Kukaan tehnyt itse suihkukaappia?
Kukaan tehnyt itse suihkukaappia?
Jossain lehdessä (Suomela, Koti ja Keittiö tms, en nyt muista missä) näin kuvan omatekoisesta suihkukaapista, jossa oli käytetty rakennusmateriaalina puuta. Silloin en tuota niin suuresti noteerannut, mutta jälkeenpäin olen alkanut miettiä mahdollisuutta, että kaapin väsäisi itse. Kylppäriremppamme alkaa näillä näkymin aikaisintaan vuoden päästä, joten aikaa sen visiointiin olisi vielä runsaasti jäljellä...
Etuinahan tuossa olisi suhteellisen edullinen hinta (vaikka tietysti lasit maksavat), uniikki ulkonäkö, kaapin täydellinen sopivuus tilaamme ja mielestäni miellyttävämmät materiaalit verrattuna tehdastekoisiin lasi-alumiini-muovi -tekeleisiin. Varsinkin muoviset altaat noissa saavat minussa aikaan jonkinlaisen hylkimisreaktion.
Tarkoituksena olisi siis tehdä kaikki lasipintoja lukuunottamatta puusta. Voisiko tässä ottaa vaikutteita puuveneiden maailmasta? Puuosathan voisi kyllästää upottamalla ne altaaseen, jossa olisi 1/3 pineenitärpättiä, 1/3 Valtti pohjustetta ja 1/3 pellavaöljyä. Mikäli kaappiin tulisi kaarevia pintoja, voisi puuta taivuttaa kaariksi höyryttämällä. Kokemusta edellä mainituista operaatioista on minulle tullut tehtyäni korin puuosia tuollaiseen T-Fordiin pohjautuvaan Hot Rodiin...
Mielipiteitä tällaiseen projektiin kaivattaisiin! Esim. mikä puulaji olisi kelvollinen (Rodissa käytin koivua) ja ovatko yllämainitut kyllästyksessä käytettävät kemikaalit soveliaita sisätiloihin? Vai unohdanko koko projektin ja kävelen lähimpään bauhausiin ostamaan valmiin kaapin...
Etuinahan tuossa olisi suhteellisen edullinen hinta (vaikka tietysti lasit maksavat), uniikki ulkonäkö, kaapin täydellinen sopivuus tilaamme ja mielestäni miellyttävämmät materiaalit verrattuna tehdastekoisiin lasi-alumiini-muovi -tekeleisiin. Varsinkin muoviset altaat noissa saavat minussa aikaan jonkinlaisen hylkimisreaktion.
Tarkoituksena olisi siis tehdä kaikki lasipintoja lukuunottamatta puusta. Voisiko tässä ottaa vaikutteita puuveneiden maailmasta? Puuosathan voisi kyllästää upottamalla ne altaaseen, jossa olisi 1/3 pineenitärpättiä, 1/3 Valtti pohjustetta ja 1/3 pellavaöljyä. Mikäli kaappiin tulisi kaarevia pintoja, voisi puuta taivuttaa kaariksi höyryttämällä. Kokemusta edellä mainituista operaatioista on minulle tullut tehtyäni korin puuosia tuollaiseen T-Fordiin pohjautuvaan Hot Rodiin...
Mielipiteitä tällaiseen projektiin kaivattaisiin! Esim. mikä puulaji olisi kelvollinen (Rodissa käytin koivua) ja ovatko yllämainitut kyllästyksessä käytettävät kemikaalit soveliaita sisätiloihin? Vai unohdanko koko projektin ja kävelen lähimpään bauhausiin ostamaan valmiin kaapin...
Re: Kukaan tehnyt itse suihkukaappia?
Hmmmm, toi on aika huisi idea. Olen itsekin miettinyt kumouksellisia sisustusideoita (lähivuosina tulevaan) kylppäriremonttiin. Tarkoitus on silloin luopua sisäsaunasta, ja tehdä tuohon 10 neliön tilaan kylpyhuone täyspitkine ammeineen ja pönttöuuneineen. Sauna muuttaa piharakennukseen.
