Uutta vai vanhaa?

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
vms
Jäsen
Jäsen

Re: Uutta vai vanhaa?

Viesti Kirjoittaja vms »

Vähän sama meininki. Yritän välttää korjaamasta liikaa, tarpeettomasti, ehjää/toimivaa tms. Sekä ihan talon itsensä että omien voimavarojen (aika, massi, jaksaminen) vuoksi.

Ja totta on että aika kova hinku meillä on purkaa vanhaa ja pistää uusiks kaikki; saman ilmiön näkee myös kivikaupunkien keskustoissa, jotenkin mun mielestä monessa muussa paikassa talot voi olla rauhassa vähän liuhallaan, johdot ja putket roikkuu ja rappaukset vähän rapisee mutta kaikki pelaa silti; ihmiset hymyile ja viini virtaa tms.

Jotain semmosta mulla on mielessä; en kyllä jättäny kovalevyä ja mattoa lattiaan, onhan nekin oman aikansa "kerrostumia", vanhat tapetit jäi ullakkohuoneiden seiniin vaikka vähän repsottaa ja vintiltä löytyi pari iskemätöntä rullaa lisää, keittiöstä ei ollu paljon säästettävää (oli minitiskipöytä, liesi, kaksi komeroa ja yläkaappi), tiskipöytä löysi uuden kodin; yks komero jäi paikalleen ja ja toinen hipsi makkariin entisen oven paikalle. Se yksi ainoa yläkaappi jäi yläkaapiksi.

Täytyy tunnustaa että mäkin olen suoristellu nauloja täällä ja keränny väärät kippoon (eihän tollasia kunnon nauloja nykyään mistään saa :wink: ) mutta se käy jotenkin vaistomaisesti, laitan kaikki ruuvit yms aina johonkin miljoonalaatikkoon kun jotain puran. Eikä se ole sitä ettei olis varaa hakea kaupastakaan mutta tuntuu jotenkin oudolta heittää meneen. Naapuri ehdotti että polttais vanhat jalkalistat (vaimo maalasi vanhoja pihalla) ja hakis kaupasta uusia, pääsis kuulemma helpommalla, tiedä häntä kun on valmiiks sahattu ja kaikki. Nätisti noi vanhat kyllä istuu paikalleen nyt.

Voin sit toisaalta laittaa jonkun uuden jutun johonkin; esim. en alkais peseen pyykkiä pihalla sillä käsinveivattavalla tynnyrillä ja lämmittään vettä padassa, olen sitä tarpeeksi tehnyt ja siitä oli romantiikka tai valinnat kaukana, sillon oli pakko tehdä niin.

Akkunat alakertaan on vaihdettu ja mukana on sit tullu kaihtimet. Kuvien perusteella on samanlainen jako kuin alkuperäisissä ja olen aika saletti että jos kaihtimet olis ollu tarjolla rakennusvuonna 56 olis ne ollu täällä alunperin, sen verran kivat ne on kuitenkin. Ja niitä kerrostumiahan nekin on...

Osa vanhoista valaisimista (olisko 60-70-taitteesta?) saa jäädä, katto ja iso osa seiniä saa vaan uutta maalia; rappuset saa olla orkkikset, kaiteet saa uuden sävyn.

Takan ääressä on kiva köllötellä iltasella koko pesue; muistan myös ajan kun torppa oli _jääkylmä_ kun tultiin jostain pidempää ja alettiin lämmitellä hellaa ja sytytellä kynttilöitä. Elämän kerrostumia, jep.

t. V-MS
Ketsuppitahra
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Ketsuppitahra »

(miten mulle tulee ihan kauhee deja vu tästä keskustelusta...? :wink: )

Itse kuulun näihin "vanhat pois ja uutta tilalle"-ihmisiin. Mutta en mä nyt käy kellekään vanhaa kunnostavalle ittuilemaan siitä asiasta. Jokaisen oma asia, eiks vaan? Vastaavaa asiallisuutta toivoisin ihan kaikilta.

