Maanvaraisen laatan turmiollisuus?
Maanvaraisen laatan turmiollisuus?
Panu Kaila upeassa kirjassaan "Talotohtori" puhuu paljon maanvaraisen laatan vaarallisuudesta. Hänen mukaansa se kerää kosteutta ja luo otollisen kasvualustan varsinkin lattiasienelle.
Itse ostin v. 50 rakennetun rintamamiestalon. Sen korkeahkossa kivijalassa ei näy tuuletusaukkoja missään, mikä on antanut useammallekin kyläilijälle aiheen epäillä, että kyseessä ei olisi perinteinen rossipohja vaan maanvarainen laatta. Sisäpuolelta lattiat on peitetty linoleum-matoin.
Sisällä mikään ei viittaa ongelmiin. Talossa ei ole suuremmin hajua. Tarkempaa tutkintaa en ole tehnyt. Kysymyksiä:
1) Mikä on todennäköisin selitys sille, että taloni pohjassa ei ole tuuletusaukkoja?
2) Kannattaisiko Kailan kirjan pelottelemana (lattiasieni ym.) ruveta tutkimaan tarkemmin oman talon lattiaa, ja mitä kannattaisi tehdä?
3) Onko linoleum vaarallista? Arkkitehdin mukaan ei, koska se hengittää toisin kuin muovi. Luin näiltä palstoilta toisenlaisen mielipiteen.
Itse ostin v. 50 rakennetun rintamamiestalon. Sen korkeahkossa kivijalassa ei näy tuuletusaukkoja missään, mikä on antanut useammallekin kyläilijälle aiheen epäillä, että kyseessä ei olisi perinteinen rossipohja vaan maanvarainen laatta. Sisäpuolelta lattiat on peitetty linoleum-matoin.
Sisällä mikään ei viittaa ongelmiin. Talossa ei ole suuremmin hajua. Tarkempaa tutkintaa en ole tehnyt. Kysymyksiä:
1) Mikä on todennäköisin selitys sille, että taloni pohjassa ei ole tuuletusaukkoja?
2) Kannattaisiko Kailan kirjan pelottelemana (lattiasieni ym.) ruveta tutkimaan tarkemmin oman talon lattiaa, ja mitä kannattaisi tehdä?
3) Onko linoleum vaarallista? Arkkitehdin mukaan ei, koska se hengittää toisin kuin muovi. Luin näiltä palstoilta toisenlaisen mielipiteen.
Re: Maanvaraisen laatan turmiollisuus?
Olisikohan 70-luvulla isäntä muurannut kissanluukut umpeen ja pinnoittanut sokkelin uudestaan?
Toinen arvaus: talon alaosa täytetty hiekalla tjsp.
Eikös "oikeassa rintamamiestalossa" pitäisi olla kellari missä voi pommituksen aikana keitellä puuhellan avustuksella kahvia?
Toinen arvaus: talon alaosa täytetty hiekalla tjsp.
Eikös "oikeassa rintamamiestalossa" pitäisi olla kellari missä voi pommituksen aikana keitellä puuhellan avustuksella kahvia?
Re: Maanvaraisen laatan turmiollisuus?
Hei,
mitä tuo "täytetty hiekalla" -vaihtoehto tarkoittaa? Mikä on lattian koostumus ja rakenne?
Kellari on, keittiön alla.
mitä tuo "täytetty hiekalla" -vaihtoehto tarkoittaa? Mikä on lattian koostumus ja rakenne?
Kellari on, keittiön alla.
Re: Maanvaraisen laatan turmiollisuus?
Meillä sama juttu, puoliksi tosin kellaria asuinkerroksen alapuolella. Naapurin juttujen perusteella olen käsittänyt että laatan pinta on pietty, ennen kuin on ruvettu puurakenteita siihen laittamaan. Piki siis toimii kosteussulkuna. Olen ymmärtänyt että tuollainenkin rakenne on ollut kohtuu yleinen rintsikoita tehdessä.
ikämajaRajamäki
Re: Maanvaraisen laatan turmiollisuus?
