Kongo

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.
Vastaa Viestiin
Tomppa
Jäsen
Jäsen

Re: Kongo

Viesti Kirjoittaja Tomppa »

pvalila kirjoitti:
Oto Hascak kirjoitti: - Oliko se nyt juuri Tomppa jolla keittiö meni aika lailla nappiin? Sitä tikulla silmään joka kaikki vanhat keskustelut muistaa.
Omasta mielestä ainakin joo mutta enpä tiedä muisteletko nyt mun keittiötä.Löytyyhän se komia puusepän tekele Pekaltakin.
Täytyy kuitenkin korostaa että meillä tuota keittiötä ei todellakaan tehty rahalla.Huimasti enemmänkin moni laittaa keittiöönsä.Meillä on kuitenkin ihan perusvermeet kodinkonepuolella eikä nuo kaapistotkaan niin ihmeelliset ole,ne on vaan puuta eikä missään ole samanlaisia. :wink:
Kokonaiskustannus koko keittiön remontille on jossain 5000-6000 euron nurkilla sisältäen lattiat,katot,seinät,listat,sähköt,lvi,kalusteet,kodinkoneet,puuhellan yms.pienemmät tarvikkeet ja materiaalit.Tuo on sellainen summa minkä moni laittaa pelkkiin kalusteisiin jotka ovat lastulevyä... :roll:
Jos se olis helppoo,olisin tehnyt sen jo.
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: www.suorakon.com
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Oto Hascak »

Tomppa kirjoitti:Kokonaiskustannus koko keittiön remontille on jossain 5000-6000 euron nurkilla sisältäen lattiat,katot,seinät,listat,sähköt,lvi,kalusteet,kodinkoneet,puuhellan yms.pienemmät tarvikkeet ja materiaalit.Tuo on sellainen summa minkä moni laittaa pelkkiin kalusteisiin jotka ovat lastulevyä... :roll:
Juurikin näin!!! :-D Tuo on naurettavan halpa hinta keittiöstä kaikkine vermeineen ja tähän itsekkin tähtään. Ei se hienous ole rahasta kiinni eli halvalla pystyy oikeasti tekemään hyvää ja laadukasta.

Sopivan paikan tullen pystyy ihan oikeasti tekemään valtavia säästöjä. Pienenä esimerkkinä vaikkapa viikonloppuna höyläämäni helmiponttipaneelit. Hintaa ulkovuorauksen helmiponteille tuli 60 euroa ja sekin siksi, että ostettiin appiukon kanssa lisää lautaa 15senttiä/metri kiskurihinnalla! :mrgreen: Lautaa olisi ollut itselläkin, mutta säästyipä muutaman kymmenen kilometrin ajelulta. Tuota paneelia on siis höylättyänä kilometrin verran...

Meidän kehikko on tähän asti ollut naurettavan halpa ja jos jätetään pois laskuista pakolliset kunnallistekniikan liittymät, niin pitäisin koko projektia jossakin määrin jopa ilmaisena (tai ainakin äärimmäisen edukkaana :lol: ). Ymmärrän kyllä, että kylppärit ja keittiöt ovat talon kalleimmat tilat, mutta ei se tarkoita monien kymmenien tuhansien eurojen investointeja.

Eli en ole pankkiin marssimassa siksi, että naapurilla on hanat kultaa ja työtasot marmoria. Rouvan kanssa haaveiltiin lautalattioista, helmiponttikatoista, halteksista seinissä ja vanhoista ikkunoista. Nämä kaikki ovat tulossa samalla hintaluokalla kuin ulkovuorauksen helmipontit. Keittiötä ja kylppäriä ei olla vielä visioitu sen kummemmin, mutta edukas ja kiva on tulossa. Rahaa palaa vielä kaikesta halpuudesta huolimatta paljon, mutta säästöjen pitäisi riittää vielä pirun pitkälle. Mahdollinen pankkiin marssiminen on kaukana tulevaisuudessa.

Rouvani nauraa vieressä, että jos kaksi pihiä ja järkevää ihmistä rakentaa taloa hartiapankilla ilman minkäänlaista palkattua työvoimaa, niin lopputulos ei voi olla kallis. :lol:
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
http://www.suorakon.com
Hower
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Hower »

Oto Hascak kirjoitti:
Tomppa kirjoitti:Kokonaiskustannus koko keittiön remontille on jossain 5000-6000 euron nurkilla sisältäen lattiat,katot,seinät,listat,sähköt,lvi,kalusteet,kodinkoneet,puuhellan yms.pienemmät tarvikkeet ja materiaalit.Tuo on sellainen summa minkä moni laittaa pelkkiin kalusteisiin jotka ovat lastulevyä... :roll:
Juurikin näin!!! :-D Tuo on naurettavan halpa hinta keittiöstä kaikkine vermeineen ja tähän itsekkin tähtään.
- lattiat,katot,seinät,listat,sähköt,lvi,kalusteet,kodinkoneet,puuhellan - koko keittiön remontti puusepällä teetettyine kalusteineen kaikkine vermeineen alle 6000.
Miksi kaikki eivät osta tuollaista pakettia?
Mistä semmoisen saa? Ja semmoisia sähköu/lvi-urakoisijoita?
tuuma
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuuma »

