Lautalattian päälle laminaatti/parketti
Lautalattian päälle laminaatti/parketti
Aikomus olisi asentaa laminaatti/parketti yläkerran lautalattian päälle (raakalautaa). Lattia on kyllä suora kokonaisuudessaan, mutta lattialautojen välillä saattaa olla useamman millin korkeuseroja paikka paikoin.
Eli kuinka tehdä tasoitus/pohjustustyö, jos ei halua repiä lattialautoja irti? Voidaanko esim. tasoituslaastia tms. käyttää pahimpiin paikkoihin, vai rikkooko puun eläminen sen ajan myötä? Ajatuksena mulla oli se, että jonkinmoista tasoitusmassaa ensin epätasaisuuksiin, sitten 3mm kovalevyt, askeläänieriste ja lopuksi laminaatti/parketti.
Eli kuinka tehdä tasoitus/pohjustustyö, jos ei halua repiä lattialautoja irti? Voidaanko esim. tasoituslaastia tms. käyttää pahimpiin paikkoihin, vai rikkooko puun eläminen sen ajan myötä? Ajatuksena mulla oli se, että jonkinmoista tasoitusmassaa ensin epätasaisuuksiin, sitten 3mm kovalevyt, askeläänieriste ja lopuksi laminaatti/parketti.
Re: Lautalattian päälle laminaatti/parketti
Taitaisi olla parempi levyttää pohja tasaiseksi ennen laminaatin/parketin asennusta.Nuo vaativat kuitenkin tasaisen pohjan jolloin levyttämällä pääset helpoimmalla.Tosin lattiapinta nousee levyn verran eli aiheuttaako tämä ongelmia ovien kanssa?
Jos se olis helppoo,olisin tehnyt sen jo.
-
maza the oulu
- Jäsen

mullakin tuli laminaattia keittiöön,levytin, ei tarvinnu mitään tasotteita.Levyillä saat hyvin vaateriin ja sitten heittää laminaatit paikalle.
YKSIN EN OLE MITÄÄN MUTTA VAIMONI KANSSA OLEN VOITTAMATON.
3mm kovalevy tasoituksia ei kannata sinne väliin tunkea niistä ei ole kuin harmia. Mahdollisuuksien mukaan kannattaa höylätä se vanha lattia suoraksi ja siihen laminaatti askeleristeineen. Ylilevytyskin hyvä tapa suoristaa pohja ennen laminaattia kunhan levy on vaan riittävän vahvaa ja korkeusnousu ei häiritse,siis jos nyt totaalisesti unohdetaan se seikka että jossakin vaiheessa joku alkaa taas mouhoamaan että se vanha lattia pitää hioa ja kunnostaa.
Ennen levytystä pitää varmistaa että pohjat ei liiku eikä natise. Laminaatti ja askeleriste vaimentaa alusta nitinöitä vähän mutta pääsääntöisesti niitä ei saisi olla. Parketti paksumpana kamana ei ole alustan ongelmille yhtä herkkä kuin laminaatti.
Ennen levytystä pitää varmistaa että pohjat ei liiku eikä natise. Laminaatti ja askeleriste vaimentaa alusta nitinöitä vähän mutta pääsääntöisesti niitä ei saisi olla. Parketti paksumpana kamana ei ole alustan ongelmille yhtä herkkä kuin laminaatti.
shit happens
Eikö lattia ala notkua, jos lyödään levy lattialankkujen päälle. Kyllä minun mielestäni lattia pitäisi jollakin saada tasaiseksi. Hiomalla tai jollakin tasoitteella. Millaista levyä olette käyttäneet? Mikään ohut levy ei ainakaan toimi.
Itsellä tuo lattiaremontti tulee myös vastaan.
4v pojan huoneen tein näin: ensin pitkillä hobareilla lankut tiukkaan kiinni juoksuihin päältä, nauhahiomakoneella pahimpien korkeuserojen tasoitus. Päälle 2 kerrosta askeleristettä ja siihen laminaatti. Ei natise eikä notku, ja vaikka itsekin oletin että lattiasta tulisi "pehmeä", ei kuitenkaan tullut. Eikä ongelmaa korkeuden kanssa.
"Rautakauppias jumalan armosta, ei täällä myyjät nauti ihmisarvosta.."
Meillä oli sama tilanne yläkr toisen huoneen kanssa. Me levytettiin lattia ja laminaatti päälle. Tosi hyvä ja tasainen tuli, ei mitään "keinumisia" tai muutakaan. Ollaan tyytyväisiä
Muualla meillä onkin ihanat vanhat puulattiat, jos saan vähän kehuskella

