Kivihiiltä puukattilaan?
Re: Kivihiiltä puukattilaan?
Laskeskelin, että tuhat kiloa antrasiittia on suunnilleen sama asia, kuin 800 litraa polttoöljyä.
-Tonni antrasiittia maksaa noin 580 euroa.
-800 litraa pottoöljyä noin 728 euroa.
-10 heittokuutiota valmiita halkoja ostettuna noin 400 euroa täälläpäin.
-sama lämpömäärä pellettiä noin 340 euroa.
Eli kyllä niitä puita ja varsinkin "ilmaisia puita" kannattaa edelleen polttaa, jos on aikaa.
Toisaalta ero polttoöljyyn on sen verran pieni, että jos oikein laiskottaa, niin ei tarvitse
kärsiä huonosta omatunnosta, jos ei jaksa antrasiitillakaan lämmittää.
-Tonni antrasiittia maksaa noin 580 euroa.
-800 litraa pottoöljyä noin 728 euroa.
-10 heittokuutiota valmiita halkoja ostettuna noin 400 euroa täälläpäin.
-sama lämpömäärä pellettiä noin 340 euroa.
Eli kyllä niitä puita ja varsinkin "ilmaisia puita" kannattaa edelleen polttaa, jos on aikaa.
Toisaalta ero polttoöljyyn on sen verran pieni, että jos oikein laiskottaa, niin ei tarvitse
kärsiä huonosta omatunnosta, jos ei jaksa antrasiitillakaan lämmittää.
Juu, jos on aikaa, naulan kantaan.Zener kirjoitti:Eli kyllä niitä puita ja varsinkin "ilmaisia puita" kannattaa edelleen polttaa, jos on aikaa.
Tänpäiväisen polton kokemuksia: Latasin pesän yläluukkuun asti hieman luukusta takaseinään päin laskevasti ja jätin alaluukun auki. Tein siinä hetken muita hommia kun muistui mieleen tuli. 80°C oli kattilassa ja kiehumisen ääni. Äkkiä alaluukku kiinni ja odottelemaan jospa laskisi lämmöt vaan eipä laskenut. Pikku paniikki alkoi hiipiä mieleen. Onnekseni hoksasin että vetoluukku hieman jumitti ja oli raollaan. Sitten tilanne rauhoittui jossain 95°C:ssa
Itse vertailen tuossa öljyyn niin se on totta että eipä se paljon halvempaa ole mutta painoarvona nostan korkealle että öljylämmitteisen talon ominaishaju on poissa ja se on mulle suuri plussa niinkuin sekin että tuota voi varastoida monia vuosia sen kärsimättä, pihalla. Öljy kaiketi "happanee" jos on monta vuotta säiliössä makaamassa
Tuhkaa ei ole tullut yhtään tai siis ehkä joku millin kerros jos oikein tarkkoja ollaan. Puulämmitykseen verrattuna hyvin huoleton aine. Öljyyn verrattuna vaatii ehkäpä jotain seuraamista ja lisäämistä kaksi - kolme kertaa päivässä riippuen ulkolämpötilasta.
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Taas on yksi päivä takana antrasiitilla. Eilinen ylilyönti rauhottui ja hämmästykseksi tämä päivä on mennyt n. 70°C:ssa. Kevyesti lisäsin aamulla ja nyt taas pari kourallista, ei ehkä olisi tarvinnut.
Aika mainio aine. Näillä ulkolämpötiloilla hehkuu tosi mitättömästi. Kattilan vedonsäätö säätelee rauhallisesti. Tuli mieleen että taitaa säästää kattilaa verrattuna öljyyn, joka vetäisee aina täydet liekit kun on tarvetta. Antrasiitti vaan hiljalleen hiipuu ja kirkastuu vetoluukun mukaan. Kattilan pinta on pysynyt puhtaana. Kun vain tuon hinnan saisi neuvoteltua hieman alemmaksi niin saattaisin olla tilaamatta öljyä täksi vuodeksi kokonaan
Jos tulee reissuja niin tuleva sähkövastus hoitelisi ne hetket. Yökyöpeli kun olen niin menen kohta kivihiili saunaan... Testi sekin ja 80°C oli hetki sitten. Pelleteillä en sitä saavuttanut.