En kommentoi vielä muuta kuin että taivutukset saattavat olla aika mahdottomia "kutinsa" säilyttämisessä, koska kaapin kosteusvaihtelut ovat melkoisia: saattaisi alkaa lasit / pleksit piankin paukkumaan! Ja kaareva lasipintakin taitaa olla aika tyyristä. Kannattaa varmaan miettiä kulmikkaita ratkaisuja, näyttävän näköistä saa niilläkin.
Jatka toki kehittelyä, eiköhän nämä vene- ym. vedestä ja höyrystä enemmän tajuavat ihmiset pian vastaa.
pelkka
En kommentoi vielä muuta kuin että taivutukset saattavat olla aika mahdottomia "kutinsa" säilyttämisessä, koska kaapin kosteusvaihtelut ovat melkoisia: saattaisi alkaa lasit / pleksit piankin paukkumaan! Ja kaareva lasipintakin taitaa olla aika tyyristä. Kannattaa varmaan miettiä kulmikkaita ratkaisuja, näyttävän näköistä saa niilläkin.
Jatka toki kehittelyä, eiköhän nämä vene- ym. vedestä ja höyrystä enemmän tajuavat ihmiset pian vastaa.
pelkka
Joo tuo voisi olla ihan hieno idea varsinkin kun suihkukaappi on rakenteista irti oleva kaluste. Vesieristeet sun muut pitää olla kunnossa muuten ja tuo koppi ois lähinnä suuremman veden läträämisen ohjailuun.
Koivu ei liene oikea puu tohon kohtaan hienosta ulkonäöstään huolimatta. Joku kosteuskestävyydeltään parempi puu voisi olla viisasta. Mahongit,mänty,iroko tms. mitä tosiaan vene hommissa käyttävät.
Kaaria ei varmaan kannata höyrytellä kun lämpömuokkauksilla on taipumusta epästabiiliin elämiseen. Ne pitää sitoa johonkin kiinni taivutuksen jälkeen jotta pysyy kuosissa.Suihkukopissa moisen rakenteen tekeminen voi olla konstikasta. Koneistaminen tai laminointi lienee parempi vaihtoehto muotoiluun.
Pleksiä ei ehkä kannata käyttää juuri noiden tyylikysymysten vuoksi. Nätti juhlava puu ja halvan oloinen muovi ei kiva yhdistelmä. Lasi parempi mutta lämpömuokkaaminen kotioloissa lienee mahdotonta. Pitää ostaa jotkut valmiit kaariovet ja tehdä koppi niiden mukaan.
Tai sitten tekee suorilla ovilla.
Veikkaisin että kustannusten säästämisen toivossa ei kannata edes ajatella. Kun on kaikki saanut tehtyä, kamat ostanut ja työtunteja miettinyt niin se valmiskaappi ei enää niin kalliilta tunnukaan.
Jos omaperäistä haluaa ja tunteja valmis käyttämään ja kykenevä siistiin työjälkeen niin tyylikäs systeemi todennäköisesti.
Koivu ei liene oikea puu tohon kohtaan hienosta ulkonäöstään huolimatta. Joku kosteuskestävyydeltään parempi puu voisi olla viisasta. Mahongit,mänty,iroko tms. mitä tosiaan vene hommissa käyttävät.
Kaaria ei varmaan kannata höyrytellä kun lämpömuokkauksilla on taipumusta epästabiiliin elämiseen. Ne pitää sitoa johonkin kiinni taivutuksen jälkeen jotta pysyy kuosissa.Suihkukopissa moisen rakenteen tekeminen voi olla konstikasta. Koneistaminen tai laminointi lienee parempi vaihtoehto muotoiluun.
Pleksiä ei ehkä kannata käyttää juuri noiden tyylikysymysten vuoksi. Nätti juhlava puu ja halvan oloinen muovi ei kiva yhdistelmä. Lasi parempi mutta lämpömuokkaaminen kotioloissa lienee mahdotonta. Pitää ostaa jotkut valmiit kaariovet ja tehdä koppi niiden mukaan.