-
leomirala
- Jäsen

Lautalattia
Varoitus:
Minä onneton tunari tein pari vuotta sitten suunnittelemallasi tavalla. Sitä tulen katumaan lopun ikäni.
Höyläsin vanhoja lankkuja, päälle tasoitinta ja ohut vaahtomuovi eristeeksi. Sen päälle tammiparketti. Ovien kohdilta poistin kynnykset. Parkettien muotoilu ovenpielien alle vei aikaa.
Nykyisin kävellessä paikkapaikoin kuuluu narinaa, on hyvin vaikeaaa saada pohja täysin suoraksi, lankut elävät, mitähän tasoitusaineille tapahtuu.
Mielestäni laminaati on sama kuin "kovalevy ja sen päälle liimattu muovikalvo", ja nykyinen ns. parkettikaan ei ole paljoa parempi, "lastulevyn päälle liimattu millin viilu".
Joka päivä mietin että jos olisi riittävästi rahaa, purkaisin tekeleeni ja hioisin vanhat lankut, kittaisin raot. Jos raot ovat suuria, vetäisin sirkkelillä raon tasaiseksi ja liimaisin siihen riman. Lopuksi hioisin ja lakkaisin. Vaikka lattiassa olisi naulan jälkiä ja kaikenlaisia muita koloja, paikkaisin ne. Lopputulos olisi oikeaa puuta, vanhaa kunnon PUUTA, lankkua. Työtähän siinä olisi, aikaa menisi, mutta nyt menee paljon enmmän aikaa katumiseen!
Minä onneton tunari tein pari vuotta sitten suunnittelemallasi tavalla. Sitä tulen katumaan lopun ikäni.
Höyläsin vanhoja lankkuja, päälle tasoitinta ja ohut vaahtomuovi eristeeksi. Sen päälle tammiparketti. Ovien kohdilta poistin kynnykset. Parkettien muotoilu ovenpielien alle vei aikaa.
Nykyisin kävellessä paikkapaikoin kuuluu narinaa, on hyvin vaikeaaa saada pohja täysin suoraksi, lankut elävät, mitähän tasoitusaineille tapahtuu.
Mielestäni laminaati on sama kuin "kovalevy ja sen päälle liimattu muovikalvo", ja nykyinen ns. parkettikaan ei ole paljoa parempi, "lastulevyn päälle liimattu millin viilu".
Joka päivä mietin että jos olisi riittävästi rahaa, purkaisin tekeleeni ja hioisin vanhat lankut, kittaisin raot. Jos raot ovat suuria, vetäisin sirkkelillä raon tasaiseksi ja liimaisin siihen riman. Lopuksi hioisin ja lakkaisin. Vaikka lattiassa olisi naulan jälkiä ja kaikenlaisia muita koloja, paikkaisin ne. Lopputulos olisi oikeaa puuta, vanhaa kunnon PUUTA, lankkua. Työtähän siinä olisi, aikaa menisi, mutta nyt menee paljon enmmän aikaa katumiseen!
Joo kiitti vastauksista. Täytyypä hieman sulatella asiaa - raportoin sitten lopputuloksesta, jahka valmista tulee...
Meillä juuri olohuoneessa lattiaprojekti käynnissä,
koolatuista pätkälankuista tehdyn lattian päälle olen vetänyt 12mm huokolevyä kiinni kipsilevyruuvein, siihen päälle tulee huopamatto vaimennukseksi ja sen päälle parketti. Keittiön ja eteisen lattia on korkeammalla joten sinne ruuvaan kiinni 4mm vanerin jonka päälle vaimennus ja parketti. Lattian ja seinän raon teippasin 11cm paperiteipillä, en tiedä onnistuiko vedonpoisto tällä ratkaisulla :)
koolatuista pätkälankuista tehdyn lattian päälle olen vetänyt 12mm huokolevyä kiinni kipsilevyruuvein, siihen päälle tulee huopamatto vaimennukseksi ja sen päälle parketti. Keittiön ja eteisen lattia on korkeammalla joten sinne ruuvaan kiinni 4mm vanerin jonka päälle vaimennus ja parketti. Lattian ja seinän raon teippasin 11cm paperiteipillä, en tiedä onnistuiko vedonpoisto tällä ratkaisulla :)
"Lopuksi hioisin ja lakkaisin. Vaikka lattiassa olisi naulan jälkiä ja kaikenlaisia muita koloja, paikkaisin ne. Lopputulos olisi oikeaa puuta, vanhaa kunnon PUUTA, lankkua"
Minä taas en misään nimessä paikannut niitä "kaikenlaisia koloja", joita meidän puulattiassa oli, vaan ne juuri tekevät siitä elämää nähneen ja kauniin. Itse laitoin päälle maalin, joka meille oli se ainoa oikea vaihtoehto vanhoille puulattioille. Niitä ei myöskään hiottu puhki, vaan kevyt hionta ja maali. Lattiat oli kylläkin hyväkuntoiset, todellinen löytö muovimaton alla. Naulan reiät paikkasin, koska mielestäni ne eivät ole ajan tuomaa kulumaa/patinaa. Olen samaa mieltä tuosta, että puu on aina puuta! Yhdessä huoneessa oleva kaunis laminaatti ei kuitenkaan aiheuta minulle "ahdistusta".
Minä taas en misään nimessä paikannut niitä "kaikenlaisia koloja", joita meidän puulattiassa oli, vaan ne juuri tekevät siitä elämää nähneen ja kauniin. Itse laitoin päälle maalin, joka meille oli se ainoa oikea vaihtoehto vanhoille puulattioille. Niitä ei myöskään hiottu puhki, vaan kevyt hionta ja maali. Lattiat oli kylläkin hyväkuntoiset, todellinen löytö muovimaton alla. Naulan reiät paikkasin, koska mielestäni ne eivät ole ajan tuomaa kulumaa/patinaa. Olen samaa mieltä tuosta, että puu on aina puuta! Yhdessä huoneessa oleva kaunis laminaatti ei kuitenkaan aiheuta minulle "ahdistusta".
Minä tasoitin vanhan, erittäin epätasaisen ponttaamattoman lautalattian puulattiatasoitteella. Siinä on pitkiä kuituja mukana, joten pitäisi sietää lattian pientä elämistä.
Päälle laitoin kipsilevystä soiroja ja saneerauslämmityskaapelin väliin. Päälle kerros EK-kipsiä, sitten laminaatti.
Mielestäni lämmitys on laminaatin kanssa lähes välttämätön, on se muuten aika kalsea...
Päälle laitoin kipsilevystä soiroja ja saneerauslämmityskaapelin väliin. Päälle kerros EK-kipsiä, sitten laminaatti.
Mielestäni lämmitys on laminaatin kanssa lähes välttämätön, on se muuten aika kalsea...
- Tuulenhovi
- Jäsen