Noniin, eli mahdollisesti tuuletusaukottoman pohjani rakenne on tämä:
linoleum-matto
koolaus
betonilaatta
hiekkatäyttö
maa
Onko tässä jotakin "vaarallista"? Edeltävissä viesteissä mainittiin, että hyvällä tuurilla betoni on päältä pietty, mikä toimii kosteussulkuna. Toinen hyvä juttu on, että taloni perustus on korkea ja lattia on korkealla maanpinnan yläpuolella.
Entä tuo linoleumi sisälattiassa? Minulle on tosiaan sanottu, että se on turvallisempi kuin muovi, hengittää enemmän. Onko näin? Onko ylipäänsä sisätilassa oleva hengittämätön kerros vaarallinen?
linoleum-matto
koolaus
betonilaatta
hiekkatäyttö
maa
Onko tässä jotakin "vaarallista"? Edeltävissä viesteissä mainittiin, että hyvällä tuurilla betoni on päältä pietty, mikä toimii kosteussulkuna. Toinen hyvä juttu on, että taloni perustus on korkea ja lattia on korkealla maanpinnan yläpuolella.
Entä tuo linoleumi sisälattiassa? Minulle on tosiaan sanottu, että se on turvallisempi kuin muovi, hengittää enemmän. Onko näin? Onko ylipäänsä sisätilassa oleva hengittämätön kerros vaarallinen?
Re: Maanvaraisen laatan turmiollisuus?
Kyseessä saattaa olla myös multapenkkiperustus.
http://ylapappila.wordpress.com/ kertoo korjaustarinaa, jossa tuollaisesta rakenteesta on löytynyt hieman lahoa.
EDIT: Sori, jäi viimeinen viestisi lukematta. Ei se tietenkään ole multapenkki kun siinä on se betonilaatta..
http://ylapappila.wordpress.com/ kertoo korjaustarinaa, jossa tuollaisesta rakenteesta on löytynyt hieman lahoa.
EDIT: Sori, jäi viimeinen viestisi lukematta. Ei se tietenkään ole multapenkki kun siinä on se betonilaatta..
-
Matti Alander
- Jäsen

- Viestit: 2256
- Liittynyt: To Tammi 13, 2005 20:36
Re: Maanvaraisen laatan turmiollisuus?
Betonilattia jonka päälle on tehty eristetty lattia on aina riskirakenne, mutta yllätys yllätys, joskus tällaisetkin toimiva kohtuullisesti.
Maanvarainen laatta ja sen päällä tiivis pinnoite sopivat huonosti yhteen, ellei alapuolella betonin ole hyvää lämmöneristyskerrosta.
Kotisivuiltamme löytyy tutkimus aiheesta, kannattaa käydä lueskelemassa http://www.malander.fi
Maanvarainen laatta ja sen päällä tiivis pinnoite sopivat huonosti yhteen, ellei alapuolella betonin ole hyvää lämmöneristyskerrosta.
Kotisivuiltamme löytyy tutkimus aiheesta, kannattaa käydä lueskelemassa http://www.malander.fi
Re: Maanvaraisen laatan turmiollisuus?
Minullakin on maanvarainen laatta purujen alla.
Ensinnäkin, taloni on rakennettu hiekkaharjun päälle: alla on kymmeniä metrejä moreenia. Pohjavesi on sekin melko syvällä. Sokkeli on korkea, sen täyttönä olevan maan kapillaarisuudesta minulla ei ole tietoa. Laatan päällä on pelkkä pahvi ja pahvin päällä purut. Ei siis pikeä, eikä mitään muutakaan joka kosteuden sulkisi. Aikaisemmin purut oli juntattu oikeaoppisesti tiiviisti ja aivan piripintaan, nyt lattian avatttuani jätin purujen ja lastulevykannen väliin pienen tilan, jossa ilma pääsee kulkemaan ja kosteus tasaantumaan. Marginaalinen menetys lämmöneristyskyvyssä painoi vähemmän kuin varmuus siitä, että pienenpieni kosteus, joka maasta ehkä puruihin nousee, pääsee vapaasti myös poistumaan.