Hower kirjoitti:
Oto Hascak kirjoitti:
Juurikin näin!!! :-D Tuo on naurettavan halpa hinta keittiöstä kaikkine vermeineen ja tähän itsekkin tähtään.
- lattiat,katot,seinät,listat,sähköt,lvi,kalusteet,kodinkoneet,puuhellan - koko keittiön remontti puusepällä teetettyine kalusteineen kaikkine vermeineen alle 6000.
Meillä on mennyt keittiöön joku reilu 2000EUR :razz: Kalusteet ei ole uusinta uutta muttei mitään lastulevy/melamiinivirityksiäkään. Hankittu akselilla kirpputori, antiikkiliike, kierrätyskeskus, huutonet, ystävät, sukulaiset jne. jne. Putkiviritykset ja sähköt tehty itse ja tuttujen ja sukulaisten avustuksella myös laillisesti "osittain" jopa tarkastettu. Uutta on jääkaappi, hella/uuni ja astianpesukone ihan vaan energiansäästön kannalta ja nekin hommattu kun vanhat hajonneet korjauskelvottomiksi. EIpä tuo keittiö vielä(kään) tietty valmis ole mutta pikku hiljaa. Otolla on minusta hyvät mahikset olla maksamatta kiskurikorkoja pankille jos unohtaa kaikki-mulle-heti-ja-parasta-nyt ajatusmaailman...
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
AS2000
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja AS2000 »

Onko Tompan keittiöstä kuvia jossain ketjussa? Uteliaisuus heräsi :wink:
Naura ongelmillesi, niin kaikki muutkin tekevät.
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: www.suorakon.com
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Oto Hascak »

tuuma kirjoitti:Meillä on mennyt keittiöön joku reilu 2000EUR :razz: Kalusteet ei ole uusinta uutta muttei mitään lastulevy/melamiinivirityksiäkään. Hankittu akselilla kirpputori, antiikkiliike, kierrätyskeskus, huutonet, ystävät, sukulaiset jne. jne. Putkiviritykset ja sähköt tehty itse ja tuttujen ja sukulaisten avustuksella myös laillisesti "osittain" jopa tarkastettu.
Anoppi teetätti keittiörempan pari vuotta takaperin. Kaapistot, työtasot ja osa koneista uusittiin (hella, apk ja liesituuletin). Remontille tuli hintaa aika tarkalleen noiden koneiden sekä kaapistojen välitilan laattojen verran ja koneet eivät olleet kalleinta huutoa. Hänen siskonsa naapurin kaiman tutun veljenpoika (tai jotain muuta vastaavaa :lol: ) teetätti keittiöremontin ja heidän vanhat keittiökaapistonsa sai hakea purkamista vastaan ilmaiseksi. Ei ne kaapistot siis pakasta vedetyt olleet, mutta käytön jälkiä ei ollut luvalla sanoen nimeksikään. Kaiken lisäksi olivat siinä määrin hienot ja hyvät, että olisin ottanut omaan keittiööni koska vaan, jos ilmaiseksi saisi pois hakea. Työtasot liimattiin ja höylättiin itse. Asennus itse. Ei tässäkään uudelle (siis remontoidulle) keittiölle tullut hintaa juuri nimeksikään. :-D
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
http://www.suorakon.com
Tomppa
Jäsen
Jäsen

Hower kirjoitti: - lattiat,katot,seinät,listat,sähköt,lvi,kalusteet,kodinkoneet,puuhellan - koko keittiön remontti puusepällä teetettyine kalusteineen kaikkine vermeineen alle 6000.
Hinta perustuu täysin siihen että lähes kaikki on tehty itse.Kalusteet tulivat puuvalmiina ja itse tehtiin valmiiksi,kaveri on putkari ja toinen kaveri sähkäri joilla tukkuun loistavat alennukset jne.Missään kohtaa ei ole tarvinnut tinkiä halutusta lopputuloksesta eikä laadusta vaan kaikki on tehty niin hyvin kuin on osattu.Se että mistä semmoisen keittiöremontin sitten saa niin vastaus on ei mistään,se täytyy itse tehdä.
Muutenkin on käsittämätöntä että aina oletetaan että kaikkeen menee älyttömästi rahaa ja ilman hirveitä rahasummia ei pysty tekemään tyylikästä ja laadukasta.Uskokaa huviksenne niin tuosta Oton talostakin tulee todella hieno vaikka siihen ei rahaa laiteta säkkikaupalla.
Viimeksi muokannut Tomppa, To Syys 04, 2008 8:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tomppa
Jäsen
Jäsen