Mun mielestä on hienoa että jotkut jaksaa ja viitsii ja ehtii kunnostaa vanhaa (ja ilmeisesti tykkäävät siitä wanhasta tyylistä). Toiset sitten valistee toisenlaisen tien, joka ei ole sen enempää oikein tai väärin kuin se toinenkaan tie. Se on hyvä että varoitellaan jos ollaan tekemässä ihan oikeita virheitä (siis niitä jotka oikeasti mädättää kämpän alta aikayksikön tms. vaikkapa nyt tuuletusraon unohtaminen yläpohjasta) mutta joku laminaatti tai uudet ikkunat nyt on ihan se ja sama.
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: www.suorakon.com
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Oto Hascak »

Tuulenhovi kirjoitti:
Oto Hascak kirjoitti:Olkoonkin, että kaikille ikänsä kerrostaloissa asuneille ei mikään riitä ja heidän lienee syytä katsella majaa jostakin modernimmasta asumuksesta.
Milläs perustelet tuon? :shock:
Hmmm... :? Joko olin tapani mukaan epäselvä tai sitten vaan ymmärsit tuon lauseeni sisällön väärin..? :? Tuolla lausahduksella ei tarkoiteta, että kaikki kerrostalossa asuneet olisivat jonkin sortin kermap*rseitä. Tarkoitin tuolla, että osa kerrostaloväestä ei vanhan omakotitalon haasteista selviä... Nyt kun asiaa mielessäni makustelen, niin kyllä tuo alkuperäinen lausahdukseni on tulkittavissa ainoastaan väärin eli mun moka... :oops:
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
http://www.suorakon.com
Anu
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Anu »

Meilläpä vasta onkin kätevä keskuspölynimuri!

Kun pistää alakerran kaikki (vuonna 2005 vaihdetut) ikkunat tiukasti säppiin ja korvausilmaventtiilit kiinni, menee yläkertaan ja sytyttää lastenhuoneen uuniin tulet... kuuluu vain VIUH! ja pölyt jo liikkuvat hurjaa vauhtia kohti yläkertaa.

Ikkunat on näköjään tunteita herättävä puheenaihe. Meillä on tiiviit Tiivit. :-D
"Huojuva talo, äiti kuule minua, voimat ei riitä, en tiedä mitä tehdä..." laulaa Anna E kauniisti.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pvalila »

Pekka Huhta kirjoitti: Missä helvetissä tässä on se rakentavus ja "ajatusten herättely" jos nämä provoketjut on ihan sitä samaa "mun tapa on parempi"-inttämistä alusta loppuun asti joka kerta. Milloin jollain on oikeasti munaa sanoa että "joo, kyllä sen voi tehdä tollakin tavalla, mut mä teen tällä lailla kun tää on minusta parempi" ja antaa sitten sen toisen olla ja tehdä just niinkun se itte parhaaksi näkee? Ei kun väännetään vaan samoja kuluneita vastakkainasetteluja siitä että korjataanko ikkunat vai vaihdetaanko ne, ilman yhtään minkäänlaista sen tuoreempaa sisältöä. Me on kuulkaa nähty tämä juttu jo, voitaisko siirtyä eteenpäin?
Pekka
Luulen, että tämä teema pyörii tällä palstalla vielä pitkään. Rintsikoita selvästi vanhemmat talot nähdään aika yksimielisesti kohteina, joiden alkuperäisyys yritetään säilyttää. Rintsikoita selvästi nuoremmat talot nähdään käyttörakennuksina, jotka yritetään pitää nykyajan vaatimusten tasolla. Rintsikat jäävät sitten taistelukentäksi siihen väliin.

Ja mitä siihen sun omaan taloosi tulee, niin ainakin minusta tuntuu tosi hyvältä, että sinä teet sitä itsellesi uskollisella tyylillä. En voisi kuvitella seuraavani sinun malliasi, minä levytin seinät suoraksi lastulevyllä koska en pehmeitä seiniä siedä, mutta tuntuisi tosi väärältä jos sama tehtäisiin sinun talollesi. Kun tuskailet oman perfektionismisi kanssa ja mietit, onko miehen pakko tehdä asioita aina pitkän kaavan mukaan, niin muista: kyllä sinun nakertamistasi arvostavat monet sellaisetkin ihmiset, jotka eivät sitä omakseen tunne. Kyllä tämä maa aina yhden Pekka Huhdan tarvitsee. viini
pvalila
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pvalila »

Anu kirjoitti: Kun pistää alakerran kaikki (vuonna 2005 vaihdetut) ikkunat tiukasti säppiin ja korvausilmaventtiilit kiinni, menee yläkertaan ja sytyttää lastenhuoneen uuniin tulet... kuuluu vain VIUH! ja pölyt jo liikkuvat hurjaa vauhtia kohti yläkertaa.
:-D
Tuohon pitäisi oikeastaan vielä liittää viisitoista metriä imuputkea...