Minulla rakenteet olivat varsin hyvässä kunnossa. Pystyjen alapäät,joiden alla ei ollut ollut edes huovanpalaa vaan jotka olivat olleet suoraan betonia vasten, olivat siellä täällä hieman pehmenneet, mutta purut olivat kauttaaltaan priimaa ja aivan kuivia.
Ensinnäkin, taloni on rakennettu hiekkaharjun päälle: alla on kymmeniä metrejä moreenia. Pohjavesi on sekin melko syvällä. Sokkeli on korkea, sen täyttönä olevan maan kapillaarisuudesta minulla ei ole tietoa. Laatan päällä on pelkkä pahvi ja pahvin päällä purut. Ei siis pikeä, eikä mitään muutakaan joka kosteuden sulkisi. Aikaisemmin purut oli juntattu oikeaoppisesti tiiviisti ja aivan piripintaan, nyt lattian avatttuani jätin purujen ja lastulevykannen väliin pienen tilan, jossa ilma pääsee kulkemaan ja kosteus tasaantumaan. Marginaalinen menetys lämmöneristyskyvyssä painoi vähemmän kuin varmuus siitä, että pienenpieni kosteus, joka maasta ehkä puruihin nousee, pääsee vapaasti myös poistumaan.
Minulla rakenteet olivat varsin hyvässä kunnossa. Pystyjen alapäät,joiden alla ei ollut ollut edes huovanpalaa vaan jotka olivat olleet suoraan betonia vasten, olivat siellä täällä hieman pehmenneet, mutta purut olivat kauttaaltaan priimaa ja aivan kuivia.
Re: Maanvaraisen laatan turmiollisuus?
http://www.betoni.com/fi/Betoniopas/Betoni+rakennusmateriaalina/Betonin+k%C3%A4ytt%C3%B6kohteet/Perustukset/tornado kirjoitti:mitä tuo "täytetty hiekalla" -vaihtoehto tarkoittaa? Mikä on lattian koostumus ja rakenne?
Tuosta vaihtoehto kolmonen täytetyllä tuuletustilalla. Voi siellä hiekan sijasta/seassa olla paljon aarteitakin..
Millähän tuon saisi helpoiten selvitettyä? Ei siellä kellarissa ole mitään luukkuja seinissä?
Re: Maanvaraisen laatan turmiollisuus?
Meidänkin rintsikassa on tuollainen maanvarainen laatta ja vain 1/4 talouskellaria. Vanha laatta oli pietty ja sen päällä oli lattiakoolingit ja lastulevy eristeenä purut ja sen päällä villat. Juuri mitään kosteusongelmia ei ollut havaittavissa, vaikkain laatta oli monestakin kohtaa haljennut, painunut ja"pudonnut" reunoiltaan pahimmillaan jopa 30 cm. Talo seisoo savimmaalla ja salaojien elämäntilanneselvitys alkanee ensi keväänä. Siihen nähden olin lattianaluslöydöksiin todella tyytyväinen. Olin nimittäin ennakkoon lukenut niin monta kauhutarinaa maanvaraisista laatoista, että olin valmistautunut pahimpaan.
Eli ei maanvaraisen laatan alla välttämättä ole mitään katastrofia, vaikka paljon niistäkin tapauksista kyllä kirjoitetaan. Itse halusin kuitenkin varmistaa asian "pohjia myöten", joten kesäpuhteina nostettiin säästöbetonilaatta ylös, kaivettiin savea sen verran, että saatiin fuktisolit tykötarpeineen paikoilleen ja valettiin uusi laatta. Siihen sitten rakennettiin lattiakoolingit ja nyt odottelen talvea, että tiedän, pysyykö varpaat lämpiminä
.