AS2000 kirjoitti:Onko Tompan keittiöstä kuvia jossain ketjussa? Uteliaisuus heräsi :wink:
Galleriassa oli pari kuvaa keskeneräisestä keittiöstä mutta tuonne galleriaan kun ei näköjään vieläkään pääse.Lähiaikoina on tulossa kuvia valmiistakin keittiöstä,kylppäristä ja talosta ylipäätään kunhan saisi aikaiseksi.Täytyisi tuota omaakin projektitarinaa päivittää eikä vain roikkua täällä Oton projektia sotkemassa. :oops:
pvalila
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pvalila »

Hankintatoimen puolella kiire maksaa. Oto jo totesi itse, että joutui hankkimaan lautaa vaikka sitä olisi ollut omastakin takaa; samoin kaikkinainen kirpputori-huuto.net -toiminta edellyttää, ettei tavaraa tarvitse ihan heti. Kun hanke menee eteenpäin, alkaa olla vaikeampi ja vaikeampi pitää samanaikaisesti yllä kunnon työtempoa ja hoitaa hankinnat edullisimman mahdollisen kaavan mukaan.

En yhtään epäile, etteikö Oto pysty loppusuorallakin tekemään moitteetonta jälkeä puolta halvemmalla kuin keskivertorakentaja: se puolikaskin vain on hiton paljon rahaa... :cry: :cry: :cry:

- Ei se yksi tonnin lasku vaan ne tuhat yhden euron ostosta :evil:
Hower
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Hower »

Tomppa kirjoitti:
Hower kirjoitti: - lattiat,katot,seinät,listat,sähköt,lvi,kalusteet,kodinkoneet,puuhellan - koko keittiön remontti puusepällä teetettyine kalusteineen kaikkine vermeineen alle 6000.
Hinta perustuu täysin siihen että lähes kaikki on tehty itse.Kalusteet tulivat puuvalmiina ja itse tehtiin valmiiksi,kaveri on putkari ja toinen kaveri sähkäri joilla tukkuun loistavat alennukset jne.Missään kohtaa ei ole tarvinnut tinkiä halutusta lopputuloksesta eikä laadusta vaan kaikki on tehty niin hyvin kuin on osattu.Se että mistä semmoisen keittiöremontin sitten saa niin vastaus on ei mistään,se täytyy itse tehdä.
Muutenkin on käsittämätöntä että aina oletetaan että kaikkeen menee älyttömästi rahaa ja ilman hirveitä rahasummia ei pysty tekemään tyylikästä ja laadukasta.Uskokaa huviksenne niin tuosta Oton talostakin tulee todella hieno vaikka siihen ei rahaa laiteta säkkikaupalla.
Näinpä, työ maksaa ja itse tekemällä säästää paljon. Sama meininki on meilläkin eli lähes kaikki tehdään itse.

Tämä "kaveri on putkari ja toinen sähkäri"-systeemi on mainio ja meilläkin käytössä.
Sitähän ei kaikki pääse hyödyntämään vaan normaali remppaaja maksaa urakat ihan verollisena kuittisysteeminä.
Ja ne loistavat (normaalit) putkareitten tukusta saamat 60-70% alennukset, jotka meilläkin tulivat ihan omaksi hyödyksi menevät tavallisesti ihan vaan urakoitsijan palkan lisukkeeksi. Tilaajalle (mahdollisessa laskuerittelyssä) kuluina esitetään käytettyjen materiaalien alentamattomat perushinnat....
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Kyllä toi Oton tekeminen on lähimpänä sitä perinteistä hartiapankkirakentamista vähällä rahalla ja paljolla taidolla. Omat puut, oma sahaus, purut sahalta ja höyläämöstä välopohjiin, kierrätyskaman käyttö.... Just tolla tavalla ne vaan tavattiin rakentaa. Vaan rautanaulat ja ikkunalasit ostettiin ulkoa.

Mä oikeastaan olen huono esimerkki, koska paljon itte tekemisen lisäksi lärvään rahaa vähän liiankin kanssa niihin raaka-aineisiin. Toisaalta on aika hullun hommaa panna tuhansia työtunteja omiin puusepänhommiin jos ei sitten tekemiseen valkkaa myöskin semmoisia aineita että työ pääsee oikeuksiinsa. Ja tuossakin huomaa että työllä säästää raaka-ainekustannuksissa: pystypuu on ilmaista, raakalankku halpaa, höylätty jo kalliimpaa ja sen prosessoidumpaa tavaraa ei kannata osaavan miehen ostaakaan. :-D