Mitä te muuten siellä lastenhuoneessa poltatte, tuollaisen imun saamiseksi? Napalmia ja termiittilevyjä?
plaanaa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja plaanaa »

Joo tiedän että on tuhmaa provoilla mutta myönnän olevani niin pervo että sain taas muutamat hyvät naurut itselleni. :mrgreen:

Osa poppoosta tietää jo tämän että kun aloitan ei kannata hermostua, mutta aina tämä on yhtä hauskaa. Tämmöisissä keskusteluketjuissa ei kuitenkaan ole mitään järkevää joten hihitellään sitten näille vaan, "keskuspölynimurilla kerskailua" jutuille... :wink:

No joo, ja sitten :arrow:
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

pvalila kirjoitti: Ja mitä siihen sun omaan taloosi tulee, niin ainakin minusta tuntuu tosi hyvältä, että sinä teet sitä itsellesi uskollisella tyylillä. En voisi kuvitella seuraavani sinun malliasi, minä levytin seinät suoraksi lastulevyllä koska en pehmeitä seiniä siedä, mutta tuntuisi tosi väärältä jos sama tehtäisiin sinun talollesi. Kun tuskailet oman perfektionismisi kanssa ja mietit, onko miehen pakko tehdä asioita aina pitkän kaavan mukaan, niin muista: kyllä sinun nakertamistasi arvostavat monet sellaisetkin ihmiset, jotka eivät sitä omakseen tunne. Kyllä tämä maa aina yhden Pekka Huhdan tarvitsee. viini
No, aina välillä tahtoo mennä usko sekä omaan tekemiseen että sitten siihen että niitä kannattaisi mihinkään isommin laittaa näytille. Lämmittää toki että joku niitä ilolla katsoo, mutta jotenkin lannistaa että en mä luultavasti mitään sen suurempaa saa muuttumaan. Siinä ei tämän maan talokanta kummasti kohene oli mun oma mökki millainen hyvänsä.

Suomen automuseon tärkein ja kallein 70-luvun auto ei suinkaan ole Kekkosen kallis edustusauto, vaan tavallinen Datsun 100A. Ei erikoisuuden vuoksi vaan siksi että se on ollut niin tavallinen ja yleinen. Samalla tavalla hyvin pidetty rintamamiestalo voi olla sitä; jos ei tänään niin muutaman vuosikymmenen päästä. Sitäkin sopii miettiä. Samalla tavalla ne sata-amppeeriset ajettiin loppuun pelloilla ja mettissä ja pentujen viritettävänä, niitä kun oli niin paljon ettei mitään välii.
plaanaa kirjoitti:Joo tiedän että on tuhmaa provoilla mutta myönnän olevani niin pervo että sain taas muutamat hyvät naurut itselleni. :mrgreen:

Osa poppoosta tietää jo tämän että kun aloitan ei kannata hermostua, mutta aina tämä on yhtä hauskaa. Tämmöisissä keskusteluketjuissa ei kuitenkaan ole mitään järkevää joten hihitellään sitten näille vaan, "keskuspölynimurilla kerskailua" jutuille... :wink:

No joo, ja sitten :arrow:
Joo, siirrytään eteenpäin. Mä oon sanonut tästä aikaisemmin ja sanon yhä, mä näen provoilun vain ja ainoastaan palstan viihtyvyyttä alentavana juttuna. En oikein ymmärrä että mitä iloa on yhdelle ihmiselle hihitellä itsekseen kun saa toiset hermostumaan, ärsyyntymään ja vittuuntumaan. Yhtä naurattaa, kolmannesta vituttaa ja loput on vaan vaivautuneita tai tympiintyneitä. Kun nyt alat itseäsi viihdyttää seuraavan kerran, niin mieti hetken aikaa sitäkin.

Rinnewoodin aloitus oli ihan hyvä ja asiallinen, mutta inttämiseksihän tämä meni, taas. Onnistuisikohan joku tämmöinen ketju koskaan niin että joku mielestään hassunhauska ihminen jaksaisi olla tökkimättä sitä pakollista provoa väliin?

