Taas mielipiteitä kaivataan.

Juuri ostanut rintamamiestalon? Aikeissa hankkia rintamamiestalo? Mitä pitäisi ottaa huomioon?
Hower
Jäsen
Jäsen

Re: Taas mielipiteitä kaivataan.

Viesti Kirjoittaja Hower »

Jope: ....nämä vanhat rintamamiestalot on järkyttäviä ...Ensinnäkin arkkitehtuuri ei sovi nykypäivään. Huoneistopinta-ala kolmessa kerroksessa. Eli epäkäytännöllistä,altis kosteusongelmille,korjaustyöt vaatii aina suuria telinetöitä,Paljon kantavia seiniä eli tehottomia huoneneliöitä,päivittäistä portaissa ravaamista jne. ja nämä on niitä juttuja joita ei remontoinnitkaan poista.
Uusissa taloissa voidaan heti alusta asti kiinnittää huomioita toimivampaan arkkitehtuuuriin. Eli voidaan...
Näin on! :mrgreen:
ja sama pätee isommissakin ympyröissä:
...Nämä ihannoidut kaupungit ja kaupunginosat: Helsingin kantakaupunki, vanha Porvoo, Rauma, Pariisi, Tukholman vanhakaupunki, Barcelona, Lissabon ....
Todellisuudessa nämä vanhat kaupungit ovat järkyttäviä asuin- ja lomanviettopaikkoja! Ei missään nimessä kannata moisiin paikkoihin mennä. Ensinnäkin arkkitehtuuri ei sovi nykypäivään, portaita ja jyrkkiä katuja, kapeita jälkakäytäviä, ihmisvilinää ja paheita.
Uusilla rakennetuilla alueilla voidaan kiinnittää huomiota toimivampaan arkkitehtuuriin, väljiin liikennejärjestelyihin eritasoliittymineen, asuinalueilla on rauhallista (ei ihmisiä maleksimassa ulkona), ostokset tehdään kätevästi hypermarketeissa, tilaa kahdelle autolle jne jne....
Jotkut hullut jopa ostavat miljoonalla tai monellakin vanhoja kämpänrötisköjä tiesmistä Katajanokalta tai ahtaasta Eirasta vaikka uusia ja hyviä omakotitaloja rakennetaan väljästi pitkin rauhallisia etelä-Suomen peltoja!

Ja lomanviettopaikkana esim. Hervanta on mitä mainioin.
Koivu
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Koivu »

