Puhelinkaapelit

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
Vastaa Viestiin
Tuoski
Jäsen
Jäsen

Re: Puhelinkaapelit

Viesti Kirjoittaja Tuoski »

Tuulenhovi kirjoitti:
pvalila kirjoitti: Ei se mikään ihme ole, etteivät ihmiset mielellään risasta ADSL-yhteydestä reklamoi. Jos puhelinyhtiö lähettää miehensä keskuksen tarkastamaan niin asiakas maksaa käynnin, mikäli vikaa ei ole (tai sitä ei kyetä todentamaan). Jos vikaa on, ei asiakas penniäkään korvausta saa. Aivan kuin pelaisi pokeria, jossa hävitessään maksaa mutta voittaessaan ei saa mitään.
Siis hä?!? :shock: Ei asiakas maksa siitä, että joku käy etsimässä vikaa. Asiakas maksaa vain korjatusta viasta, jos se löytyy hänen omista kaapeleistaan, laitteistaan, tms. Siis jos vika on ennen asiakkaan omaa taloverkkoa, korjauksen maksaa puhelinyhtiö ja jos korjauksesta tulisi kuluja, ei mitään korjata ilman asiakkaan suostumusta. Ja jos vika jatkuu vikailmoituksen jälkeen yli 2vrk, voi asiakas reklamoida ja saada hyvitystä kuukausimaksusta.
No en nyt tietenkään voi väittää, että joka puhelinyhtiössä olisi näin, mutta täällä päin ainakin...
Joo ei asiakkaan kuulu tollasesta mitään maksaa.
Vaikka Elisa yritti tosissaan laskuttaa meitä ylimääräisestä työstä kun olivat kytkeneet ADSL:n väärään taloon ;).
En soittanu ku 3 kertaa ja mitätöiny laskun.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pvalila »

Jos vie takuuhuoltoon takuunalaisen, vialliseksi luulemansa mutta toimivan laitteen, joutuu maksamaan huoltomiehen turhan työn(=tarkastuksen, joka osoittaakin laitteen ehjäksi).

Takuu kattaa laitteen viat, ei käyttäjän hölmöyttä. Jos näitä kuluja ei peritä virheen tehneeltä kuluttajalta jäävät ne huoltoliikkeen piikkiin, koska valmistaja ei niitä korvaa.

Itse huollossa aikoinani toimineena voin sanoa, että "viallisista" laitteista vain puolet on viallisia.

Sama pätee ADSL:ään: jos teettää aiheetonta työtä asentajalla joutuu sen maksamaan.

Ja kun monet viat ovat vaikeasti toistettavia ja todennettavia, joutuu helposti maksumieheksi ja maksamisen jälkeenkin kärsimään satunnaisesti huonosti toimivasta nettiyhteydestä. Jos isp ei usko/halua uskoa palvelussa olevan vikaa, on hiton vaikea osoittaa oman pään laitteiden toimivan ja vian olevan varmuudella isp:n puolella (ja nyt minä tarkoitan sellaista osoittamista, mikä pätee raastuvassa). ISP:n on huolehdittava maineestaan? Nauraisin jos jaksaisin.

Eli olkaa varovaisia. Viime kädessä asioita ei ratkota kohtuullisuuden perusteella vaan juridisin näytöin. Jos laskun saa isolta organisaatiolta, jolle käräjöinti on edullista koska sillä on kokopäiväisiä juristeja palveluksessaan, kannattaa tarkkaan harkita ennen kuin jättää laskun maksamatta vain siksi, että se sattuu olemaan omasta mielestä aiheeton. Jos asia voidaan sopia ja veloittaja perääntyy sovussa, niin hyvä on; jos näin ei käy, kannattaa harkita tekojansa todella tarkkaan.