Tai sitten tekee suorilla ovilla.
Veikkaisin että kustannusten säästämisen toivossa ei kannata edes ajatella. Kun on kaikki saanut tehtyä, kamat ostanut ja työtunteja miettinyt niin se valmiskaappi ei enää niin kalliilta tunnukaan.
Jos omaperäistä haluaa ja tunteja valmis käyttämään ja kykenevä siistiin työjälkeen niin tyylikäs systeemi todennäköisesti.
shit happens
-
hartsakoski
- Jäsen

Katseleppa tuota Pekan sivua http://www.sihistin.fi ja sieltä mallia kylppärin lattiasta.Jotku ne osaa tehdä siistejä juttuja!
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Tuolla mun kylppärissä on suihkuseinä, mutta kyllähän samalla konstilla tekee koko kaapinkin. Mun mielestä on turha ruveta sättäämään valmiiden lasien kanssa, sen kun tilaa lasiliikkeestä oikeanlaiset, jotka sitten karkaistaan työstöjen jälkeen.
Puun höyrytys kaarevaks onnistuu kyllä, mutta vähän niinkuin Jope sanoi, niin kannattaa sitoa kaaret hyvin muihin rakenteisiin, koska kuuma vesi voi taas pehmittää puuta uudelleen.
Koivu eu käy missään tapauksessa veden kanssa kosketuksissa oleviin rakenteisiin, koska se lahoaa. Jossain auton korissa se ehkä selviää, jos autolla ajellaan kuivalla säällä ja harvakseltaan, mutta suihkukaapissa se ei missään tapauksessa selviä.
Tuo kyllästys on kyllä hyvä keino. Mulla on ikkunalauta ja pesupöydän kansi tehty juuri tuolla tavalla kyllästettynä ja lakattuna, samaa konstia voi käyttää kaikkiin kostean tilan ratkaisuihin. Selviäähän puu veneenpohjassakin koko kesän veden alla, niin jotta mikä ettei suihkukaapin kulmassa. Ihan hirveän pitkäikäinen siitä tuskin tulee ja kaikki lakan viat pitää paikata samantien että välttyy isommilta vaurioilta mutta on se tehtävissä.
Akvaariothan kootaan pelkällä silikonisaumalla nurkissa, ja messuilla näkee törkykalliita designer-suihkukaapppeja jotka on vain liimattu nurkistaan. Voisit ehkä ajatella tämän tyyppistä ratkaisua niin että kaappi olisi sisältä pelkkää lasia - nurkistaan yhteen liimattuna - ja puuosat olisivat enempikin kulissia ja koristetta ulkopuolella. Jos puulistat liimaisi ulkopuolelta paikalleen mustalla Sikafleksillä niin sisälle jäisi vaan siisti musta raita nurkkiin ja puu olisi parhaiten suojassa kaapin ulkopuolella.
Tuo pelkkä silikonisauma nurkissa saattaa kuulostaa vähältä, mutta pari akvaariota purkaneena voin melkein väittää että lasi särkyy ennen kuin kymmenen miliä leveä ja pari metriä korkea silikonisauma.
Pekka
Puun höyrytys kaarevaks onnistuu kyllä, mutta vähän niinkuin Jope sanoi, niin kannattaa sitoa kaaret hyvin muihin rakenteisiin, koska kuuma vesi voi taas pehmittää puuta uudelleen.
Koivu eu käy missään tapauksessa veden kanssa kosketuksissa oleviin rakenteisiin, koska se lahoaa. Jossain auton korissa se ehkä selviää, jos autolla ajellaan kuivalla säällä ja harvakseltaan, mutta suihkukaapissa se ei missään tapauksessa selviä.