jope kirjoitti:
Niin nämä on näitä mielenkiintoisia ikuisuuskysymyksiä. Sanoisin kuitenkin,että nuo vanhojen talojen ihannoijat on usein niitä jotka ei ole niissä itse koskaan asuneet tai sitten on vaan jostakin lapsuuden mökki tai mummola muistoista kehitelty erilaista kaihomieltä asian suhteen. Samoin se oli itelläkin kun rintamamiestaloon muutin.
Todellisuudeessa nämä vanhat rintamamiestalot on järkyttäviä työmaita,pommeja ja vapaa-ajan tuhoajia. Ei missään nimessä kannata hankkia jos haluaa hankkia vain paikan missä asua. Ensinnäkin arkkitehtuuri ei sovi nykypäivään. Huoneistopinta-ala kolmessa kerroksessa. Eli epäkäytännöllistä,altis kosteusongelmille,korjaustyöt vaatii aina suuria telinetöitä,Paljon kantavia seiniä eli tehottomia huoneneliöitä,päivittäistä portaissa ravaamista jne. ja nämä on niitä juttuja joita ei remontoinnitkaan poista.
Uusissa taloissa voidaan heti alusta asti kiinnittää huomioita toimivampaan arkkitehtuuuriin. Eli voidaan rakentaa yhteen kerrokseen ja ottaa huomioon tekniikan kehittyminen nykyajan asumistavat ja lämmitysratkaisut. Sen lisäksi uusi talo toimii arkikäytössä suuremmalla todennäköisyydellä.
Vanhan rintsun korjamisessa joudutaan aina tekemään kompromisseja joista joudutaan myöhemmin kärsimään. Jos kaikki tehdään kuten pitää niin hintaa tulee uuden verran tai enemmän jos ei tehdä niin jossakin laistetaan. Sen vuoksi rintsuja ei kannattaisi ylikorjata mutta sitten pitää hyväksyä että aina joku paikka roikkuu tai prakaa.
Aika todella hyvin sanottu! Miettinyt samaa, mutta enpä olisi osannut sitä noin selkeästi ilmaista. Tämmöinen vanha talo ostetaan tosiaan sen vuoksi ettei ole mahdollista hankkia uutta tai talon sijainti sattuu olemaan saneleva tekijä tai vielä jotain muuta.. (rintamamiestalot eivät ole mitään historiallisia arvokohteita vaan käyttöön rakennettuja taloja. Kuten ei vanhat ladatkaan ole museoferrareita). Rintamamiestalon korjauksessa kannattaa tosiaan vain korjata se mikä on rikki. Kun elelee talossa sen kyllä oppii kodiksi josta sitten syntyy ne tunnearvolliset fiilikset ja viha/rakkaus suhde talon ominaisuuksiin. Aika huono hyötysuhde tosiaan on työllä, jossa talo pyritään uusimaan ja muuttamaan nykystandardien mukaiseksi.
Ketsuppitahra
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Ketsuppitahra »

Kukin tyylillään :.D

Itse olen kyllä jopen kanssa ihan samaa mieltä tuosta kolmikerroksisuuden epäkäytännöllisyydestä. Oma tavoitteeni on pystyä asumaan yhdessä kerroksessa (ei tietenkään haittaa jos "ylimääräistä tilaa" on sekä kellarissa että yläkerrassa, kunhan mun ei tartte ikinä käydä niissä eli keittiö, makkari, olkkari, pesu- ja pyykkitilat täytyy olla siinä samassa kerroksessa :-D :-D ) ja siksi me ei sitten kelpuutettukaan rintamamiestaloa kun niissä on pohja sen verran pieni (ja me ollaan suuruudenhulluja...). Pieniä rintsikoita olis ollu paljon paremmilla paikoilla tarjolla suht samaan hintaan mitä omasta 60-luvun paritalokiinteistöstä pulitettiin, mutta neliöitä niissä olisi ollut puolet vähemmän.

Mikään vanhan ihannointi ei meillä ollut syynä tähän ostokseen, vaan ne perinteiset: ei oo kauheasti rahaa, ei haluta mihinkään pellolle asumaan jonnekin hevonkukkuun jne. Kyllä mä ihastelen sisustuslehdissä ja muuallakin uusia omakotitaloja, on ne niin hienoja :-) Tavoite olisi saada samannäköistä ja modernia tähän omaankin taloon. Sillai pikkuhiljaa :wink:
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Koivu kirjoitti:
jope kirjoitti:
Niin nämä on näitä mielenkiintoisia ikuisuuskysymyksiä. Sanoisin kuitenkin,että nuo vanhojen talojen ihannoijat on usein niitä jotka ei ole niissä itse koskaan asuneet tai sitten on vaan jostakin lapsuuden mökki tai mummola muistoista kehitelty erilaista kaihomieltä asian suhteen.
Aika todella hyvin sanottu! Miettinyt samaa, mutta enpä olisi osannut sitä noin selkeästi ilmaista. Tämmöinen vanha talo ostetaan tosiaan sen vuoksi ettei ole mahdollista hankkia uutta tai talon sijainti sattuu olemaan saneleva tekijä tai vielä jotain muuta..
:-D :-D :-D Nyt tulee kommenttia ihan suurella sydämellä ilman piikittelyn häivää:

Se voi olla näin tai sitten se on ihan toisin. Tunnen itsekin paljon ihmisiä (erityisesti maaseudulla), joiden ainoa syy ostaa vanha talo on halvempi hinta, ja vanhan talon ominaisuuksista kärsitään sitten hampahat irvessä.