Oikea elämä ei ole hollywoodia, täällä eivät hyvät aina voita eikä loppu ole onnellinen. Eikä tästä kannata minulle suuttua, näin tämä vain on enkä minä sille mitään voi. :neutral:
Tuulenhovi
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tuulenhovi »

pvalila kirjoitti: Itse huollossa aikoinani toimineena voin sanoa, että "viallisista" laitteista vain puolet on viallisia.

Sama pätee ADSL:ään: jos teettää aiheetonta työtä asentajalla joutuu sen maksamaan.
Itse puhelinyhtiön asiakaspalvelussa työskennelleenä voin sanoa, että asia on juurikin niin kuin sanoin. Liittymiin ei päde sama kuin laitteisiin, muulta osin kuin siinä, että mitään, mistä kertyy laskua asiakkaalle, ei saa tehdä ilman asiakkaan suostumusta.

Eli aikuisten oikeesti, puhelinyhtiö haluaa saada tiedon teidän vioistanne mahdollisimman pian vian ilmaantumisen jälkeen. Mutta ennen vikailmoitusta kannattaa tarkistaa johdot, jopa niin, että nyppii modeemista kaikki piuhat irti hetkeksi ja sitten laittaa takaisin ja kokeilee toimiiko. Kysyvät yleensä ensimmäisenä, että onko uudelleen käynnistystä koitettu ja kaikki liitännät tarkistettu..! :wink:
Jos et ole vielä myöhässä, ei ole vielä mikään kiire. Jos olet jo myöhässä, ei ole enää mikään kiire...
pvalila
Jäsen
Jäsen

Tuulenhovi kirjoitti: Itse puhelinyhtiön asiakaspalvelussa työskennelleenä voin sanoa, että asia on juurikin niin kuin sanoin. Liittymiin ei päde sama kuin laitteisiin, muulta osin kuin siinä, että mitään, mistä kertyy laskua asiakkaalle, ei saa tehdä ilman asiakkaan suostumusta.

Eli aikuisten oikeesti, puhelinyhtiö haluaa saada tiedon teidän vioistanne mahdollisimman pian vian ilmaantumisen jälkeen. Mutta ennen vikailmoitusta kannattaa tarkistaa johdot, jopa niin, että nyppii modeemista kaikki piuhat irti hetkeksi ja sitten laittaa takaisin ja kokeilee toimiiko. Kysyvät yleensä ensimmäisenä, että onko uudelleen käynnistystä koitettu ja kaikki liitännät tarkistettu..! :wink:

Näinhän se yleensä kulkee, asiakaspalveluhenkilön näkökulmasta. Jos olisit joutunut osallistumaan niihin neuvotteluihin, joissa selvitellään miksi systeemit eivät toimi, missä ja kenessä on vika ja kuka on korvausvastuussa kenelle niin asennoituisit aikuisten oikeasti hieman toisin. Eivät ole kivoja tilanteita.
Tuulenhovi
Jäsen
Jäsen

Jaahas, pvalila.... Asiat tietysti voipi olla muualla puhelinyhtiöissä eritavalla. En väitä siinä vastaan. Älä sinä myöskään väitä minulle vastaan siinä, mistä minä tiedän. Et tiedä mitä minun toimenkuvaani on kuulunut vuosien varrella ja mikä missäkin yrityksessä on käytäntö. Ja täällä päin käytäntö on ihan tosiaan niin kuin olen jo pitkään tässä viestiketjussa jankannut. En rupea tässä erittelemään työtehtäviäni, mutta sen verran voin selventää, että en ole ollut vain kasvot tiskin takana tai ääni puhelimessa... Tuo oli vain kuittaus kirjoittamaasi "itse huollossa aikoinani toimineena..."-tekstiin.

Tiedän myös muunlaisten asennustöiden vika-jutuista sekä erilaisten laitteiden, ym. tuotteiden takuuhuolloista. Ei voi verrata keskenään. Kupariverkko (tai kaapelitv-verkko, tai valokuitu) on puhelinyhtiön omaisuutta, jota korjataan kun asiakkaan palvelussa on vikaa. Asiakas maksaa toimivasta palvelusta kuukausittan, ei ole mitään "takuuaikaa".