Tuo kyllästys on kyllä hyvä keino. Mulla on ikkunalauta ja pesupöydän kansi tehty juuri tuolla tavalla kyllästettynä ja lakattuna, samaa konstia voi käyttää kaikkiin kostean tilan ratkaisuihin. Selviäähän puu veneenpohjassakin koko kesän veden alla, niin jotta mikä ettei suihkukaapin kulmassa. Ihan hirveän pitkäikäinen siitä tuskin tulee ja kaikki lakan viat pitää paikata samantien että välttyy isommilta vaurioilta mutta on se tehtävissä.
Akvaariothan kootaan pelkällä silikonisaumalla nurkissa, ja messuilla näkee törkykalliita designer-suihkukaapppeja jotka on vain liimattu nurkistaan. Voisit ehkä ajatella tämän tyyppistä ratkaisua niin että kaappi olisi sisältä pelkkää lasia - nurkistaan yhteen liimattuna - ja puuosat olisivat enempikin kulissia ja koristetta ulkopuolella. Jos puulistat liimaisi ulkopuolelta paikalleen mustalla Sikafleksillä niin sisälle jäisi vaan siisti musta raita nurkkiin ja puu olisi parhaiten suojassa kaapin ulkopuolella.
Tuo pelkkä silikonisauma nurkissa saattaa kuulostaa vähältä, mutta pari akvaariota purkaneena voin melkein väittää että lasi särkyy ennen kuin kymmenen miliä leveä ja pari metriä korkea silikonisauma.
Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Kiitoksia kommenteista. Projektin vaatimaa työmäärää en säikähdä, luonteelleni kun on tyypillistä tehdä lähes kaikki mahdollinen itse. Kylppäri on tosiaan menossa täysin uusiksi, joten vesieristys tulee sen myötä olemaan kunnossa. Kaapin ympärille olisi varmasti hyvä jättää reilu väli kiinteisiin rakenteisiin, jotta puurakenteet pääsevät kuivumaan kunnolla suihkuttelun jälkeen.
Kaarevat pinnat saattavat tosiaan olla liian haasteellisia kaapin varsinaisiin rakenteisiin. Ehkä jonkin yksityiskohdan, joka ei eläessään halkaise laseja, voisi tehdä kaarevaksi. Lasiseinistä voisi tulla tällaisen vanhan talon henkeen sopivat ottamalla mallia vanhoista koristeellisista ikkunapokista.
Kaarevat pinnat saattavat tosiaan olla liian haasteellisia kaapin varsinaisiin rakenteisiin. Ehkä jonkin yksityiskohdan, joka ei eläessään halkaise laseja, voisi tehdä kaarevaksi. Lasiseinistä voisi tulla tällaisen vanhan talon henkeen sopivat ottamalla mallia vanhoista koristeellisista ikkunapokista.
Edelliseen kämppään rakentelin suihkusaunan, joka on siis suihkukaapin ja saunan yhdistelmä. Pinnaksi tulivat laatat, jotka näyttivät aivan puulta. Kaarevia pintoja ei tuolla tavalla tosin saa!
Noissa ökykalliissa veneissä upea puupinta on ohuenohut, alla on lasikuitua tms. taatusti kuollutta materiaalia.
Laminaattilattiassa puukuvio tulee paperista, jolle on painettu haluttu puukuvio. Joissakin parketin ja laminaatin väliversioissa tuo paperi on korvattu paperinpaksuisella viilulla.
Jos tuollaisella pinnan teet, niin silloin voisit ehkä käyttää koivuakin: kysehän on läpilaminoidusta, äärettömän ohuesta viilusta.
Muista rakentelun hurmassa säilyttää suihkukaapin etu, eli että se on varsinaista talon rakenteista irti ja että kosteus todellakin poistuu viemärin ja hormin kautta.
Suihkukaappi on siis neljä seinää, lattia ja katto: vähemmän, ja kyse on suihkunurkasta.
Noissa ökykalliissa veneissä upea puupinta on ohuenohut, alla on lasikuitua tms. taatusti kuollutta materiaalia.
Laminaattilattiassa puukuvio tulee paperista, jolle on painettu haluttu puukuvio. Joissakin parketin ja laminaatin väliversioissa tuo paperi on korvattu paperinpaksuisella viilulla.