Eli ei maanvaraisen laatan alla välttämättä ole mitään katastrofia, vaikka paljon niistäkin tapauksista kyllä kirjoitetaan. Itse halusin kuitenkin varmistaa asian "pohjia myöten", joten kesäpuhteina nostettiin säästöbetonilaatta ylös, kaivettiin savea sen verran, että saatiin fuktisolit tykötarpeineen paikoilleen ja valettiin uusi laatta. Siihen sitten rakennettiin lattiakoolingit ja nyt odottelen talvea, että tiedän, pysyykö varpaat lämpiminä
Re: Maanvaraisen laatan turmiollisuus?
Ehkä nyt kehtaan ihmetellä täälläkin ääneen, että mikähän meidän lattiarakenne oikeastaan edes on? Kissanluukkuja ei ole, koko talon kokoista kellaria ei ole, mutta toisesta pienestä kellarihuoneesta on selvä tuuletusluukku muun talon alapohjaan (vai mikä se oli), sisätilojen lattioiden aluksesta ei ole tietoa. Mitään tarvetta ei ole repiä lattioita auki, eikä sitä turhaan haluttaisi tehdäkään, mutta myös Kailan lukeneena ja tätä palstaa seuraavana jatkuvasti pelottaa, että räjähtääkö koti kohta käsiin...
Enkä täysin vielä edes tiedä, mitä "maanvarainen laatta" tarkoittaa, mutta nyt sekin kuulostaa pelottavalta...
Re: Maanvaraisen laatan turmiollisuus?
Sama rakenne meilläkin. Olen remontoinut alakertaa huone kerrallaan ja joutunut siinä koolaamaan lattiat suoraksi lyömällä mitallistettua kakkosnelkkua vanhan kylkeen. Samalla olen tonkinut puruja sivuun laattaa myöten. Kuivia ovat olleet. No, kuivia ja kuivia. Luultavasti, varsinkin kesällä, kosteus purussa on aika korkea, mutta homma pelaa purulla ja vastaavalla tilkkeellä. Joskus kuivempi, joskus vähemmän. Yleensä tuossa rakenteessa on laatta aika korkealla maanpinnasta ja laatan alla täytteenä sora estämässä kapillaarista kosteuden nousua. Kun Googlailet, löydät VTT:n tutkimuksen asiasta ja rajakosteudesta joka tarvitaan, että happaneminen alkaa. Jos pikeystä vasten erehtyy laittamaan villan, niin hullusti taitaa käydä. Itse olen täyttänyt, sen minkä on painunut eko-syltyllä, mitä niille kauppanimiä sitten onkaan. Jossain väitettiin, että kova villa olisi hyvä purun päälle, pysyy puru viileämpänä, toimii paremmin. Kuitenkin kun on mennyt yli puolivuosisataa homehtumatta, niin jatkoin samaan malliin. Paikallisia tummenemia (homeita) saattaa esiintyä ilmavuotojen seurauksena kylmän ja lämpimän rajapinnassa esim. isompien ilmavuotojen takia. Voithan vähän listoja irrotella, työntää nokkaa lattianrakoon ja nuuskia "tuoksuuko" alapohja kuivalle purulle.
Vanhoisssa lattiapinnoitteissa voi olla asbestia, mutta eipä se siellä mitään haittaa, kun hävittää asiallisesti sitten kun uusii pinnat.
Vanhoisssa lattiapinnoitteissa voi olla asbestia, mutta eipä se siellä mitään haittaa, kun hävittää asiallisesti sitten kun uusii pinnat.
-
?keskellä kämmentä
- Jäsen

- Viestit: 745
- Liittynyt: Su Loka 14, 2007 23:03
- Paikkakunta: Tampere
- Paikkakunta: Tampere
Re: Maanvaraisen laatan turmiollisuus?
Ja jos siellä on ilmavuotoja,Paikallisia tummenemia (homeita) saattaa esiintyä ilmavuotojen seurauksena kylmän ja lämpimän rajapinnassa esim. isompien ilmavuotojen takia.
nin tuo tummuminen saattaa olla myös ilman mukanaan kuljettamaa pölyä/likaa,
(kertyy myös esim ilmansuodattimiin).
jos ei tee mitään, ei tule vahinkojakaan :)


