Energiatehokas lämmitys ja ilmanvaihto sekä muu asuminen

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
Vastaa Viestiin
Labyrint64
Jäsen
Jäsen

Re: Energiatehoks lämmitys ja ilmanvaihto sekä muu asuminen

Viesti Kirjoittaja Labyrint64 »

Kaikkein eniten tosiaan vaikuttaa elämistavat ja se että aktiivisesti toimii asumisolojen pysymiseksi hyvinä. Esimerkkinä; miten pitkään pidät ulko-ovea auki. Kuljetko ulos talvella siten että ensin suljet tuulikaapin oven ja vasta sitten avaat ulko-oven. Avaatko pesutiloista oven muihin tiloihin kun pesutiloissa on kosteaa. Jne... Pari tuttua on käynyt saunomassa ja on joutunut pari kertaa mainitsemaan ettei avaisi ovea kylmään kellariin saunan pukuhuoneesta koska kosteus karkaa kellaritiloihin ja tiivistyy ties minne. Avataan mieluummin se ikkuna ulos että saa viileämpää ilmaa. Tuota harva tulee ajatelleeksi.

Itse asiaan;

1. Suihkukaappi. Alkuun ostettiin se vain tilapäiseksi roiskesuojaksi mutta nyt pitkän käytön jälkeen harkitsen sellaisen asentamista myös valmiiseen kylpyhuoneeseen. Miksi joka ikinen aamu ja usein illallakin tarvitsisi roiskutella vettä pitkin seiniä ja lattioita kun katolla varustettu suihkukaappi pitää kosteudet sisällään. Kosteuden voi johtaa kaapista putkea pitkin suoraan ulos. Jos kellaripesutila on viileämpi kuin muut asuintilat niin suihkukaappi on mukava aamulla kun suihkun lämpö lämmittää kaapin ilman nopeasti. Ei tarvitse kuivailla seiniä ja kun lopettaa suihkun jättää ovet kiinni niin vesi kondensoituu seiniin ja valuu viemäriin.

2. Ilmankuivuri. Pesutiloissa loistava laite. Jos ei ole lattialämmitystä niin kuivuri pitää paikat kuivana myös kesäisin kun patteriverkostossa ei kierrä kuuma vesi. Plussana se että kuivaa myös pyykit nopeasti ja laitteen tuottama "hukkalämpö" lämmittää pesutilojen ilmaa.

3. Pax kosteussäätimellä on myös ehdoton pesutiloissa. Tai ehkä noissa tiloissa toimisi jopa jatkuvatoiminen tuuletin.

4. Allekirjoitan liiketunnistimet. Huomiokaa että mitä paremmin miettii käytettävyyttä sähköasioissa niin sitä mukavampi on elää myöhemmin. Joskus piuhaa joutuu vetämään älyttömältä tuntuvan määrän mutta kun kerran sen tekee niin on näppärää kun katkaisijoita valoille on riittävästi ja oikeissa paikoissa. Pistorasian asentaminen ulos säästää energiaa kun ei tarvi enää pitää autotallin/varaston ovea syksyisin raollaan kun vetää roikalla piuhoja esim. oksasilppurille.

