ilmalämpöpumpuista

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
Vastaa Viestiin
{handski]
Jäsen
Jäsen

ilmalämpöpumpuista

Viesti Kirjoittaja {handski] »

terve vaan!!ajattelin kysäistä teidänkin mielipidettä tässä ilmalämpöpumppuviidakossa, vaikka en tiedä onko tälläinen tiedustelu sopivaa tänne palstalle....Olen nyt rakentelemassa ulkorakennukseen itselleni kampaamoa( n.25 neliötä), ja sinne olen ostamassa pumppua. Kovasti houkuttelisi esim. chunlan ns.halpispumppu, joka on suunniteltu alle 70 neliölle. Onko kellään kokemusta näistä halpispumpuista?kun ei raaskisi laittaa kahden tonnin pumppua.... :roll: Onko ne kalliit pumput todellakin hintansa väärti?....ota nyt selvää tästäkin, myyjä kehuu omansa aina maailman parhaaksi, ja vieraan on ihan p****estä!.........
heikkih
Jäsen
Jäsen

Re: ilmalämpöpumpuista

Viesti Kirjoittaja heikkih »

Paremmin löytynee tietoa tämän linkin takaa.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pvalila »

Samassa viidakossa minäkin olen törmäillyt, ja huomenna menen vielä rakennusmessuille.

Jokainen pumppu, merkkiin katsomatta, maksaa hintansa takaisin jos vain pysyy nipussa riittävän ajan. Ja tämä on iso kysymysmerkki, sillä takuuajan jälkeen nämä ovat aika pitkälle kertakäyttöisiä: jos vika tulee, lähtee vanha pumppu ongelmajätteisiin ja tilalle tulee uusi, jolla on täysi takuu ja joka kuitenkin on hieman fiksumpi kuin mitä se edellinen oli.

Osta pumppu Bauhausista. Hinnat alkaen 450 euroa ja sieltä pumppuun saa 5 vuoden takuun. Kalliimpi invertterimalli (Zibro) 750 euroa. Varmista ensin tuon takuun kattavuus.

Itselleni kaikki Baukkarin pumput ovat pieniä ja yritän varmistella tuota kestoikää ostamalla Mitsun FD25 tai FD35 -mallin: tiedustelutoimintani mukaan erittäin luotettava ja tehokas pumppu, jonka merkittävin ongelma on sisäyksikön kolho koko ja näkö. Toistaiseksi tämän voi saada vain 2 vuoden takuulla, tulossa on jokin 6 vuoden takuusysteemi. Tarvitsen pumpun heti, joten eipä ehdi minua auttamaan.

Erot pumppujen välillä nousevat esiin kun pakkanen kiristyy, on iso ero, jos kallis ja ylimitoitettu pitää kampaamosi lämpimänä vielä -25 asteen lämmössä ja halpis alkaa tökkiä -15 kohdalla. Tai sitten erolla ei ole merkitystä, korvaat hiljenneen pumpun pienellä sähköpuhaltimella (riittääkö sinulla virta siihen, millaiset sulakkeet?).

Osatakuilla ei ole mitään merkitystä. Kompressoritakuu tarkoittaa (kannattaa tarkistaa merkkikohtaisesti) usein sitä, että risan kompuran tilalle saa uuden mutta asennuskulut jäävät itselle. Käytännössä vanha risa jää näillä ehdoilla korjaamatta, kompuran vaihto on tosi iso työ, ja hintaero uuteen jää niin pieneksi ettei takuutonta elämää kannata niin pienen säästön takia jatkaa.

Pellettitakka voisi olla kiva vaihtoehto, antaa pikkuisen tunnelmaakin.
Murska
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Murska »