Jos tuollaisella pinnan teet, niin silloin voisit ehkä käyttää koivuakin: kysehän on läpilaminoidusta, äärettömän ohuesta viilusta.
Muista rakentelun hurmassa säilyttää suihkukaapin etu, eli että se on varsinaista talon rakenteista irti ja että kosteus todellakin poistuu viemärin ja hormin kautta.
Suihkukaappi on siis neljä seinää, lattia ja katto: vähemmän, ja kyse on suihkunurkasta.
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Qe? Kyllä mä olen ihan umpipuisia venehiä korjannut ja kunnostanut hyvän aikaa.pvalila kirjoitti: Noissa ökykalliissa veneissä upea puupinta on ohuenohut, alla on lasikuitua tms. taatusti kuollutta materiaalia.
Puuosat pitää joka tapauksessa suojata niin hyvin että itse puu ei kastu, mutta kyllä väliä kannattaa rakenteisiin pitää. Jo siivottavuudenkin takia kaappi on hyvä olla rakenteista irti.Nummenpää kirjoitti:Kiitoksia kommenteista. Projektin vaatimaa työmäärää en säikähdä, luonteelleni kun on tyypillistä tehdä lähes kaikki mahdollinen itse. Kylppäri on tosiaan menossa täysin uusiksi, joten vesieristys tulee sen myötä olemaan kunnossa. Kaapin ympärille olisi varmasti hyvä jättää reilu väli kiinteisiin rakenteisiin, jotta puurakenteet pääsevät kuivumaan kunnolla suihkuttelun jälkeen.
Niin no, lasiahan ei kaarelle helposti saa, mutta kyllähän kaapin yläreunat ja sensellaiset saa leikattua kaarelle, saahan sen yläosan laikata vaikka katedraali-ikkunan malliseksi ja puulista reunaan jos taiteellinen silmä antaa myöden. Minusta toisaan on turvallisinta liimata lasit kokoon semmoisenaan ja lisätä puut vasta siihen päälle, ja jos sillä tavalla tekee niin on hyvin vaikea tehdä puurakennetta joka rikkoisi lasin.Nummenpää kirjoitti: Kaarevat pinnat saattavat tosiaan olla liian haasteellisia kaapin varsinaisiin rakenteisiin. Ehkä jonkin yksityiskohdan, joka ei eläessään halkaise laseja, voisi tehdä kaarevaksi. Lasiseinistä voisi tulla tällaisen vanhan talon henkeen sopivat ottamalla mallia vanhoista koristeellisista ikkunapokista.
Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Tupperware mahonkiviilumukitelineelläPekka Huhta kirjoitti:Qe? Kyllä mä olen ihan umpipuisia venehiä korjannut ja kunnostanut hyvän aikaa.pvalila kirjoitti: Noissa ökykalliissa veneissä upea puupinta on ohuenohut, alla on lasikuitua tms. taatusti kuollutta materiaalia.![]()
Semmosia ne oikeet veneet on, sarvispulkat ja tupperwaret on ihan asia eriksensä
![]()
Pekka
"Hyvä tuppaa tuleen vaikka keskinkertasta yrittää "
Tuo kommentti ohuenohuesta viilusta perustuu yli kaksikymmentä vuotta vanhaan TM:n artikkeliin, jossa kerrottiin Swan-purjeveneiden valmistamisesta.
Eivät ole ihan halpoja.
1,5 miljoonan euron Swan:
http://www.boatshop24.com/web/fi/werfte ... 538706.htm
Kalliita ainakin rintsikoihin verrattuna.
Eivät ole ihan halpoja.
-
peruskorjaaja
- Jäsen

Teeitse (http://www.teeitse.com) -lehdessä esitettiin todellakin 'Die Endlösung - Lopullinen Ratkaisu' tyyppisten suihkukaappien valmistus. Toinen valmistettiin joistakin Isokern -hormielementeistä á 160 kg. Musta ne näyttivät kaivonrenkailta. Niitä neljä päällekkäin ja sitten piikattiin ovaiaukko. Päälle jonkinlainen rappaus.
