Lämpöä yläkertaan

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
Vastaa Viestiin
Ioxio
Jäsen
Jäsen

Lämpöä yläkertaan

Viesti Kirjoittaja Ioxio »

Ajatuksena tehdä olohuoneesta "reikä" yläkertaan, jotta alakerrassa oleva toisinaan liiallinenkin lämpö kohoaisi sinnekkin. Olohuoneen nurkassa (sijainniltaan keskellä taloa) on varaavatakka ja ideana oli tehdä läpivienti mahdollisimman lähelle sitä.

Tuleeko mieleen jotain huomioitavia asioita? Äänieristyshän siinä vähän kärsii, mutta se ei tässä tapauksessa haittaa.
-"Vain paras on minulle liian hyvää.."-
HillyMan
Jäsen
Jäsen

Re: Lämpöä yläkertaan

Viesti Kirjoittaja HillyMan »

Jos ja kun takasta pöllähtää joskus savua sisään (huono veto tai muu syy) niin se löytyy yläkerrasta.
Äänestä jo itsekkin mainitsit.
"Hyvä tuppaa tuleen vaikka keskinkertasta yrittää "
Limes
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Limes »

Voisi olla fiksu veto että aukon voi tarvittaessa sulkea/kokoa säätää. Lämpöhän nousee ylöspäin
silloinkin kun sitä alhaalla on liian vähän.
wekkuli
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja wekkuli »

Meillä on moinen tehty, alapäähän lautasventtiili, niin ilmavirta on sillä säädettävissä. Ääntä ei käytännössä tule ollenkaan läpi jos ei mene siihen "rööriin" suoraan huutamaan kun se reikä on vuorattu villalla. Eli kun reikä on tehty ja purut siivottu (vihje: tee ensin reikä yläkertaan, niin on vähän helpompi siivota) niin välitilan pituinen kaistale villaa rullalle ja "tuubiin", se avautuu reiän sisälle muodostaen ääntä vaimentavan "putken" ja pitää loput purut siellä missä kuuluukin.
ikämajaRajamäki
pvalila
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pvalila »

Clas Ohlsonilla on joitakin leluja (puhaltimia, niihin termostaatteja jne., ehkä äänenvaimentimia) joilla tuosta lämmönsiirrosta voi tehdä hieman hallittavampaa ja ehkä hieman ratkaista tuota ääniongelmaakin (äänenvaimentimen saat lvi-liikkeestä tai itse tekemällä, mutta vapaakiertoisena homma ei toimi jos välissä on tehokas äänenvaimennus). Voisin itse harkita jotain hieman vastaavaa, alakerrassa on ilpi ja ehkä jonain päivänä pellettitakkakin.
Ioxio
Jäsen
Jäsen

wekkuli kirjoitti:Meillä on moinen tehty, alapäähän lautasventtiili, niin ilmavirta on sillä säädettävissä.
Ilmeisesti ratkaisu on toiminut odotuksien mukaan?

Minkä kokoinen reiän olisi syytä olla?

Meillä olohuoneen saa helposti saunaksi kun lämmittää takan, mutta yläkerta on kyllä muutoin ihan patterien varassa.

..takka tuskin pölläyttelee...kun meinaa muutenkin viedä halotkin pesästä.. :lol:
wekkuli
Jäsen
Jäsen

No ei siitä nyt ihan sellainen puhina käy kun olin toivonut. Mutta koko projekti on mulla sillai kesken, että tuo ainut reikä on eri huoneessa kuin varaava takka. Ja oven yläpuolella on vielä seinää 60cm ennen kun tulee katto vastaan. Lämpö ei siis välttämättä takkahuoneen yläosista helpolla siirry seuraavaan huoneeseen ja yläkertaan.

Eli mulla on vielä tarkoitus tehdä kaksi reikää lisää ala- ja yläkerran väliin ja ilmaventtiilit myös huoneesta toiseen tuonne katon rajaan. Yksi reikä viidestä on siis vasta valmiina mun "lämmönsiirtojärjestelmässä".

Noihan on hyvin talokohtaisia juttuja varmaan että toimiiko vai nöy, mutta jos se reikä on suoraan takan yläpuolella, niin eiköhän se siitä lähde.
ikämajaRajamäki
juh
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja juh »

Ilma suunta on helposti yläkerrasta alaspäin takkaa poltettaessa - Takkahan vetää aika paljon ilmaa taivaalle, ja huoneeseen syntyy alipaine. Tietysti sittenkun pellit on pistetty kiinni, alkaa lämpökin nousta helpommin ylöspäin, mutta en usko "painovoimaisesti" saa hirveitä lämmönsiirtoja kerrosten välille. Toki jos tekee ihan reilun aukon, tai tehostaa lämmönliikettä puhaltimella, niin voi olla ihan toimivakin systeemi.
peukalo keskellä kämmentä...
kattopäälle
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja kattopäälle »

Tiedän talon jossa yläkerta on tosi lämmin, lämmitin on alakerrassa ei lähellä portaita, joiden kautta lämmin ilma nousee ylös. Yläkerrassa on myös ovi portaiden yläpäässä, jonka sulkemalla voi säädellä lämpöä yläkerrassa.
Ajattelin itsekin siirtää yläkerran portaat tuvan puolelle, jolloin lämpö nousisi sitä kautta ylös.
Ioxio
Jäsen
Jäsen

Ittellä taitaa etuna olla se, että yläkerran huone on niin pieni ja matala, että kummonen hööki sinne ei tarvitsekkaan käydä. Pohdin tuossa myös sellaista, että kierron kannalta reikä saattaa tulla muutenkin toiseen kohtaan. Ohessa erittäin hieno havainnollistava kaavio. Eli jos laitankin reiän päätyyn, niin alhaalta ylös nousevan lämmön voisi kuvitella kiertävän yläkerrassa jotenkin tuolla lailla kun ottaa huomioon venttiilien sijainnin. Jos laittaisin reiän suoraan uunin päälle, niin kiertäisikö ilma sitten niin hyvin?