Ja minkäköhänlainen ihminen minä nyt sitten olen?!? Olen pyrkinyt pitäytymään ystävällisessä ja asiallisessa sävyssä jokaisessa viestissäni, mutta nyt alan olla sen verran ärsyyntynyt, että pahoittelen jos tulee liian suivaantunutta tekstiä...

T: Tuulenhovin emäntä
Jos et ole vielä myöhässä, ei ole vielä mikään kiire. Jos olet jo myöhässä, ei ole enää mikään kiire...
juh
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja juh »

Kupariverkko (tai kaapelitv-verkko, tai valokuitu) on puhelinyhtiön omaisuutta, jota korjataan kun asiakkaan palvelussa on vikaa. Asiakas maksaa toimivasta palvelusta kuukausittan, ei ole mitään "takuuaikaa".
Näinhän se on - mutta pitää myös huomioida, ettei asiakkaan päätelaite yleensä ADSL -yhteyksissä kuulu operaattorille, vaan asiakkaalle itselleen. Ja jos asiakas tekee vikailmoituksen toimimattomasta ADSL:stä, ja yhtiön edusta käy esimerkiksi mittaamassa kaapeleita ja lopputuloksena huomataan että vika olikin modeemissa, voi asiakas saada laskun näistä "turhista" mittauksista. Eli kannattaa ainakin varmistaa paikalliset käytännöt vikailmoituksen tekemisen yhteydessä - ja tietysti kannattaa myös varmistaa, ettei vika ole omissa laitteissa.
peukalo keskellä kämmentä...
Tuulenhovi
Jäsen
Jäsen

juh kirjoitti:
Kupariverkko (tai kaapelitv-verkko, tai valokuitu) on puhelinyhtiön omaisuutta, jota korjataan kun asiakkaan palvelussa on vikaa. Asiakas maksaa toimivasta palvelusta kuukausittan, ei ole mitään "takuuaikaa".
Näinhän se on - mutta pitää myös huomioida, ettei asiakkaan päätelaite yleensä ADSL -yhteyksissä kuulu operaattorille, vaan asiakkaalle itselleen. Ja jos asiakas tekee vikailmoituksen toimimattomasta ADSL:stä, ja yhtiön edusta käy esimerkiksi mittaamassa kaapeleita ja lopputuloksena huomataan että vika olikin modeemissa, voi asiakas saada laskun näistä "turhista" mittauksista. Eli kannattaa ainakin varmistaa paikalliset käytännöt vikailmoituksen tekemisen yhteydessä - ja tietysti kannattaa myös varmistaa, ettei vika ole omissa laitteissa.
Aivan, tuotahan olen toitottanut, että paikallisesti voi olla eroja, mutta meillä päin ei laskuteta vian etsimisestä asiakkaalta. Ja että jos vika kohdistuu asiakkaan laitteisiin tai omaan taloverkkoon, korjaus tehdään asiakkaan suostumuksella ja tällöin laskutetaan asiakasta.
Mutta siis taas tullaan siihen, että kannattaa ihan oikeesti olla yhteydessä sinne omaan palveluntarjoajaan vikatilanteessa ja selvittää asiat (korjausaikataulu ja maksukäytäntö, yms). :-)

PS. Olen jo hieman rauhoittunut... :wink:
jtbo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jtbo »

Sitten se asiakas ottaa ja soittaa paikalliseen atk-huoltoon ja sanoo että Internet on rikki, huoltomies tulee sitten tarkastamaan tilanteen, kun asiakas tahtoo, että pitää tulla just heti tai mielellään eilen katsomaan tilannetta, huoltomies tekee testaukset ja tarkastukset, jonka jälkeen selviää, että nimeltämainitsemattoman operaattorin systeemi on kuollut eikä dataa liiku kuin asiakkaalta ulospäin.