Toisaalta sitten taas ääripäänä on kukkaislapset, jotka ostaa vanhan talon kun ne on niin ihquja ja sitten yhtäkkiä ollaan kusessa kun muutetaan kerrostalosta vanhaan omakotitaloon ja siellä ei kaikki olekaan ihan niinkuin luuli. Aika monesti näissäkin tapauksissa opitaan elämään, mutta tyypillistä on että se tulee alkuunsa pirun kalliksi.

Kuitenkin suurin osa lähipiirissäni olevista vanhan talon omistajista on etsinyt pitkään just sitä omaa, just omanlaista ja just nimenomaan vanhaa. Se on valinta siinä kuin uudesta unelmointi tai vanhan perään haihattelu. Mä olen tietysti kerännyt tuttuihini ihmisiä vähän valikoiden, mutta mun mielestä tämä on hyvinkin yleinen syy ostaa vanha talo: ei katteeton kaihoilu mummolaan tai se että joutuu tyytymään vanhaan, vaan se että eriksensä ottaa selvää, harkitsee ja miettii ja ostaa sitten vanhan talon.

Otetaanpa vaikka verrokki: mä olen aina ollut puuvenemies. Mä olen nähnyt elämäni aikana tuhansia puuveneitä. Osa niistä on kolahtanut ihan täysillä ja herättänyt halun että "mä haluun just ton". Sitten taas on nähnyt vielä puuveneisiin nähden moninkertaisen määrän kaikenlaisia muoviveneitä ja muita sarvispulkkia. Vaikka siinä puuveneiden joukossa on ollut suuri määrä veneitä jotka ei ole herättäneet minkäänlaista omistamisen halua, niin toisesta päästä siinä muoviveneiden joukossa ei ole ollut yhtäkään jonka olisin halunnut omaksi. Se ei vaan ole mun juttu. Puuveneet on. Vanhat talot on. Ihan luonnostaan, aivan niinkuin uudesta talosta haaveileva tuntee luonnostaan että uusi on se oma juttu.

Tää oli mulle ihan hyvä oivallus, toivon mukaan muillekin: mekin tällä palstalla olijat ollaan hommattu talomme aika tavalla eri syistä ja eri lähestymistavoilla. Tää selittää myös aika tavalla sitä että miksi perinnemiesten ja kipsilevymafian välille tulee aina vähän väliä vääntöä. Jos on ostanut vanhan talonsa sen takia että on "joutunut tyytymään vanhaan paskaan", niin tottahan semmoinen ihminen mieluummin yrittää remonttinsakin tehdä sillä lailla että se vanha paska vähän näyttäis uudelta. Ja jos taas on ostanut talon just sen takia että se on vanha, niin sen muumioiminen laminaatilla ja kipsilevyllä tuntuu aivan väärältä.

Vaikeinta on tietty sitten kun kysyjä on joku jolla ei vielä ole mielipidettä suuntaan tai toiseen. Siinä sitten sekä modernistit että vanhat jäärät yrittää kilvan voittaa uuden tulokkaan sielua ittelleen ja oikeaksi katsomalleen rakennustavalle :-D

Mä luulen että meillä täällä palstalla jäis aika monta kähinää kähisemättä jos vaan muistettaisiin se että kaikilla ei ole samat lähtökohdat talon kanssa. Ehkä niitäkin asioita voi lukea vähän herkemmällä silmällä - ainakin itse pitää ruveta katselemaan sillä silmällä. Mun pitää myöntää että mulla ei ollut tullut mieleenkään että vanha talo olis mitenkään merkittävässä määrin ihmisille semmoinen ratkaisu johon on pakko tyytyä paremman puutteessa. Hemmetti, sehän on surullista.