Olen tässä miettinyt myös eettistä puolta ja nyt siis "suollan" hiilidioksidia taivaalle aineesta, jonka muodostumiseen on mennyt tuhansia vuosia. Mutta toisaalta mitään hiukkaspäästöjä en nyt aiheuta ja muitakaan kummajaisia. Ainoa "vaarallinen" mitä piipusta taitaa tulla on tuo CO2. Luulisi että kasvit ainakin tykkää ja lisääntyy ja käyttää tuon? Onkohan kukaan laskenut miten paljon kasvit on alkanut kasvaa enemmän kun ilmassa on paljon CO2:sta? Siitäköhän johtuu että puutavaran vuosirenkaat nykyään on niin harvassa ja "tiukkasyistä" -puuta on vaikea löytää
Aika mainio aine. Näillä ulkolämpötiloilla hehkuu tosi mitättömästi. Kattilan vedonsäätö säätelee rauhallisesti. Tuli mieleen että taitaa säästää kattilaa verrattuna öljyyn, joka vetäisee aina täydet liekit kun on tarvetta. Antrasiitti vaan hiljalleen hiipuu ja kirkastuu vetoluukun mukaan. Kattilan pinta on pysynyt puhtaana. Kun vain tuon hinnan saisi neuvoteltua hieman alemmaksi niin saattaisin olla tilaamatta öljyä täksi vuodeksi kokonaan
Olen tässä miettinyt myös eettistä puolta ja nyt siis "suollan" hiilidioksidia taivaalle aineesta, jonka muodostumiseen on mennyt tuhansia vuosia. Mutta toisaalta mitään hiukkaspäästöjä en nyt aiheuta ja muitakaan kummajaisia. Ainoa "vaarallinen" mitä piipusta taitaa tulla on tuo CO2. Luulisi että kasvit ainakin tykkää ja lisääntyy ja käyttää tuon? Onkohan kukaan laskenut miten paljon kasvit on alkanut kasvaa enemmän kun ilmassa on paljon CO2:sta? Siitäköhän johtuu että puutavaran vuosirenkaat nykyään on niin harvassa ja "tiukkasyistä" -puuta on vaikea löytää
Kokeilin viimetalvena poltella kivihiiltä Veto-alapalokattilassa. Ensin puita pohjalle sytykkeeksi ja kiviihiiliä pari ämpärillistä päälle. Paloi sinänsä ihan hyvin, pannu kävi melko kuumana, mutta ei kiehunutkaan. Savutus oli melko vähäistä mutta oman tuoksunsa se kyllä antoi
Ongelmana vaan oli puihin verrattuna arinalle jäänyt kivihiilen palamattomat kokkareet, vähän niin kuin palaneita kiviä, mitkä piti lapioida arinalta pois. Alapaloisessa kivihiilen polttaminen ei tuntutunut juurikaan helpommalta kuin kunnon perinteiset klapit. Niitä kun ei tarvii ladata kuin 1-2 pannullista, niin 2 kuution varaaja on "täynnä". Varsinkaan kun puista ei tarvi mitään maksaa, muutakuin oman työn.
No tuleehan sitä hiilidioksidia öljynpoltostakin. Ja toisaalta öljy on uhanalaisempaa tavaraa, kuin kivihiili. Öljyä on (aina) 50 vuodeksi, mutta kivihiiltä sadoiksi vuosiksi.tuuma kirjoitti:Olen tässä miettinyt myös eettistä puolta ja nyt siis "suollan" hiilidioksidia taivaalle aineesta, jonka muodostumiseen on mennyt tuhansia vuosia. Mutta toisaalta mitään hiukkaspäästöjä en nyt aiheuta ja muitakaan kummajaisia. Ainoa "vaarallinen" mitä piipusta taitaa tulla on tuo CO2. Luulisi että kasvit ainakin tykkää ja lisääntyy ja käyttää tuon? Onkohan kukaan laskenut miten paljon kasvit on alkanut kasvaa enemmän kun ilmassa on paljon CO2:sta? Siitäköhän johtuu että puutavaran vuosirenkaat nykyään on niin harvassa ja "tiukkasyistä" -puuta on vaikea löytää
Hieman ihmettelen tuota Tuuman mainitsemaa "öljylämmiteisen talon hajua". Tiedän, mistä puhutaan, mutta omassa talossani moista ei ole, ei edes pannuhuoneessa. Poltin on uusi, kattila ei ihan (vm. 1963, aivan kuten isäntänsäkin). Tuplapesä minullakin mutta ei riitä aika, voimat eikä huumorintaju juosta heittelemässä pesään sen enempää puuta kuin muuta.
Pellettitakkaa ja Ilpiä olen harkinnut mutta taidan kaatua kunnan syliin eli lämpöputken päähän jos Vantaan energia sellaisen vain minulle suostuu myöntämään.
Pellettitakkaa ja Ilpiä olen harkinnut mutta taidan kaatua kunnan syliin eli lämpöputken päähän jos Vantaan energia sellaisen vain minulle suostuu myöntämään.
