitti:Tota ei tuo lämpöarvo miksikään muutu terveessä rangassa puun osalta. Ainoa heikentävä seikka on se että puun määrä on vähäisempi. Usein jopa rangan lämpöarvo voi olla myös huomattavn suuri, johtuen sen hitaasta vuosikasvusta, koska ei ole saanut riittävästi valoa ja ravinteita. Niin runko voi olla 50 vuotta vanha ja korkeintaan kymmenenkin senntiä halkaisija vaan. Tällöin on lämpöarvo voi olla jopa suurempi sillä puunosalla, kuin tehokuurin saaneella tukilla.

Ei se kateus ja kiittämättömyyskään riitä, siihen kun pitää lisätä se todellinen perisuomalainen synti, eli ahneus.
Juujuu, sen takia mulla oli silmäniskuhymiö :P
johny_t
Jäsen
Jäsen

Laitoin jo ostoilmoituksen, mutta tänne kans:

Jos jollakin sattuis lojumaan jossain ladon kätköissä vanha peräkärry niin täällä olis kovasti tarvetta sellaiselle puulogistiikan parantamiseksi.

-Johny
Vastaa Viestiin