Pekka, aika kyllästynyt olemaan aina asiallinen ja rakentava.
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Anu
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Anu »

pvalila kirjoitti:
Anu kirjoitti: Kun pistää alakerran kaikki (vuonna 2005 vaihdetut) ikkunat tiukasti säppiin ja korvausilmaventtiilit kiinni, menee yläkertaan ja sytyttää lastenhuoneen uuniin tulet... kuuluu vain VIUH! ja pölyt jo liikkuvat hurjaa vauhtia kohti yläkertaa.
:-D
Tuohon pitäisi oikeastaan vielä liittää viisitoista metriä imuputkea...

Mitä te muuten siellä lastenhuoneessa poltatte, tuollaisen imun saamiseksi? Napalmia ja termiittilevyjä?
Ihan puuta vaan. Kuivaa koivua, jotka haemme ilmaiseksi metsästä ihan itse (tämä liittyy ainaiseen sähkölämmitys vastaan muu lämmitys keskusteluun... :roll: :wink: ). Mutta sitten ihan asialinjalla... me ei aikuisten oikeasti ymmärretä, miten lastenhuoneessa oleva kamina saa niin älyttömän vedon aikaiseksi, että se melkeinpä kiskaisee pölytkin alakerrasta piipun kautta pihalle. Edellytyksenä tässä "hillittömässä vedossa" on tosin ikkunoiden ja räppänöiden sulkeminen. Ovia veto heilauttelee ja sen kyllä tuntee, että nyt tehtiin tulet yläkertaan. Minusta tämä on ihan hirveän mielenkiintoinen juttu! Minä tykkään seurailla näitä puun polttohommia muutenkin tässä talossa. Alkaa hiljalleen muodostua kuva siitä, mihin kaikkeen puun polttaminen uuneissa (viisi kappaletta tässä talossa) vaikuttaa. Olen myös oppinut kuivattamaan saunan tehokkaasti yms. Joskus jolkottelen pihalle katsastamaan, että minkälaista savua piipusta tulee, kun uunin tietyllä tapaa sytyttää. Mielenkiintoista, mielenkiintoista! Eikö olekin? :mrgreen:

Olisipa muuten mielenkiintoista kuulla, mitä kummallisuuksia rintamamiestaloasuminen muissa ihmisissä on saanut aikaan! :cool:

kaunis talo c) k
"Huojuva talo, äiti kuule minua, voimat ei riitä, en tiedä mitä tehdä..." laulaa Anna E kauniisti.
Anu
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Anu »

Mikähän tuo kaunis talo c) k on?!? Mun joku sivupersoona on selvästi koittanut saada ajatuksiaan näkyville. :shock: No, on meillä kaunis talo. :roll:
vms
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vms »

Rmt voi tosiaan olla tommonen "kohde" joka voidaan päivittää monella tapaa. Musta on kuitenkin kiva että niitä korjataan ja asutaan monellakin tavalla mieluummin kun lyödään turhaan matalaks. Ja makuja/mauttomuuksia ja tyylitajuja on myös niin joka lähtöön...

Nää myös ehkä tuppaa sijaitsemaan yhä "paremmilla" ja haluttavammilla paikoilla, tonteissa saattaa olla neliöitä joista tyhjän tontin hakija voi vain uneksia?

Ymmärrän hyvin ettei kaikkien elämäntilanteeseen/tapaan/tyyliin käy jatkuva ehjääminen tai askartelu, useimmille aika/raha-suhde jotain merkkaa. Joku tekee kaiken itse ja "säästää" ehkä rahaa mutta aikaa kuluu, toisilla se on toisin päin. Se mitä toisella on yllinkyllin on sitten toiselle ylellisyyttä?

_Jos_ löytäisin kultasuonen voisin ottaa pihalle asuntovaunun ja asuu siinä sillä aikaa kun lauma kiirettömiä hyvinpalkattuja/syötettyjä ammattimiehiä laittaisi tässä kaiken "varalta", ulkoapäin vaihtuisi ehkä väri seinissä mutta muuten kaikki rapsutettais ja maalattais, seiniin ja ylä/alapohjiin vaihdattaisin ehkä selluvillaa ettei varmaan oo rakosia ja lämpötalous vähän paranis, laittaisin jonkun ilma-vesi-lämpöpumpun ja aurinkokennot ehkä autotallin katolle mutta muuten tää sais olla tämmönen. Lopulla kullalla ostaisin aikaa viini

Mutta mulla ei oo varpu värähtäny joten noi ehkä tulee laitettua hiljalleen jos vanhat systeemit hajoilee.

V-MS
Vastaa Viestiin