Tämän jälkeen soitellaan nimeltämainitsemattoman operaattorin tukeen ja jo tunnin päästä on vikailmoitus tehtynä, asiakkaalla ei ole nettiä, mutta kädessä on mukavankokoinen lasku vian kartoituksesta. Asiakas ei ymmärrä miksei tämä ollut ilmaista, kun ei hänen päässään ollut mitään vikaa ja huoltoliikkeen vikahan tämä on, joka möi koneen ja liittymän, asiakas soittaa huoltoliikkeen tj:lle ja tj lupaa viankartoituksen ilmaiseksi.

Kuukauden lopussa tj mesoaa palaverissa kuinka viivan alle ei jää mitään ja täytyy parantaa tulosta, tällöin huoltomies muistaa ne useat asiakkaat jotka soittivat tj:lle ja saivat viankartoituksen ilmaiseksi, näin yrityksessä tuotannollisista syistä sitten irtisanotaan huoltomies, mutta useat asiakkaat saivat ilmaisen viankartoituksen.

Vuoden kulututtua atk-huolto lopettaa toimintansa.

Internet operaattorit hyvin nihkeästi osallistuvat viankartoituksen kustannuksiin, täytyy osata itse käytännössä kartoittaa vika ja sitten pääsee inttämään operaattorin kanssa toiminnasta, käytännössä tarvitaan kaksi adsl modeemia ja kaksi tietokonetta, joilla testata yhteyksien toiminta, ei muuten operaattorilla sormikaan värähdä, ei vaikka kuinka tietäisit paikankin missä pitää käydä potkaisemassa yhteydet hereille. Paikallisilla puhelinyhtiöillä toki homma pelaa paremmin, siellä jopa oma pää testataan ja joissain paikoissa käyvät ihan kotona omalla laitteella testaamassa yhteyksien toimivuuden ilman laskua, etenkin jos vikaa löytyy heidän systeemeistään.

Mutta tämä eräs nimeltämainitsematon valtakunnallinen on sellainen tapaus, että aika vaikeaa on ilman laskua selvitä heidän omista ongelmistaan, vaikka ne kustannukset kyllä saa yleensä reklamoitua sitten pois, mutta maksaa joutuu kerran ja sitten kuukausimaksussa tulee hyvitykset.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Minulla ei ole mitään halua keskustella kenestäkään henkilöstä, haluan vain tuoda esille sen yksinkertaisen tosiasian, että puhelinyhtiön kanssa asioidessaan kannattaa olla hieman varovainen. Niillä on toisetkin kasvot, kuin mitkä ilta toisensa jälkeen televisioon tunkevat. Hemmetin huono onni pvalilalla, että täällä rintamamiestalo.fi:ssä on kuulolla jonkin puhelinyhtiön entinen asiakaspalveluhenkilö, joka tästä varoituksesta henk. koht. suuttuu.

Jos mitään aihetta moiseen varoitukseen ei olisi ollut, miksi olisin sen tänne laittanut?

Puhelinverkosta vielä sen verran, että se tosiaan on puhelinyhtiön omaisuutta. Kun entiset monopolit velvoitettiin vuokraamaan pareja kilpailijoilleen, syntyi tilanne, jossa puhelinparien vuokraajan intressi hieman muuttui. Olkoon, tämä menee alueelle jonka käsittely ei suurta yleisöä mitenkään palvele. Minulla on ollut tilaisuus näitä asioita seurata, mutta mitenkään asianosainen en tapahtumissa ole milloinkaan ollut. Ja puhelinyhtiöitäkin ymmärrän, monopoliaseman menettäminen on hirvittävä asia eikä pikavoittojen välineeksi joutuminen suinkaan niiden tilannetta helpottanut.