Tosin luulen, että huoneen koon takia se olisi kai sama minne sen reiän tekisi, mutta aprikoidaan nyt kun kerran.. :wink:

Kuva
Esko Epäkesko
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Esko Epäkesko »

pvalila kirjoitti:Clas Ohlsonilla on joitakin leluja (puhaltimia, niihin termostaatteja jne., ehkä äänenvaimentimia) joilla tuosta lämmönsiirrosta voi tehdä hieman hallittavampaa ja ehkä hieman ratkaista tuota ääniongelmaakin (äänenvaimentimen saat lvi-liikkeestä tai itse tekemällä, mutta vapaakiertoisena homma ei toimi jos välissä on tehokas äänenvaimennus). Voisin itse harkita jotain hieman vastaavaa, alakerrassa on ilpi ja ehkä jonain päivänä pellettitakkakin.
Mulla oli tuollainen CO:n kierroslukusäädettävä puhallin termostaatilla juurikin aiheen mukaisessa käytössä ja se kesti käyttöä reilu kaksi vuotta, kunnes puhallin ei suostunut toimimaan enää kuin liki maksimikierroksilla ja huonosti sittenkin. Vaihdoin tilalle parinkympin Biltema mallin ja liitin sen edelleen toimivaan termostaattiin. Meteli nousi, mutta ilmakin liikkuu eri malliin. Meteli on mielestäni häiritsevää alakerrassa, mutta ei yläkerrassa, jonne ilmaa siirretään.

Yläkerta lämpiää tuolla järjestelyllä kyllä tehokkaasti, huomattavasti nopeammin kuin painovoimaisesti rappuja pitkin. Metelin takia olen säätänänyt termostaatin melko korkealle liki 30 asteeseen, jotta puhallin ei kävisi kovin pitkään, mutta tarkoitus on askarrella kierrosluvun säätö tuohon, jotta lämpöä voisi siirrellä tasaisemmin. Tuo 30 astetta voi kuulostaa korkealta, mutta katon rajassa lämpö nousee todella nopeasti, kun lämmitän hellalla, joka luovuttaa lämpöä heti. Pientä varaavuutta (illalla kuuma > aamulla haalea) olen muuten saanut mättämällä hellan molemman uunit sekä puun säilytystilan täyteen tiiliä. Puhallussysteemi auttaa siihen, ettei alakertakaan muutu ihan saunaksi, vaan huoneen keskikohdilla lämmöt ei nouse "kuin" 23-24 asteeseen, siis järkevällä lämmittämisellä.

Varaavan takan kanssa kannattaa varmaan panostaa hiljaiseen puhaltimeen ja ennen kaikkea kiinnittämiseen siten, ettei puhallin resonoisi rakenteeseen. Kierrosluvun säätö on varmaan myös järkevää olla.

Ilman puhallinta tuo homma ei toimi, tai tulee sitten iso reikä...

Tuosta kuvastasi vielä:

Hormissahan ilma liikkuu ulospäin, joten tarvitsen korvaavaa ilmaa jostain muualta. Minulla on talvella hormin räppänä kiinni alhaalla ja ylhäällä ilmoista riippuen sitten enemmän tai vähemmän auki. Muuten järjestely on melko lailla kuvasi kaltainen (jos nyt tulkitsin sitä oikein).
heikkih
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja heikkih »

Mitäpä jos imisi yläkerrasta kanavapuhaltimella ilmaa alakertaan, mistä sitä poistuisi takan kautta hormiin?
Korvausilman voisi sitten antaa mennä rappukäytävän tai putkiston kautta alakerrasta yläkertaan.
wekkuli
Jäsen
Jäsen

Juu, noissa kannattaa aina miettiä se korvausilma myös. Ei se ilma umpinaiseen huoneeseen nouse vaikka olis miten lämmintä. Eli mulla ajatuksena onkin, että ilma saa laskea ylhäältä alas viileää portaikkoa pitkin ja sitten noista venttiileistä ylös.
ikämajaRajamäki
HillyMan
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja HillyMan »

Jossain aikasemminkin tainnu kertoa mutta kun meillä kaivettiin yläkerran vessan kipsilevyllä piilotettu poistoreikä piipun kyljestä niin alkoi ilma kiertämään portaikossa paremmin ja yläkerran tasanne ja vessa lämpeni heti. Nyt on havaittavissa se että vaikka osa ilmasta menee vessasta ulos niin rappukäytävässä kulkee enemmän ilmaa ylöspäin katonrajassa ja lattianrajassa ilmaa tulee viilentyneenä alas, en oikein itsekkään tiedä miksi se niin tekee mutta hyvä näin.
Ainoa ongelma on enää se että alakerran eteinen on alakerran viilein huone kun en raatsi pitää sähköpatteria päällä, mun kengät pärjää viileämmässäkin :cool:

Painovoimaisessa ei ihan aina ilmavirrat käyttäydy niin kuin kuvittelisi mutta kokeilemallahan noi yleensä selviää. Pääsääntöisesti kumminkin lämmin nousee ylös ja viileä tulee alas, alhaalta annetaan ilmaa ja ylhäältä poistetaan (Talossa).
"Hyvä tuppaa tuleen vaikka keskinkertasta yrittää "
Vastaa Viestiin