5. Himmentimet säästää myös sähköä. Malliksi sellainen jota ei voi painaa vaan aina ruuvataan valot himmeästä kirkkaaksi. Tällöin näkee aina (varsinkin yöllä) milloin valoa on tarpeeksi eikä tarvi turhaan laittaa kaikkea tehoa täysille.
Labyrint64
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:Piuhaa ei tarvitse vedellä, kts. http://www.johdoton.fi. Itse ostin saman valmistajan tuotteita Intertecnon tuotenimellä Bauhausista ja Clas Ohlson myy omaa varianttiansa samasta teemasta. Minulle tulee näitä langattomia ohjaimia yli 20 kpl taloon, mahdollistavat myös PC-pohjaisen ohjauksen.
- Perinteiset katkaisijat tulisivat vetoineen kalliimmaksi.
En vieläkään usko tuohon johdoton järjestelmään. Monimutkaisessa sokkeloisessa talossa puoltaa ehkä paikkaansa mutta jos tehdään pintaa uusiksi ja vedeään sähköjohtoja niin joutuuhan sinne valaisimelle vetämään sen sähköjohdon jokatapauksessa. Pistorasioille pitää vetää sähköt jne... Eli tuo johdoton poistaa vain vedot katkaisijoille. Johdottoman puolesta puhuu tilanteet joissa sähkövedot tulisi todella pitkiksi tai haluaa lisäkatkaisijoita esim. tv-tuolin viereen sekä sängynpäätyyn. Yksi PRO tason sovellutus olisi kytkin joka sulkisi kaikki valot talosta kun ulos lähtiessä painaisi sitä. Tietenkin varustettuna jollain läpällä ettei vahingossa sammu valot.
Kyselin tuollaista johdoton systeemiä todelliseen tarpeeseen eli pihavalaistuksen ohjaamiseen. Maahan kun on ikävä kaivella älyttömästi piuhoja ja pihavalot pitäisi syttyä osa liiketunnistimesta ja osa himmentimestä ja osa katkaisijoista. Johdoton järjestelmä ei kuulemma kestä pakkasta joten se siitä.

Yksi mitä noissa systeemeissä pelkään on viive. Ostin keittiöön energiansäästölampun ja vaihdoin sen yhden valaisimen sisälle. Kun valot sytytti syttyi yksi valaisin ärsyttävällä viiveellä. Kyseessä oli Megaman Lilliput joka pitäisi olla parempaa A-luokkaa. En tiedä johdoton ratkaisun viiveistä mutta valaisimissa joita käytetään usein olen tottunut siihen että valot syttyy heti.
jtbo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jtbo »

Itse käytän valaistuksessani Megamanin 23 watin energiansäästöpolttimoita, valotehoa on enemmän kuin hehkussa, sävy miellyttävä hehkulampunomainen ja syttyvät aivan välittömästi kirkkaana. Energiaa säästävä vaikutus on toki hieman kyseenalainen, etenkin kun kämppä lämpiää sähköllä, mutta keittiössäkin joutuu käyttämään valoa jopa aurinkoisena päivänä, niin eipä turhaan sitä sähköä kulu ilman lämmitykseen.

Silmälaseja kun joutuu käyttämään, niin sitä on oppinut arvostamaan kirkasta valoa, 15w energiansäästölamput kierränkin kaukaa, sopii ehkä tunnelmavaloksi.
HillyMan
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja HillyMan »

jtbo kirjoitti: Silmälaseja kun joutuu käyttämään, niin sitä on oppinut arvostamaan kirkasta valoa, 15w energiansäästölamput kierränkin kaukaa, sopii ehkä tunnelmavaloksi.
Näin sitä huomaa kuinka erillaisia meitä on. Mulla on aika paljon 5w energiapolttimoita ja 11w taitaa olla suurin koko talossa. Keitiössä toki ihan normaaleja loisteputkia niin katossa kuin työtasoille. Oisko ollu katossa 18w ja työtasolle muistaakseni 24w.
"Hyvä tuppaa tuleen vaikka keskinkertasta yrittää "
vesahy
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vesahy »

johdoto.fi kirjoitti:Suuri määrä yksilöllisiä laiteosoitteita varmistaa järjestelmän muunnettavuuden ja mahdollistaa laajankin kiinteistön valaistuksen ohjauksen ilman häiriöitä.
Onko kuitenkin mahdollista, että naapurilla on samat laiteosoitteet ja silloin hän ohjailee myös meidän valoja? Ei suostu muuttamaan asetuksiaan, ei uhkailulla ei anelulla ja itse olen niin tumpula, etten osaa mitään asialle tehdä.