Kaduttaa, että tulin osallistuneeksi tähän keskusteluun lainkaan.
pvalila
Jäsen
Jäsen

jtbo kirjoitti:

Internet operaattorit hyvin nihkeästi osallistuvat viankartoituksen kustannuksiin, täytyy osata itse käytännössä kartoittaa vika ja sitten pääsee inttämään operaattorin kanssa toiminnasta, käytännössä tarvitaan kaksi adsl modeemia ja kaksi tietokonetta, joilla testata yhteyksien toiminta, ei muuten operaattorilla sormikaan värähdä, ei vaikka kuinka tietäisit paikankin missä pitää käydä potkaisemassa yhteydet hereille. Paikallisilla puhelinyhtiöillä toki homma pelaa paremmin, siellä jopa oma pää testataan ja joissain paikoissa käyvät ihan kotona omalla laitteella testaamassa yhteyksien toimivuuden ilman laskua, etenkin jos vikaa löytyy heidän systeemeistään.

Mutta tämä eräs nimeltämainitsematon valtakunnallinen on sellainen tapaus, että aika vaikeaa on ilman laskua selvitä heidän omista ongelmistaan, vaikka ne kustannukset kyllä saa yleensä reklamoitua sitten pois, mutta maksaa joutuu kerran ja sitten kuukausimaksussa tulee hyvitykset.

Parempi olla nimiä mainitsemattakin. Ihan oikeasti.

Voit arvata, että kun kokemukset asiakkaana ovat hieman karuja niin kanssakäyminen kilpailijan (pienen talo-operaattorin) ominaisuudessa on kuin nyrkkeilyottelu, jossa itse on viisi sarjaa alempana ja joutuu ottelemaan hanskat toisiinsa solmittuna. Ja sitten tulee vielä turpiin joltain emännältä toiselta puolelta Suomea. :roll:
jtbo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jtbo »

Niin se valitettavasti on, että ei voi nimiä sanoa vaikka mitä faktoja tietäisi, se on usein helpompi vain katsella seinille ja vihelellä, muuten on pian ties missä edesvastuussa, ovat sellaisia nuo talot.

Kyllä puhelinyhtiön kanssa kannattaa olla varovainen, kuten minkä tahansa firman kanssa asioidessa, niillä on aina erilaisia tapoja toimia, myös asiakkaalla voi olla lukuisia erilaisia tottumuksia ja paras on kun olisi paperille selkeästi laitettuna asiat joita kartoitetaan ja ettei laskua tule ennen erillistä allekirjoitusta, silloin ei tulisi yllätyksiä. No toki typerältä se tuntuu, mutta niin se tuntuu 200e ylimääräinen laskukin.

Olettaminen rahaan liittyvissä asioissa saa aikaan turhimpia ongelmia mitä voi olla ja erittäin ikäviä riitoja.
Maatilallinen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Maatilallinen »

Sorry, olin viikon lomalla tietsikan ulottumattomissa, ja nyt täällä taas joten jos voisimme palata puhelinoperaattoreiden toimintametodeista tähän talon sisäverkkoon :?:

Palvelukatkoja on, ja vika ei ole ollut koskaan puhelinverkossa sinänsä vaan nimenomaan ettei ADSL-motu löydä ulkoverkon IP-osoitetta jne. Ja aina olen heti ilmoittanut.

Yksi pistoke on pimeänä, ja siihen tulee outo musta johto, ilmeisesti lisäkellon johto mutta kun tietäisi mistä sitä saakutin lisäkellon paikkaa voisi etsiä. Sitten se kaapeli siihen rasiaan on poikki ilmeisesti, tai sitten jossain puolipaneelien alla tai jossain on väärin kytketty puhelin pistoke.

Tuohon tilaan olisi kiva saada VoIP puhelin ja muuten sen saisin mutta kun se saakutin pistoke on pimee.