pvalila kirjoitti:Itselleni kaikki Baukkarin pumput ovat pieniä ja yritän varmistella tuota kestoikää ostamalla Mitsun FD25 tai FD35 -mallin: tiedustelutoimintani mukaan erittäin luotettava ja tehokas pumppu, jonka merkittävin ongelma on sisäyksikön kolho koko ja näkö. Toistaiseksi tämän voi saada vain 2 vuoden takuulla, tulossa on jokin 6 vuoden takuusysteemi. Tarvitsen pumpun heti, joten eipä ehdi minua auttamaan.
Meille tuli viikko sitten tuo mitsun FD25, ja nimenomaan se uudempi kirigamine +(vai mikä seoli) - malli (COP 5.33).
Vaikuttaa varsin fiksulta vekottimelta, vaikkei vielä ole kunnolla tositoimiin päässytkään. Takuu sisäyksikölle on 3 vuotta ja ulkoyksikölle 5 vuotta.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Takuu taitaa olla maahantuojakohtainen ja tuolla Mitsulla maahantuojia useitakin. Tuo 3/5 vuotta on jo ihan hyvä. Kiva kuulla positiivista laitteesta, johon luultavasti itsekin olen päätymässä.
Murska
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:Takuu taitaa olla maahantuojakohtainen ja tuolla Mitsulla maahantuojia useitakin. Tuo 3/5 vuotta on jo ihan hyvä. Kiva kuulla positiivista laitteesta, johon luultavasti itsekin olen päätymässä.
Käsitin sen niin että laajempi takuu tuli tämän uuden mallin myötä. Oma laitteeni on "virallisen maahantuojan" -Mitsubishi Electric- Paavo Kataikko Oy:n maahantuoma.
RMT-49
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja RMT-49 »

pvalila kirjoitti:Takuu taitaa olla maahantuojakohtainen ja tuolla Mitsulla maahantuojia useitakin. Tuo 3/5 vuotta on jo ihan hyvä. Kiva kuulla positiivista laitteesta, johon luultavasti itsekin olen päätymässä.
Suomessa virallisia Mitsubishin maahantuojia on vain yksi, Scanoffice.
Scanofficen sivuilta löytyy myös VTT:n suorittaman testin raportti esim. Mitsubishi FD laitteille.
Maahantuoja myöntää takuun (3/5v sisä/ulko) laitteille ja jälleenmyyjät voivat antaa tätä pidempiä takuuaikoja omalla riskillään. Takuuaika on kuitenkin aina vähintään maahantuojan ilmoittama. Ongelmatilanne syntyy kun laite vikaantuu ja sitä ei ole virallisen maahantuojan kautta tuotu markkinoille.

EDIT:
Scanofficen viralliset jälleenmyyjät listattuna.
Murska
Jäsen
Jäsen

RMT-49 kirjoitti:
Suomessa virallisia Mitsubishin maahantuojia on vain yksi, Scanoffice.
Scanofficen sivuilta löytyy myös VTT:n suorittaman testin raportti esim. Mitsubishi FD laitteille.
Maahantuoja myöntää takuun (3/5v sisä/ulko) laitteille ja jälleenmyyjät voivat antaa tätä pidempiä takuuaikoja omalla riskillään. Takuuaika on kuitenkin aina vähintään maahantuojan ilmoittama. Ongelmatilanne syntyy kun laite vikaantuu ja sitä ei ole virallisen maahantuojan kautta tuotu markkinoille.

EDIT:
Scanofficen viralliset jälleenmyyjät listattuna.
Tiedä näistä nyt sitten kuka on virallinen ja kuka ei... Paavo Kataikko Oy.
RMT-49
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja RMT-49 »

Yritysten välistä nokittelua siitä kuka on virallinen ja kuka ei... Ainakin Scanofficen sivuilla sertifikaatti Mitsubishiltä...
Pääasia että pumppu pelaa :-D
tuuma
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuuma »

RMT-49 kirjoitti:Yritysten välistä nokittelua siitä kuka on virallinen ja kuka ei... Ainakin Scanofficen sivuilla sertifikaatti Mitsubishiltä...
Pääasia että pumppu pelaa :-D
Tuo eri maahantuojien mainostama "virallinen maahantuoja" teksti on käytännössä yhtä tyhjän kanssa, sellaista ei mun käsityksen mukaan ole enään olemassa, vrt. autot. Tuohan niitäkin maahan muut kuin entiset "viralliset maahantuojat". Yksinoikeutta tuontiin ei enään ole ja se on jopa kiellettyä. Nykyään kuka vaan saa olla maahantuoja. Kukin maahantuoja on sitten vastuussa myymistään tuotteista ja kukin saa antaa minkälaisen takuun vaan uskaltaa. Sitten loppupelissä nämä maahantuojat hakee parhaansa mukaan korvaukset tehtaalta.
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
HillyMan
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja HillyMan »

Mitäs arvoisa raati sanoo Haier ilmalämpöpumpuista?
Ainakin niiden yhdessä mallissa on COP 5,56 ja huonoimmillaankin tuon esitteen mukaan 3,22.
Vai onko kaikki aasialainen huonoa?
"Hyvä tuppaa tuleen vaikka keskinkertasta yrittää "
pvalila
Jäsen
Jäsen

tuuma kirjoitti: Yksinoikeutta tuontiin ei enään ole ja se on jopa kiellettyä.
Tämä on jäänyt minulle hieman hämäräksi. EU alueella tavaran kulun pitää olla vapaata eikä tuontia toisesta EU maasta saa millään maahantuojakuviolla haitata. Toisaalta tuonti EU:n ulkopuolelta on jotenkin oudommin säänneltyä, vrt. tapaus Leatherman.