Toinen samanlainen tehtiin kaarevista siporex-harkoista.
Danskalaiset näyttävät pitävän kaikenlaisten tiilien, harkkojen yms. muurauslaastia vaatien materiaalien kuskaamisesta ennakkoluulottomiin paikkoihin. Samassa aviisissa on esittetty jos jonkinlaisten muurattujen keittiönkaappien ja stereoräkkien tekoa.
Sinänsä kaivonrenkaista koottu suihkukaappi ei ole hullumpi ajatus esim. kellariin. Vintille en kyllä alkaisi kaivonrenkaita raahaamaan
.
Toinen samanlainen tehtiin kaarevista siporex-harkoista.
Danskalaiset näyttävät pitävän kaikenlaisten tiilien, harkkojen yms. muurauslaastia vaatien materiaalien kuskaamisesta ennakkoluulottomiin paikkoihin. Samassa aviisissa on esittetty jos jonkinlaisten muurattujen keittiönkaappien ja stereoräkkien tekoa.
OT (Re: Kukaan tehnyt itse suihkukaappia?)
Tai pihalle, tuohon naapurin rajaojaan kiinni! Siihen mieletön säiliö katolle, johon talosta ja piharakennuksista erinäisillä kouruilla johdateltuna kesän 2008 sadevedet. Painovoimainen luomusuihku nääs.peruskorjaaja kirjoitti:Sinänsä kaivonrenkaista koottu suihkukaappi ei ole hullumpi ajatus esim. kellariin.
(en kai ole kyllästynyt kesänaapureihini, en kai)
pelkka
Elikkäs Tällainen mukiteline!HillyMan kirjoitti:Tupperware mahonkiviilumukitelineelläPekka Huhta kirjoitti:Qe? Kyllä mä olen ihan umpipuisia venehiä korjannut ja kunnostanut hyvän aikaa.pvalila kirjoitti: Noissa ökykalliissa veneissä upea puupinta on ohuenohut, alla on lasikuitua tms. taatusti kuollutta materiaalia.![]()
Semmosia ne oikeet veneet on, sarvispulkat ja tupperwaret on ihan asia eriksensä
![]()
Pekka
Okei, pahoittelen otsikkoaiheesta lipsumista. Juu kyllä ne oikeat veneet on ihan massiivipuuta, vaikka kyllähän nämä paikalliset muovikuilutkin osaa toisinaan olla näyttäviä laitoksia. Mutta sehän onkin juuri se puupinta mikä antaa näille hiukan kalliimmille Nautorin ja Balticin kuituveneille sen pisteen iin päälle!
Puinen suihkukaappi on kyllä hyvä idea! Juuri äskettäin oli jossain paikallisessa ilmaisjakelulehdessä juttu kun joku oli tehnyt tuollaisen pyöreän suihkukaapin itselleen. Täytyy kaivaa lehtikasaa ellei tuo meidän paremman näköinen puolikas ole jo kierrättänyt lehteä takaisin luontoon..?
pvalila kirjoitti:Tuo kommentti ohuenohuesta viilusta perustuu yli kaksikymmentä vuotta vanhaan TM:n artikkeliin, jossa kerrottiin Swan-purjeveneiden valmistamisesta.
Eivät ole ihan halpoja.
Niin nyt alkoi minuakin kiinnostamaan, mitäs noissa Swaneissa viiluttamalla tehdään 20 vuotta vanhan TM:n mukaan?
- vesahy
- Jäsen

Jos puolijoukkueelle tarkoitetun kylpytynnyrin teko puusta onnistuu, niin miksei sitten suihkukaapin. Hämärä ellei peräti pimeä siitä taitaa kuitenkin tulla.
Puun taivuttamisesta tuli mieleen, että onnistuisikohan Aallon suosima viilujen liimaustekniikka onnistua kotioloissa.
Puun taivuttamisesta tuli mieleen, että onnistuisikohan Aallon suosima viilujen liimaustekniikka onnistua kotioloissa.