Ilmeisesti toisen ADSL-yhteyden tähän saankin, joten OK. Yritän etsiä piuhaa ja ilmoittelen jos löytyy. Mikähän vastaavanlainen kaapeli voisi olla antennipistokkeen takaa tuleva, mutta erilainen?
JJ72
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja JJ72 »

Palvelukatkoja on, ja vika ei ole ollut koskaan puhelinverkossa sinänsä vaan nimenomaan ettei ADSL-motu löydä ulkoverkon IP-osoitetta jne. Ja aina olen heti ilmoittanut.
Palaako vikatilanteessa modeemin DSL (tai vastaava) valo? Jos palaa, ongelma on palveluntarjoajan sisäisissä verkoissa eikä sinun talossasi.
Koneesi ei tuossa tilanteessa saa yhteyttä palveluntarjoajan DHCP palvelimeen, eikä IP-ositteen puuttumisen vuoksi voi tietystikkään liikennöidä.
Yksi pistoke on pimeänä, ja siihen tulee outo musta johto, ilmeisesti lisäkellon johto mutta kun tietäisi mistä sitä saakutin lisäkellon paikkaa voisi
etsiä. Sitten se kaapeli siihen rasiaan on poikki ilmeisesti, tai sitten jossain puolipaneelien alla tai jossain on väärin kytketty puhelin pistoke.
En tohon ota muuten kantaa, mutta itse vedin talon ulkoseinältä modeemille uuden johdon, kun vanhoista johdoista ei ollut tarkkaa tietoa, ja suosittelen
sitä muillekkin... siellä välissä voi olla ties mitä lyjy-kaapelia, lisäkelloja ja sokeripaloja, joka on häiriöiden kannalta kaikkea muuta kuin mitä pitäisi näillä nopeilla ADSL yhteyksillä. Toki niidenkin kanssa voi yhteydet toimia, mutta niinkaun kun ei tiedä mitä välissä on, kannattaa suhtautua varauksella!
Tuohon tilaan olisi kiva saada VoIP puhelin ja muuten sen saisin mutta kun se saakutin pistoke on pimee.
Eikösse voippi luuri kytketä sinne nettiyhteyden "toisio" (eli Ethernet) puolelle :roll: Eikai sitä sinne "ensiö" (eli ATM) puolelle ADSL modeemin rinnalle kytketä :roll:

=Mitä tekemistä pimeällä puhelintöpselillä on tän voippiluurin kanssa? Minäkö tyhmä, nyt en ymmärrä :roll:
Ilmeisesti toisen ADSL-yhteyden tähän saankin, joten OK. Yritän etsiä piuhaa ja ilmoittelen jos löytyy. Mikähän vastaavanlainen kaapeli voisi olla antennipistokkeen takaa tuleva, mutta erilainen?
Musta toi kuulostaa vähän sille että ensin hakataan päätä seinään ja sitten marssitaan apteekkiin ostamaan buranaa kun päätä särkee...

Kannattas varmaan selvittää että mikä siinä ensimmäisessä yhteydessä on vialla ennenkuin lähtee toista hommaamaan?
Maatilallinen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Maatilallinen »

No se VoIP sovitin on ADSL-modeemissa valmiina, joten modeemin VoIP liittimestä piuha vaan puhrlinpistokkeen taakse niin koko talossa voi käyttää tavan puhelimia VoIP liittymällä.

Vikatilanteessa palaa ADSL valo jne, mutta yleensä sattuu niin että nettiin pääsee pelkällä IP-osoitteella koska palvelutarjoajan nimipalvelin tjsp. on kaatunut. Sitten toisiksi yleisin vika on se IP-osoitteen puuttuminen ja sitten seuraavaksi tulee yhteyden ärsyttävä pätkiminen. DSL valo palaa, mutta se saakelin modeemi joutuu hakemaan muutaman minuutin välein IP osoitteen kun vanha palveluntarjoajan mukaan "tulee käyttöluvaltaan täyteen" ja se on aina uusi joten siihen kaatuu sitten aika moni asia.

Modeemi on kunnossa. Toinen tukeva seikka on se, että yhteys on 512/512, ja saan SuomiComilta paremman 24/3 yhteyden, jolloin tuo nykyinen voi jäädä varayhteydeksi. Laittaa vaan verkkoasetukset käsin niin että ensin haetaan nopeempi yhteys ja jos ei toimi niin sitten hitaampi.