- Muutama vuosi sitten Suomeen tuotiin Leathermaneja (ihan aitoja) halpojen hintojen maista ohi virallisen maahantuonnin. Piraattituonti EU:hun kuulemma kiellettiin: haluttiin suojella sitä tahoa, joka oli rahoittanut tuotteen brändin rakentamiskulut. Tavallaan ymmärrettävää esim. urheilutekstiileissä, joiden tuotantokustannuksien suurin menoerä on juuri tuo brändinrakentaminen, eikä sen myytävän rätin kasaansutaseminen.
pvalila
Jäsen
Jäsen

HillyMan kirjoitti:Mitäs arvoisa raati sanoo Haier ilmalämpöpumpuista?
Ainakin niiden yhdessä mallissa on COP 5,56 ja huonoimmillaankin tuon esitteen mukaan 3,22.
Vai onko kaikki aasialainen huonoa?
Kyllä, kaikki Aasiasta tuleva on sekundaa. Lexukseensa tuskastunut voi lahjoittaa sen minulle. :mrgreen:

Luvattu COP on ihan modernia tasoa. Pitää paikkaansa tai ei niin laite on ilmeisen uusi malli.

Itse valitsin kahdesta vaihtoehdosta sen, jonka COP oli selvästi huonompi. Vaikka valitsemani laitteen antoteho on kunnon pakkasella 800 W suurempi kuin tuon pienemmän pumpun niin ei se riitä COPia laskettaessa kompensoimaan 200 W suurempaa ottotehoa. Kun tulee oikeasti kylmä, lämmittävät watit paremmin kuin coppi.

Investoinnin laskennalliseen kannattavuuteen vaikuttaa yksi seikka ylitse muiden: laitteen kestoikä. Käytännössä olisi toivottavaa, että laite maksaisi itsensä takaisi aika nopeasti, sillä nopeasti kehittyvistä laitteista puhuttaessa (vrt. tietokoneet) laitteen tekninen elinikä voi olla vaikka kuinka pitkä mutta käytännössä laite joutuu uusien mallien takia ennenaikaiselle eläkkeelle jo keski-iässä.
Rintamamiestalollinen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Rintamamiestalollinen »

Itse olen ollut näihin päiviin saakka sitä mieltä, että ILPin hankinta perustuu käyttömukavuuteen, ym, enempi kuin itse elinkaaren aikana saatavaan hyötyyn.
Nyt olen alkanut pehmetä tälle hankinnalle ja Ultimate on yksi asiaa paremmin tutkimatta järkevän tuntuinen vaihtoehto, mutta se ei ole pääasiani.

Mikä voisi olla rintsikassa paras sijoituspaikka ILPin sisäyksikölle ?
Makuja, mielipiteitä ja käyttötarpeita on tietysti monenlaisia, mutta itselläni ajatuksena on käyttää vain yhtä laitetta, josta saisi käyttöhyödyn sekä ala- että yläkertaan. Portaikko on tietysti äkkiseltään ajateltuna ainut paikka, mutta minkälaisia kokemuksia tai tietoja teillä muilla on ?
Portaikossakin on monta mahdollista sijoituspaikkaa... alhaalla, keskellä, ylhäällä, jne... :shock:
Pusuri
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Pusuri »

http://lampopumput.info/foorumi/index.php?board=39.0
Tuolta löydät sijoispaikan pohdintaa. Minulla on myös RMT ja sijoituspaikka on yläkerran portaat. Pumppuja on kaksi - yläkerroksen vehje viilentelee makuutilat kesällä ja auttaa alakerran laitetta sitten kylminä vuodenaikoina lämmityksessä. Laitevalintani on Mitsubishi GA25 ylös ja FD25 alas.
Vastaa Viestiin