Ulkorakennuksen sähkökaapin kytkennät

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
zzz
Jäsen
Jäsen

Re: Ulkorakennuksen sähkökaapin kytkennät

Viesti Kirjoittaja zzz »

Labyrint64 kirjoitti:Ja jos putkihommiin pitää kysyä neuvoa niin älä koske niihin. Sama koskee betonivaluja, kantavia seiniä, vesieristysten tekoa jne... Toki väärin tehty sähkökytkentä voi olla vaarallinen ja vaikka polttaa koko talon mutta vaikka itse olen ammatiltani sähköasentaja (tehnyt tosin niitä hommia 10 vuotta sitten) niin en tiedä uusimpia määräyksiä.
Väärin tehdyt putkihommat ei tapa.
Ei lainsäätäjä ihan suotta ole maallikolta sähkötöitä kieltänyt.
Eikö jo se että jokin on laitonta pitäisi soittaa hälytyskelloja?
Sähköön liittyy vähän muutakin kuin väri väriin ja loput maihin.
Lähtien ihan tosien / kaapelien poikkipinta-alojen mitoittamisesta...
Päätyen oikosulkuvirtojen arvioimiseen / laskemiseen. Tämä koskee etenkin ulkorakennuksia erityisesti maaseudulla.
lempo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja lempo »

whiski kirjoitti:Huhhuh näitä sankareita, mistä niitä sikiää? Sinänsähän sähkökytkennät ovat helppoja "väri väriin ja loput maihin" -periaatteella, , entä kun ei olekkaan väri väriin? Ei tarvita kuin katkaisijan kautta kierto, niin jo siinä lentää sinun väri, väriin metsään........ Ja loput maihin, vielä hurjempaa juttua........En taitaisi sinun asunnossasi uskaltaa koskea mihinkään :evil:
Ironia on vaikea laji, enkä tainnut siinä nyt onnistua. Oliskohan pitänyt hymiöillä keventää?
Älä tee tänään sitä minkä huomenna voit jättää tekemättä.
Entinen rintamamiestalollinen, nykyinen funkkiskuution säilöjä.
whiski
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja whiski »

Et onnistunut ironiassa. Minua huippaa aina, kun tulee tuollaisia vastauksia, jotka oikein houkuttelee tekemään, että ei se ennenkään vahinkoa aiheuttanut pänks.....piipaapiipaa ja sen jälkee doink, doink sanoi kirkonkellot :cry:
Wanha wirttynyt Whiski

Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska tekemällä itsesi naurettavaksi, joten
tervetuloa Suomen pelkokertoimeen, tänään vuorossa Kotikokin erikoinen!
lempo
Jäsen
Jäsen

Kannattaneeko tähän enää palata, mutta silti kysyn sinulta whiski: Luitko alkuperäistä viestiäni loppuun?
whiski
Jäsen
Jäsen

Luin! Ja jopa uudestaan. Eikä asia muutu mikikään, vaikka kirjoitakin varoituksen sanaa sähkön vaarallisuudesta. Ensimmäinen lause kun pilasi asian. Olen itse tehnyt työkseni sähkötöitä sähköasennusliikkeessä ja luvallisesti asentanut omat sähköt, jotka on virallisesti tarkastettu ja hyväksytty, joten tiedän mistä kirjoitan ihan riittävästi.
Wanha wirttynyt Whiski

Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska tekemällä itsesi naurettavaksi, joten
essal
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja essal »

Mutta ei se ammattimieskään aina tae ole onnistumisesta. Tuntuu joillekin sähkömiehille olevan tapana luottaa muiden tekemisiin ja jätetään tarkistaminen sitten käyttäjille. Näin mulla yhden 3-vaihepistorasian kytkemisen kanssa. Onneksi tuli epäiltyä asiaa ja tarkistettua itse.

Vaikka ei aikoisi suuressa mittakaavassa sähkötöitä harrastaa, niin laadukas virrankoetin on hyvä hankinta. Ei maksa paljoa ja monesti sillä näkee onko ongelma sellainen, että oikeasti tarvitaan ammattiapua paikalle.

Ja sama pätee mielestäni noihin kantaviin rakenteisiin sun muihin. Lukemalla ja kysymällä oppii paljon ja sitten vielä perään tervettä epäilyä ja järjen käyttöä.
Hyvä on liian kallista ja halpa liian huonoa
whiski
Jäsen
Jäsen

Kuulin juuri tänään kaverin joutuneen sairaalaan ja kuinka yllättävää sähköiskun takia....... On kuulemma useamman kerran varoitettu kahvinkeitimen johdosta! Mutta eihän se ole vaarallinen, kun eilenkään saanut tärskyjä, no nyt oli saanut ja vietiin piipaalla ja kovin, onneksi ei tullut sitä seuravaa, että Going going soi kirkonkellot. Vähintään vuorkausi sairaalassa seurantaa, ettei iske rytmihäiriö uudestaan..