Muistelen lukeneeni, että Viljo Veräjän (Bill Gates) älytalossa ihmisille pannaan nappi rintaan ja heidän liikkuessaan talossa valot syttyvät ja sammuvat. Taisi siinä olla paljo muutakin, esimerkiksi ilmastointi säätää lämpötilaa, lempimusiikki alkaa soida kun saapuu omaan makuuhuoneeseen jne. Tuostahan voisi tehdä globaalin käytännön, jokaiselle syntyvälle ihmiselle pannaan jo synnytyslaitoksella siru kainaloon ja jokaiselle annetaan oma ip-osoite. Ei olisi kansalaiset hukssa virkavallalta.
vesahy
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vesahy »

vesahy kirjoitti:
johdoto.fi kirjoitti:Suuri määrä yksilöllisiä laiteosoitteita varmistaa järjestelmän muunnettavuuden ja mahdollistaa laajankin kiinteistön valaistuksen ohjauksen ilman häiriöitä.
Onko kuitenkin mahdollista, että naapurilla on samat laiteosoitteet ja silloin hän ohjailee myös meidän valoja? Ei suostu muuttamaan asetuksiaan, ei uhkailulla ei anelulla ja itse olen niin tumpula, etten osaa mitään asialle tehdä.

Muistelen lukeneeni, että Viljo Veräjän (Bill Gates) älytalossa ihmisille pannaan nappi rintaan ja heidän liikkuessaan talossa valot syttyvät ja sammuvat. Taisi siinä olla paljo muutakin, esimerkiksi ilmastointi säätää lämpötilaa, lempimusiikki alkaa soida kun saapuu omaan makuuhuoneeseen jne. Tuostahan voisi tehdä globaalin käytännön, jokaiselle syntyvälle ihmiselle pannaan jo synnytyslaitoksella siru kainaloon ja jokaiselle annetaan oma ip-osoite. Ei olisi kansalaiset hukassa virkavallalta.
jtbo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jtbo »

HillyMan kirjoitti: Näin sitä huomaa kuinka erillaisia meitä on. Mulla on aika paljon 5w energiapolttimoita ja 11w taitaa olla suurin koko talossa. Keitiössä toki ihan normaaleja loisteputkia niin katossa kuin työtasoille. Oisko ollu katossa 18w ja työtasolle muistaakseni 24w.
Juu, erilaisuus on rikkaus, vai mitenkäs se menikään :-)

Täällähän ei tosiaan olekkaan mitään työtasovaloja, nuo kattovalot toimii lukuvalona, työvalona ja yleisvalaistuksena. Muistan tosin vielä ajan, jolloin en valoja juurikaan edes tarvinnut, vaan näiden lasien myötä on kyllä huomannut selvän eron, joutuu 'katsomaan valon kanssa' useammin kuin ennen.

Kuinkahan energiatehokkuuden kanssa tein tuossa, kun kylmän varastotilan valaistus ennen oli 1kpl 60w hehkupolttimoita, nyt siellä on 2x23w energiansäästölamppuja, eli 46w? Valotehossa toki reilu parannus, mutta mietityttää vähän se, että kuoleentuuko loppupelissä uusien johtojen ja valokantojen jne tuolla pienellä erolla koskaan.
maanma
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja maanma »

Labyrint64 kirjoitti:Esimerkkinä; miten pitkään pidät ulko-ovea auki.
Olen törmännyt samaan ongelmaan vieraiden kanssa. Laitoin ratkaisuksi ovipumpun tuulikaapin oveen.

Ei kerrostalossa koko ikänsä asunut osaa yleensä ymmärtää että lämpö karkaa kymmenissä sekunneissa eikä minuuteissa.
Kalliomäki
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Re: Energiatehokas lämmitys ja ilmanvaihto sekä muu asuminen

Viesti Kirjoittaja Kalliomäki »

Hiukan asiaan liittyen.
Itse olen huomannut eron rintamamiestaloasukkaassa ja rivi/kerrostaloasukkaassa.
Esimerkiksi riittää jo omat vanhemmat, jotka asuvat omassa rivitalo asunnossa, jossa kaukolämpö.