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Hower
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Hower »

Ketsuppitahra kirjoitti:Kukin tyylillään :.D

Itse olen kyllä jopen kanssa ihan samaa mieltä tuosta kolmikerroksisuuden epäkäytännöllisyydestä. Oma tavoitteeni on pystyä asumaan yhdessä kerroksessa. Kyllä mä ihastelen sisustuslehdissä ja muuallakin uusia omakotitaloja, on ne niin hienoja :-)
Jaa...
Kerrokset kuvastavat ihmisen sielunmaisemaa.
Jokaisella kerroksella on oma tunnelmansa. En voisi kuivtellakaan asuvani talossa, jossa ei ole hämyisää, karhean rosoista kellaria tai vinttikomeron tuoksua kesäpäivänä.
Vanhassa talossa henkii aika ja muistot, sen rinnalla uusien talojen "hienoudet" loistavat valjua mitättömyyttään.
Ketsuppitahra
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Ketsuppitahra »

Henoo Hower että asut talossa jossa on ne haluamasi asiat. Meillä ei ole meidän haluamia - ihan vielä :-D

Meillä tosiaan on kellari ja on yläkerta, ja miestä ei niin paljon haittaa portaissa ramppaaminen (kellariin, missä on toistaiseksi talon ainoa suihku ja yläkertaan jossa on sen oma työ/harrastehuone) mutta itse en kyllä turhanpäiten jaksa nuita portaita, kun on mahdollista päästä helpommallakin. Joo, olen superlaiska :mrgreen:
hämäläinen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja hämäläinen »

On tosi mielenkiintoista keskustelua. Noista portaista sen verran, että itse otan ne (oikeasti!) hyötyliikunnan kannalta. Olen tullut siihen tulokseen, että meikäläinen ei liiku, ellei siihen ole pätevää syytä. Suihku kellarissa ja juoksu herättämään lapset kouluun (joskus kolmekin kertaa!) on hyvää aamujumppaa. Reisilihakset pysyy vahvoina ja pitää meikäläisen polvet toimintakunnossa.
Muutenkin kuulun tohon puristiryhmään. Kesti kauan päättää minkälaisessa asunnossa haluan oikeasti asua, sillä sehän oli elämäntapapäätös. Nyt sitten lämmittelen uuneja aamuisin ja töistä tultua. Olen tosi ylpeä siitä, että lapset jaksaa kantaa puita ja tehdä tulet. Tietävät avata pellit ja milloin ne suljetaan.
Voi olla, että sitten vanhana tuntuu työläältä, mutta enpähän jämähdä telkkarin ääreen, kun on pakko tehdä, että paikka pysyy kunnossa. Tästä talosta on entisetkin asukkaat lähteneet sitten vasta jalat edellä. Saa nähdä miten mun käy.
tuuma
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuuma »

Tämähän on mielenkiintoinen ketju :-)

Sopii osastoon järkee vai ei. Omalta kannaltani tilanne on edelleen hieman ristiriitainen mutta yksi asia on selvä tässä olen ja tässä kuolen. Syitä on monia:

- On mennyt järjettömästi kolikoita, joita ei saa takaisin.
- On mennyt järjettömästi vapaa-aikaa, jota ei saa takaisin.
- On mennyt monta mahdollisesti mukavaa illanviettokutsua, joita ei saa takaisin.
- On mennyt monta tuntia lasten kanssa viettämätöntä aikaa, joita ei saa takaisin.
- On mennyt monta motskari reissua, joita ei saa takaisin.
- On tullut järjettömän monta hikipisaraa uhrattua, joita ei saa takaisin.
- On tullut menetettyä järjettömän monta hermosynapsia, joita ei saa takaisin.
- On tullut monta naurua naurettua itselleen kun kaikki on mennyt persiilleen, joita ei saa takaisin.
- On tullut menetettyä monet yöunet, joita ei saa takaisin.
- On tullut kaikkea ja varsinkin mennyt...