Mutta eniten tuossa on kysymys asenteesta. Asenteesta siihen että vanha on yhtä hyvää tai parempaa kuin uusi ja että uuttakin taloa voi rakentaa vanhoista kierrätysosista. Asenteesta siihen että voi valita kalliimpaa silloin kun se on tarpeen, vaikka nyt eristeissä, levymateriaaleissa jne. Ja sitten tarvitaan vielä paljon nöyryyttä siihen että homma vaan on tehtävä pitkän kaavan mukaan hitaasti ja hyvin, vaikka nopeita nykyajan pikaratkaisujakin on tarjolla. Pikaratkaisut kun vaan pakkaavat olemaan huonosti kestäviä, kalliita ja persoonattomia, yleensä vielä kaikkia näitä yhtä aikaa :-D

Kyllä tuolla työmaalla pitää oikeesti lähteä käymään :) Tompan kanssa jo suunniteltiin, mutta kun totesin että mun eka vapaa viikonloppu on jossain lokakuun kolmannen viikonlopun kohtalla (tämä oli siis tilanne elokuulla) niin pantiin se projekti hetkeksi lepäämään :-D

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Tomppa
Jäsen
Jäsen

Pistähän Oto se kiljupannu porisemaan...tulossa täältä ollaan kunhan aikataulusta löytyy tilaa. :lol:
johny_t
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja johny_t »

pvalila kirjoitti:Hankintatoimen puolella kiire maksaa. Oto jo totesi itse, että joutui hankkimaan lautaa vaikka sitä olisi ollut omastakin takaa; samoin kaikkinainen kirpputori-huuto.net -toiminta edellyttää, ettei tavaraa tarvitse ihan heti. Kun hanke menee eteenpäin, alkaa olla vaikeampi ja vaikeampi pitää samanaikaisesti yllä kunnon työtempoa ja hoitaa hankinnat edullisimman mahdollisen kaavan mukaan.
Oton rojektia on kyllä mukava seurata. Perhana kun saisin aikaiseksi niin voisi omastakin työmaasta sepustella...

Näinhän se on, että hankintakauppaa tehdessä pitäisi olla yksi teollisuushalli varastotiloja, joihin kasata kaikkea "edukkaasti ja ajan kanssa" hankittua, jotta kaikki olisivat valmiina sitten kun ruvetaan painamaan hommia urakalla. (Tosin tällä periaatteella osa tavarasta saattaa olla joitakin vuosia vanhaa jo asennusvaiheessa, jos projekti venyy... :))

Nojoo, tulee taas pitkän viikon jälkeen niin epäselvää tarinaa, että parempi korkata mallasjuoma.

Otolle voimia!

-J
pvalila
Jäsen
Jäsen

Pekka Huhta kirjoitti:Kyllä toi Oton tekeminen on lähimpänä sitä perinteistä hartiapankkirakentamista vähällä rahalla ja paljolla taidolla. Omat puut, oma sahaus, purut sahalta ja höyläämöstä välopohjiin, kierrätyskaman käyttö.... Just tolla tavalla ne vaan tavattiin rakentaa. Vaan rautanaulat ja ikkunalasit ostettiin ulkoa.
Pekka
Jotta totuus ei unohtuisi, niin kyllä noista hartiapankkitaloista aika harvat ovat oikeasti hyvin rakennettuja. Itse remppaan veturinkuljettajan rakentamaa taloa ja ero naapuritaloon, jonka isäntä oli huonekalupuuseppä, on aika hillitön. Ammattilaiset rakensivat hyviä taloja itselleen ennen ja niin he tekevät edelleen. Niin kuin nyt Oto.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Hower kirjoitti: Tämä "kaveri on putkari ja toinen sähkäri"-systeemi on mainio ja meilläkin käytössä.
Sitähän ei kaikki pääse hyödyntämään vaan normaali remppaaja maksaa urakat ihan verollisena kuittisysteeminä.
Ja ne loistavat (normaalit) putkareitten tukusta saamat 60-70% alennukset, jotka meilläkin tulivat ihan omaksi hyödyksi menevät tavallisesti ihan vaan urakoitsijan palkan lisukkeeksi. Tilaajalle (mahdollisessa laskuerittelyssä) kuluina esitetään käytettyjen materiaalien alentamattomat perushinnat....
Tässä Hower on ihan oikeassa. Eli jotta esimerkiksi tuolle Tompan keittiölle saadaan oikea hinta niin kysytäänpä se Tompalta: millä hinnalla sinä teet täsmälleen samanlaisen keittiön, puolen vuoden toimitusajalla, noin 50 km päässä kotoasi olevaan kämppään?

- Jos itse et ehdi niin laske hinta niin että teetät työn jollakulla toisella ja vain johdat projektia.

Jos Tomppa vahingossa puhuu jotain kuudesta tonnista niin Oto varmasti riemastuu, hänen ei tarvitsekaan tehdä keittiötä itse... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Vastaa Viestiin