-Talvella heidän käydessä ulko-ovet tuuppaa olemaan auki aika pitkään ja väliovet jää auki.
-Vettä lasketaan urakalla, koska heillä itsellään kiinteä vesimaksu.
-Äiti valittaa talvella kylmyyttä, vaikka on koko talossa tasaiset 20-21 astetta lämmintä. Itse heillä kotona on aika lämmin, aina jotain 25 astetta. Hikeä pukkaa aina pintaan heidän luona käydessään.Olen asiasta mainninnut että vähempikin riittäisi. Sanoovat takaisin, että se kaukolämpöä... :roll:
-Hekin kun saunovat täällä, niin kylpyhuoneen ovet on selällään kuiviin tiloihin, vaikka kosteissa tiloissa on koneellinen ilmanvaihto.
-Valotkin palaa koko talossa, kun pitävät kotonakin kaikki valot päällä.

Eräs joulu taisi pariin päivään mennä reilun viikon energiat, kun olivat luonani. Että on sitä monella aika paljon petraamista noissa asumistavoissa.
Minusta omakotitalossa asuvat ovat kuitenkin aika tarkkoja energian kulutuksesta, varsinkin ne jotka kulutuksen maksavat. Yllättävän paljon tulee säästöä pienillä teoilla vuoteenkin.
Esko Epäkesko
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Esko Epäkesko »

Johdoton järjestelmä säästi saneerauksessa itselläni huimasti töitä ja rahaa. Saatoin käyttää olemassa olevia valokytkimien rasioita ja sähkövetoja, mutta pystyin muuttamaan katkaisijoiden ja valaisimien sijainteja purkamatta rakenteita. Kaiken saa myös vähän tyhmempikin sähkömies helposti ennalleen. Lisäksi kaukosääädettävvyys on loistava ominaisuus.

Käytin Claes Ollssonin myymää sarjaa, josta on todettava, että laatu ei ole parasta luokkaa. Näistä himmentimellä varustetuista valokaitaisijoista kolme toimi moitteetta mutta yhtä vaihdoin kaksi kertaa ennen kuin sain toimivan yksilön. Ensimmäinen sytytteli valoja itsekseen ja lakkasi lopulta himmentämästä, toinen yksilö ei totellut kaukosäädintä kuin kymmenen sentin päästä, mutta kolmas kerta toden sanoi ja nyt koko järjestelmä on pelannut kohta kaksi vuotta moitteetta. Takuuvaihdot kyllä suoritettiin esimerkillisesti. Sain rahani takaisin ja koska tuotteen hinta oli halventunut, niin jäin "voitolle" ostaessani uuden. Tämä uusi on luonnollisesti täydellä takuulla.
Labyrint64
Jäsen
Jäsen

Kaikki kunnia johdottomille järjestelmille. Itsekin olen haaveillut järjestelmästä jossa pystyisin tietokoneella ohjelmoimaan valaistusta ja lähes kaikkea ja vaikka netin yli. Ajatus oli XIO järjestelmä jossa signaalit kulkee johtoja pitkin. Homma kaatui kun olisi pitänyt ostaa 3-vaihesähköä varten vaihetoistimen jolla signaalit siirretään myös 2- ja 3-vaiheille.
Toinen homman kariuttanut juttu oli että en enää keksinyt miten tuo johdoton ratkaisu voisi helpottaa tai säästää remppakustannuksissa. Aion ehkä hommata johdoton-ratkaisun olohuoneen sekä makuuhuoneen valaistukseen mutta muualla en näe siitä mitään hyötyä. Kun sähkösuunnitelmat tehdään kunnolla ja mietitään käytettävyyttä niin ei ole tarvetta myöhemminkään siirrellä katkaisijoiden paikkoja jatkuvasti. Ja kerran kun seinät menee uusiksi niin samalla vetää sen johdon sinne katkaisijallekin. Olohuoneessa valojen himmentäminen suoraan tv-tuolista kaukosäätimellä voisi olla kiva ja makuuhuoneessa sängyn päätyyn voisi liimata pari johdotonta valokatkaisijaa niin saisi valot on/off nousematta vuoteesta. Vaatekaappiin pitänee viritellä valaistus joka ei polta vaatteita/taloa ja joka syttyy kun oven avaa. Liiketunnistin tai joku kytkin oveen. Tällöin valoa on siellä missä tarvitaan eikä tarvi ylimitoittaa esim. kattovalaisinta.