Tuosta voi päätellä että vaikka paljon on mennyt niin on loppujen lopuksi yhtä paljon tullut... :-D :-D :-D

Ei vaan tää on tämmöinen ristiriitojen asumismuoto, tuskin voi kukaan sanoa mikä muu asumismuoto sitten kuitenkaan ainakaan näin antoisa olisi :roll:
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Oumai
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Oumai »

Eli,jos ostaisi rintsikan,jossa olisi jo suuret remontit tehty...nii saattaisi jopa välttyä tuolta ed.listalta :lol:
Jos olisi osannut ottaa ne vaaleanpunaiset lasit jo ajoissa pois...
S2
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja S2 »

Tuohon samaan olen minäkin monta kertaa törmännyt, että meidänkin piti tyytyä vanhaan taloon kun uuteen ei ollut varaa. Olen päätynyt siihen, että on turha yrittää edes avata omaa arvomaailmaa näiden kommenttien esittäjille. Jotkut vaan ovat valmiita vähän tinkimään käytännöllisyydestä ja hetivalmiista toimivuudesta itselleen tärkeän tunnelman ja visuaalisen ympäristön vuoksi, ja se ei välttämättä mene jakeluun kaikille - eikä tarvitsekaan mennä. Kunhan ymmärtäisivät pitää suunsa kiinni ja olla säälittelemättä meitä vanhoissa taloissa vapaaehtoisesti asuvia :twisted:

Tuohon museoautovertaukseen haluaisin sen verran sanoa, että minusta myös muiden kuin Ferrareiden museoiminen on tärkeää, ja museo-Ladakin voi olla kiinnostava ja säilyttämisen arvoinen juttu. Ihan samoin kuin tavallisten ihmisten historiaa voi olla mielenkiintoisempaa tutkia kuin kuningassukujen.

Pekan kirjoitus oli hyvä - yritetään elellä täällä rauhassa!
M&J
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja M&J »

Me ei olla "tyydytty" vanhaan taloon, vaan mitään muuta ei haluttu! Eikä tällä upealla alueella missä asumme, juuri muita olekaan. Emme yllättyneet remontin määrästä, se oli tiedossa. Nyt kaikki on toimivaa sisätiloissa ja koti näyttää juuri siltä mistä olen unelmoinut jo pitkään, sellaiseksi se rempattiin. Tämä ei myöskään ole mikään "pommi", vaan meidän unelma joka kertoo omaa historiaansa. Kolme kerrosta..juuri se mitä myös halutiin! Niin kuin joku mainitsi, on kolme eri maailmaa! Ollaan tervejalkaisia ja iikunnallisesti aktiivisia, joten otan rappuset myös liikunnan kannalta, aivan kuten töissä, joka pv viidenteen kerrokseen ainakin pari krt. Vapaa-ajan tuhoaja tämä talo ei meille missään mielessä ole, vaikka nykyään ei todellakaan ole tekemisen puutetta ja televisiota ei kerkiä katsoa, olen täällä onnellisempi kuin missään ikinä :lol: Ai niin, ja on tilaa sisustaa, kun meitä on vain kaksi :lol: :lol: Minä kun olen intohimoinen sisustaja! Sisko rakentaa uutta ihanaa isoa taloa, ehdottivat jossain vaiheessa, että rakentakaa samalle alueelle, mutta ei kiitos! Heidän talosta tulee ihana heille, mutta tämä vanha on meidän juttu :-D

-Elämä on valintoja-
Jarkki
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Jarkki »

