Kuitutapetti ja hengittävyys?

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Vastaa Viestiin
haije
Jäsen
Jäsen

Kuitutapetti ja hengittävyys?

Viesti Kirjoittaja haije »

Vanhaan hirsitaloon olen tapetoimassa kaksi kapeata seinää, ulkoseiniä. 6" hirren päällä yksi puukuitulevy, jonka päälle tapetti. Haluan juuri tietynsävyisen yksivärisen tapetin, mutta sellaista ei tunnu löytyvän oikeista perinteisistä muovivapaista paperitapeteista.

Miten nyt on näiden "kuitutapettien" kanssa, joita tunnutaan myyvän joka paikassa? Ovat paperisen oloisia, mutta pyyhittäviä ja kestäviä. Liisteri laitetaan seinään ja tapetti siihen, tapettia ei liisteröidä. Meneekö hengittävyys pilalle vai uskallanko laittaa? Ja onko niin, että vaativat oman tietyn ei-hengittävän liisterin? Perinteinen liisteri on jo ostettu Tapettitalosta.
Keijo
Jäsen
Jäsen

Re: Kuitutapetti ja hengittävyys?

Viesti Kirjoittaja Keijo »

Nuo kuitutapetit vaativat oman liisterinsä, joka on suunniteltu seinään siveltäväksi. Yleensä ne easyup tms. liisterit ovat pva:lla vahvitettuja joten ne eivät periaatteessa hengitä yhtä hyvin kuin perinteinen liisteri. Itse en ole täysin vakuuttunut siitä, että hengittävyyttä saisi pilattua pelkällä liisterillä, vaan kyllä siihen vaaditaan useampi tekijä. Omassa talossani on pilgren&ritolan tapetteja, duron tapetteja ja lateksia vähän siitä riippuen millaista ulkonäköä haettiin.

Eikä se talo pilalle ole mennyt vaikka edelliset 40 vuotta seinissä oli lateksia, lastulevyä, lasivillaa ja muovipintaisia tapetteja. Meidänkin talo on hirsirunkoinen ja sisäpuolella on nyt puukuitulevy ja tapettia/maalia.

Jos pelkällä tapetilla saisi talon kaasutiiviiksi, niin ei kai kukaan pistäisi nykytaloon höyrynsulkumuoveja :wink:
peruskorjaaja
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja peruskorjaaja »

Starkin myyjä (oli asiantuntevan ja uskottavan oloinen) sanoi levittäneensä kuitutapetteja tavallisella metyyliselluloosaliisterillä ja hyvin oli kuulemma pysynyt.

Se, että PVA-vahvisteinen tapettiliisteri muodostaisi yksinään tiiviin höyrynsulun ei ole kyllä uskottavaa; sitä on niin ohut kerros. Mutta tiiviys kasvaa, jos vuosien kuluessa laitetaan uusia tapetteja vanhan päälle ja aina käytetään tapetointiin tuota erikeepperiä.

Hengittävyyskokeita voi tehdä itsekin. Testasin joitakin kuitutapetteja, eli non-woveneita, jotka ovat ehdolla erääseen huoneeseen. Tiskipöydälle vaan vettä ja siihen teipataan jesarilla tiiviisti tapetti päälle. Katsotaan seuraavan päivänä, onko perin alta vesi haihtunut. Saman testin voi tehdä liisteröidyllekin tapeetille. Jos haluaa olla oikein tarkka, testiin kannattaa ottaa useita paloja samanaikaisesti: ilman liisteriä, metyyliselluloosalla liisteröity, PVA-vahvisteisella liisteröity.

Vielä tuohon linkkivinkki, joka oli muutama viikko sitten Hesari kuluttajasivuilla:
http://www.wallpaperdirect.co.uk/
http://www.ukwallpaper.co.uk/

Tapetit saa edullisesti ja suurista valikoimista briteistä. Tosin noita non-woven -tapettoja on aika hitsusti ja ne ovat tyyriitä suomeen verrattuna. Itse preferoin mieluusti non-woweita se jälkeen kun levittelin ohuita paperitapetteja pinkopahvin päälle => en koskaan enää levitä itse ohuita tapetteja ja vielä harvemmin tapetointia pinkopahvin päälle, niin v.......sta se oli, taitoni ja kärsivällisyyteni ei riittänyt. Kun vuota oli levitetty pahvin päälle, pahvi kostuu ja alkaa roikkumaan säkkinä. Muotoile nyt siihen sitten ohut, kostea paperi repimättä; se jos jokin on todella kokeneen ammattimiehen hommaa.

Jos on valinnut hengittävän rakenteen kalliine ja/tai työläine materiaaleineen talon ulkoseiniin (pellavaöljymaalit , purut, pellavaeristeet,kuitulevy), kannattaa linja pitää loppuun saakka tapetoinnissakin.
juhapaas
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja juhapaas »

En mäkään olisi varsinaisesti huolissani liisterin hengittävyydestä / hengittämättömyydestä, vaan mua on noissa tapeteissa mietityttänyt enemmänkin itsensä tapetin hengittävyys. Olen harkinnut noita yhden ruotsalaisen valmistajan vanhanajan kuoseja, mutta selkeästi muovinen pinta on arveluttanut sen verran, että ovat toistaiseksi jääneet kaupan hyllylle. Juttelin asiasta tapettikaupan myyjänkin kanssa ja hän sanoi, että vaikka niitä mainostetaan hengittävinä, niin hän ei itse usko että noin muovisenoloinen tapetti hengittäisi mihinkään...
Hyvä siitä tulee kun vähän maalaa...
haije
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja haije »

Kai se muovi vie hengittävyyden, on sitä sitten liisterissä tai tapetissa. Vaikeita juttuja nämä ovat, jos olisin löytänyt yksivärisen aidon paperitapetin haluamassani sävyssä, ei tarvitsisi näitäkään miettiä... :( Kyse on kyllä ihan muutamasta seinämetristä vain, joten isoa erää en ole hankkimassa. Ja tarvittava sävy olisi luonnonvalkoinen (vrt. Osmo Color puuvaha, perinteiset sävyt). Jos vinkkejä mistä löytyisi, kiitos etukäteen.
juhapaas
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja juhapaas »

Mites jos liisteröisi kuitulevyyn sanomalehden, jonka sitten maalaisi halutulla sävyllä? Tai sitten naputtelet kuitulevyn päälle ohuen kovalevyn, jonka sitten maalaat. Kovalevyn etu on myös se, että siinä pysyy taulutkin kiinni, jos on sellaiselle tarvetta tuossa kohtaa.

Itse olen kokeillut molempia metodeja, ja hyvin toimii.
Hyvä siitä tulee kun vähän maalaa...
Vastaa Viestiin