Nuo pistorasiat ja kytkimien paikat kantsii miettiä loppuun asti. Pistorasioita harvoin on liikaa. Itse asensin keittiön välitilaan 12 pistorasiaa (6 2-osaista). Eikä tunnu olevan liikaa kun vierekkäni on kahvin ja vedenkeitin, leivänpaahdin ja tarvitaan sauvasekoittimmelle vielä virtaa.

Itse olen kylvänyt himmentimiä jo niin keittiöön kuin ulkovaloihin. Myös liiketunnistimia löytyy niin vaatehuoneesta kuin ulkoakin. Portaisiin tulossa. Liiketunnistin säästää oikeasti energiaa ja on lisäksi käytännöllinen. Johtovetojakaan ei tarvita enää niin paljon kun katkaisijat jää pois. Himmentimillä taas saadaan valaistusteho säädettyä juuri sopivaksi mutta tarpeen vaatiessa voidaan valot kirkastaa kun tarvitaan kunnolla näkyväisyyttä.
hellman
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hellman »

Meillä on vakaa tarkoitus hoitaa ensi talven aikana pihavalaistus tehokkaammaksi ja kokonaan uusiksi noin 7-10 watin kulutuksella.
Ledeillä meinasin tuohon tavoitteeseen päästä, ledit maksavat noin 6€ kappale ja kuluttavat 1 watin per nokka.
Yhden ostin jo koe käyttöön ja kyllä muuten valaisee, aivan toisesta maailmasta kuin kaupan 400000 tuhatta lediä sisältävät tuikut. Ei se määrä vaan se laatu.
hellman
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hellman »

http://www.nadenex.fi/online/index1.html

Tuollaisia olin meinannut, tuolta samasta kaupasta löytyy valmiita valaisimiakin vaan kun pihi olen niin valmistan ne itse noista komponenteista.

Niin ja niistä sävyistä vielä sieltä nadenexin sivuilta:

Suosituin valkoinen ledimme on värisävyltään hyvin lämmin ja on nyt lähellä halogeenilampun värilämpötilaa, 3300 K. Sen lisäksi voit valita myös kellertävän hehkulampun värin tai viileän valkoisen sävyn, 6000-10000 K.

ja tuo "viileän valkoinen" on juuri sitä ärsyttävän sinistä. kannattaa valita noita lämpiä sävyjä niin pää kestää.
koulukoti
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja koulukoti »

Tuohon ohjelmaan kun sais vielä koottua kaikki hyväksi koetut konkreettiset ideat/hankinnat
http://www.energiatehokaskoti.fi/flashguide/

Eikös joku id-osaava vois tehdä vastaavan rintsikka/vanhatalo-aiheisen :-D sivuille (jota vois päivitellä..)

koulukoti
tuuma
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuuma »

Kyllä mä uskallan toivoa että jokainen himmenninvalmistaja tuntee siniaallon ja sen pätkimisen sopivassa siniaallon kulmassa. Asian voi ajatella niin että sisällä on kytkin, joka napsautetaan päälle niin nopeasti että tuo yksi siniaalto voidaan viipaloida moneen osaan ja näin saadaan virta rajoitettua lampulle ihmissilmän huomaamatta että lamppu on välillä sammutettu. Ei varmaan ole markkinoilla himmentimiä, jotka tehon johonkin sisäiseen vastukseen hukuttaisi, johan rasia olisi kuuma kuin :twisted: Tosin autojen lämppäreiden puhallinmoottorit säädetään edelleen noin alkukantaisesti.
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Vastaa Viestiin