Pesualtaan viemäriputken liittäminen

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
Vastaa Viestiin
jus
Jäsen
Jäsen
Viestit: 29
Liittynyt: Ke Syys 19, 2007 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Pesualtaan viemäriputken liittäminen

Viesti Kirjoittaja jus »

Kellarissa olevan kodinhoitohuoneen pesualtaan kohdalle tulee lattiavalusta pystysuoraan muovinen 50 mm viemäriputki. Putki on katkaistu lattialaattojen yläpinnan tasalta. Pesuallas on liitetty viemäriin 32 mm liitosmuhvilla, joka menee lattiassa olevan putken sisäpuolelle.Tämän yläpuolella on laajennusmuhvi 32/50, johon altaan vesilukon 50 mm taipuisa putki liittyy.

Toimii se noinkin, mutta tuossa olevasta 32 mm kuristuksesta tekisi mieli päästä eroon. Pesualtaan vesilukkoon työntäää poistovedet yksi pyykinpesukone ja altaaseen vedet laskee toinen pyykinpesukone. Toistaiseksi kaikki vedet on ehtineet mennä sopivasti, vaikka varmasti jonain pyykkipäivänä on koneet samanaikaisestikin poistaneet vesiä.

Onko muita ratkaisuja kuin piikata lattiaa auki putken ympäriltä sen verran että saa muoviputkeen 50 mm kaksoismuhvin? Esim. olisiko missään 50-putken sisälle meneviä jatkokappaleita?
Koivu
Jäsen
Jäsen
Viestit: 73
Liittynyt: La Maalis 01, 2008 15:31
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pesualtaan viemäriputken liittäminen

Viesti Kirjoittaja Koivu »

Bauhausista tammistosta löydät siitä lattiakaivohyllyn yläpuolelta mansetteja jonka voit työntää siihen lattiantasalla olevaan putkeen ja jatkaa siitä 50mm:llä eteenpäin. Toimii samoin kuin WC pöntön mansetti, mutta on 50mm ja voi jatkaa putkella tai pistoyhteellä.
jus
Jäsen
Jäsen
Viestit: 29
Liittynyt: Ke Syys 19, 2007 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pesualtaan viemäriputken liittäminen

Viesti Kirjoittaja jus »

Kävin Tammiston Bauhausin viemärikalustehyllyn koluamassa, ja ainoat mansetit mitä oli oli juurikin niitä vessanpönttömansetteja ja sitten rivin päädyssä supistusmansetteja 75/50, 75/50-32 sekä 50/32. Yhdeltä myyjältäkin kysyin apua, hän neuvoi piikkaamaan lattiasta putkea näkyville.
Koivu
Jäsen
Jäsen
Viestit: 73
Liittynyt: La Maalis 01, 2008 15:31
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pesualtaan viemäriputken liittäminen

Viesti Kirjoittaja Koivu »

Täällä sivulla 20 on semmoinen mansetti (tuota taidetaan kutsua irtomuhviksi) jonka sieltä ostin:

http://www.uponor.fi/upload/Documents%2 ... 231107.pdf

Mieluummin vaikka tilaisin moisen kun lähtisin piikkaamaan, jos ei rautakaupassa ole (ellei lattiassa ole jotain muuta miksi pitäisi piikata). Bauhausin (kuten myös starkin) myyjiltä ei hirveästi kannata kysellä. Harva niistä on itse mitään ikinä tehnyt ja sen mukaisia vinkkejä sieltä aina satelee.
jus
Jäsen
Jäsen
Viestit: 29
Liittynyt: Ke Syys 19, 2007 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pesualtaan viemäriputken liittäminen

Viesti Kirjoittaja jus »

Joo, ajatus lattian piikkaamisesta ei houkuttanut, kun on laatat ja lämmitysputket yms.

Yritin vielä jatkaa keskustelua Bauhausiin puhelimitse, sillä kertaa vastaamaan osunut myyjä totesi että Uponorin tuotteita heillä ei ole, joten keskustelu loppui sitten lyhyeen. Lähi-K-Raudan myyjä tilasi muhvin seuraavaksi päiväksi, maksoi 6,50 €. Irtomuhvi pystyputkeen D50, LVI nro 2471703.

Vielä on asentamatta, mutta siinä tuskin tulee mitään ongelmia. Kiitokset vinkistä!

Kuva Kuva
Vastaa Viestiin