No se VoIP sovitin on ADSL-modeemissa valmiina, joten modeemin VoIP liittimestä piuha vaan puhrlinpistokkeen taakse niin koko talossa voi käyttää tavan puhelimia VoIP liittymällä.
Vikatilanteessa palaa ADSL valo jne, mutta yleensä sattuu niin että nettiin pääsee pelkällä IP-osoitteella koska palvelutarjoajan nimipalvelin tjsp. on kaatunut. Sitten toisiksi yleisin vika on se IP-osoitteen puuttuminen ja sitten seuraavaksi tulee yhteyden ärsyttävä pätkiminen. DSL valo palaa, mutta se saakelin modeemi joutuu hakemaan muutaman minuutin välein IP osoitteen kun vanha palveluntarjoajan mukaan "tulee käyttöluvaltaan täyteen" ja se on aina uusi joten siihen kaatuu sitten aika moni asia.
Modeemi on kunnossa. Toinen tukeva seikka on se, että yhteys on 512/512, ja saan SuomiComilta paremman 24/3 yhteyden, jolloin tuo nykyinen voi jäädä varayhteydeksi. Laittaa vaan verkkoasetukset käsin niin että ensin haetaan nopeempi yhteys ja jos ei toimi niin sitten hitaampi.
Täytyy varmaan kiivetä vintille katsomaan löytyykö sieltä jonkin sortin puhelinkaapeleita tms.
Ihan ottaa päähän tälläiset remonttireiskat että: "Jaa, tuossa on puhelinpistoke. No, revitään irti ja laitetaan laatoitus päälle niin kukaan ei huomaan mitään." Vaan kun unohtui että siitä rasiasta menee vielä toisellekin johto ja ne piuhat pitäis jollain tavalla yhdistää
Tiedän kyllä, että saan johdon vedettyä rasiasta toiseen mutta kiinnostaisi vielä löytää se yksi rasia ja oudot johto, ties mitä mahdollisuuksia siellä. Ja muutenkin - itse yritän vältellä viimeiseen asti kaikkea tyyliin "laitetaan uusi antenni ja vedetään uudet rasiat pinta-asennuksena ja jätetään vanhat kaapelit ja rasiat homehtumaan."
Olen näperrellyt aika paljon näitä heikkovirtajuttuja (puhelin/antenni) ihan tuttaville ja suurimmassa osassa taloja joissa oli ISDN verkkopääte niin piti laittaa uusi puhelinrasia.
Tämä on hyvin tavallista näissä:
No, katson heti alkuun mihin se piuha siitä puhelinlangasta joka talon kulmaan tulee niin mihin se menee. No yleensä siinä on vieressä musta mollukka ja siitä johonkin talon syövereihin, mutta sitten se on ohitettu ja piuha menee seinänviertä pitkin johonkin huoneeseen jossa ISDN sijaitsee. Ja siitä menee sitten se puhelinpiuha huoneen puhelinpistokkeeseen jotta muut puhelimet toimivat. No, omakotitaloissa yleensä käytetään 2-parista puhelinjohtoa. Siinä sitten aina näissä tapauksissa olen etsinyt pistokkeista sen taloon tulevan alkuperäisen kaapelin ja liittänyt sen siihen vapaaseen pariin. Sitten olen laittanut aina talon alkuperäisen puhelinpistokkeen viereen se ISDN pistokkeen. Ja alkuperäisillä kaapeleilla.
Parhain tapaus oli se, että pitkässä omakotitalossa oli vedetty juuri tuollaisella puhelinyhtiötavalla ISDN pistoke huoneeseen, joka oli ihan taloon tulevan puhelinjohdon vieressä. No, siinä kasvoi ihan talon vieressä niin iso nokkospuska, että asentaja oli kiertänyt koko talon sillä kaapelilla siihen huoneeseen. Luonnollisesti se talon alkuperäinen puhelinjohdon sisääntulopiste oli tuon rasian takana. No, 10 minsaa kytkemisiä ja muutama kymmenen metriä kaapelia mukaan.
Kyllä kannattaa. Olen saant jo 100-200 metriä tuota puhelinpiuhaa. Pitää vielä yrittää jostain sellainen tutka lainata niin jokohan onnistaisi