Niin, olisiko tuolla jotain tekemistä että jos edes joskus on huokoiselle betonilattialle PÖ:tä lorahtanut niin sen haihtuminen kestää ja kestää mutta toisaalta tän antrasiitti kokeilun jälkeen se hävisi ja olen huomannut että on siinäkin semmoinen oma jännä tuoksu kun tarkemmin nuuhkii.pvalila kirjoitti:Hieman ihmettelen tuota Tuuman mainitsemaa "öljylämmiteisen talon hajua".
Nyt kun tuli lämpimämmät ilmat niin hehku sammui ja pesään jäi semmoisia todella kovia palleroita, varmaan muuttuneet timanteiksi...
Kaukolämpö olisi muuten hyvä mutta ei vaan istu meikäläisen filosofiaan hinnoittelun johdosta, se poissulkee kaiken oman yrittelyn energiansäästöön suurella perusmaksulla. Muutenhan KL olisi tännekin jo tullut jos sen saisi niin että voisi olla maksamatta perusmaksua kevät-kesä-syksy akselilla... Ja jos tänne tulisi kaksi linjaa eri toimittajalta mutta nyt toimittaja on Fortum ja kuulostaa siten monopolilta.
Tämä on kahden asunnon talo, tosin yhtiöjärjestys nykyisellään näkee sen yhtenä. Saatan joskus laittaa toisen asunnon myyntiin ja silloin on eduksi, että talon yhteinen lämmitysjärjestelmä on niin simppeli, ettei sen takia tarvitse ihmeellistä naapuriyhteistyötä harjoittaa. Tämä sulkee minun kohdaltani pelletti- ja aurinkolämpösysteemit pois, ainakin jossain määrin.
Tuo on hyvä peruste jos mikään!!! Jos oltaisiin tätä tekemässä myyntimielessä niin tänne tulisi varmaankin suorasähkö ja ILP nostamaan talon EKO -houkuttavuutta ja sitten unohtaisin kaikenmaailman viritelmät ja johdottomat/ohjelmoitavat sähköjenohjausjärjestelmät ja muutkin ihme vimpaimet. Tämä asumismuoto kun antaa toteuttaa itseään niin miksi ei, kunhan tuon muistaa että tähän voi joskus joku muuttaa niin viritelmät täytyy olla ainakin helposti purettavissapvalila kirjoitti:Tämä on kahden asunnon talo, tosin yhtiöjärjestys nykyisellään näkee sen yhtenä. Saatan joskus laittaa toisen asunnon myyntiin ja silloin on eduksi, että talon yhteinen lämmitysjärjestelmä on niin simppeli, ettei sen takia tarvitse ihmeellistä naapuriyhteistyötä harjoittaa. Tämä sulkee minun kohdaltani pelletti- ja aurinkolämpösysteemit pois, ainakin jossain määrin.
Täs nyt olisi tarkoitus että mustalla limusiinilla sitten jalat edellä joskus tästä lähdetään pois... Eiköhän noi tänne tulevat lisävimpaimetkin sitten jo ole kertaalleen vaihdettu ja joka pojan tee-se-itse kitistä on rakennettu 1000Mwh:n fuusioreaktori puuceen tilalle pihalle
Joopa joo, ei tullut musta antrasiitti lämmittäjää. Nyt on kokemusta kylmästäkin ilmasta ja lopputulos on että ihme pulaamista kaksoispesäkattilassa. Vaatisi ilmeisesti jonkun tyyliin pellettikorin
Juttu on mennyt niin että kun tarpeeksi on puilla laittanut tulta niin on alkanut hehkumaan ja sitten kun sattuu laittaa liikaa antrasiittia niin sammuu ja jäljelle jää ihme harmaan valkoisia "kiviä". Optimi määrällä ja optimi lisäyksillä kyllä toimii mutta pariin otteeseen on menny hermo
Lopetan omalta osaltani jutun tähän. ÖP lähti käyntiin tänään ja varmana käy kun kello. Ei tarvitse ravailla ja tutkia piipun antia
Lopetan omalta osaltani jutun tähän. ÖP lähti käyntiin tänään ja varmana käy kun kello. Ei tarvitse ravailla ja tutkia piipun antia
Mä ajattelin tuosta Tuuman kokeilusta viisastuneena kokeilla antrasiittia vasta pakkasilla. Eihän tässä vielä kunnon kylmiä kelejä ole ollutkaan.
Eilenkin kun oli olevinaan kylmä päivä ja emäntä valitteli kylmyyttä, niin panin pötköä pesään sillä seurauksella, että kattila kiehahti ja torpassa yli 25 astetta lämmintä. Vielä ei varoventtiili auennut, mutta lähellä oli.