Vanhaan rintsikkaan täälläkin päädyttiin.Kuusi vuotta etsittiin ja katseltiin myös talopaketteja.Uuden talon yhdessä kerroksessa olisimme saaneet samalla rahalla kuin mitä tämän tönön remontointiin menee.Ainoa asia mikä painoi vaakakupissa niin että päädyimme tähän ratkaisuun oli se että kummallakaan meistä ei noista uusista taloista tullut sellaisia tuntemuksia että ne tuntuisivat kodilta.Tämä peruskuntoinen "uusi" talomme on kolmessa kerroksessa ja mielestämme mitä mahtavin ratkaisu.Onhan tämä "vanhus" jo reilu viiskymppinen,mutta mielenkiinnosta katselen miltä nuo uudet "halpis talopaketit" näyttää tuossa iässä :-D .
pvalila
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pvalila »

Uusien taloja vaivaa sama vika kuin uusia autoja, ne eivät pysy uusina. Uudessa talossa on kyllä ideaa, lähinnä siksi, että sen saa suunnitella omilla ehdoillaan. Ikävä piirre vanhoissa taloissa on se, että hyvä ja huonon talon hinnat ovat turhan lähellä toisiaan; osittain tämä johtuu siitä, että jokaista rempattua taloa luullaan väärin rempatuksi.

Ehkä suurin pettymys minulle vanhassa talossa on energiatalous. Kyse ei ole siitä, etteikö minulla olisi varaa maksaa viittä tonnia vuodessa lämmittämisestä: se ei vain ole asiallinen summa. Tavoitteenani on laskun puolittaminen ja se kyllä onnistuu, mutta siltikään ei olla sillä tasolla jossa kohtuudella pitäisi.

Kerrosmäärä ei ole mitenkään talon ikään liittyvä tekijä: moni uusi talo on rakennettu samalla kerrosjaolla kuin rintamamiestalot ja toisaalta tehtiinhän ennenkin taloja yhteen tasoon. Meidän perheelle on ihan hyvä, että isin paja on kellarissa, vaimo hallitsee alakertaa ja lapsilla on oma Peppi Pitkätossu -maailmansa yläkerrassa. Portaat ovat paha asia alle sataneliöisissä taloissa, kun neliöitä on noin 150 voi toimivan pohjan tehdä niin yhteen, kahteen kuin kolmeenkin kerrokseen.
rintsikka-60
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja rintsikka-60 »

eiköhän aina sanota että on sulaa hulluutta ostaa vanha rintsikka, koska se ei ole koskaan valmis.
ja että rahaa palaa paljon. itsekkin joskus heikkoina hetkinä ajatellut, että miksen ostanut
uudempaa pirttiä mihin ei tarvitsisi panostaa niin paljon. mutta mitä hienoo siinä sitten
olisi. ei tarttis tehrä mitää. itselläni kävi tuuri kun pääsi remppaan melkein orginaalia.
pääsipähän itte vaikuttaan ja valkkaan materiaalit. sai mitä halusi.
tietysti jos nyt lähtisi tällä kokemuksella kaupoille, niin katsoisin että isot ois
suurin piirtein tehty. sähköt, salaojat, ikkunat, katto, putket ja ulkovuori.
ja topicin aloittajalle, kysyisin omistajalta että kun laatta remppa on tehty
niin millä mallilla vedeneristys on. :-D
metallimies tekee sadasosa millilleen,
meikäläinen tekee justiinsa.
Darth
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja Darth »

Kiitoksia kaikille mielipiteistä, osa jopa liittyi kyseessä olevaan taloon! :wink: Sijaintihan tuossa kämpässä maksaa mukavasti lisää, mutta ei sitten tarvitsisi autoa hankkia töissäkäyntiin, kyllähän sitä tosiaan jostain metsästä saisi halvemmalla, mutta sitten tulisi noita matkakuluja ihan eri malliin+sosiaalinen eristäytyminen suuremmassa määrin. Mutta saa nähdä, nykyinen talouden tila pistää taas vähän lisäjarrua suunnitelmille, että täytyy ihmetellä lisää maailman menoa ennen kuin ostolaidalle uskaltaa siirtyä...
Vastaa Viestiin