Täytyy varmaan kiivetä vintille katsomaan löytyykö sieltä jonkin sortin puhelinkaapeleita tms.

Ihan ottaa päähän tälläiset remonttireiskat että: "Jaa, tuossa on puhelinpistoke. No, revitään irti ja laitetaan laatoitus päälle niin kukaan ei huomaan mitään." Vaan kun unohtui että siitä rasiasta menee vielä toisellekin johto ja ne piuhat pitäis jollain tavalla yhdistää :evil:

Tiedän kyllä, että saan johdon vedettyä rasiasta toiseen mutta kiinnostaisi vielä löytää se yksi rasia ja oudot johto, ties mitä mahdollisuuksia siellä. Ja muutenkin - itse yritän vältellä viimeiseen asti kaikkea tyyliin "laitetaan uusi antenni ja vedetään uudet rasiat pinta-asennuksena ja jätetään vanhat kaapelit ja rasiat homehtumaan."

Olen näperrellyt aika paljon näitä heikkovirtajuttuja (puhelin/antenni) ihan tuttaville ja suurimmassa osassa taloja joissa oli ISDN verkkopääte niin piti laittaa uusi puhelinrasia.

Tämä on hyvin tavallista näissä:

No, katson heti alkuun mihin se piuha siitä puhelinlangasta joka talon kulmaan tulee niin mihin se menee. No yleensä siinä on vieressä musta mollukka ja siitä johonkin talon syövereihin, mutta sitten se on ohitettu ja piuha menee seinänviertä pitkin johonkin huoneeseen jossa ISDN sijaitsee. Ja siitä menee sitten se puhelinpiuha huoneen puhelinpistokkeeseen jotta muut puhelimet toimivat. No, omakotitaloissa yleensä käytetään 2-parista puhelinjohtoa. Siinä sitten aina näissä tapauksissa olen etsinyt pistokkeista sen taloon tulevan alkuperäisen kaapelin ja liittänyt sen siihen vapaaseen pariin. Sitten olen laittanut aina talon alkuperäisen puhelinpistokkeen viereen se ISDN pistokkeen. Ja alkuperäisillä kaapeleilla.

Parhain tapaus oli se, että pitkässä omakotitalossa oli vedetty juuri tuollaisella puhelinyhtiötavalla ISDN pistoke huoneeseen, joka oli ihan taloon tulevan puhelinjohdon vieressä. No, siinä kasvoi ihan talon vieressä niin iso nokkospuska, että asentaja oli kiertänyt koko talon sillä kaapelilla siihen huoneeseen. Luonnollisesti se talon alkuperäinen puhelinjohdon sisääntulopiste oli tuon rasian takana. No, 10 minsaa kytkemisiä ja muutama kymmenen metriä kaapelia mukaan.

Kyllä kannattaa. Olen saant jo 100-200 metriä tuota puhelinpiuhaa. Pitää vielä yrittää jostain sellainen tutka lainata niin jokohan onnistaisi :razz:
pvalila
Jäsen
Jäsen

Oletko sinä syvästi kiintynyt johonkin tiettyyn analogiseen puhelinkojeeseen? :lol: :lol: :lol:

Minä tökkäisin suosiolla DECTin tukiaseman suoraan kiinni sinne ADSL-lootaan ja antaisin johtojen mennä ihan niin kuin halajavat. Langallinen puhelin oli omana aikanaan muutenkin yksi piru käytössä, metritolkulla luurijohtoa ja silti se loppui aina kesken kun piti kurottaa mappia takimmaisesta hyllystä.

Sitten on vielä vaihtoehtona tuo langaton puhelinjohto, kyllä se puhelimen kanssa toimii vaikka voisin kuvitella faxin vähän siitä purnaavankin.
Vastaa Viestiin