Eihän ne asentajat osaa mitään, jokainen osaa pirunpaljon paremmin. Ajelin yli kymmen vuotta bussia sinistä ja kuinka tutuksi tuli tuo, että kyllä mää osaan paljon premmin ajaa kuin sää, vaikka ei ollut kuin Ab kortti että silleen.
Wanha wirttynyt Whiski

lempo
Jäsen
Jäsen

whiski kirjoitti:Olen itse tehnyt työkseni sähkötöitä sähköasennusliikkeessä ja luvallisesti asentanut omat sähköt, jotka on virallisesti tarkastettu ja hyväksytty, joten tiedän mistä kirjoitan ihan riittävästi.
No johan pomppas! Minä olen aina pitänyt käyttämäni sloganin ideaa niin absurdina, että enin osa maallikoistakin sen ymmärtää. Mutta että vielä sähköalan ammattimies.
Meillä sitä käytettiin yleisesti jo opiskeluaikoina ja myöhemminkin on sitä menestyksekkäästi viljelty.
Rivien välistä voit kenties päätellä minunkin ammattini. Ja vaikka järkytyksesi onkin suuri niin luvan kanssa täälläkin töitä tehdään :-D
whiski
Jäsen
Jäsen

Pompasiko se että, väitin tietäväni jotain sähköasennuksista, vai mikä? En muuten missään kohtaan myöskään sanonut, etteikö ammattilaisellekin tule virheitä, mutta virhiden lukumäärä tietämättömän asennusvirheisiin, on kuitenkin oletettavasti oleellisesti pienempi? Ei minusta myöskään ole väärin, jos sähköasentaja antaa vetää johdot, mutta huolehtii kytkennöistä ja että on ohjeistanut myös vedot oikein, eikä niin kuin joskus oli käynyt kaverin sähkötyömaalla, oli meinaan vetänyt asiakas johdot hivenen väärin ja liian paljon liian pieneen reikään ja jokainen voi päätellä sitten mitä siitä seurasi? Lisää työtä ja ehjien johtojen uudelleen veto :wink:
Wanha wirttynyt Whiski

Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Hop hop, pojat. Rauha maahan, vaikka väkisin :-D

Ei tartte kisata että kumpi pissaa pidemmälle, sovitaan että osaatte molemmat ja että sähkön kanssa pitää olla varovainen. Jos sen lisäksi on isompia selviteltäviä asioita, niin niitä kannattaa oikoa vaikka yksityisviestillä, meidän muiden viisaus ei juuri jalostu juupaseipäsväittelystä.

Ehdottaisin että jätetään tähän ja palataan takaisin asiaan.

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
lempo
Jäsen
Jäsen

Sopii. Ja kiitos erotuomaroinnista, tais mopo karata...
jmattis
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja jmattis »

Puoliaikatilanne: Pekka 1, kauru ja whiski 0
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Pisteitä ei tartte laskee, kunhan erotuomaria ei potkita :-D :-D

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
whiski
Jäsen
Jäsen

Pekka Huhta kirjoitti:Hop hop, pojat. Rauha maahan, vaikka väkisin :-D

Ei tartte kisata että kumpi pissaa pidemmälle, sovitaan että osaatte molemmat ja että sähkön kanssa pitää olla varovainen. Jos sen lisäksi on isompia selviteltäviä asioita, niin niitä kannattaa oikoa vaikka yksityisviestillä, meidän muiden viisaus ei juuri jalostu juupaseipäsväittelystä.

Ehdottaisin että jätetään tähän ja palataan takaisin asiaan.

Pekka
Eihän tässä edes riidellä? En ainakaan itse huomannut sellaista? Kauru osaa varmaan homman ihan Ok! Minulla vain on paha tapa silloin älähtää, kun tulee sellaista juttua, että asiantuntematon voi ymmärtää väärin ja lähteä itse koittamaan! Enkä tarkoita sillä, että ehkä, kun kokemus on opettanut, että kyllä voi :cry: ! Siksi olen näissä sähköhommissa vähä perskarvat kaarevina jutuissani, mutta ei Kaurua kohti, vaan itse asiaa.....

Sähkötyöt on melkein ainoita sellaisia, joiden perään huudan ammattilaisen nimeen jokakerta, että on edes tarkastus ennen kytkentää, sillä on tiedossa liian monta vahinkoa ja lähellä vahinkoa! Kuten kerran eräällä kasvihuoneella, kun kävin heillä kylässä ja tuli puhe kevään uusista tomaateista ja muista herkuista. Mentiin kasvihuoneella ja metalirunkoisen ovenkarmin yli meni jatkojohto, joka oli kuoritunut jo lähes poikki ja iski kipinää. Isäntä totesi, kun sitä kauhistelin, että on se tuossa ollut koko kevään, eikä mitään vahinkoa ole tullut!!!!! Juu ei tullut, kun tempasin johdon pois seinästä ja sen jälkeen autosta työkalut ja jatkojohto sen tuhannen p päreiksi! Isäntä vähän tykkäsi kyttyrää, mutta kun selitin asiaa, pitäen heidän 5- vuotiaan tytön kädestä samalla ja kertoen, kuinka lähellä oli hautajaiset, kun tyttö kömpi korkean kynnyksen yli kasvihuoneeseen.... Meinasi itku päästä isännältä ja emännältä siinä vaiheessa ja pyhä lupaus uusia sähköhommat välittömästi. Luultavasti uusivat, kun en päässyt hautajaisiin.

Joten tässä näitä syitä, miksi aina ärähdän, kun on puhe sähkötöistä ja huolimattomista sekä ammattitaidottomista asennuksista. Jos nyt olen väärässä ärähdysteni takia, niin nöyrästi pyydän anteeksi ja poistun takavasemmalle :oops:
Wanha wirttynyt Whiski

Vastaa Viestiin