Meillä emäntä tykkään pitää mummon kutomia villasukkia ja isäntä läpykkäitä... Helpompaa ja halvempaa kuin lattialämmitys!Janos kirjoitti: Mielestäni lämmitys on laminaatin kanssa lähes välttämätön, on se muuten aika kalsea...
Jos et ole vielä myöhässä, ei ole vielä mikään kiire. Jos olet jo myöhässä, ei ole enää mikään kiire...
-
Labyrint64
- Jäsen

Käsitin että alkuperäisen kysyjän lattia on todellakin raakalautaa eli kai samaa mitä meillä; höyläämätöntä ja kaiken lisäksi eri paksuista. Itse tein yhden huoneen laittamalla lautojen päälle 12mm (ohuempaa ei löytynyt) huokolevyn ja sen päälle 22mm lastulevyn. Ponteista liimalla ja ruuveilla kiinni. Ammuin muistaakseni ponttiin koneella ohkasia naulojakin sitomaan saumoja. Päälle tuli muovimatto (ainut vaihtoehto keittiöön). Lattia toimii hyvin, on askeläänihiljainen eikä narise. Ainut ongelma minkä huomasin on pienen pieni notkuminen jonka huomaa kun jääkaapin edessä hyppii. En tiedä painuuko huokolevy aikaa myöten ja aiheuttaako ongelmia mutta makuuhuoneeseen en moista uskalla tehdä. Niinpä ratkaisuna on reipiä laudat irti, levyttää suoraan juoksujen päälle ja jatkaa siitä. Vaikka tuo levytys tuntuu isolta hommalta niin loppujen lopuksi melko nopea tehdä ja kun kunnolla liimaa ja ruuvaa levyt kiinni niin lattia ei ala narisemaan myöhemminkään.