Eilenkin kun oli olevinaan kylmä päivä ja emäntä valitteli kylmyyttä, niin panin pötköä pesään sillä seurauksella, että kattila kiehahti ja torpassa yli 25 astetta lämmintä. Vielä ei varoventtiili auennut, mutta lähellä oli.
Varppina toimii -20 asteessa paremmin. Annoin varman väärän kuvan, juuri silloin se hermo oli jo menny...Zener kirjoitti:Mä ajattelin tuosta Tuuman kokeilusta viisastuneena kokeilla antrasiittia vasta pakkasilla. Eihän tässä vielä kunnon kylmiä kelejä ole ollutkaan.
Nostetaanpa hiiliasia esiin,kun on itselle ajankohtainen.Vanhempieni kanssa asuin -56 rakennetussa talossa,mitä lämmitimme antrasiitilla.Homma toimi aika vaivattomasti,muutaman kerran päivässä käytiin lisäämässä hiiliä.Nyt samainen talo olisi minulle kaupan,ja onneksi löysin tämän topicin.Taloon nimittäin vuokranantaja(Tampereen Kaupunki)toi viime syksynä uuden kattilan(Jäspin tupla - mikä lie -jossa mahdollisuus öljyyn myös),ja jossa kehotettiin puita käyttämään.Aika työlästä ja puuta vievää näytti olevan,ja olikin hyvä lukea,että tällaiseen uuteen tuplakattilaan sopii antrasiitti myös.Käyttöohjeissa ei sellaista mainita,mutta tuossa aiemmin esitetyssä linkissä kyllä mainostetaan ylivertaisen sopivaksi.Myyjän puheita tietysti,mutta kai se on uskominen?
Säkkejäkin olisi pihassa kymmenkunta,koska vanhempani turvautuivat viime talvena pitkälti sähköpattereihin,ja puihin.Huomasi totisesti sähkölaskusta.Isäni sairastumisen vuoksi lämmittäminen jäi äitini harteille,eikä hän perehtynyt hiilien polttamiseen.
Aikalailla talokauppa jännittää,ja päätöstä ei meinaa saada aikaiseksi.Pieni apu tuli tuosta tiedosta kuitenkin,että hiilillä voisi pärjätä..ettei tarvisi "asua"lämmityshuoneessa,kuten äitini joutui puiden kanssa.
Säkkejäkin olisi pihassa kymmenkunta,koska vanhempani turvautuivat viime talvena pitkälti sähköpattereihin,ja puihin.Huomasi totisesti sähkölaskusta.Isäni sairastumisen vuoksi lämmittäminen jäi äitini harteille,eikä hän perehtynyt hiilien polttamiseen.
Aikalailla talokauppa jännittää,ja päätöstä ei meinaa saada aikaiseksi.Pieni apu tuli tuosta tiedosta kuitenkin,että hiilillä voisi pärjätä..ettei tarvisi "asua"lämmityshuoneessa,kuten äitini joutui puiden kanssa.
- lmfmis
- Jäsen

- Kotisivu: viewtopic.php?f=9&t=8430
tuuma kirjoitti: 40kg säkki on noin sementtisäkin kokoinen ja siinä maahantuojan mukaan on 40kg*8,1kg/kWh = 324kWh energiaa, joka vastannee jotain 32 litraa öljyä.
...eli öljynä maksaisi 22 eur..paljonkos tuollainen 40 kg antrasiittisäkki maksaa?
Eristysremppa: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430
-
Mikko Suokas
- Jäsen

Näyttäisi olevan 677 e/1000 kg pikkusäkeissä, jolloin säkillisen hinnaksi tulee 27,08 e.lmfmis kirjoitti:...eli öljynä maksaisi 22 eur..paljonkos tuollainen 40 kg antrasiittisäkki maksaa?
Olen tässä tutkinut jo vuoden pari, millaisia hiilikattiloita maailmalla nykyisin valmistetaan, ja lokakuussa tiedustelin Riihimäen metallikalusteesta, voisiko heidän kauttaan tilata Atmos AC25S -hiilikattilan. Minulle tehtiin tarjous, jossa kyseinen kattila varusteineen ja veroineen maksaisi hieman reilut kolme tonnia, mikä ei mielestäni tuntunut ihan pahalta. Asiaa tarkoin pohdittuani päätin tänä aamuna hyväksyä tarjouksen ja tilata kyseisen kattilan. Asentaminen menee varmaankin ensi kesään, mutta kun se on paikallaan, voin poltella sekä puuta että hiiltä hyvällä hyötysuhteella. Tämän talven lämmitän vielä vanhalla Karkki II:lla silloin, kun pelkkä yösähkö ei riitä pitämään taloa lämpimänä.
Kertoilen sitten kokemuksistani, kun niitä alkaa kertyä.
t. Mikko